27-03-2011 | 11:34 ч.
„Радио К2” организира кампания за подпомагане на кинопродуцентите, които се откажат от герои-пушачи
„Радио К2” организира кампания за подпомагане на кинопродуцентите, които се откажат от герои-пушачи
„Радио К2" организира кампания за подпомагане на кинопродуцентите, които се откажат от герои-пушачи
Мениджърът на „Радио К2" Илиана Беновска обяви днес в ефир, че заедно с режисьори и художници ще организират кампания „Да се насочим към превенцията, а не към отрицанието", с която да се подкрепят кинопродуцентите и визуалните артисти, които се откажат доброволно да рекламират или преекспонират тютюнопушенето в своите продукции или произведения на изкуството.
Гости в предаването „На шестия ден" бяха Юлия Медичкова - режисьор и създател на организацията „Human Thinks", и Валентин Ангелов - художник. Те подкрепиха идеята на Беновска хората да не се присъединяват към забраните, защото са неработещи, а да са активни в измислянето на адекватни начини за превенция. Медичкова и Ангелов ще направят съпричастия към кампанията на „Радио К2" техни колеги от съсловието.
Илиана Беновска припомни, че от 2013 г. влиза в сила наредба на здравното министерство, с която се забраняват всички форми на пряка и непряка реклама на тютюневи изделия. Препоръчва се и ограничаване на пушенето в българските филми и предавания. Проектът на Национална програма за ограничаване на тютюнопушенето в България предвижда забраната също така излагането на кутии с цигари по лавките и магазините, изображения на марки цигари. Тютюновете изделия ще се продават само в специализирани магазини. Другата година пък ще се забрани производството на играчки, предмети, закуски и лакомства под формата на цигари.
Според Юлия Медичкова не би трябвало да се забранява на героите от екрана да пушат цигари, когато става въпрос за изграждането на характер.
„Когато видиш пушещ актьор във филм примерно, това може да е в посока на човек, който е изпаднал в несгода, в нервност. Нещо, което е свързано с упадъчност", коментира тя. „Против съм обаче да се рекламира марка цигари в продукция, защото спонсор на филма е компания-производител на тютюн", посочи Медичкова.
Режисьорката предлага медиите да отделят по 20-30 секунди в рекламен блок, както и по време на излъчването на филм или телевизионно предаване. Да има кратък откъс, който да призовава зрителите да се занимават с нещо друго, но не и с пушене. А това едва ли ще им излезе много скъпо като времетраене.
Художникът Валентин Ангелов смята, че пушенето е „изконно право" на всеки човек. Негово лично решение. Той препоръча акциите против цигарите да са насочени най-вече към подрастващите.
„Това е работа на държавата, на здравното министерство, на Министерство на културата", смята Ангелов. Той е скептичен обаче към пълната забрана за визуализиране на тютюневите изделия във филми и реклами.
„Ще махнем лулата от автопортрета на Ван Гог. Чърчил ще бъде без пура. Така може би ще се откажат хората", отправи ироничен коментар художникът по повод рестриктивните мерки срещу тютюнопушенето.
Източник: „Радио К2"