01-10-2015 | 12:42 ч.
Четвърти предизборен дебат в ефира на Радио К2 на тема: Кой да ми каже какво се случва и как да се ориентирам в града, където живея? Ролята на медиите.
Четвърти предизборен дебат в ефира на Радио К2 на тема: Кой да ми каже какво се случва и как да се ориентирам в града, където живея? Ролята на медиите.
Водещ: Клара Маринова
Гости в студиото:
Елица Иванова, кандидат за кмет на район Слатина в Столична община, от МК „БСП лява България".
Визитка: Елица Иванова е специалисти Връзки с обществеността и работа с медии, завършила СУ ‚Св. Климент Охридски" специалност „Връзки с обществеността", член на Районния съвет на БСП-Слатина, зам.-председател на младежката организация на БСП-Слатина, от шест години е член на ПП БСП.
Трендафил Величков, говорил на ПП АБВ, областен управител на Пазарджик, кандидат за кмет на Пазарджик от ПП АБВ
Визитка: Трендафил Величков е завършил висше образование в Киевски славянски университет Украйна, специалност „финанси". Има професионална квалификация по програмите „Управленски умения" и „Академия за социална политика" в Нов български университет, „Политически мениджмънт и маркетинг" в Университета за демокрация към Съвета на Европа, Страсбург 2008г. Работи като журналист, телевизионен водещ, продуцент и редактор на публицистични предавания. В периода 2000-2008г. е мениджър на телекомуникационни компании . Участва в разработването на политически анализи и програми, маркетинг стратегии. Член на Съюза на българските журналисти.
ВСТЪПИТЕЛНИ ДУМИ
Елица Иванова, кандидат за кмет на район Слатина в Столична община, от МК „БСП лява България": Изказа адмирации за подбраната тема. Според Иванова гражданското общество е това, което трябва да решава как да се управлява и кои решения да бъдат вземани. Иванова потвърди, че „без диалог между местната власт и медиите, не би могло да се стигне до детайлно обществено обсъждане на наболелите предмети."
Трендафил Величков, говорил на ПП АБВ, областен управител на Пазарджик, кандидат за кмет на Пазарджик от ПП АБВ: „Това е тема, за която можем да говорим до следващите местни избори." Той постави въпроса дали медиите трябва само да отразяват, това което се случва или и да добавят критичност от себе си. По думите му според последните изследвания ясно показват, че достъпът до информация в общините не е свободен , а по-скоро затруднен. Част от неговата програма е възраждането на радио Пазарджик.
Елица Иванова допълни , че в своята програма също е разгърнала идея в район Слатина да има бюлетин, който да отразява взетите решения от Общината.
БИХТЕ ЛИ ДОПУСНАЛИ МЕДИИТЕ НА МЯСТО ДА ОТРАЗЯТ ПРОБЛЕМИТЕ В ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ?
Елица Иванова
Потвърди, че при такава хипотеза , тя несъмнено би допуснала медиите.
Трендафил Величков
Потвърди, че също е привърженик на идеята цялата информация, да е достъпна за гражданите и медиите да я показват. „Аз бих допуснал медиите още на самото обсъждане на Общинския съвет, за да се добие ясна и вярна представа." Той изрази съжаление, че дори и Парламентарните комисии не се излъчват на живо.
КАКВИ СА УСЛОВИЯТА В БЪЛГАРСКИТЕ ОБЩИНИ ЗА ЕФЕКТИВНО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С МЕДИИТЕ?
Елица Иванова
„Важно е медите да присъстват във вземането на всяко едно решение, тъй като те могат да бъдат активни участници във вземането на тези решения." В този ред на мисли тя изложи и идеята си за организиранеро на местни референдуми в район Слатина, в който е кандидатирана.
Трендафил Величков
„Връзката между медии и власт е стара, колкото най-старата професия." По неговите думи той не вижда коректната връзка между медии и институции. Според него трябва първо да се реши въпросът за собствеността на медиите, „за да има една по-чистоплътна връзка между медии и власт. Вмомента връзката между медии и община почива на едни търговски договори.
КАКВИ СА ЕФЕКТИВНИТЕ ПРАВИЛА И ФОРМИ ЗА ДИАЛОГА МЕЖДУ МЕДИИ И ВЛАСТ? ЗАЩО Е ВАЖНО МЕСТНАТА ВЛАСТ ДА ИНФОРМИРА ГРАЖДАНИТЕ?
Елица Иванова
„Спецификата на работа произхожда от начина, по който работи една община." Всеки избира различни инструменти. За нея е важно „самата комуникация с медиите да се случва абсолютно предварително, а не постфактом, когато те могат само да отразят." Тя със съжаление призна, че медиите и местната власт не са равнопоставени. Решение на този проблем вижда в смяната на модела на местна власт.
Трендафил Величков
„Идеалният вариант е истината, и пак истината. Ако медиите получават цялата информация, няма как да не функционират добре." Той отново подчерта , че трябва да се изкоренят тези търговски отношения межди медии и местна власт.
РОЛЯТА НА ПР СПЕЦИАЛИСТИТЕ
Елица Иванова
„ПР - специалистът е много важен, важно е какви послания ще се дадат на гражданите, важно е да се отчетат факторите на средата, в която се развива политиката. На много хора тежките послания не са им по вкуса." Тя сподели, че е сългасна със своя опонент в дебата, че истината е най-добрият ПР. Призна и че голяма част от общините крият своята истина.
Трендафил Величков
„Специлистите по Връзки с обществеността са изключително важни. Тези колеги често биват пренебрегвани и подценявани. Има кметове, които мислят, че не им трябва ПР. Когато това стане са гарантирани скандали и неразбиране от обществото на дадени решения и действия. Затова те са задължителни. " заяви Величков. Според него, най-добрият ПР все пак остава свършената работа.
РОЛЯТА НА ИНТЕРНЕТ В МЕДИЙНАТА РАБОТА НА ОБЩИНИТЕ И КОНТАКТА С ЖИТЕЛИТЕ
Елица Иванова
Кандидатът на БСП за кмет на район „Слатина" заяви, че е обезпокоена от неглижирането на тази роля от българските общини, и то във век, в който вече се говори за „електронна община". От своя страна тя даде няколко примера как при ремонти в район „Слатина", Столична община не е оплозтворила технологичните възможности и дори не е изпратила един мейл. „Аз бих информирала по няколко пъти и няколко вида гражданите," заяви Иванова. На допълнителен въпрос на водещата Клара Маринова, дали като бъдещ кмет би се притеснявала от евентуални разговори по Skype с граждани, Елица Иванова изказа пълната си готовност за подобна комуникация.
Трендафил Величков
„Лично аз разбирам, че общината използва новите технологии, когато ми дойде смс, че ми вдигат колата от синя зона. Когато ми трябва информация за затваряне на улици, или ремонти, тя отсъства," коментира Величков. Според него, сайтът на общината трябва да е атрактивен, интересен и желан източник на информация от страна на гражданите, а не място за публикация на доклади по 600 страници.
Кандидатът за кмет на Пазарджик още изтъкна необходимостта от мобилни приложения за телефони на общините, които да предлагат светкавичен достъп до информация за аварии, ремонти и всякаква друга от непосредствен характер.
КАКВО МОЖЕ ДА НАПРАВИ МЕСТНАТА ВЛАСТ ЗА ДА СТИМУЛИРА ГРАЖДАНСКА АКТИВНОСТ?
Елица Иванова
ПР-специалистът изяви желанието си да активира гражданската активност по разнообразни начини - седмични обществени обсъждания, на тема зададена от кмета, по наболели проблеми; задължителни дни на отворените врати, за разлика от няколко приемни часа. „Неслучайно мотото на кампанията на „БСП-Лява България" е „За хората"," допълни Иванова.
Трендафил Величков
„Големият проблем е, че на много място хората гледат на общините като на чуждо тяло, не като на тяхно представителство," започна отговора си Величков. „Всеки може да се чувства част от решението на проблемите в своята община. Задължителни са обществените обсъждания, дискусии, форуми и всякакви форми на чуваемост, но за да се осъществи това трябва да има периодични отчети на всеки 6 месеца, в които общината, районът или кметът да кажат - събрахме се преди време, взехме тия и тия решения, това са последствията," обясни кандидатът за кмет на Пазарджик.
Според него, именно тази ключова обратна връзка липсва в комуникацията община-граджани в момента.
КАК ЧРЕЗ МЕДИИТЕ И НОВИТЕ ИНФОРМАЦИОННИ СИСТЕМИ ГРАЖДАНИТЕ МОГАТ ДА УЧАСТВАТ В УПРАВЛЕНИЕТО?
Елица Иванова
Според Иванова, начинът е само един - достъп до всеобхватна информация чрез сайтове и социални мрежи.
Трендафил Величков
Според него е нужна публичност при взимане на решенията. „Когато стане ясно, че дадена спирка на градския вече няма да съществува, нека отидем и питаме 150 човека и после ги сложим на страницата - ето те са съгласни, ето кои са," даде пример Величков.
Друга необходимост, по думите му, са различни обществени тематични съвети - икономически, с участие на местния бизнес, културен и др.
„Всичко е въпрос на гражданска активност. Може да използваме медии, но трябва да помним, че информацията е като любовта - трябва да има двама участници," обясни Величков.
ЗАЩО ГРАЖДАНИТЕ ДА ГЛАСУВАТ ЗА ВАС?
Елица Иванова
Кандидатът на БСП за кмет на район „Слатина" в София, заяви, че ще се бори за „хармонично и ускорено" развитие на района и за централна позиция в политиката на хората и комуникацията с тях. Иванова призова гражданите да изберат номер 39 в бюлетината и за районни кметове, и за общински съветници, и за кандидатът за кмет на София проф. Михаил Мирчев, издигнати от местната коалиция „БСП-Лява България".
Трендафил Величков
Величков от своя страна призова хората, които искат „да върнат Пазарджик на младите" да търсят неговия и на АБВ номер 5 в градската бюлетина, а тези, според които „София заслужава повече" да зачертаят номер 7 в столицата - позицията на местната коалиция „Сердика" и кандидатът за кмет Георги Кадиев.
Можете да чуете целия дебат ТУК