01-08-2016 | 09:20 ч.

Беновска пита Георги Свиленски, народен представител от ПГ на „БСП - лява България“: Вие гласувахте ли в края на годината „Бюджет 2016“ и то в частта му да се извърши концесия на Летище „София“, за да се финансира финансовата недостатъчност на БДЖ?

Колко депутати от БСП гласуваха по тази точка? Ако е бил толкова успешен мандатът на г-н Орешарски, защо той не продължи да съществува и да осигури разцвета на БДЖ? Разпространява се едно писмо от „Първи частен синдикат“, вероятно това е поводът за тази пресконференция. Любопитна съм, доколко един синдикат може да бъде частен, по теорията на синдикалното движение? Колко души са членове в него и с каква експертиза те биха предложили програма за реформи в БДЖ, защото това е основната цел на БСП, след като дойде Корнелия Нинова начело на партията? Тя каза, че ще има ефективни реформи, придружени с предложения за законодателна дейност и финансови обосновки


Илиана Беновска: Г-н Свиленски, Вие гласувахте ли в края на годината „Бюджет 2016" и то в частта му да се извърши концесия на Летище „София", за да се финансира финансовата недостатъчност на БДЖ? Това първо, и колко депутати от БСП гласуваха точно по тази точка, не знам дали знаете, но ще Ви помоля, ако имате възможност по-късно да го уточните? И вторият ми въпрос е, ако е бил толкова успешен мандатът на г-н Орешарски, както каза г-н Георгиев, защо той не продължи да съществува и да осигури разцвета на БДЖ? И на трето място, разпространява се едно писмо от „Първи частен синдикат", вероятно това е поводът за тази пресконференция, любопитна съм доколко един синдикат може да бъде частен, по теорията на синдикалното движение, колко души са членове в него и с каква експертиза те биха предложили, не само да критикуват, разбирам, че сте били свързани професионално, и бихте предложили програма за реформи в БДЖ, защото това е основната цел на БСП след като дойде председателят Корнелия Нинова начело на БСП? Тя каза, че ще има реформи, ефективни, придружени с предложения за законодателна дейност и финансови обосновки, благодаря Ви!

 

Георги Свиленски: Благодаря Ви, г-жо Беновска, отзад напред да започнем с отговорите на въпросите. За това писмо, или както казахте апел на „Първи частен синдикат", аз го видях току що, няма никаква връзка с днешната пресконференция. Вие знаете и моята лична позиция, като член на Транспортна комисия, на колегите народни представители, че ние в последните две години непрекъснато поставяме въпроса за съдбата на БДЖ, защото виждаме как пред нас, пред очите ни това дружество умира, загива под благовидните приказки и на министъра на транспорта, и на министъра на финансите, че някога ще бъде одобрена стратегията за развитие на БДЖ. Ще Ви върна още малко назад, когато се структурира това Народно събрание, по мое предложение Транспортна комисия възложи на това ръководство на БДЖ да направи тази стратегия. Това предложение беше прието единодушно. Тогава не сме се държали опозиционно, да критикуваме, искахме да се направи нещо. Тогава аз лично казах на министъра на транспорта - искайте колкото Ви трябват пари, ние ще Ви подкрепим, да спасите това държавно дружество. Тогава тръгна стартирането на тази прословута стратегия, която до ден днешен нито Транспортна комисия, нито Вие медиите, нито някой български гражданин е виждал. Поради какви причини аз не мога да Ви кажа.

   Относно защо правителството на Орешарски не е изкарало мандата си. Вие във Вашето предаване този въпрос го задавате на доста по-добре информирани от мен гости Ваши, мисля, че сте получили отговора - защото ДПС свали подкрепата от правителството. Това е причината за падането на кабинета Орешарски. Оттам нататък кой къде защо и как го е решил е тема на съвсем друг разговор и не на тази пресконференция.

   И за бюджета, цялата ПГ на „БСП-лява България", включително и аз, не сме подкрепили този бюджет. И сега разбирам, че ще ме върнете защо не подкрепихте парите от концесията да отидат за оздравяването на БДЖ. Ще Ви отговоря и на този въпрос, защото винаги сме твърдели, че не може да използваш нещастието на едно търговско дружество, това, че няма пари, това, че е пред фалит, да го правиш заложник на друго държавно търговско дружество, тоест да продадеш едно държавно дружество, да вземеш 500 милиона, да се разделиш с това основно държавно предприятие най-голямото, да ги дадеш на друго държавно дружество, да противопоставиш 2200 души на Летище „София" работещи на 9500 в БДЖ и да кажеш - аз Ви решавам въпроса. Ние сме против тази концесия, ние казваме, че когато правителството иска да помогне, да извади 500 милиона от бюджета. Колко милиарда има събрани досега излишък? Аз ги броях до 2-3 милиарда, 4-3? Да извадят 500 милиона, септември месец БДЖ ще бъде с нови локомотиви, с нови вагони, защо не го правят? Защото само си говорим приказки, а искаме да продадем Летище „София", това е истината. Затова ние не подкрепихме бюджета, затова ние не подкрепяме концесията на Летище „София", защото освен всичко останало парите от концесията на Летище „София" не могат да отидат в БДЖ и това трябва да стане ясно на всички български граждани. Тези пари по закон отиват в третия стълб за пенсионно осигуряване и няма кой, не може министърът на финансите да казва - вътрешносекторно си ги разпределяйте, те са от транспорта! Не са от транспорта, това са пари на всеки един български гражданин. И за да Ви кажа още веднъж къде излъгаха българските граждани, бюджетът го гласувахме януари месец или декември? Декември, добре, а ако се беше случила тази концесия сега през месец май, юни, юли, а тя не се случва, парите могат реално да влязат една година след приключването, тоест те могат да влязат 2017 или 2017 година, но не и през2016. Така че това са едни мъгли, хвърлени в очите на тези 9500 служители на БДЖ и на 7 или 8 милиона в България.


Илиана Беновска: Ще внесете ли отново Вашата оздравителна програма за БДЖ?


Георги Свиленски: Ние настояваме тази стратегия, която беше развита, час по-скоро да бъде приета от Министерски съвет, за да влезе на обсъждане в Народното събрание. Тогава ние имаме там конкретни забележки, но тя трябва да дойде в Транспортна комисия, трябва да дойде в българския парламент, да получи подкрепата на всички политически партии, защото това не е за година, за две, за три. Това е за 20 години напред стратегия, която трябва да бъде за 20, те я направиха между другото за 5 години, за 5 години не можеш да си направиш стратегия да си купиш кола, камо ли да оздравиш БДЖ! Благодаря Ви!

 

 

Можете да чуете цялото интервю ТУК

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече