05-10-2015 | 09:58 ч.
Николай Михайлов: „Трейс“ сме готови да изградим две технически училища, за да се върне Бизнесът в средното образование
Николай Михайлов: „Трейс“ сме готови да изградим две технически училища, за да се върне Бизнесът в средното образование
Проф. д-р инж. Николай Михайлов, председател на Българския форум за транспортна инфраструктура (БФТИ), ръководител на катедра „Пътища" в УАСГ, председател на СД на „Трейс Груп Холд" АД, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване на Канал 3 „Беновска пита", заяви позиции по следните теми:
Създаването на „Трейс Груп Холд" АД
На какво се дължи възходът на „Трейс Груп Холд, строите големи инфраструктурни проекти, Борисов го превръща в мисия, споделяте ли го?", попита водещата Илиана Беновска. Николай Михайлов обясни, че съвсем наскоро се е провел форум „Заедно за сигурни пътища", под патронажа на МРРБ и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и там са му задали въпрос как се е родило името „Трейс". Той продължи, че когато е създавал фирмата преди около 20 години, е поставил на сътрудниците си задачата да намерят име, което да е едновременно и послание. Една негова колежка е открила думата „трейс", която в английско-българския речник е имала около една страница превод на български с най-различни послания - следа, идея, път към космоса, път към човека, енергийно развитие и т.н. „Хареса ни. Щастлив съм, че към днешния ден думата е изпълнена със съдържание. Направихме голяма корпоративна структура!", изтъкна Николай Михайлов.Той категорично отрече съмненията, че компанията печели поръчки, защото е близка до властта. „Ние печелим проекти и в Сърбия, Чехия, там също ли управлява Борисов?", попита той.
Водещата Илиана Беновска от своя страна разказа, че когато е създавала „Радио К2", е избрала името, защото това е най-трудният връх за изкачване в света, малко по- нисък е от Еверест, но трябва да го изкачиш със собствени усилия.
Николай Михайлов обясни, че през 90-те години си е поставил за цел да създаде корпорация, която да бъде достатъчно голяма, за да бъде уважавана извън България. „Преди 3 години излязохме реално на международния пазар. Строим основно в Сърбия, но и в Македония, в Чехия, стъпка по стъпка вървим към центъра на Европа. Убеден съм, че нашите строители са най-добрите в Европа!", категоричен бе той.
Крадат ли българските строители от качеството?
„Крадат ли от качеството строителните фирми?", попита водещата Илиана Беновска, Николай Михайлов отговори категорично - не, той продължи, че качеството е функция на възложителя, не на изпълнителя. Всичко е въпрос на контрол, лесно може да се разбере съдържанието на асфалта. Въпросът за качеството започва от нормите и правилата - нормативната база е остаряла, от 70-те години на миналия век. „През последните десетина години технологиите в автомобилостроенетонапреднаха много. Всичко това изисква нови норми, защото пътят започва да не отговаря на условията на автомобила.", обясни Николай Михайлов.
Николай Михайлов обясни, че например в Германия има постоянен орган за създаване на норми, в България няма такъв. „У нас половината пътища се управляват от общините и там всеки кмет разбира нормите за проектиране по свой начин. Искам да се съберем всички специалисти и да създадем норми!", категоричен бе той.
Председателят на СД на „Трейс" изрази мнение, че нашите проекти са морално остарели, след това започваме винаги да обвиняваме строителя, след това възложителя, но проблемът идва от проектанта. Единственото нещо, което трябва да направи правителството е съвременни норми за проектиране. „Разговарял ли сте с Борисов за това?", попита водещата Илиана Беновска, събеседникът й отговори, че е говорил с него още когато е бил кмет на София, тогава „Трейс" е работел по софийското метро. Николай Михайлов подчерта, че би трябвало компаниите да се развиват независимо от политиката. Ако няма стабилно развиваща се икономика, сме обречени.
Защо се е върнал в науката?
Николай Михайлов разказа за себе си, че е роден в село Мъдрец. Завършил е в Стара Загора строителен техникум, след това УАСГ. Там са му предложили да остане на работа, като преподавател, той обаче е предпочел да влезе в практиката.
„Разбрах, че за да можем да имаме голяма фирма, проблемът е в кадрите, не в парите и машините. Затова се върнах да преподавам, за да мога да спечеля 2-3 години от обучение на кадри и това дава резултат. Имаме 3 хиляди човека в компанията, масово ръководителите и мениджърите са от 27-28 до 35 години!", обясни Николай Михайлов.
Той разказа, че Антон Дончев и Мария Каварджиковасъщо са в СД на „Трейс" и добави: „Това е нашето послание, имаме фондация „Трейс за хората" и помагаме за всякакви инициативи.". На въпроса дали е религиозенотговори, че вярва в Бог, представя си го като енергия.
Строителните компании и работодателите и корпоративната социална отговорност
„Колко сте големите в бранша и уважавате ли се?", попита водещата Илиана Беновска, Николай Михайлов отговори, че уважава всички свои колеги. Той продължи, че строителите стават все по малко и обясни: „Това, което извършваме като работа, е по-малко от това, което има на българския пазар. Имаме голям проблем с кадрите. Трябва да говорим как българският бизнес да се върне в образованието. Ние в момента не можем да намерим шофьори за автомобилите си.".
На въпроса как работодателите ще върнат морала и ангажираността той отговори, че е дал предложения големият бизнес да се върне в средното образование, „Трейс" например е готова да изгради професионални технически училища, които да произвеждат строителни работници и строителни техници.Положението става по-зле, а не по-добре. „Трябва да обясним, че децата има смисъл да учат в България. Учителите са демотивирани защото работодателят им не им казва какви цели преследва. В моята катедра има 13-14 млади асистенти под 30 години, всички са достатъчно мотивирани. Питате ме за корпоративната социална отговорност? „Трейс" е готова да изгради две училища!", завърши Николай Михайловразговора си с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване на Канал 3 „Беновска пита".