02-06-2016 | 21:20 ч.
Диана Йорданова: Подкрепяме инвестиционната програма на Министерството на отбраната, защото страната ни е отговорен партньор на НАТО
Диана Йорданова: Подкрепяме инвестиционната програма на Министерството на отбраната, защото страната ни е отговорен партньор на НАТО
Диана Йорданова, народен представител от ПГ на ГЕРБ, зам.-председател на Комисията по бюджет и финанси, член на Комисията за наблюдение на дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, в разговор с Клара Маринова в ефира на „Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Одобрението от Народното събрание за финансиране на двата инвестиционни проекта на Министерството на отбраната за купуването на нови самолети и кораби.
Диана Йорданова обясни, че средствата са одобрени, независимо че сумата не е никак малка, защото в крайна сметка ние сме отговорен партньор на НАТО. Тя продължи, че дебатите в комисия също са в посока подкрепа на предложените законопроекти. Предложението на правителството е за сума от 2,320 милиарда лева, тази сума е разпределена по години, като за настоящата година са предвидени 124 милиона в бюджета на държавата, от които 10 милиона за самолети, за кораби 114 милиона и така разсрочено до 2022 година. Разчетите за първите 3 години са намерили място в средносрочната бюджетна програма на Министерство на финансите. Народният представител от ГЕРБ изрази мнение, че проектите са доста сериозен ангажимент в бюджета за следващите години, като основната тежест на разхода е разпределена за 2020 и 2021 година. Оценките са, че тези разходи в годините ще представляват по-малко от половин процент от БВП. „Това е рамка, ние даваме съгласие Министерство на отбраната да започне преговори, оттук нататък стойностите, които реално ще се платят и ангажимента на държавата тепърва ще става ясен в конкретика, това са прогнозни цифри, с които разполагаме!", обясни Диана Йорданова.
Законът за публичните финанси и процедурата за финансово оздравяване на общини.
„Ако се раздават така пари от бюджета за безлихвени кредити на общините, кой всъщност поема тези кредити? Могат да се опрощават и част от тези заеми, което означава да се дадат едни пари за харчене на общините и с това да приключи цялата тази операция, от която на следващата година отново същите общини пак ще бъдат в тежко положение?", попита водещата Клара Маринова, Диана Йорданова обясни, че промените в Закона за публичните финанси са свързани с въвеждането на нов механизъм за финансово оздравяване на общините, може да се възприеме по-скоро като механизъм за ранно предупреждение, че финансите на дадена община не са в добро състояние. Чрез този механизъм се вменяват задължения местната общественост да бъде алармирана за проблемите. Предвидено е механизмът да се прилага в момент, в който по обективните показатели, които Министерството на финансите ще наблюдава, се отчете, че общината е в затруднено финансово положение. Изредени са 6 такива параметри, ако общината е в нарушение на 3 от тях, тоест не се изпълняват бюджетните изисквания за фискална дисциплина, това означава, че общината има финансов проблем и той трябва да бъде публично оповестен.
Диана Йорданова обясни, че най-често срещаният индикатор за финансови затруднения е увеличаването на просрочените задължения. На практика общините не си плащат задължения към доставчици, но това става ясно вече в една крайна фаза. Целта е да се предприемат такива мерки, че това предварително да става ясно. Друг важен параметър са случаите, в които общините не изпълняват ограниченията на Закона за общинския дълг и са поели доста по-голям дълг, отколкото могат да си позволят да изплащат. Трети показател е когато събираемостта на местните данъци и такси е доста по-ниска от средната за страната. В момента половината общини имат по-ниска такава събираемост. Диана Йорданова обясни, че когато общините имат просрочени задължения, когато разходите им нарастват в сравнение с предходни години или когато 3 поредни години са на дефицит се въвежда законовото задължение кметът на съответната община да предложи на общинския съвет план за оздравяване. Местната власт със собствени сили и средства ще започне да изпълнява този план, който на практика цели да оздрави финансовото състояние на общината. Ако обаче общината не може да се справи сама и иска помощ от държавата, тогава правителството ще трябва да даде становище, ще наблюдава изпълнението и евентуално ще реши отпускането временно на безлихвена помощ. В рамките на максимум 3 години тази помощ трябва да бъде възстановена, а общината да покаже ясно подобрение на финансовото си състояние. Народният представител от ГЕРБ обясни, че на практика Министерски съвет ще има доста по-голяма надзорна роля за това как се осъществява плана за оздравяване и траншовете финансова помощ от държавата ще се отпускат в зависимост от неговото изпълнение. Предвижда се министърът на финансите да дава становище по проектобюджета на съответната община, което трябва да бъде обсъдено от общинския съвет, за да не бъдат нарушавани принципите на децентрализация и независимост на местната власт.
„Подозират ви, че такива заеми ще се гарантират по-скоро за общините с кметове от ГЕРБ и затова мисля, че Народното събрание не трябва да се отказвате от ратификационните си възможности, ще ги разпределят министърът и Министерски съвет, но вие да ги утвърждавате, защо се отказвате от тази роля?", попита водещата Клара Маринова, Диана Йорданова отговори, че на практика затова има разделение на властите и това е в ръцете на изпълнителната власт от една страна, но от друга страна всяко едно финансиране за съответната община е залегнало в бюджета за съответната финансова година и неминуемо този бюджет се гласува в Народното събрание, така че парламентът по никакъв начин не е абдикирал от своите задължения.
Президентските избори.
На въпроса защо се бави толкова много номинацията на кандидат-президентската двойка на ГЕРБ, Диана Йорданова отговори, че за тях споменаването на едно или друго име не е от такова съществено значение. Тя увери, че номинациите на ПП ГЕРБ ще бъдат достатъчно стойностни, на достатъчно публично известни хора, които няма да имат нужда от толкова дълго представяне, защото това са хора, които активно участват в обществения живот. Според народния представител от ГЕРБ банката кадри на партията е доста сериозна. „Това в момента не стои пред нас на дневен ред, защото ние гледаме да си свършим работата, тоест всеки на съответната позиция максимално добре, експертно да си свърши работата, с която се е заел!", категорична бе Йорданова. Що се отнася до процесите, които текат при партньорите на ГЕРБ и другите политически сили, според Диана Йорданова това са си техни дебати.
Последното изследване на „Галъп", което показва, че преднината на ГЕРБ пред БСП е две към едно, а рейтингите на Народното събрание и Министерски съвет остават ниски.
Що се отнася до преднината на ГЕРБ пред БСП, Диана Йорданова заяви, че данните показват в общи линии запазване на съотношението от последните избори. По отношение на ниските рейтинги на Народното събрание и Министерски съвет тя заяви, че когато всички говорим за стабилност се налага да се предприемат и непопулярни мерки, които дават своето отражение.
Промените в Изборния кодекс и приемането на антикорупционното законодателство.
Диана Йорданова заяви, че трудностите около приемането на промените в Изборния кодекс се дължат на сложното коалиционно управление и шарения парламент. Тя продължи, че всеки един от партньорите на ГЕРБ има своите идеи и предложения, а коалиционната култура е изисквала ГЕРБ да се съобразят със своите коалиционни партньори. „Извиваха ви ръцете ПФ, това беше очевидно, друг е въпросът, че вие по този начин запазвате властта и стабилността в държавата. Сега предстои приемането на Закона за съдебната власт и антикорупционното законодателство, пак ли така ще се случи, сега пък друга партия, ДБГ, ще поставя своите ултиматуми?", попита водещата Клара Маринова, Диана Йорданова отговори, че антикорупционният закон е претърпял своето развитие от момента, в който не е бил подкрепен на първо четене в пленарна зала, били са отчетени предложенията, които са били направени в процеса на общественото обсъждане. Народният представител от ГЕРБ обясни, че този закон трябва да бъде гласуван, той е част от ангажимента, който сме поели към ЕК и до 1-2 седмици законът ще влезе за разглеждане в пленарна зала.
„Две неща тревожат специалистите, въпросният орган, който ще контролира процесите, и анонимните доноси, те останали ли са в текстовете и понеже и немалка част от вашите депутати имаха съмнение, ще се съгласите ли да присъстват тези текстове?", попита водещата Клара Маринова, Диана Йорданова отговори, че формирането на самия орган е доста ясно разписано. Разликата между първия и втория вариант е, че този орган няма да бъде назначаван от Министерски съвет, а ще бъде избиран от Народното събрание. Относно анонимните сигнали, според народния представител от ГЕРБ това не е много добра практика за нашите нрави, но от друга страна вносителите са се постарали достатъчно ясно да регламентират ролята на тази фигура, съответно начина на предварителна проверка относно истинността на съответния сигнал, така че да бъдат защитени правата както на едната, така и на другата страна. „Дебатите обаче предстоят и смятам, че ще приемем един добър закон, от който действително България има нужда!", завърши Диана Йорданова разговора си с Клара Маринова в ефира на „Радио К2".
Можете да чуете цялото интервю ТУК