02-09-2015 | 10:43 ч.
„България – регионално развитие, сигурен път към Европа и света“ - област Благоевград
„България – регионално развитие, сигурен път към Европа и света“ - област Благоевград
„България - регионално развитие, сигурен път към Европа и света" съвместна рубрика на програма „Радио К2" и Оперативна програма „Регионално развитие" 2007 - 2013 г., съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие и от държавния бюджет на Република България.
В рамките на Оперативна програма „Регионално развитие" 2007-2013 г., приоритетна ос 2 „Регионална и местна достъпност", операция 2.1 „Регионална и местна пътна инфраструктура" се изпълнява схема за безвъзмездна финансова помощ „Подкрепа за рехабилитация и реконструкция на второкласни и третокласни пътища". Конкретен бенефициент е Агенция „Пътна инфраструктура". Общият размер на средствата по схемата е 665 млн.лв., от които 565 млн.лв. съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие и 100 млн.лв. национално съфинансиране. Към 2014 година рехабилитирани са 843,27 км. пътни участъци на територията на страната по проекти с бенефициент АПИ.
Представяме на вашето внимание проект, реализиран на територията на област Благоевград.
Лот 40 Рехабилитация и реконструкция на път III - 106 Благоевград - Станке Лисичково - Граница Македония.
Инж. Татяна Бояджиева, началник отдел в Дирекция „Изпълнение на проектите по ОПРР и по програмите за териториални сътрудничество в ЕС" в Агенция „Пътна инфраструктура" заяви в ефира на Радио К2, че републиканския път III - 106 е важна връзка за област Благоевград и осъществява връзка с Република Македония посредством ГКПП Станке Лисичково. Рехабилитираната пътна отсечка повиши безопасността на движение и подобри местната и регионална достъпност. За обектът има издадено разрешение за ползване на 08.08.2013 година. Пътният участък не е бил рехабилитиран от 30 години, освен текущия ремонт, който е извършван по пътната отсечка. Пътят минава през селата Селище, Логодаж и Зелен дол. Изпълнението на проекта допринесе за създаване на условия за устойчиво и балансиране развитие на областта, намаляване на вредните емисии, отделяни при движение по пътния участък, намаляване на времевия интервал за преминаване по участъка и намаляване на пътно-транспортните произшествия. Трафикът на пътниците и моторни превозни средства се е увеличил с 1486 моторни превозни средства.
Валентин Зарев, управител на фирма „Пътинвест-инженеринг" АД заяви в ефира на Радио К2, че строително-монтажните дейности са започнали от месец октомври 2012 година, но за завършили през месец април 2013 година, защото по време на зимни условия не могат да се изпълняват асфалтови дейности. Обектът е завършен в рамките на посочения срок в договора, който е шест месеца. Качеството на пътната настилка и положеният асфалт е много добро. Имало е дребни дефекти, които са отстранени в рамките на гаранционния срок за сметка на строителя. Гаранционният срок на обекта е три години. Валентин Зарев, управител на фирма „Пътинвест-инженеринг" АД заяви, че приветства ОПРР 2007-2013, благодарение на нея са осигурени средства за ремонт на второкласни и третокласни пътища, който не са били рехабилитирани от 20 и повече години. Благодарение на ОПРР 2007-2013 има един чудесен път до границите, който създава предпоставки за увеличаване на туристическия поток. Между 30 и 40 минути е спестеното време за пътуване по лот 40. Преди средната скорост на движение е била 30 км/ч, а сега шофьорите могат спокойно да се движат със 60-70 км/ч, с изключение на населените места по пътя. Препоръките по ОПРР 2007-2013, които инж. Валентин Зарев даде, са критерият за оценка да не включва срока за изпълнение, защото срокът влияе върху избора на изпълнител и при неблагоприятни климатични условия работата по обекта се налага да се преустанови, след което да се работи в къси срокове, с извънредно работно време през събота и неделя, което се отразява на качественото изпълнение на обекта. Строителните фирми трябва добре да оценяват своите възможности и да дават нормални оферти, с нормални цени и срокове за изпълнение.
Подобряването на достъпността до основните транспортни дестинации в регионите в България чрез реконструкция и рехабилитация на второкласните и третокласни пътища намалява значително времето за пътуване, подобрява достъпа на периферните и икономически слаборазвити територии до регионалните пазари на стоки и услуги, както и до големите икономически центрове.
Второкласните пътища в България са предназначени за транзитно движение на средни разстояния. Те изпълняват разпределителни функции в транспортната система, като уплътняват мрежата от първокласни пътища и осигуряват оптимални маршрути на транзитното движение към отделни региони в страната. Дължината на второкласните пътища в България е 4014,1км.
Пътищата от трети клас в България са всички останали републикански пътища, които не притежават характеристиките на автомагистрали или пътища от първи и втори клас. Те служат за разпределяне на движението във вътрешността на териториите, принадлежащи към пътищата от по-висок клас, или осигуряват връзки между отделните общини. Те уплътняват държавната пътна мрежа в страната и осигуряват връзки с местните пътища.
Инж. Теменужка Филипова, началник отдел „Инвестиционно ремонтни дейности", Областно пътно управление Благоевград заяви в ефира на Радио К2, че лот 40 Благоевград-Станке Лисечково-Граница Македония е важна транспортна връзка за област Благоевград. Осигурено е по-безопасно придвижване на пътнико-потока към областния център. Увеличава се превозът на хора и стоки за ГКПП Станке Лисичково, а оттам и за Република Македония. По данни на сектор „Пътна полиция"към ОД МРВ-Благоевград, транспортните произшествия са намалели значително с подобряване равността на настилката, поставяне на нови ограничителни системи и допълване на вертикалната сигнализация. Пътният участък е изграждан от 1972 до 1976 година, извършвани са само частични изкървания на настилката, почистване на окопи, допълване на хоризонтална маркировка и вертикална сигнализация, но пътят вече е комфортен за шофиране след рехабилитацията му по ОПРР 2007-2013. Рехабилитацията включва направа на основа от несортиран, трошен камък с дебелина 39 см., асфалт за долен пласт 6 см, асфалт за основен пласт на покритието 4 см, възстановени са облицованите пътни окопи, изпълнени са италиански улеи при високите насипи, градински бордюри за направляване на водата от повърхността към италианските улеи. Съществуващите дъждовни шахти са надзидани. Надзидани са укрепителните стени и са ремонтирани крилата на малките съоръжения. Подменена е съществуващата стоманена ограда с нова. По съоръжението са изпълнени ремонтни работи, които удължават срока на експлоатацията му и гарантират експлоатационната годност и връхна конструкция на мостовете. Рехабилитацията е изпълнена съгласни изискванията на Закона за устройство на територията и действащите нормативни документи.
Димитър Мунин, гражданин от област Благоевград, сподели впечатленията си от рехабилитираната пътна отсечка на Лот 40 Благоевград - Станке Лисичково - Граница Македония. Той заяви, че пътят сега е много комфортен. Този пътен участък отваря нов път до границата с Република Македония, което създава предпоставки за туризъм, обмен на опит и развитие на област Благоевград. Младите хора могат да пътуват, да виждат нови места, да черпят опит и да го принесат обратно в България. Преди пътят е бил яма до яма, имало е вероятност да се спука гума, да се изкриви джанта, докато сега асфалтът е гладък, колата сама върви по пътя. Наблюдава се ръст на туристите от Македония към Мелник, Сандански, Банско. Увеличил се е борят на записалите се студенти от Македония в Югозападен университет „Неофит Рилски" - Благоевград.
Кратко техническо описание:
Схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Подкрепа за рехабилитация и реконструкция на второкласни и третокласни пътища". Управляващ орган: Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Бенефициент по схемата: Агенция „Пътна инфраструктура". Механизъм на финансиране на програмата:
Европейски фонд за регионално развитие: 85%
Държавен бюджет на Република България: 15%
Общ размер на средствата: 664 517 866 лв.
Целта на схемата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ е да се подобри достъпността до основните транспортни дестинации в районите за планиране чрез реконструкция и рехабилитация на второкласни и третокласни (извън Трансевропейската транспортна мрежа) републикански пътища.
Програмата предвижда да се рехабилитират републикански пътища ІІ и ІІІ клас на територията на 27-те областни пътни управления. Проектите, които Агенция „Пътна инфраструктура" предложи на Управляващия орган, са подбрани на областен принцип и се изпълняват етапно, в зависимост от техническата им готовност.
С осигуреното финансиране се рехабилитират над 900 км второкласна и третокласна пътна мрежа. Към октомври 2014 г. е завършила рехабилитацията на над 740 км.