25-10-2015 | 09:59 ч.
Пресконференция на ПП ДПС
Пресконференция на ПП ДПС
Лютви Местан - председател на политическа партия ДПС; Филиз Хюсменова
Велислава Кръстева: Благодаря ви за търпението. И въпреки късния час и нарушеният обичай да присъствате и да участвате в пресконференции на всички политически сили, ДПС ще даде своята пресконференция в изборната нощ, така както се полага на една отговорна политическа партия да отправи своите послания и своите първи изводи за отминалия изборен ден. Думата има председателят на ДПС господин Лютви Местан.
Лютви Местан: Благодаря. Добър вечер и от мен. Да, има нещо необичайно във факта, че ние даваме тази пресконференция преди първата и втората политическа сила. И все пак, смятаме че това е пресконференция на политическата нормалност, предвид и на всичко това, което се случва извън тази сграда. Не може едни скандали да бъдат основното събитие. Разбира се аз съм последният човек, който ще коментира отказа на първата и втората политическа сила, но смятам че е наш дълг след подобни избори да се явим на предварително обявените пресконференции. И така оценката ни за вота - смятам че, както и за нас, така и за всички участници в надпреварата за местни избори, оценката за резултатите следва да е функция от предварително дефинираните цели. ДПС имаше за основна цел да запази и по възможност да разшири позициите си в местното самоуправление. Целите на нашите политически опоненти бяха доста по-различни. Струва ми се, че те се свеждаха до две думи - първата - измитане на ДПС от местната власт, а впоследствие и тази дума продължава да ме затруднява, не е характерна за политическия ни език, мисля че беше „изчегъртване" от политическия живот на страната. Резултатите на ДПС категорично показват, че измитането на ДПС както от местното самоуправление, така и от политическия живот на страната е мисия невъзможна. ДПС регистрира втория по сила резултат от 1995 година насам след постижението ни през 2007 година. Гласовете ни са между 330 000 и 350 000. Не мога да бъда категоричен, заради чувствително високия брой недействителни бюлетини, които ще регистрираме, за съжаление казвам и на тези избори. Между впрочем това уточнение е много важно и бих искал да предпазя едни добронамерени анализатори от изкушението да прибягнат до твърдения като „ДПС губи 150 000 гласа сравнение с парламентарните избори" и тем подобни. ДПС наистина губи в сравнение с парламентите избори, но това не е загуба на политически вот. А това са служебно отнети от ДПС близо 120 000 гласа заради безумната фигура на уседналостта в Изборния кодекс, въведена само в България по начин, който лишава български граждани от конституционно право на глас. Толкова за уседналостта. ДПС печели 31 общини на първи тур и забележете - в цели 23 е на балотаж, като в 14 от тях ние сме първа политическа сила. Какъв ще бъде крайният ни резултат като брой кметове, за да видим дали ще се реализира и втората ни цел - да се разширим и географски, и количествено, освен да запазим позициите си, ще стане ясно на 1 ноември. Уважаеми госпожи и господа, не мога да не благодаря на избирателите на ДПС, техният вот категорично препотвърди позицията на ДПС като системна партия и това е добра новина преди всичко за България, включително и заради геополитическите предизвикателства пред България и пред ЕС. Искам да изпълня ангажимента си, да благодаря специално на избирателите от Малиново, Ловешко. Много специално на избирателите ни от Сърница, защото от тази община трябваше да започне голямото измитане на ДПС. Помните онези избори, първите след учредяване на новата община, които ние спечелихме на балотаж. Нека само кажа, че господин Небит Бозов печели на първи тур кметската надпревара с близо 75%. Разбира се дължа благодарност на избирателите не само от общините, в които печелим изборите, но и на всеки един избирател на ДПС, тъй като това е глас за либералните послания на ДПС. Ние сме чути от избирателя, защото имаме претенцията, че сме политическа сила, която проведе кампания, основана на послания, на ценности - повтарям - на либерални ценности. Мисля че нашият избирател прочете много вярно основното ни послание, че България не е само София с нейните жълти павета. България е и малката община, и малкото планинско село. Избирателят оцени много високо други два приоритета на ДПС, които ние извеждаме пред скоби - новият критерий за оценка на качеството на нашите кметове и на местните парламенти, доминирани от ДПС вече каква политика водят за подобряване на бизнес средата, с цел привличане на инвестиция за разкриване на нови работни места, първо. И второ - в абсолютно неразривна връзка отчетността минимум на 6 месеца кметовете ще се явяват пред избирателите от всяко населено място, във всяко село, за да отчитат дейността си. Защото либералната ни концепция, е че местното самоуправление в най-пълна мяра представя тезата за гражданското участие в управлението. Ще заличим границата управляващи-управлявани, защото отказваме да мислим в категориите управлявани-управляващи, когато става въпрос за местно самоуправление. Дали вотът зададе нови политически реалности? Трябва да сме слепи, за да не ги видим. Потвърждавам прогнозата си, всъщност тя е потвърдена от местния вот. Разбира се, би могло да се измисли контратеза, каквато вече чух от много анализатори и колегите от други политически сили, че вотът е потвърдил статуквото и като управляващо мнозинство. Може да се мисли и така, , ако партиите около ГЕРБ, с които ГЕРБ формира управляващо мнозинство, наистина са съгласни резултатът им да се чете в едно, възниква въпросът самосубектността им на политически сили. Аз разбира се тук отварям скоба, че ако съзирате елементи на критични нотки, те не се отнасят до основния политически субект. Тях много нарочно ще ги поздравя с изборния резултат, впечатляващ е резултатът на ГЕРБ, с една силна препоръка, подобно на ДПС, оттук-нататък и за втория тур да разчитат основно на посланията си, а не на ресурсите на държавните служители и на държавната машина, защото подобно на нас, те са също толкова добре организирана партия и във вертикала, и в хоризонтала. Ние имаме местни съвети във всяко едно населено място, но имаме местни съвети за разлика от едни явления, които по-скоро бихме определили като държавни местни съвети, защото в тях влизат преобладаващо горските служители. Те са основните им кандидати в етнически смесените райони, служители на регионалните поделения на различните министерства. Факти, уважаеми дами и господа, факти. Бих могъл да бъда и по-обстоятелствен, но не желая да ви губя времето. Погледнете кои са в листите им. Например в Кърджалийските общини. Що се отнася до другите партии от управляващото мнозинство, не им го пожелавам, но ако все пак и след втория тур се окажат с повече на брой министри отколкото са кметовете на общини, би било естествено да се очаква да бъдат по-внимателни с менторския си тон, назидателен, както с премиера Бойко Борисов и спрямо останалите участници в политическия процес, защото този местен вот все пак показа наистина кой кой е в българската политика и кой с каква реална тежест, политическа, като оценка и доверие на избирателя разполага. Понеже има нетърпение за въпроси, вероятно част от анализа ще бъде вплетен в отговорите на въпросите. С Беновска ли да започнем? Заповядайте.
Велислава Кръстева: Аз предлагам, за да имаме някакъв порядък...
Илиана Беновска, Радио К-2, Канал3 : Не, не. Започнахме вече. Това е микрофон № 1. Добър вечер, благодаря ви.
Велислава Кръстева: Ще ми разрешите ли, госпожо Беновска, да ви дам думата съвсем елегантно, както винаги сме работили с вас. Следваме поредността на микрофоните, като ги завъртаме от първи до трети, след това обратно. Заповядайте, госпожо Беновска.
Илиана Беновска, Радио К-2,Канал3: Много ви благодаря за елегантната дадената дума. Благодаря ви, госпожо Кръстева. Г-н Местан, аз си позволявам да ви благодаря, че дойдохте на тази пресконференция. Но тук си зададохме един въпрос - защо изчакахте да стане 00:00 ч.? Това кобният час ли е, в който се случват големите тайнствени неща или това е може би нула часа, началото на новото летоброене в българската политика? Разбирате ме. Оттук минаван на конкретните въпроси. Защо не чуваме пряко обръщение към големия в политиката, коалиционен партньор в дясно, Борисов? И защо не го попитате защо той не ви предпочете за коалиционен партньор след като вие и на парламентарните избори, и на местните избори показвате една много по-здрава основа, почти два пъти, без малко повече от тази на неговия партньор - Реформаторския блок? Ще се обърнете ли към Борисов с пряк въпрос? Имате ли самочувствие ДПС да го направите това? Това е първият ми въпрос. Ще ви помоля да ми отговорите не с... един думи употребявате сложни, а по-простичко, за да го разберат всички. И вторият ми въпрос - смятате ли наистина, че трябва да бъде преразгледана коалицията, да бъде намалена порцията власт, която упражнява Реформаторският блок по справедливост, на тежест и на личностни качества на представляващите Реформаторския блок? Смятате ли, че ДПС наистина трябва да получи полагащото му се по политическа тежест, място в политиката, независимо от обвиненията на реформаторите, че вие преяждате с власт, а вашата партия и нейни отделни членове и Делян Пеевски в това число, с богатство? Благодаря.
Лютви Местан: Благодаря. В часа, в който започна нашата пресконференция не е добре да се търсят някакви по-особени знаци. Приемете закъснението ни като проява на благоприличие, все пак да изчакаме дали първата и втората политическа сила няма да преосмислят позицията си. На мен ми беше трудно да приеме за факт, че няма да се явят на пресконференции, още повече, че тук има много и чуждестранни акредитирани медии. Тази пресконференция е организирана от изпълнителната власт, от МВнР. Точно партиите, които представляват изпълнителната власт да не се явят на пресконференция, на която са били любезни да поканят и доста авторитетни международни медии е минимум необяснимо. Затова казах, че нашето явяване е пример за политическа нормалност, минимум като уважение към медиите. По-интересна е втората част на въпроса ви. Аз мисля, че вече от устата точно на реформаторите да обвиняват други политически сили в преяждане с власт, струва ми се, че това вече звучи леко комично-гротескно. Ако наистина се окаже, че имат повече на брой министри, отколкото кметове на общини, това пък ще стане още по-гротескно. Дали има необходимост от преразпределение на властовите позиции - извинете, ние не сме компетентни по този въпрос. Ние сме опозиционна партия и диалогът ни с г-н Борисов се разполага и ще се разполага в оста „власт - опозиция". Тоест ние и след този местен вот не заявяваме претенции за участие в рамките на това Народно събрание в централната власт. А с кого Борисов ще остане в коалиция, кого ще избере за коалиционен партньор или за воденичен камък е негово решение, негов избор и негова отговорност. Ние обаче няма да спрем да повтаряме категоричната си теза, че тази властова формула е порочна, че тя не съответства на статута на България като пълноправен член на Европейския съюз и на НАТО и че има тежко изкривяване. Местният вот подсказва посоката на изправяне. Оценката ни, критиката ни към властовата формула не следва да се чете като заявка от страна ДПС за влизане в управленска конфигурация в рамките на действащото 43-то Народно събрание.
Надявам се успокоих онези политически сили, които виждат в растяща сила на ДПС риск за собствения си статут като съуправляващи политически сили и може би затова са склонни тук поне, за малко, да загърбят партийния си егоизъм и да се наредят до големия батко, с когото да броят в едно изборния си резултат.
Илиана Беновска, Радио К-2, Канал3: Подсказвате ли предсрочни парламентарни избори с това витиевато изказване?
Лютви Местан: Има необходимост, повтарям от нова формула на властта, европейска по своята същност. Дали някой ще има доблестта да прочете това като послание на избирателите, повтарям особено след втори тур, когато видим...
Илиана Беновска, Радио К-2, Канал3: Този някой Борисов ли се казва, кажете го по-направо?
Лютви Местан: Това е техен проблем. Но оттук нататък това разминаване между оценка на избирателя дадена чрез местните избори и властови статут, особено с толкова широки властови позиции, ще генерира напрежение в управляващата коалиция от гледна точка точно на разминаването между властови статут и вот, получен на местните избори. Кой както да украсява представянето на коалиционните партньори, резултатът й не е съответен на властовите позиции, които консумира. Но пак повтарям - това е наша оценка, а дали господин Борисов ще продължава да управлява във такава властова комбинация и при такова разпределение на властовите позиции, които дават много по-голямо основание да се говори за преяждане с власт от страна на малки коалиционни партньори, е негово решение и негова отговорност.
Илиана Беновска, Радио К-2, Канал3: Последен въпрос - не ви ли задължава националната отговорност, господин Местан, да се изкажете по-ясно? Вие се наричате национално отговорна българска партия.
Лютви Местан: Трудно мога да си представя по-конкретни отговори. Благодаря.
Велислава Кръстева: Втори микрофон.
Десислава Ризова, бТВ: Добър вечер, господин Местан. Преди малко казахте, че има необходимост от нова формула във властта. Къде виждате ролята на ДПС в тази нова формула? Преди няколко дни казахте, че местните избори ще покажат кой кой е в българската политика. Показаха ли местните избори кой кой е и на какви мисли ви наведоха специално за ДПС? Благодаря.
Лютви Местан: Извинете, аз смятам че е нова политическа реалност, че стратегическата цел на две от съуправляващите партии и на някои представители на основния субект, собствено в Кърджали, да изметат ДПС от политиката, тази им стратегическа цел не се осъществи. Оказа се мисия невъзможна. Това е нова политическа реалност. Управляващите се провалиха в тази си стратегическа цел. Загубиха тази битка с ДПС. И това е добре за България. За нормалното развитие на политическия процес. Аз ви подсказах още една причина в изложението си, но понеже явно този аспект не ви е интересен, аз също ще го премълча. Надявам се, ако се сетите и ви интересува този аспект, бих могъл и да ви отговоря, но сега ще сметна, че сте ме разбрали. Ние изразяваме оценка, в която не можете да четете желание за власт. Колко пъти да го повторя? Правя го за успокоение на Реформатори и Патриоти, които виждат в ДПС риск за собствения си статут. Нека бъдат спокойни.
Десислава Ризова, бТВ: Каква тогава е новата формула на властта?
Лютви Местан: Още в нощта след парламентарните избори я подсказах - възможно е управление без антиевропейски примеси, без радикализъм - възможно е. И мисля че вотът дава този кураж на господин Бойко Борисов. Да. И това прави. Сега вече съм ясен, нали. Благодаря.
Велислава Кръстева: Трети микрофон, „Стандарт".
Биляна Веселинова, вестник „Стандарт": Господин Местан, Биляна Веселинова, вестник „Стандарт". Бих искала и аз да взема повод от ваше изказване. Преди около две седмици в Тервел казахте, че коалиционната ви формула там представлява оптимистичната ви теория за бъдещето на България. България не на разединението, не на противопоставянето, а България на единението. Потвърждават ли изборните данни тази необходимост? И кога, според вас, тази формула от Тервел ще се приложи и в национален мащаб? Благодаря.
Лютви Местан: Аз искрено ви благодаря за този въпрос. Да - формулата, с която се явихме в Тервел представя една наистина оптимистична теория за бъдещето на България. С подобна формула ние се явихме и в Община Хаджи Димово, Благоевград и спечелихме изборите на първи тур убедително, само че тук казвам спечелихме с тази формула, формулата ДПС-НДСВ, Либералния съюз. В Тервел засега не успяхме, но сме на балотаж. Нека да видим крайния резултат, но дори да не спечелим Тервел, формулата има бъдеще и аз от тук ще се обърна и към другите либерални партии в България, на първо място към НДСВ, да анализират много внимателно колегите резултатите и в Тервел, и в Хаджи Димово, където имаме кмет, и в Борован, и в Криводол, където сме на балотаж от позиция на първа политическа сила. Говоря за коалицията. И в Хайредин, където вече спечелихме, за да продължим усилията за разширяване на либералната ниша в българската политика. Има необходимост от укрепване на политическия център, от разширяване на либералната ниша и ДПС и занапред ще бъде важен либерален субект, който ще продуцира нови коалиционни формули. На първо място, вътре в либералното семейство. Ние ще продължим тези усилия. Всъщност, като казах Хайредин, дължа една прецизност. Честно казано, и аз бях изненадан, че в тази коалиция, която основахме в Хайредин, твърдя около ДПС и ще го докажа със статистически данни, са и колегите от Реформаторския блок. Затова няма да имам претенции за партийна победа. Нека и колегите от Реформаторския блок да се припознаят в тази победа, защото присъстват в регистрацията на коалицията. С една малка уговорка, че на последните парламентарни избори точно в тази община ДПС е убедителна първа политическа сила с 1200 гласа срещу 79 на Реформаторския блок. Въпреки това да приемем, че имаме общ кмет.
Велислава Кръстева: Първи микрофон, заповядайте.
Зорница Полеганова, вестник „Телеграф": Искам да ви попитам дали ДПС би подкрепила някъде кандидати на ГЕРБ на балотажа другата седмица? Благодаря ви.
Лютви Местан: Фундаментално важен въпрос, да. Когато говорим за подкрепата на ДПС обаче, следва да се има в предвид, че ние сме на балотаж в 23 общини, в 14 от които сме първа политическа сила. Много е важно тук да видим и зрелостта на българската демокрация, дали е възможна обратната посока на подкрепата, не от ДПС към другите политически сили, а подкрепа за ДПС в общини, в които сме първа политическа сила на балотаж. Ако обратната посока не е възможна, ние имаме проблем, по-фундаментален, защото смятаме, че интеграцията е интеграция, когато протича в двете посоки. Важно е да се види възможна ли е обратната посока. При всички случаи стана ясно, че и на тези избори в редица общини, включително и в общини, в които сме първа политическа сила, ние не издигнахме кандидати и подкрепихме кандидати на други политически сили. Сега да не ви губя времето с изреждането им, но независимо от този факт става ясно, че на ДПС не може да се гледа като на безусловен донор, защото имаме самочувствието на национална, на либерална партия и трябва да има същото порядъчно отношение към нас, каквото е нашето към останалите политически сили. Аз заявих и преди изборите, че предвид на безспорния факт, че освен общините, които печелим, от подкрепата на ДПС най-вероятно ще зависи резултатът в още 70-80 общини. Да ви кажа защо. Защото на последните парламентарни избори освен 35-37 общини, които сега управляваме, ние сме първа политическа сила в още 60 общини, може би този факт не се знае. Да, повтарям. В 97 от 265 общини на Република България ДПС е първа политическа сила и кого ще подкрепим е фундаментално важен въпрос. И тук заявявам отговорно, че онова, което наблюдавахте от 1999 г. насам след култовата реплика „ДПС е проклятие за България" и прекъснатия диалог между политическия център в наше лице и тогавашното дясно, тази безалтернативна подкрепа от страна на ДПС само към левия политически субект вече се трансформира в стратегия за поливариантност на политическото взаимодействие. И в този смисъл ние за втория тур ще подкрепяме кандидати за кметове като решението кого точно ще зависи на първо място от очакванията на нашите избиратели по места, от тяхната оценка за кандидатите и разбира се, дали покриват критериите ни да са предпазени от краен национализъм и ксенофобия като политическо поведение, като политически послания. Още утре ще направим много сериозен анализ на това кои са класираните на балотаж в общини, в които ние сме, да речем, трета политическа сила и ще вземем решение община по община в един много плътен диалог с местните ни структури, с областните и общинските структури на партията ни. Благодаря.
Неделина Анева, „Канал 3": Г-н Местан, казахте, че трябва да сме слепи, за да не виждаме, че има променена политическа ситуация, ако Реформаторският блок не се опитва да си пришие резултата към този на ГЕРБ. Кажете ни обаче има ли и други фактори, които променят политическата ситуация, като например бежанската криза, предстоящият президентски вот, предстоящото гласуване за Конституцията? И още нещо, ако позволите - премиерът, доколкото разбирам от коментара му от Брюксел, казва, че БСП и ДПС остават в опозиция, макар и по-силна опозиция след местните избори. Това прави ли възможни или невъзможни вотове на недоверие към кабинета? Благодаря.
Лютви Местан: Аз вече казах, че доколкото го има диалога с г-н Борисов, той се разполага в оста „власт - опозиция". Струва ми се доста подробно говорих по този въпрос. Но дали бежанската криза има отражение към вътрешната политика на България - несъмнено. Тук искам да ви споделя няколко изречения, на които държа особено. Първо - несъмнено има страх от бежанската вълна, не само в България, а в цяла Европа. Но съм убеден, че страхът не е толкова от самите бежанци, нито дори от техния брой, страхът е по-скоро различието - етническо, религиозно и културно, което носят със себе си. И доколкото е оправдан и страхът от проникване на радикални елементи чрез бежанската вълна, то точно заради това резултатът на ДПС е добра новина за България, добра новина за българската политика. Защото моделът, който носим ние, моделът на съвместяването на етнорелигиозните различия, който предпазва България от заразата на радикализми - етнически, религиозни и прочее, е ценна капитал на България, който трябва да бъде съхранен, да бъде изведен пред скоби. Той стои леко над политическите различия, ако имаме достатъчна политическа зрялост и култура да проумеем това. Толкова по въпроса за бежанците. Вие непрекъснато се връщате към резултата на коалиционните партньори. Нека да говорим за това и след 1 януари например, дали реформаторите ще успеят да си съхранят кмета на Хасково, от когото май вече правят панически опити да се разграничат, макар че това фамилиарно Жоро Иванов леко ги издаде. А там за Хасково ви давам една идея за много любопитно журналистическо разследване. Седмица преди парламентарния вот на нарочна пресконференция в Хасково отправих призив и към тогавашния вътрешен министър, и към прокуратурата да следят изкъсо вота в Хасково, собствено за Реформаторския блок. Направих предположение, че този вот вероятно ще набъбне 7-8 пъти в сравнение с евровота, проведен само преди месец. Познах. Резултат от 2000 гласа на избори, проведени само преди месец беше увеличен 7-8 пъти до близо 16 000. Класически пример за контролиран, да не кажа купен вот. Сега ми е много любопитен резултатът на същия този Реформаторския блок при положение, че кметът Жоро Иванов реши да регистрира собствена листа. Не съм проверил резултата. Направете го вие. Ако реформаторите отново са се свили от 15 000 - 16 000 на 3 000 - 4 000, вие си задайте въпроса дали този вот даден преди година, заради първата позиция на сина на Жоро Иванов, не е бил контролиран и кой в България менторски, назидателно може да говори за купен и за контролиран вот. Аз мога да застана с лицето си и да заявя, че гласовете на ДПС на тези местни избори са за нашите политически ценности послание. И ви това нещо много точно ще го регистрирате. Убеден съм. Остава да имаме и доблест да си го признаем. Благодаря.
Велислава Кръстева: И може би това да е последният въпрос за тази вечер.
Дея Манолова, „Дарик" радио: Благодаря. Г-н Местан, докога виждате времевия хоризонт на това правителство и как гледате на един вариант за избори 2в1 следваща година - президентски с парламентарни? Благодаря.
Лютви Местан: Избори 2в1?
Дея Манолова, „Дарик" радио: Да, президентски с предсрочни парламентарни.
Лютви Местан: Трябва да бъдем реалисти. Предвид на вота, който получи г-н Борисов и ГЕРБ, въпросът за предсрочния вот в голяма степен ще зависи от него. Той се прелегитимира във властта, но повтарям - не мога да кажа същото за коалиционните му партньори. Тоест животът на този кабинет ще зависи от формулата на властта. Между впрочем, да не забравя, когато говорим за бежанците, пропуснах трето изречение. Още веднъж призовава и президента, концепцията на ДПС, продуцирана преди година с нарочно писмо до либералните лидери, уважено от либералните лидери под формата на нарочна резолюция на годишната среща на либералите от Източна Европа в София за необходимостта от разширяване на Европейския съюз към Западните Балкани и Югоизточна Европа, следва да се постави много сериозно на обсъждане на Консултативен съвет, за да се изработи ясна българска позиция по този въпрос. Би било жалко, ако България, която продуцира тази идея, да изостане в разгръщането й и пред Европейския парламент, и Европейската комисия, защото други двама президенти на Словения и на Хърватска вече дадоха еднозначна, мощна институционална подкрепа за тази идея с нарочно писмо до Доналд Туск и поискаха разширяването на Европейския съюз към Западните Балкани, да влезе сред новите приоритети на Европейския съюз. България може да играе изпреварваща роля и да прояви, според мен, задължителната солидарност към своите съседи. Благодаря ви.
Велислава Кръстева: Благодаря, колеги.