11-09-2014 | 09:56 ч.

Четвърти дебат за избор на народни представители в 43 НС на 05.10.2014 година на тема: Вътрешен ред и сигурност

Четвърти дебат за избор на народни представители в 43 НС на 05.10.2014 година на тема: Вътрешен ред и сигурност

Участници:


ПП ГЕРБ - Веселин Вучков, 3-ти в 24 МИР София и 8-ми в листата на 10 МИР Кюстендил


КП БСП - лява България - Атанас Мерджанов, водач в листата за  31-МИР Ямбол


КП ПАТРИОТИЧЕН ФРОНТ - НФСБ И ВМРО - Данчо Хаджиев, съпредседател на НФСБ


КП Коалиция АБВ - Валентин Петров, водач в листата на 17 МИР Пловдив-област, 2-ри в листата на 16 МИР Пловдив


ПП Глас народен - Младен Георгиев, експерт


Илиана Беновска: Добър ден, Вие слушате „Радио К2" и Четвъртия дебат за избор на народни представители в 43 - то Народно събрание на 05.10.2014 година. Темата: Вътрешен ред и сигурност, водеща съм аз Илиана Беновска, работим с тонрежисьора Асен Младенов. Участници - от ПП ГЕРБ - Веселин Вучков, 3-ти в 24 МИР София и 8-ми в листата на 10 МИР Кюстендил, КП БСП - лява България - Атанас Мерджанов, водач в листата за 31-МИР Ямбол, КП ПАТРИОТИЧЕН ФРОНТ - НФСБ И ВМРО - Данчо Хаджиев, съпредседател на НФСБ, КП Коалиция АБВ - Валентин Петров, водач в листата на 17 МИР Пловдив-област, 2-ри в листата на 16 МИР Пловдив, ПП Глас народен - Младен Георгиев, експерт. Добър ден, уважаеми господа, сега ще се опитам да ви чуя тези, които сте на телефона, за да проверя имаме ли връзка и да започваме. Господин Вучков, чуваме ли се.


Веселин Вучков: Да, чуваме се, добър ден и от мен!


Илиана Беновска: Благодаря Ви! Господин Мерджанов, чуваме ли се?


Атанас Мерджанов: Добър ден, госпожо Беновска, добър ден и на Вашите събеседници.


Илиана Беновска: Благодаря Ви много, господин Мерджанов. Господинн Петров, чуваме ли се?


Валентин Петров: Чуваме се.


Илиана Беновска: Добре, благодаря Ви много! И така, започваме Четвъртият дебат за избор на народни представители в 43 - то Народно събрание на 05.10.2014 година, темата - Вътрешен ред и сигурност. Участниците съобщих по реда на тяхното представителство в българския и европейски парламент и затова се обръщам първо към госопдин Веселин Вучков от ПП ГЕРБ. Господин Вучков, кои са най - важните неща, които спешно трябва да реформира новият парламент и новото правителство, за да може вътрешният ред и националната ни сигурност да бъдат качествено обезпечени така, че държавата да бъде съхранена на фона на бежанската вълна, на фона на това, че не сме в Шенген, на фона на бедствията и авариите, които се случват в България, на фона на растящата битова престъпност и във връзка с бедствията, на фона на корупцията, белите якички, високите етажи, манипулирани обществени поръчки, срастването на всяка власт с олигарсите - моля Ви да започнете и нека да не забравяме, че вътрешният ред е една от компонентите, която се наблюдава наред с правосъдната ни система 8 години от ЕК по мониторинг, наложен ни преди да влезем в ЕС?


Веселин Вучков: По - важно е това, което изброихте като цяла палитра от проблеми, но ако трябва да кажа какви са неотложните стъпки, които трябва да се случат непосредствено след конституирането на новия парламент по линия на Вътрешно министерство това безспорно е много бърза актуализация на бюджета, защото според нашите изчисления, може би, за първи път от доста години МВР е във финансов колапс - това го споделиха и от служебното правителство и служебният вътрешен министър, дефицитът към края на годината, ако се запази сегашният закон за бюджета, ще бъде около 200 милиона лева с реална опасност ноември, декември да няма пари дори за заплати, разбира се, няма държава, която да си позволи пожарникари и полицаи да не получават трудови възнаграждения, така че със сигурност трябва да се направи една актуализация на бюджета. Това, може би, не Ви се струва толкова важно, но в крайна сметка, ако няма мотивирани служители, които да работят, борбата с престъпността е обречена на провал, но ако погледнем малко по - генерално категоричен императив е да се коригират грешките от последните 14 месеца - това е категоричен политически и професионален императив, защото се случиха много безобразия по темата вътрешна сигурност, само да не напомням историческата дата 14.06 миналата година, която изведе на улицата десетки, хиляди хора, именно заради една промяна в една от нашите специални служби, така че ...


Илиана Беновска: Коя специална служба, споменавайте името, моля Ви, слушателите не са толкова запознати аз я знам, но Вие я кажете? Заповядайте, господин Вучков, продължете.


Веселин Вучков: Продължавам с тази по - голяма генерална промяна, която трябва да се случи, да се коригират тези недостатъци, недъзи, грешки от последните 14 месеца, ако има преди това, разбира се, трябва да се коригират и те, да се отменят реформите от последните 14 месеца, които условно сме нарекли Бисеров - Йовчев и тези промени в Закона за МВР, които бяха лансирани миналото лято и това лято, за които може би ще говорим след малко, промените в ДАНС, които се случиха също трябва да бъдат елиминирани до известна степен по темата СРС - та и разбира се, ако има други теми, които се забележат след парламентарните избори и по които все пак има някаква поне необходима граница на съгласие между политическите сили, а и професионалистите, те да бъдат направени. Още в началото искам да засвидетелствам своето уважение към всички участници, които сте поканили днес, независимо от политическата сила, която представляват и предварително да се извиня, че ще мога да участвам около 40 - 45 минути в този разговор.


Илиана Беновска: Да, така ще бъде и с господин Мерджанов, ако сте направили своето встъпление преди да влезем в конкретиката, нека да дадем възможност и на останалите участници кратко да направят встъпление по въпроса, който зададох. Господин Мерджанов, заповядайте.


Атанас Мердажнов: Благодаря Ви, разбира се, ние имаме сериозни различия с нашите колеги и опоненти от ПП ГЕРБ - така беше през всичките 14 месеца. Аз ще започна своето изложение по логиката, която използва господин Вучков, когото уважавам като професионалист. Първо по отношение на бюджета - пределно ясно беше, че предложението за актуализация на бюджета в края на последното управление беше едно насилствено упражнение и както виждаме следващите няколко седмици и месеци доказаха нашата правота, що се отнася до бюджета на МВР, аз бих заявил, че първо е необходимо да изслушаме истинския, обективен анализ на финансовия министър редовно избран от бъдещото правителство, както и намерението на новия министър на вътрешните работи - едва тогава трябва да се прецени необходимостта от актуализация на бюджета иначе споделям схващането, че няма как да не бъдат гарантирани плащанията на полицаите, на пожарникарите - на всички служители от системата за сигурността и като стана въпрос за реформата смея да отбележа, че твърденията на представителите на ГЕРБ някак си увисват във въздуха, защото може да прозвучи крайно предизвикателно, но реформата, която започна в сектор сигурност не трябва да върви назад, а трябва да върви напред, ние категорично не споделяме намерението на ГЕРБ да върнат отново ГДБОП в рамките на МВР и искам само да напомня, че това беше необходимо за извършване, тъй като в МВР беше концентриран изключителен политически, финансов, административен ресурс, който доведе до изключително недоверие в обществото. Аз смятам, че това, което беше извършено за тези 14 месеца, бяха следните реални постижения - спряха скандалите, зрелищните тръшкания, нямаше четене на СРС - та от трибуната на НС, беше осъществяван един перманентен парламентарен контрол, нямаше ситуация, нямаше случай, в който опозицията, в случая представителите на ГЕРБ, да пожелаят изслушване на вътрешния министър или който и да е представител и той да не се отзове моментално. Освен всичко друго беше преодоляна една изключителна тежка ситуация по отношение на бежанския поток, който беше овладян, въпреки абсолютната неподготвеност, и най - важното, което за чест на служителите на МВР и на неговото ръководство, беше постигнато, това е гарантирането на гражданските протести, ръководството на МВР не се изкуши да осуетява протестите, а съвсем на скоро на въпрос на журналисти към служебния министър господин Бакалов той отрече каквото и да е разследване от страна службите на протестиращи, което му прави чест като професионалист - така бих могъл да отговоря най - общо на тези зададени тези от страна на колегата Вучков, но едно трябва да бъде ясно - проблемите на сигурността, проблемите на вътрешната сигурност трябва да бъдат плод на абсолютен политически консенсус, ние очевидно имаме доста сериозни различия, нека да видим какви ще бъдат пропорциите в следващото НС, но каквито и да са те, те не могат да изключват, която и да е политическа сила от обсъждането и от вземането на обмислено, компетентно, консенсусно решение.


Илиана Беновска: Аз Ви благодаря за това встъпление, господин Мерджанов, и ще Ви помоля после да влезете в диалог по тези теми. Продължаваме нататък с краткото встъпване и отговор на моя първи въпрос от участниците - КП „Патриотичен фронт - НФСБ и ВМРО", господин Данчо Хаджиев, съпредседател на НФСБ. Господин Хаджиев,  към моя въпрос само ще прибавя и още нещо, защото Вие не сте професионално ангажиран с тези теми, но пък в качеството Ви на ръководител на телевизия СКАТ сигурно мислите и по линията на гражданското общество. Какво прави МВР - гаси пожари, глобява неправилно паркирани коли, издава паспорти, пази мачове, бори се с наркотрафика, регистрира автомобили, подсигурява техника, в която България следи и подслушва, както каза господин Мерджанов, охранява посолства, аз ще добавя, че охранява и НС при отделни случаи, както се случи с правителството на Орешарски, преследва и евентуално залавя международни престъпници, разследва взломни кражби, битови кражби, поръчкови убийства, бори се с корупцията вътрешна и външна, и по високите етажи, мери скорост с радари, пази границите, дава разрешително на оръжие, прави всички експертизи при едно престъпление, лекува, обучава, а сега ще добавя и на фона на бедствията, спасява - още нещо има ли, което МВР трябва да свърши и се върнете към въпроса ми?


Данчо Хаджиев: Ами още нещо би трябвало да осигури - живота, здравето, имуществото на хората, спокойния живот на населението в България. Не искам да започвам с черни краски, но впечатлението на българския народ е, че държава няма и една съществена компонента - една съществена и съставяща на това впечатление се получава от това, че то не е защитено от бандитизма, от грабежите, от корупцията, от битовата престъпност, от това, което е дълбоко вкоренено в съзнанието му за ред. Все още българският народ независимо от големите сътресения има страхотно усещане за държавност и дори да са гладни, бедни хората спазват по някакъв вътрешен усет реда - не чупят витрини, не грабят масово дори като угасне осветлението, това се отнася за всички българи дори и за .. цигани - все още има много ред в България, но той върви по инерция, а МВР по някакъв начин не създава усещането за сигурност, за този сигурен страж на спокойствието.


Илиана Беновска: Защо, господин Хаджиев?


Данчо Хаджиев: Изслушах внимателно първите двама участници на представителите на основните политически сили - господин Веселин Вучков и господин Атанас Мерджанов - те говорят съществени неща най - вече свързани с парламентарния живот и някакви реформи и промени, отнасящи се за статута на МВР и на службите, но те не засягат основното, така да се каже, задкулисния живот на службите за сигурност и на Министерството на вътрешните работи, службите за охрана, а то е, че има огромно срастване на престъпността със службите за сигурност и за охрана, че полицията играе заедно с бандитите, че държавата в този си сектор, сектора за сигурност, също е взета за частно ползване на тези, които са на власт - това е основното усещане у народа, така че ако ще се тръгва да се правят реформи, те да не бъдат просто разместване на една служба от едно място на друго, осигуряване на някакъв бюджет и спазване на друг селски критерий, а в посока на това полицията да стане истински страж на реда, на спокойствието, на сигурността, на имуществото и живота на гражданите, службите за сигурност да осигуряват национална сигурност, защото България е разграден двор - нямаме нито разузнаване, нито контраразузнаване така, както е...


Илиана Беновска: Учебникарски най - малкото, а не с примери по света.


Данчо Хаджиев: Да. Това е добито усещане от поредица от случки, от поредица от събития, от поредица от явления, които се наблюдават в нашата страна от всеки средно интелигентен български гражданин. Господин Мерджанов изреди наистина съществени неща за спрени скандали, че са се прекратили "МВР pictures", зрелищните тръшкания, четене на СРС - та и т.н., обаче МВР не изпълни почти никаква роля, да не казвам никаква, по отношение на гарантиране на едно основно демократично право - свободни, честни, прозрачни избори, последните два избора бяха белязани от страхотно купуване на гласове и изкривяване на вота на избирателите тоест изборният процес се обърна на търговия.


Илиана Беновска: Аз ще Ви възразя само с една реплика - вероятно не само последните 2 избора са били, но започна вече да се говори и да се търси.


Данчо Хаджиев: Искам да кажа, че не се е работело в тази посока през тази последна година или ако се е работило няма никакъв резултат.


Илиана Беновска: Господин Мерджанов ще каже. Благодаря Ви много за това, продължаваме нататък. Има думата коалиция АБВ, генерал Валентин Петров.  Господин Петров, Вие бяхте главен секретар на МВР, Веселин Вучков пък беше заместник - министър, господин Мерджанов беше председател в последното НС на вътрешната комисия, така че и тримата до тук по някакъв начин сте ангажирани професионално с темата, но може ли да ми отговорите на въпроса, който зададох към всички и да допълня само - как смятате вие - АБВ, че МВР трябва да започне да работи, а и службите, които бяха под неговата шапка и в момента не са, част от тях.


Валентин Петров: Странно е, че всички, когато дойдат на власт като управляващи, започват веднага промени в Закона за МВР. Спомнете си само колко промени има след 1990 година в Закона за МВР цялостни или почти цялостни промени. Всяко едно правителство, идвайки на власт, решава, че трябва този закон да го промени, крайно време е това да приключи, крайно време е да се реши този въпрос кардинално. След това обаче характерно за тези политически сили е, че започват да говорят за един консенсус между всички. Защо този консенсус да не се случи сега, защо не седнат професионалисти и политици и да очертаят една много по - дългосрочна стратегия  - стратегия, която не касае четири години или една, толкова, колкото е животът сега на едно правителство или на едни управляващи, и тази национална стратегия за вътрешна сигурност да се спазва и да се следва от тези правителства без значение на цвета на управляващите, бе приета и една стратегия за национална сигурност, защото вътрешната сигурност не е свързана само с МВР, бе приета стратегия за национална сигурност, която бе приета обаче само на документ, от там натам нищо повече не се случи. Приветствам това, че беше приета такава стратегия, но от там натам трябваше да бъдат приети Закон за разузнаването, Закон  за националната служба за охрана и така нататък, и така нататък. Говорим, че част от националната сигурност е и инфраструктурата. Инфраструктурата в страната ни виждате в какво състояние е и как в 21 - ви век всеки един дъжд взема жертви. Това не е ли част от националната сигурност? А по отношение на споровете, за които чух от първите двама, които говориха, за службите за борба с организираната престъпност. Моето категорично мнение е, че Службата за борба с организираната престъпност трябва да бъде в МВР и в това едва ли има някакво съмнение, едва ли някой от хората, работили в МВР някога, а и сега работещи, би приветствал нещо такова, но последните управляващи просто на инат приеха този закон и всъщност създадоха точно такава служба, за каквато говорят, че не искат да има - създадоха ДАНС, който да бъде подчинен и да изпълнява политически поръчки, да може да преследва корпоративни противници, да може да преследва лични противници и така нататък, и така нататък. Абсолютно недоумение буди у нашите партньори извън България как така една контраразузнавателна служба се занимава и с разследващи функции, това е безспорно и понеже говорим за СРС - та, беше създадена агенция, която е извън МВР - какво е обяснението на хората, които приеха този закон, защо тези СРС -та могат да се ползват в рамките на ДАНС извън тази агенция, това няма никакво обяснение според мен. Така че въпросът с националната сигурност в никакъв случай не би трябвало да бъде политизиран и за националната сигурност всички политически партии и всички експерти в тази област би трябвало да седнат на една кръгла маса, да се обсъдят всички въпроси и да се предприемат по - нататъшни действия, едва след като такъв консенсус се постигне, защото да, сега ще дойде следващото правителство, ще смени този главен секретар, защото не го харесва. Но следващото правителство ще сменя следващия и така в бъдеще ще започнем да сваляме критериите за назначаване на главен секретар - сега те са пет години професионален опит или осем, мисля, че бяха записани, но това така или иначе е парадокс. Ще избегнем и тези парадокси началници на РПУ - та да бъдат служители с по две - три дузини трудов стаж - те още не знаят в коя система се намират, а вече ръководят три районни полицейски управления. Просто е несериозно това отношение, но може би тези хора, които променят по този начин законите, искат МВР да е едно такова дезориентирано, слабо и да може да се подчинява единствено на техните желания и интереси.


Илиана Беновска: Благодаря Ви много, ген. Петров, и давам думата за встъпителни думи и отговор на моя въпрос на следващия участник в дебата - политическа партия „Глас народен"  - Младен Георгиев, експерт. Нека само да напомня, че господин Георгиев също е ангажиран професионално с темата. Той беше главен секретар на ДАНС. Заповядайте, господин Георгиев.


Младен Георгиев: Благодаря Ви, г-жо Беновска. Значи аз като встъпление ще кажа няколко думи, личи си в думите на колегите кои са съпричастни към проблемите на системата. От прехода, който 25 години наблюдаваме всички, бавно и методично под една или друга форма различни политически структури - кръгове вътре, а впоследствие и вън от страната, обезкръвяват системата за сигурност. Ген. Петров, с когото - вероятно ще си спомни за мен, имаме ...


Валентин Петров: Със сигурност ще си спомня.


Младен Георгиев: Точно така, личи си, когато професионалист говори по тази тема. Ще подчертая дебело, че това е изключително специфична материя, много за съжаление от нашите политици не я разбират като материя при цялото ми уважение към тях и за съжаление различни - без  да засягам някои - социални антрополози...


Илиана Беновска: Няма такива между нас, така че съсредоточете се по темата.


Младен Георгиев: ...и други се занимават с нормотворчество и променят нормативната база, ред, условия и сигурност. Само за пример ще кажа, че откакто е създадена ДАНС от 2008 година до момента, законът за нея е променян 19 пъти. В тези условия по три - четири пъти на година се променят правилата и регламентите. Кажете ми кой разумен и нормален професионалист би могъл да работи и да има устойчиви резултати. В разговори с партньори нееднократно те самите са казвали, тъй като тези промени влияят върху ефективността на работата, че липсата на устойчивост е изключително тежък проблем за страната ни, особено в системата за сигурност. В тази връзка ще кажа, че не знам по какви причини се прие нов Закон за МВР, само ще кажа за нашата аудитория и за колегите, които слушат, аз дори не бих имал смелостта или как да кажа, като експерт да се представя, че 33 години съм работил в тая система, съзнателният ми живот е минал в нея и имам наблюдения не само от прехода, а и преди това. Бих могъл да си позволя и сравнителен анализ за тези резултати. Метаморфозата, през която беше принудена да мине тази система, доведе до този упадък, до тази импотентност, хората са демотивирани, нямат никаква гаранция за защита, което пряко рефлектира в резултатите на работата, а в същото време непрекъснато се товарят от очаквания, обществено мнение, различни манипулации - хора, които въобще не разбират от това - както казах социални антрополози и други баячки и какви ли не, си позволяват да дават оценки за един или друг какъв голям или малък професионалист, но в крайна сметка трябва да се спре. Новият Закон за МВР, който беше приет, е преписан на 70-75% от стария Закон и са вкарани някои детайли. Значи при цялото ми уважение нали, да кажа с няколко думи на господин Вучков  - и ние нямаме състезание помежду си, от загриженост за системата би трябвало да споделим възгледите си в тази посока. Аз нямам никакви политически амбиции, но ще кажа от професионална гледна точка следното: когато се конституира Народно събрание и който и да управлява, трябва да се направи една комисия, която много внимателно и задълбочено да изчете Закона, правилника, както и Закона за ДАНС, да се отграничат функциите и задачите много внимателно и това, с което е натоварена ДАНС, да бъде елиминирано - което не е нейна работа. Само ще кажа за илюстрация, че в света има три, както се изразяват публично хората, специални служби, но всъщност такова понятие няма - службите са служби за сигурност и служби за обществен ред. Службите за сигурност не би следвало да имат полицейски правомощия. Абсолютно прав е ген. Петров и, разбира се, някои от другите събеседници, които споделиха този възглед. Полицейски правомощия има Федералната служба за безопасност на Русия и ФБР на Щатите, но те са държави с федеративно устройство. Третата служба е ДАНС. Засега ще спра, темата е обширна. ДАНС не би следвало, една служба за сигурност да има такива дейности. Засега толкоз от мен.


Илиана Беновска: Господин Вучков, точно сега исках да кажа - понеже вие и господин Мерджанов ще ни напуснете след около 15 - тина минути, моля Ви двамата да вземете инициативата в разговора, а на фона на всичко това, което се каза, и на фона на онова, което вашите политически партии и коалиция „БСП - лява България" предвиждате за възможно да направите в следващото НС. Заповядайте, господин Вучков.


Веселин Вучков: В много голяма степен думите, които изрекоха и ген. Петров, и последният говорител Младен Георгиев, се припокриват с това, което ние сме говорили от парламентарната трибуна през последните 14 месеца и може да се прочете и в нашия неголям сектор от страничка и половина в предизборната програма на политическа партия ГЕРБ, която се намира на интернет страницата на ГЕРБ. Абсолютно категорично е това, че ДАНС не може да продължава по този начин, както и вътрешното министерство, особено след промените през 2013 и 2004 година. По отношение на ГДБОП категорично сме заявили, че полицейското звено, защото все пак в крайна сметка става дума за полицейско звено за противодействие на организираната престъпност и високата корупция, трябва да намери своето естествено място във вътрешното министерство. То беше изведено от там, от своята естествена среда и според мен това беше направено съвсем преднамерено, то не беше направено на база на някакъв професионален дебат, нямаше никакви обществени обсъждания - това стана за една седмица и се назначи новият председател на ДАНС в рамките на тази седмица.


Илиана Беновска: Господин Мерджанов, ако имате възражения и ген. Петров, влизайте в диалогов режим.


Веселин Вучков: Категорично трябва да се възстанови, разбира се, правомощието на президента да назначава висшите професионални длъжности в МВР, както  и председателя на ДАНС. Не трябва да разсъждаваме - кой в момента е председател на ДАНС, кой е главен секретар, дори кой е президент. Това е едно балансиращо взаимодействие с президента, добре работи, сравнително добре в последните 25 години. Абсолютно целенасочено беше отнето от страна на Народното събрание, и то отново с политически и кадрови цели. В Закона за МВР сега в момента е заложен страшен кадрови капан, от който няма да може да се измъкне дори и сегашният служебен вътрешен министър. Разбира се, категорично трябва да се елиминират дублажите между МВР и ДАНС. В момента е пълен хаос, особено по отношение на разследването по правилата на НПК. И това тотално срина доверието на евроатлантическите ни партньори. Беше елиминирано и конкурсното начало за кариерата в МВР - то трябва категорично да се възстанови и, доколкото е възможно, поетапно да се въведе и в другите служби за сигурност. Това са категорични императиви около които ще е много добре да се обединим. Поне за основните постулати на следващия парламент на базата на професионален анализ, но с оглед на това колко ......... подходи БСП, ДПС, а и Атака, защото Атака подкрепиха дори и след ветото на президента Закона за МВР, така че те си носят тук категорична отговорност за всичко това, което се случва, съм доста скептичен. Само искам да Ви напомня, госпожо Беновска - депутатите, които внесоха тези скорострелни промени в ДАНС, в МВР през лятото на миналата година за една седмица бяха господин Местан, господин Миков, господин Бисеров и господин Станишев - това не е случайно, това беше много силен  политически знак и ако наистина се преследваше целта да бъдат стопирани оперативни дела, прекратени наказателни производства и да се спре работата срещу организираната престъпност, до голяма степен тези промени миналата година успяха.


Илиана Беновска: Много Ви благодаря! Господин Мерджанов, веднага в диалогов режим - Вие на какво възразявате и с какво се съгласявате от казаното от ексзаместник - министъра на вътрешните работи и ексдепутата господин Веселин Вучков, доцент в своята област?


Атанас Мерджанов: Очевидно възраженията ни ще бъдат доста сериозни и то не само с господин Вучков, а и по отношение на останалите колеги, които взеха отношение. Аз искам да се върна на загрижеността и на изказването на колегата от Националния фронт, който изрази необходимостта от защита на имуществото, на личната сигурност на гражданите и т.н. Без съмнение това е една от най - важните функции на МВР и тогава, когато през тези 25 години за повече общество и по - малко  държава, сега няма защо да се чудим защо държавата я няма и винаги това да бъде първото обяснение най - вече на нас политиците. Това не говори добре, защото за да е в такова състояние държавата, отговорност и вина носим всички политически сили и тези, които сме участвали в управлението и тези, които са участвали или не в гласуванията. Що се отнася до т.нар. „професионализъм" на всички уважавани кадри от системата на МВР те нещата уж да били добре подредени и синхронизирани с партньорските служби, с геополитическото пространство, но равнището на престъпността расте, неудовлетворението от българските граждани е факт и МВР си остана една от най - нереформираните системи. Аз забелязвам известна ревност от различните представители на МВР, които през годините са заемали една или друга отговорна позиция, естествен е стремежът да се защитават определени състояние и постижения. Обществото се развива и има нови реалности. Аз категорично не споделям, че ДАНС трябва да бъде единствено и само контраразузнавателна служба. Напротив, замисълът при създаването на ДАНС беше доста по - широк и при управлението на ГЕРБ и на тогавашния министър на вътрешните работи обезличиха и обезкървиха финансово и институционално ДАНС, нанесоха големи щети до степен да фаворизират една от службите в МВР, която практически не донесе видими резултати. Това наложи първоначалните категорични промени, за които спомена господин Вучков. Аз мисля, че това е пътят на реформите, иначе бих се съгласил с мнението на колегите, че по тези въпроси е крайно време да се търси съгласие.


Илиана Беновска: Защо щом МВР, според Вас, остава винаги нереформирана на заден план, господин Хаджиев даде своята версия, за да бъде използвана от властта, Вие?


Атанас Мерджанов: Вероятно заради подобни изкушения. МВР винаги е бил инструментът, който е давал шанс и плацдарм на редица политици, на определени сериозни политически партийни длъжности. Трябва да призная, че това изключение направи и моята партия по време на управление на Тройната коалиция. По същия начин беше с управлението на ГЕРБ, когато шефът на предизборния щаб и вторият човек в партията оглави това ведомство.


Илиана Беновска: Вашият лидер беше също министър на вътрешните работи, Вие, него ли критикувате преди малко? Михаил Миков имам предвид.


Атанас Мерджанов: Вижте, да включително и това. Аз не критикувам него, критикувам подхода и начина, по който определените партии се опитват в една или друга ситуация, посока, носейки уж политическата отговорност, да се домогват и да управляват МВР. Винаги има изкушения в една такава ситуация и е добре за в бъдеще всички политически сили да се предпазваме. Аз споделям необходимостта професионалистите да биват уважавани, лансирани. Неслучайно една от промените, приети категорично в новия Закон за МВР, тези критики са ми известни през последната година, беше за категоричното разграничение между политическото и професионалното ръководство. Това не се хареса на много среди, включително на държавния глава.

 

Младен Георгиев: Генезисът е порочен и една системна грешка се наслагва независимо от това коя политическа партия управлява процес, тъй като през всички години непрекъснато се търси форма за реформиране на сектора, само че този диалог без участието на професионалистите е проблем.


Веселин Вучков: Понеже господин Мерджанов говори за това, че никоя политическа сила не е намерила сили да реформира МВР, няма как МВР да не се реформира тогава, когато за издръжката на министерството е определен бюджет х и 80 % от бюджета на това министерство се използват за фонд работна заплата. За това на какво ниво е престъпността и за успехите на министерството от последната година говорят минималните количества наркотици, които са заловени. Такъв минимум е достигнат, че той просто е обиден, когато се отчитат грамове задържани кокаин или 1,2,3 или 5 кг. хероин. Нивото на контрабандата цигари и други стоки никога не е била такава като сега. 50% достигна контрабандата на цигари не по наши оценки, а по оценки на съвсем независими външни институции за страната. По отношение на професионалното израстване, за което господин Мерджанов говори, че тяхната политическа сила е подобрила с приемането на този закон е абсолютна лъжа. Именно този закон създаде предпоставки на високопоставени постове в МВР да се поставят случайни хора, верни партийно или по друг начин. Беше премахнато конкурсното начало.


Атанас Мерджанов: Не може да обвините БСП в партийна пристрастност по отношение на МВР. Нито един от ръководителите на това ведомство не е свързан с БСП.

 

Веселин Вучков: Дали БСП не предостави МВР изцяло на своя коалиционен партньор.


Атанас Мерджанов: Вие, очевидно имате достатъчно информация може би задкулисна, може би от други източници. Аз не разполагам с такава информация.


Веселин Вучков: Жалко.

 

Атанас Мерджанов: Може би тези спорове са излишни.

 

Илиана Беновска: Разбрахме Ви контратезите и на двамата.


Веселин Вучков: Много примери мога да посоча за последната година, когато МВР беше използвано за тежка политическа пропаганда. Толкова ми е неприятно да говоря за тези теми - операцията „Лясковец", Орлин Алексиев. Имаше един доклад на вътрешния министър пред президента,  дано повече хора помнят за него от ноември месец миналата година на КСНС, където той каза, че има „спонтанно протестиращи" и „мотивирано протестиращи". Според МВР „мотивирано протестиращите" са повече от „спонтанно протестиращите". Как стана това измерване или просто са разпространява слухове? Винаги може и повече да се постигне, когато се прави една реформа в МВР. През 2014 година и служители са доста по - уморени, не само на МВР, само като чуят думата реформи и вероятно навеждат глави и се чудят какво ще им се случи през следващата година. Поне елементарните неща, които трябва да се случат краткосрочно, трябва да потърсят максимален политически и професионален консенсус още след месец октомври тази година. Надявам се, че това ще стане ако не между всички, то поне между повечето политически сили.

 

Илиана Беновска: Господин Мерджанов, по повод думите на ген. Петров за контрабандата, ето, Вие, знаете, че вчера служебно назначеният шеф на АМ Ваньо Танов залови 200 кг хероин. Нека да Ви напомня, че това е най - голямото количество дрога, хванато от Танов по време на цялостното пребиваване в митниците. Господин Мерджанов, направете заключително изречение, господин Вучков също и оставаме тримата - ген. Петров, Хаджиев и Георгиев.


Атанас Мерджанов: Искам категорично да заявя, че е крайно спекулативно такива сравнения да се правят, внушавайки ефективност или неефективност.

 

Илиана Беновска: Това е факт.


Атанас Мерджанов: Имаше и други факти по времето на кабинета „Орешарски", които бяха условно подминавани. Не искам да правя паралел и да се връщам към времето, когато Цветанов беше министър на вътрешните работи. Това са минали времена. В крайна сметка всички сме се устремили към едно по - разумно бъдеще, за което гарантират и останалите колеги при разработването на цялостната материя, касаеща и гарантираща сигурността на страната. Що се отнася до Закона за МВР, разбирам несъгласието на голяма част от професионалистите. Искам да напомня, че Законът за МВР беше изработен главно с участието и активният диалог на всички синдикати. Съвсем не сме изпълнили всичко онова, което можехме да свършим като подкрепа на правителството, не сме били  безгрешни. Материята сигурност за българското общество е толкова широка и несъизмерима с вижданията на един или друг професионалист, затова категорично е необходим консенсус, съгласие, много работа в професионалната общност и последователност в действията и намеренията. Казвам последното последователно, защото ако следващите непременно отричат и отхвърлят всичко направено от предходните, ние доникъде няма да стигнем. Ще се следва линията на реваншизма. Резултатите ще бъдат все по - незадоволителни.

 

Веселин Вучков: Искам да подкрепя това, което каза в началото господин Хаджиев. В крайна сметка всички това, което говорим и мислим да правим като политическа програма, се отнася до българските граждани, така че каквито и реформи да правим, оценката трябва да бъде дадена от гражданите. Битовата престъпност е огромен бич и затова в нашата политическа платформа сме предвидили да разширим видео наблюдението към по - малките населени места. Една общинска полиция, които към момента се изградени само в по - големите общини, трябва също да намерят приложение в по - малките населени места. Преструктурирането на щатовете, трудно е, че липсват пари в бюджета, наистина е прав ген. Петров, има пари само за заплати дори като намаляващ състав на полиция и пожарна, а в същото време с увеличени ангажименти. Нещо много важно, което се спомена в разговора, има разработени няколко закона за НСО, за Държавна агенция разузнаване и за Военното разузнаване. Те са почти финализирани в по - предишния парламент, за съжаление, тук носим отговорност и ние може би не проявихме достатъчно организационна воля. Около тях трябва да се опитаме да намерим съгласие, за да може най - после и външното разузнаване, и службата за охрана да работят на законови правила, защото е недопустимо 25 години те да работят въз основа на подзаконови нормативни актове, включително укази на Държавния съвет. Да се опитаме да уеднаквим държавната служба в МВР, в ДАНС, ако е възможно в разузнаването и НСО, защото в момента има огромно напрежение в отделните служби, включително в новосъздадената ДАТО. Непрекъснато има преливане от една служба в друга, какъвто процес забелязвам в момента от МВР към ДАТО, където заплатите са много по - големи, а в ДАНС заплатите стигат до 3000 лева. Трябва да се елиминира, защото подхранва професионални напрежения.


Илиана Беновска: Ще направя една забележка към заплатите на ДАНС и няма да ми се сърдите, господин Георгиев, но качествени ли са анализите, които правят т.нар. анализатори в ДАНС, че да получават тези пари ...


Атанас Мерджанов: Аз няма да се съглася с това пожелание на господин Вучков за приемането на законите за службите, само искам да напомня, че законите, които бяха предложени по времето на ГЕРБ срещнаха категорично неодобрение и съпротива на професионалната общност. Имаше много спорни моменти и те избързаха в 42 - то НС непременно да ги внесат в същия вид без обсъждане, корекции. Няма как да вървим към консенсус по решение на този въпрос. Споделям загрижеността за уеднаквяване на държавната служба в сферата на сигурността, включително и за заплащането, защото няма как да има такъв тип конкуренция, която не е здравословна. Трябва да има едно съгласие и разум между действията на всички служби, които гарантират сигурността. Що се отнася до битовата престъпност, хем нямаме пари дори и за заплати, хем ще правим видеонаблюдение в малките населени места, може би е по - разумно да увеличим усилията с този експеримент, който беше направен за осигуряване на заетост в малките населени места като бъде предоставена такава възможност за охрана. Смятам, че си струва да се разширят възможностите и участието на местната власт в решаването на този проблем.

 

Илиана Беновска: Господин Мерджанов и господин Вучков, можете ли символично да кажете „стискаме си ръцете" по някакъв казус от темата, която дискутираме, да или не? Господин Вучков, може ли да протегнете ръка, господин Мерджанов, БСП по някой аспект от темата?


Веселин Вучков: Ръка към цялата политическа палитра може да се протегне, включително към БСП и господин Мерджанов. По отношение на службите може да се намери надпартиен политически консенсус, но по отношение на реформата Бисеров - Йовчев от юни 2013 година това разкрива сърцевината на задкулисието в това отношение консенсус не може да има.


Илиана Беновска: Благодаря за участието!

 

Атанас Мерджанов: Съгласен съм, че политиката за сигурност трябва да бъде правена не на основаната на изолационазма на политическите сили. Ние подаваме ръка за диалог и работа по законите за службите, които трябва да почиват на национален консенсус. Това е извън всякакво съмнение. Що се отнася до определи детайли, различията ни нека да си останат това е нормално да съществува и да бъде търсено надмощие на едно или друго действие.


Илиана Беновска: Добре, пожелайте си двамата успех, за да завършим фейрплей.


Атанас Мерджанов: Разбира се, ние сме добри колеги с господин Вучков. Това, че има различия, не означава, че те са непреодолими. Може би определени партийни пристрастия понякога са ни пречели във времето, за да стигнем до разумни решение. Надявам се същото да постигнем с останалите колеги.


Веселин Вучков: От моя страна ще пожелая на всички тези, които участват в днешния дебат, много е важно да не се повтаря негативната кампания от миналата година, която се превърна в замеряне с компромати и българските граждани да се огледат в платформите, които им се предлагат, за да могат информирано да направят своя избор.


Илиана Беновска: Благодаря Ви и на двамата за участието в дебата. Желая Ви успех! Господин Петров, може ли да продължите малко мисълта си по отношение на контрабандата, аз ще довърша с едно мое мнение, което не е само, гражданският сектор, ние обикновените хора си мислим, че всяка власт прикрива и не разследва контрабандата на цигари, алкохол и наркотици, защото финансово се облагодетелства от това, но за това само се говори, но никога не налагат такива санкции, каквито ние гражданското общество очакваме. Да, на някои им се отнемат лицензиите, но няма разкритие до край. Участва ли властта в контрабандата косвено?


Валентин Петров: Не е съвсем така. Ако сравним нивата на контрабанда през годините 85 - та, 87 - та ще видим, че международните институции, че контрабандите са едно на 14-17 %, докато сега са над 50%.


Илиана Беновска: Говоря за т.нар. „ново време" на демокрацията.


Валентин Петров: За това време говорим точно. Извинявайте, 2007 година това е моя грешка. Говорим за само преди няколко години. Нещата са абсолютно несравними. Нивата на контрабандата са нараснали над 3 - 4 пъти, което няма как да не е притеснително. Това, което чух от господата Мерджанов и Вучков, няма как да не изпитам удовлетворение, че те едва ли не цитират това, което ние с Младен Георгиев говорим и ни цитират приживе. Това може само да бъде удовлетворение. Важното е, че тези хора приемат идеите на АБВ и платформата на АБВ по отношение ...


Илиана Беновска: Надали приемат точно идеите и платформата на АБВ, а просто може би това са общовалидни идеи, които трябва да се проведат.


Валентин Петров: Те сега просто говорят за това, че приемат този тип идеи и че ще се обединим, ще потърсят експертното качество, експертните съвети на хората и след това забравят за обещанията си, когато дойдат на власт и налагат силово законите. Аз не си спомням да е имало това, което каза господин Мерджанов, обществено обсъждане на този закон, който беше приет и обществен консенсус още по - малко. По - скоро обществото беше информирано за това какво те смятат да предприемат и го приеха като закон на МВР, въпреки сериозните аргументи, които имаше против приемането на такъв закон. Надявам се този път наистина политическите сили да могат да обсъдят една сериозна и цялостна стратегия за национална сигурност, да не се концентрират само върху МВР и ДАНС, някак си като че ли това са най - опасните служби, които биха могли да създадат проблеми на политически партии и политици, занимаващи се с неща, които не им е работа. Затова може би фокусират там вниманието си. Някак си законите за разузнавателната служба и законът за НСО не се коментират и никой няма желание да коментира и приема такива закони. Тук са интересите на тези хора. Аз не чух отговор какви бяха аргументите за това в ДАНС да остане възможност да бъдат прилагани СРС - та извън агенцията, която беше извадена от МВР. Всички бягат много от отговорите на тези въпроси.

 

Илиана Беновска: Благодаря! Господин Хаджиев, Вие, чухте аргументите и контрааргументите на двете партии, които претендират особено много за властта и чухте мнението на АБВ и нейният изразител ген. Петров. Вие, да не би да се побратимите с ГЕРБ, Веселин Вучков, да не би да станете техни крепители, това го казвам на шегичка, но влезте в темата сериозно?


Данчо Хаджиев: Мисля си, че Вашите високоуважавани слушатели на К2, които всеки ден изкачват най-трудния връх К2 с тия сложни дебати, че на тях им звучат изказванията на моите партньори в този разговор, им звучат прекалено политико - бюрократично, прекалено специализирано, защото се говори за разместване, за вътрешни преструктурирания, за изваждане на една служба от полицията или от ДАНС, това особено хората не ги засяга. Резултатът ги засяха, но не искам да представя нашата позиция по повърхностен, критикански и популистки начин. Ще започна съвсем кротко, защото говорите за законови промени, за насърчавания. Първото, според нас от Патриотичния фронт, което трябва да се направи като законова промяна в това състояние на службите за сигурност и на Национална полиция, е да се направи законова промяна, която да насърчи правото на законова самозащита като най - бързо и ефективно решение на борбата с престъпността на този етап. Да имат хората възможност да използват оръжие срещу грабители и нападатели в собствения си дом. Това ще бъде една много голяма спирачка, защото сега действителността е друга, можеш да влезеш, да те заловят и да се измъкнеш безнаказано. Това насърчава асоциалните, бандитите да продължат с престъпната си дейност и всява ужас и страх у беззащитни хора от населението: пенсионерки по селата, възрастни, немощни хора. Когато говорите, прощавайте ген. Петров, говорите за една прослойка струва ми се със софийски натюрел. Мислителят Вацев би се изразил, че на тях им стига София и Софийското поле, една бутикова държавица, която има български характер, другото е провинция.


Илиана Беновска: Не мога да се съглася.


Данчо Хаджиев: А България, за които са умрели нашите деди е тия 111 хил.кв.км.


Валентин Петров: Няма как да ме причислите към тази софийска прослойка.

 

Данчо Хаджиев: Така звучи за хора със сериозно структуриран разговор за служби. Как звучи за тези хора, които им влизат в къщите, грабят им, вземат им. Това в София не е.


Валентин Петров: Вижте, значи не може да вървим по такива популистки изказвания. Националната сигурност е нещо много сериозно, за да си позволяваме да говорим чисто политически, без да отчетем спецификата на материята, за която говорим. Популистко изказване е това да разрешиш използването на оръжието, когато се извършва кражба. Законът ясно и точно указва кои са случаите, в които би могло да бъде използвано оръжие по отношение на лицето, което напада. Безспорно това е популистко изказване, защото нека да си представим една такава ситуация, влиза едно дете в двора на къщата, за да открадне една кокошка, спрямо него, господине, Вие бихте ли стреляли по това дете?

 

Данчо Хаджиев: Не.


Валентин Петров: Тогава да приключим разговора, мисля, че във всички случаи наказанието би трябвало да бъде съразмерно на деянието, така че тоталното разрешаване на използване на оръжие по отношение на защита на собствеността може да звучи само популистки и по никакъв начин.


Данчо Хаджиев: То ще звучи, щом ме допълвате така Вие с тотално разрешение, би могло да бъде само нощем примерно.


Илиана Беновска: Кое, оръжието?


Валентин Петров: Това дете не би ли могло да открадне кокошката посред нощ например?


Данчо Хаджиев: Това дете ще краде кокошки посред нощ?


Валентин Петров: Възможно е.


Данчо Хаджиев: Да, възможно е.


Валентин Петров: Абсолютно възможно е.


Данчо Хаджиев: Вашето дете би ли крало кокошки посред нощ ми кажете?


Илиана Беновска: Е, стига сега! Тук вече влизаме във въпроса за морала, за възпитанието.


Младен Георгиев: Аз мисля, че излизаме извън обхвата на предаването и на нашата дискусия, защото това са различни хипотези, които би трябвало да се обсъждат на експертно ниво. Още повече световната практика е различна чисто юридически.


Данчо Хаджиев: Извинете ме, господин Георгиев, още веднъж искам да го кажа, в това състояние на националната политика, на националната сигурност вътре в страната, на охраната на живота и имуществото, когато полицията не може да защити хората. Полицията охранява стадионите и митингите, а хората не я виждат да им охранява кокошките и казаните, които ги крадат нощем и когато вземат пенсиите и продукцията от полето.


Младен Георгиев: За целта на това, което Вие започнахте, за обикновения човек, нашите млади приятели от „Глас народен" в експозето си от гледна точка на темата сигурност са го казали простичко, какво ги интересува? Тези млади хора, които не са обременени, които са се наслушали на всякакво политичеко говорене, на идеи и на реформатори - балансирана и непоклатима система, която да гарантира защитата и основните права и свободи на гражданите. В най - широкия смисъл на думата това не е София, Пазарджик, Русе или Варна, а за всички. Пак казвам, това са млади хора, които не са обременени от никакви вмешателства, които са в най - продуктивната възраст с перспектива. Обществената безопасност и държавния ред при политическа независимост и в условията на съдебен институционален и граждански контрол на службите, разбирате ли? И тук възниква големият въпрос, доколко и как защитаваме ...


Данчо Хаджиев: Извинете, но как звучи това на човек, който днес е жертва на битова кражба, отива в полицейското управление, където го размотават да пише половин час молби един бездушен, направо така ще кажа, дежурен полицай, и му казва - вземи това и ще чакаш, утре ела за входях номер, как звучи това?


Младен Георгиев: Ето тук веднага мога да Ви кажа, това е в резултат на точно тази устойчивост нормативна, в която знаете ли Вие, че редовият полицай, когато се прибере от службата си по патрулна дейност, по час и половина пишат, за да обясняват къде, какво и как са били през деня по какви маршрути, какво са свършили, направиха ги писари, вместо да отиде при семейството и децата си. Знаете ли, че домакините на РПУ - та ходят от големите вериги с изтичащ срок на годност стоки, за да набавят да пазаруват да си хранят децата, защото имам момчета от провинцията, служат. Безобразията, които вървяха в предходен период, когато ги уволняваха от барикадите и площадите. И как се чувстват те, и всички са длъжници по отношение на един друг важен компонент, който рефлектира пряко върху резултатността на работата, това е вътрешната защита на полицая. Ние мислим за гражданите, но основно демотивация в служителите, особено тези, които са в тежките направления на дейност, няма никакви гаранции за живота си, за неговото семейство, за близките му. Единственото, което прави системата или държавата, а тя не е имагинерно поянтие, тя е съвкупност от институции, които трябва да работят и да имат съответно правила, ред и условия и да имат форми на контрол насрещен, и за това можем да говорим, е да му поемат разноските по погребението, един венец и после да ходят да правят снимки със сирачетата, че са загрижени за тях и да ходим да пускаме есемеси. Тоест ние винаги вървим по факта на събитията, след наводненията, след Лясковец и проявяваме състрадание, но никой не мисли до колко и как е гарантирана и обезпечена тяхната възможност пълноценно да изпълняват задачите си.


Данчо Хаджиев: Още веднъж ще се върна, извинявайте, в това състояние на охранителната дейност на вътрешната полиция, когато не може да се гарантира по ред причини, когато и те самите не се чувстват добре, както и Вие тук изреждахте маса принципи, по които един полицай не би могъл да бъде доволен в системата и да води нормален живот, в това състояние на ситемата ние предлагаме законови промени, които да насърчат правото на законна самоотбрана при определени условия, за да си защити човек живота, честта, достойнството и имота си. Дали ще бъде тотално разрешение да гърмиш деца, влезли в двора ти, или ще има ограничения, това е нещо, което експертите наистина ще обсъждат. Но то със сигурност ще сложи някакви спирачки, спирачките на страха, някаква форма на превенция.


Илиана Беновска: Господа, само да Ви помоля, понеже остават около 11 минути, ще Ви помоля да се ориентирате към финал на конкретния въпрос, какви законови промени предлагате Вие по всички аспекти от темата, които успяхме да засегнем и онези, които не успяхме. Пак ще Ви помоля да завършите по реда на представителството си, тук вече извън парламента, по резултати. КП „Патриотичен фронт - НФСБ и ВМРО" Данчо Хаджиев, след което следва генерал Петров и Младен Георгиев, заповядайте!


 

Данчо Хаджиев: Два пъти казах за закона за самозащита, продължавам с това как да стане по - ефективна полицията, да стане работеща и модерна. Мисля, че при всички тези структурирания, вътрешни размествания и т.н. редно е да помислим и да направим това, което са направили други по - напреднали страни. Да се прехвърлят полицейските управления към общините и да има избираемост на полицейския началник тип шериф или както и да го наречем. Сегашно размесване със всяка смяна на властта, полицейски началници да се уредят и да се запознаят с нашите партийни другари в определена област, в опредеден град очевидно, че не работи ефективно. Като ще се прави стурктурна реформа, това, което трябва да се направи, защото усещането у населението е, че полицията и бандитите са едно, че тя ги пази, такова усещане има, ако не знаят специалистите в областта, служителите от системата, аз да им го кажа, такова е усещането на народа, че полицията не пази от бандитите и службите не пазят от зловредните, е да се направи контролиращо звено вътре в рамките на полицията, което да контролира вътрешно, но да не е Инспектората на полицията и да не зависи от полицейския началник.


Младен Георгиев: Има такова звено.


Данчо Хаджиев: Няма такова звено.


Младен Георгиев: Има Дирекция Вътрешна сигурност, която се занимава с тези неща.


Данчо Хаджиев: Зависят от полицейския началник.


Младен Георгиев: Не зависи, пряко е подчинена на министъра на вътрешните работи, структурата е различна.


Данчо Хаджиев: Тя е подчинена на министъра на вътрешните работи, а от него зависят полицейските началници, от тях зависят другите.


Младен Георгиев: Няма йерархични нива, които да бъдат имунизирани ...


Данчо Хаджиев: Следващото нещо, ние ще настояваме за смяна на полицейските ръководства на всички нива и граждански контрол над полицията.


Илиана Беновска: Как точно това, господин Хаджиев, си го представяте?


Данчо Хаджиев: Гражданството, хората, които губят вече връзката с полицията, просто наблюдават нещо и едни повдигнати рамене на редовия полицай, да имат връзка с полицейското ръководство.


Илиана Беновска: Как си го предтавяте това практически?


Младен Георгиев: Ама то има форми, Вие не познавате материята въобще!


Илиана Беновска: Как да не познавам материята! Колко пъти, имало е кражби в дома ми, кражби в колата ми и т.н., абсолютно никаква възможност аз да възразя за това, че не се прави нищо, нека да каже господин Хаджиев как си го представя.


Данчо Хаджиев: Следващо нещо, в абсолютно всяко населено място, в което има проява на престъпност, независимо каква, криминална, битова, етническа трябва да се осигури полицейско присъствие. Камерите няма да решат въпроса, повярвайте ми. Техническият гений означава циганинът или който и да е да повдигне капака на шахтата, да цапардоса с брадвата захранването и да няма да има камери.


Младен Георгиев: Така е!


Данчо Хаджиев: Нали е така? Трябва да има живо полицейско присъствие.


Младен Георгиев: Точно така!


Данчо Хаджиев: Какво ще бъде вътрешното структуриране, защото обществото, сред което съм и аз, което не е специалист, се говори, че половината от 55 или 60 хилядната полицейска сила на България са чиновници.


Младен Георгиев: Не е точно така!


Данчо Хаджиев: Добре, дори да не е точно така, има хора, които, ще се изразя на жаргон, който чух от двама полицаи, че те се гърбят, а има такива, които са на сладки служби.


Младен Георгиев: Има такива, да.


Данчо Хаджиев: Би трябвало това нещо да се прекрати. Второ, когато говорим за законови промени в Наказателния кодекс, твърде често при извършване на престъпление еднаква солидарна отговорност носят и бандита, и този, който трябва да го контролира. И този, който вкарва контрабанда, и митничарят. Ние сме за това двойно да се вдигнат заплатите на митничарите и двойно да се завишат санкциите. Ако този, който вкарва контрабанда, условно казано, трябва 5 години за лежи, за митничаря, за длъжностното лице да стане двойно - 10.


Илиана Беновска: Приключвайте, защото Ви изтече времето и Ви чака следващият опонент!


Данчо Хаджиев: Бързите производства, абсолютно трябва да се увеличи дела им за умишлените престъпления. Няма малки престъпления, и дребни кражби, и хулиганства, щом е рецидивист, този човек по някакъв начин трябва да бъде озаптен.


Илиана Беновска: Благодаря Ви, господин Хаджиев, пригответе си финално изречение, след като чуете и останалите събеседници ...


Данчо Хаджиев: Престъпниците с висящи дела и в момента продължават да получават социални помощи. На това нещо трябва да се сложи край. Всякакви спирачки на такива, които се чувстват безнаказани и знаят, че ще им се размине.


Илиана Беновска: Господин Хаджиев, спирам Ви, защото изяждате от времето на останалите, пригответе си си финално изречение. Господин Петров, законови промени, какви трябва да се предприемат спешно, какво предлагате, най - важното?


Валентин Петров: Току - що бяхме свидетели на политически тип говорене ...


Данчо Хаджиев: Да, политичеки тип говорене!


Валентин Петров: ...което няма нищо общо със законовите промени.


Илиана Беновска: Така говорят гражданите, генерал Петров!


Валентин Петров: Добре, и аз мога ...


Илиана Беновска: Това е усещането, Вие нямате този критерий, който имаме ние.


Валентин Петров: Аз съм също гражданин, сега говоря в качеството си на гражданин, така че в крайна сметка и аз бих могъл да обещая заплати от 5 000 лева и то би звучало горе - долу по същия начин.


Илиана Беновска: Няма да Ви повярвам. Защото няма откъде и как.


Валентин Петров: Вие няма да повярвате и няма как да повярват гражданите, че това ще се случи, за което се говореше. Без да има едни структурни промени и една стабилна и предвидима структура на МВР, за това, за което и ние говорихме преди малко, няма и как да има добри резултати, които да бъдат постигнати от службте. Така че ние трябва да познаваме историята си, за да имаме добро бъдеще. Трябва да се види какво и как е действало и затова говорим, че изпълнението на стратегията, която беше приета, добра или лоша, би трябвало да стане. Тоест тази стратегия да се изпълни със смисъл, да стане наисина работеща, а не само един документ, с който се отчете, че нещо е свършено. Затова трябва да бъдат приети нови закони за разузнаването и НСО, защото те такива от години нямат, трябва да бъдат направени промени в Закона за МВР, но само с пълен консенсус на експертната общност и политическите сили, които да очертават един много по - далечен хоризонт от един мандат на управление от 4 години и една тогава нещата ще дойдат на своето място. Понеже чухме да се говори за бързи производства, ами ако Вие видите бързите производства, какво е увеличението им през последните години, ще видите, че нещата наистина се движат в тази посока и се случват към подобряване с бързите производства. И това да говорим, че ще премахнем административния апарат, всяка една структура има нужда от своята администрация, но тя не бива да надхвърля нужното. И пак говорим за това, че трябва да бъде въведено конкурсното начало, да бъде гарантирано израстването в йерархията и не на последно място трябва да бъде променен този текст в чл. 12 от Закона за МВР, той предвижда това, че органът по назначаването може да освобождава по свое предложение без да са изпълнени комулативно изискванията за трудов стаж и години. Всички политичеки сили говорят, че това трябва да бъде така и когато дойдат на власт правят така, че ръководителят или органът по назначаването може да освобождава само по собствено предложение служителите, което демотивира хората и в МВР, ето това, както чухме, всички служители, които са на ръководни постове, да бъдат освободени, извинявайте, кой ще назначим на тези места? Ще назначим хората, които днес сме взели от улицата и още не са преминали първоначалния курс на обучение, е няма как да се получи тогава да имаме ефективни служби за сигурност и ръководители, които да имат необходимите умения, знания, опит, да не говорим още какво. Там ще бъдат служители, които не са чували нищо за разузнавателни беседи, за оперативни комбинации, за агентура.


Илиана Беновска: Спирам Ви, защото вече изядохме почти цялото време на Младен Георгиев, финално изречение си пригответе, извинявайте, че така Ви прекъсвам, заповядайте, господин Георгиев ПП „Глас народен"!


Младен Георгиев: По отношение на този пакет от закони за ангажименти към този твърде широк хоризонт за сигурност, всички наистина подкрепяме нормативната регулация на службите за сигурност и службите за обществен ред. Само не мога да се съглася с това, което господин Хаджиев каза, при цялото ми уважение, тъй като един специалист, професионално зрял в системата, се изгражда с години, особено управленец. От години вече банката с кадри е изчерпана. Такива, които нямат необходимата подготовка в отделни отрасли има и когато се тръгне към тотална смяна, няма да има никакъв резултат. Трябва да се огледат дори хора, които в някакъв аспект, поради ред причини са освободени, за да може да се успокои състава, хората да усетят, че има разбиране в ръководството на Министерството да им се създадат условия за нормална работа. Всички останали, лов на вещици, реваншизъм са пагубни за тази система. Аз това мога да кажа, бих се зарадвал, когато статутът на хората, които работят в тази система, е такъв, че на сегашните политици, тези, които се занимават на висшите етажи на властта с управлението на тази държава, техните деца, синове и дъщери, имат желание да работят в тази система. Не да имат стремеж във Външно министерство или другате, това е волята на младите хора, включително и тези, които сега ме слушат от партия „Глас народен", защото търсят решения и питат хора, които са вътре в системата. Другото, което в тази връзка ще кажа, че за съжаление малко хора са запознати с материята, имат някаква професионална експертиза, говоренето е много, всички са загрижени за просперитета на хората, за спокойствието, за сигурността, за здравето и живота им, но трябва да имат предвид, че резките трусове в тази система, непрекъснати поврати и разместване на условията и реда за работа, ги разбалансира, разконцентрира, демотивира. И другото, като се насложат интересите в корпоративни или други политически стремления да слагат свои удобни хора демотивират състава и той не може да изпълнява спокойна задачите си.


Данчо Хаджиев: Ама точно това се е случвало досега и продължава.


Илиана Беновска: Нека да Ви помоля господа, дебрите се оказват наистина много дълбоки и тези теми ще се разискват и ще трябва да се решават дълго вероятно, нека да Ви помоля за по едно кратко, финално обръщение към избирателите, кратко. „Патриотичен фронт - НФСБ и ВМРО", Данчо Хаджиев!


Данчо Хаджиев: Хора, длъжни сме да спасим България, тя изглежда абсолютно куха, изпразнена откъм съдържание държавна структура в момента. 100 пъти сме казали „няма такава държава", „това не е държава", но трябва да я спасим. В Грузия ...


Илиана Беновска: Едно изречение!


Данчо Хаджиев: Моето изречение е дълго и сега го завършвам. В Грузия, доколкото знам, наведнъж са уволнили абсолютно всички служители в системата на МВР заради дълбока корумпираност, и след това отново са ги назначили. Подкрепям генерал Петров за това, че трябва да има конкурсно начало и никаква политика в службите за сигурност и МВР изобщо.


Илиана Беновска: Прощаваме на господин Хаджиев, но каза важни неща, той е човек от гражданското общество, хайде да видим професионалистите, КП АБВ, генерал Петров, финално изречение.


Валентин Петров: Аз ще кажа само това, АБВ притежава необходимата експертиза, за да може да участва във всички случаи в тези дискусии по приемането на нормативната база ...


Илиана Беновска: Надявам се не само в дискусията, но и в осъществяването!


Валентин Петров: Разбира се, това е нашата задача! И в крайна сметка всичко това ще бъде насочено към едно - единствено нещо, да възстановим усещането за справедливост у хората.


Илиана Беновска: Много Ви благодаря, господин Петров! ПП „Глас народен", Младен Георгиев, финално обръщение към слушателите!


Младен Георгиев: Да положим всички усилия при тези избори да се преустанови унищожаването на имунната система на държавата. Нека да се търсят нови решения, нови лица и нови хора, каквито преимуществено има във въпросната партия, която в някаква степен подпомагам, това е „Глас народен".


Илиана Беновска: Благодаря Ви много! Генерал Петров, благодаря Ви много и Ви желая успех в КП АБВ и личен успех в изборите!


Валентин Петров: Благодаря, надявам се, че ще го има!


Илиана Беновска: КП „Патриотичен фронт - НФСБ и ВМРО, Данчо Хаджиев, наистина много Ви благодаря и Ви желая успех на коалицията и личен успех в изборите!


Данчо Хаджиев: Благодаря, благодаря за любезната покана за участие в този диспут!


Илиана Беновска: Благодаря Ви! Господин Георгиев, Вие понеже се явявате като експерт от ПП „Глас народен", много Ви благодаря за участието като професионалист в този дебат, предполагам, че ще се включите в решаването на проблемите практическото и желая успех на Вашата партия „Глас народен"!


Младен Георгиев: И аз Ви благодаря, надявам се да съм бил полезен с идеите си и със своето мнение!


Илиана Беновска: Благодаря Ви много за коректния, конструктивния тон на всички събеседници, нека да кажа, уважаеми слушатели, приключи 4 - тия дебат за избор на народни представители в 43 - то Народно събрание на 5 - ти октомври, темата беше „Вътрешен ред и сигурност", участинци бяха ПП ГЕРБ -Веселин Вучков, КП БСП - лява България - Атанас Мерджанов, КП „ПАТРИОТИЧЕН ФРОНТ - НФСБ и ВМРО" - Данчо Хаджиев, КП Коалиция АБВ - Валентин Петров и ПП Глас народен - Младен Георгиев.


Можете да чуете целия дебат ТУК

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече