30-08-2014 | 18:11 ч.
Христо Иванов: "Корупционни предприятия" на избрани са вкопани с съдебната система
Христо Иванов: "Корупционни предприятия" на избрани са вкопани с съдебната система
Интервю на Илиана Беновска с Христо Иванов, заместник министър-председател по правосъдие, вътрешен ред и сигурност и министър на правосъдието в служебното правителство.
ТЕМА:Кой и на какво основание може да управлява България?
Илиана Беновска: Вие слушате „На шестия ден", седмичното обзорно предаване на „Радио К2", днес в събота на 30-ти август 2014 година. Аз съм Илиана Беновска. Голямата тема, която продължаваме да разискваме в ефира на „Радио К2" е: „Кой и на какво основание може да управлява България?". С нея се обръщам и към следващия събеседник в ефира на „Радио К2", това е г-н Христо Иванов, заместник министър-председател по правосъдие, вътрешен ред и сигурност и министър на правосъдието в служебното правителство. Добър ден и добре дошъл!
Христо Иванов: Здравейте!
Илиана Беновска: Г-н Иванов, най-важната мисия, която вашето правителство има е да осигури наистина честни и законни избори, можете ли да очертаете какви превантивни мерки взимате, Вие и като заместник министър-председател по правосъдието и наблюдаващ вътрешен ред и сигурност, и като министър на правосъдието?
Христо Иванов: Както знаете, това правителство изведе провеждането на честните избор наистина в централна своя функция и включително, определяйки министър-председателя Близнашки като човека, който ще координира всички мерки, които правителството провежда в това отношение. Ние работим много плътно в ЦИК, която има основни правомощия в това отношение. Що се отнася до моя сектор, предприели сме поредица от мерки, превантивни, в областта на полицейските действия, за да идентифицираме лица, които са известни с това, че се занимават с такъв тип дейност. Това, което законът позволява да се вземат като мерки срещу тях.
Илиана Беновска: Вътрешният министър Бакалов каза, че вече има идентифицирани купувачи на гласове, малко по-конкретно може ли да кажете или това е някаква следствена тайна, забулена?
Христо Иванов: Мисля, че най-добре е МВР да говори по тези теми, защото те координират оперативните действия и най-добре могат да преценят кога каква информация е удачно да се каже. Това, което аз мога да Ви кажа е, че се работи изключително активно и съсредоточени именно върху такъв тип превантивни мерки, които да осигурят възможното най-голямо спокойствие и най-малко активност от страна на мрежите, които се занимават с контролиране на вота.
Илиана Беновска: Но все пак за какво въпрос, партия, която се мъчи да купи гласове или за бизнес интереси, които искат да си ...?
Христо Иванов: Става дума за конкретни хора, лица, групи, които се опитват да посредничат между партиите и самите гласоподаватели. На този етап от изборния процес, това вероятно от МВР няма да могат да го кажат, но аз ще го кажа, е доста късно да се прави нещо по въпроса с партиите, т.е. с поръчителите. Тези, които от политическата сфера и от бизнес сферата извършват някакви такива действия. Това, което на този етап може да се направи е по-скоро да се, самите организатори на контролирането на вота да бъдат задържани, колкото е възможно. Съвсем откровено искам да кажа, че спирането, противопоставянето на контролирането на вота изисква много дългосрочна стратегия, която в последните 40 дни преди изборите, която абсолютно не може да се приложи. Така, че големите предпоставки, това, че има огромно количество мръсни пари в българската политическа, медийна система, ...
Илиана Беновска: И съдебната да не я пропускаме.
Христо Иванов: Разбира се. Тя просто няма в случая пряко отношение към провеждането на изборите, затова не я споменавам. Но се надявам да говоря за нея по-нататък. Наличието на тези мръсни пари, наличието на утвърдени канали и технологии, политически, за контролиране на вота изисква изключително сериозни законодателни и други мерки. Така, че това са неща, които се надявам след изборите да видим парламента да ги издигне в свой приоритет. Но няма как да очакваме МВР сега да се справи с тази част от проблема. Това, което ние може да направим, е настина по места там, където се случва самото контролиране на вота и оказване на въздействие върху хората да попречи на това в последната фаза от този тип дейности.
Илиана Беновска: Но излезе доклад, Вие самият говорите за симбиозата между пари-власт-медии, излезе доклад на Европейската комисия, който поставя България на челна позиция по корумпираност на българските власти. Това не е някакъв нов проблем, който ние с Вас не го знаем. Вие сте юрист с дълга практика, аз журналист със също такава, и двамата имаме опит и история в борбата за законност, как смятате, че ще проведат честни избори, когато корупцията е нещо, което е прието?
Христо Иванов: Ние като правителство ще се опитаме, именно, знаейки, че в България корупцията е изключително сериозен фактор. Това, което е възможно в този 40 или 2-месечен период преди изборите като организационни мерки да се вземат, но е ясно да всички нас и мисля, че и за Вашите слушатели, че не бива да се лъжем. Факторите, които изкривяват не просто конкретните избори, а цялостната ни демокрация, които опорочават много ще останат в действия. В този смисъл ние трябва да погледнем, не само от служебното правителство, на ситуацията, в която се намира, а в малко по-широк контекст. Налага се да се организират избори в България от служебно правителство по изключение. По принцип нормалният конституционен ред е парламентът да стигне до края на своя мандат и действащото правителство да организира изборите. Това е ясен израз на дълбока криза. Това е на конституционно ниво начинът, по който кризата личи. Ние знаем, че българската политическа система е в много дълбока криза, която доведе до предсрочни избори след големи протести, които не са само протестите по повод на Пеевски. Имаше дългогодишна тенденция на гражданска активизация. Централният въпрос, който стои към всички нас, той не е въпрос само към служебното правителство, е в крайна сметка как ние да се справим с дълбоките основания на кризата. Ние доста спорихме в последната седмица, така в обществото около една фраза за информационна война. Аз искам да кажа - в България се води корупционна война. Това е не по-малко, ако не още повече безпокоящо. Тук не е въпросът кой стои от другата страна, защото аз съм сигурен, че когато в страната има корупционно завладяване на много институции и дългогодишно тяхно отслабване в сряда на корупция, който и да застане от другата страна, бил той държавен, недържавно формирование всякакви икономически и други интереси, той има огромни шансове да спечели срещу нас. Това е дълбокият проблем, с който ние трябва да се справим.
Илиана Беновска: Завладяна ли е съдебната система, г-н Иванов, от корупцията и тя дали е терен на корупционна война или е терен на корупционно примирие между прокуратурата, съдиите, адвокатурата и големите клиенти на правосъдието?
Христо Иванов: Няма никакво съмнение, че в съдебната система има дългогодишно окопали се корупционни мрежи и интереси. Може да ги наречем дори „корупционни предприятия". Те съществуват в един динамичен баланс, който Вие наричате примирие. Този баланс в различните етапи и като резултат от политически промени се променя. Ние сега ще бъдем свидетели на това как постепенно се пренаместват лобитата в съдебната система под влияние на очакваните резултати от изборите, които вече да достатъчно очертани да личат. Но не е завладява съдебната система от корупцията. Ще Ви дам един абсолютно конкретен пример, виждам, че Вашите слушатели няма как да не видят, че правите една изключително съмнена физиономия, но нека да Ви дам един конкретен пример, любимото ми случайно разпределение на делата.
Илиана Беновска: И на мен ми е любимо, и то никак не е случайно.
Христо Иванов: То никак не е случайно, но защо не налага толкова усилия, за да поддържаме системата за ...
Илиана Беновска: Заблуда.
Христо Иванов: Не заблуда. Заблудата я поддържаме, защото ЕК 2006 година е поставила изискване, за да може България да влезе в ЕС, да има случайно разпределение на делата, т.е. да не може да се каже кое дело при кой съдия ще попадне. Тук има един много интересен момент. Ние сме въвели един софтуер, който беше доказано, че не работи и не осигурява тази предсказуемост, много ние е трудно да проведем в средата на съдебната система, институциите да ги убедим, че е необходимо да се поддържа тази сигурност. Искам да Ви обърна внимание на този факт, ако всички съдии бяха корумпирани, нямаше да има проблем при кой от тях ще попадне делото. Самият факт, че се налага да се осуетява случайността, т.е. да сме сигурни, че когато има дело, което трябва да попадне при конкретен съдия, който ще го реши, то може да попадне само там и не може да ходи при друг съдия. Това означава, че има и съдии, които не са корумпирани. Абсолютно емпиричен пример Ви давам за това и мога да продължа тук със своите собствени наблюдения, които за разлика от този емпиричен пример не са толкова убедителни.
Илиана Беновска: Аз обратно, от собствени наблюдения, които не потвърждават това, което казвате ...
Христо Иванов: Само да Ви кажа. Значи съвсем откровено говоря, защото аз съм на този пост, не защото съм добър адвокат или нещо друго, а защото от години се занимавам с именно темата за съдебна реформа, с анализ на това, което може да се направи. Огромната част от българските магистрати са хора, които са дошли в съдебната система, за да си вършат работата. Много от тях може да не са яростни бойци срещу корупцията и поставени в една такава ситуация да избират да поглеждат настрани или да не оказват решителната съпротива, която на много хора би им се искало. Аз искам да Ви уверя, че корупцията е дело избрани в съдебната система. Тя не е кауза на огромната част на съдиите, прокурорите и следователите. Тя, напротив, аз познавам изключително не просто добри професионалисти, а изключително почтени хора там, които трябва да Ви кажа, че понасят много по-тежко от нас необходимостта ежедневно да прилагат закона в такава среда. Това е причината аз да имам надежда, че изобщо е възможно да се промени нещо в България. Ние имаме най-голямата предпоставка, това е човешкият ресурс, т.е. огромна част от магистратите, които не са корумпирани и ако бъдат оставени да си вършат работата като добри професионалисти, те ще го правят.
Илиана Беновска: Аз също се надявам така да сте прав, но искам да Ви попитам за следното. Сигурно си спомняте по физика, че в един чист разтвор ако го замърсиш с нещо, там се образува процес на колаборация и веднага всички замърсители се концентрират в едно ядро, т.е. нека да мислим, че корумпираните са малцинство, но те фактически създават стила и външния поглед, външния наблюдател сам споменахте ЕС и приемането ние е наложил мониторинг, ние сме под 8-годишен мониторинг върху правосъдието и вътрешния ред. Не казвам дали това е справедливо или не, и дали само ние сме страната, която има такава форма на корупция в съдебната система и поръчковост, но как ще излезем ние от това. Това е едно черно петно, лепнато на челото ни. Вие, дойдохте тук на тази позиция, заявихте, лично на мой въпрос, че ще изготвите доколкото Ви е възможно една програма, стратегия как да тръгне най-накрая от неизлизането от тая ситуация.
Христо Иванов: Вижте, тази ситуация с това, че ние сме поставени в едно извънредно положение в рамките на ЕС под това наблюдение заедно с нашите съседи от Румъния е резултат от факта, че ние наистина имаме много тежък проблем от дългогодишно корумпиране на всички държавни институции, включително съдебните. Това означава не просто, че там има множество хора, които са непочтени. Това означава, че има конкретни, аз пак казвам, корупционни предприятия, това са добре структурирани лобита, които използват доста сложен набор от инструменти, за да вършат работа ...
Илиана Беновска: Дайте да си говорим по-конкретно. Ще Ви кажа един пример. Върховният касационен съд. Откъде накъде ВКС му се гласува такива правомощия, който го правят даже надзаконов с неговите тълкувателни решение, практически той да променя, да създава практика, която да променя закона.
Христо Иванов: О, не. Тук няма да се съглася с Вас. Това е фундаментално. Това е смисълът на съдебната система да има пирамидална структура, да стига в един съд ...
Илиана Беновска: Не. Въпросът е ...
Христо Иванов: Това е друга тема. Това г-жо Беновска е друга тема. Ние трябва да разберем един от основните белези на нередност и често пъти корупция, но не само е когато по един и същ тип казуси ние имаме различни решения. Ролята на ВКС е именно това да осигурява еднаквото приложение на законите, защото когато говорим за това какво дължи съдебната система на гражданите, това е еднакво и справедливо прилагане, своевременно на закона.
Илиана Беновска: И аз, и Вие, знаем много добре, че някои решения вървят на първа и втора инстанция „легия артис" по закон, а след това, отивайки в ръцете на ВКС там нещата се променят. Отговорите са много прости. Някой плаща.
Христо Иванов: Сега.
Илиана Беновска: Когато ставам дума за големи интереси особено, нали?
Христо Иванов: Вижте, има доста различни обяснения за тези ситуации, които е много важно тук да поддържаме нюансите, защото от гледна точка на общественото мнение често пъти на нас много бързо ние формираме кой е виновният, след което когато този, който сме обявили за виновен не попада в затвора ние казваме, че отговорът е ясен - корупция. Но нека да държим сметка, че има и други фактори. Има въпроси, свързани с качеството на защитата и качеството на обвинението.Нека да държим сметка, че в крайна сметка съдът отсъжда на база на това, което конкретно е доказано в съдебна зала в кориците на делото, а не това, което ние на база на своя житейски опит, свои впечатления или дори ....
Илиана Беновска: Нямах предвид това. Не профанирам въпроса.
Христо Иванов: Аз съм сигурен, че не го профанирате, но не бива да позволяваме така общо да правим обобщения.
Илиана Беновска: Да, но когато е разклатена вярата във върховенството на закона, нали разбирате и когато има повтарящи се явления.
Христо Иванов: Няма никакво съмнение, че това е проблем и това не е необходимо да ни го казва ЕК или от Брюксел да ни казват. Дълбок проблем съществува, впрочем забележете, че това е проблем, който не се отрича и от самите магистратски среди, един от най-активните говорители, затова че има проблем и конкретните елементи на този проблем са именно съдии и все повече прокурори. Така, че в това отношение аз мисля, че имаме доста добри индикации, затова освен че има голям проблем има все по-нарастваща решимост за неговото ...
Илиана Беновска: Дай Боже да е така, но ето сега Вие и отвън сте наблюдавали дейността на ВСС в неговите промени, трансформации в годините и в момента като министър на правосъдието, ръководещ неговата дейност по право. Смятате ли, че този орган, т.нар. „еманация" в съдебната система изпълнява своята роля качествено и по закон, и по съвест, както е записани в Закона за съдебната власт и нужен ли е избощо такъв орган в този му вид или друг?
Христо Иванов: Има множество констатации през годините за провалите на различни състави от ВСС в това да си вършат основните функции. Основната функция на ВСС е да брани независимостта на съдебната система. За съжаление, именно той е територията, през която се случва формирането на моментните баланси между лобитата в съдебната система и политическата система. Казвал съм го и преди, ще го казвам докато това продължава или поне докато аз го забелязвам, това съвсем не означава обаче, че отделните членове на ВСС се опитват да не си вършат добросъвестно работата. Този орган има структурни проблеми, които са констатирани, забележете, не просто в България, не просто от авторитетни български специалисти, те противоречат на международни стандарти, те са констатирани от Съвета на Европа, те са констатирани от Венецианската комисия, те са констатирани от Парламентарната асамблея на Съвета на Европа, Съда по правата на човека и т.н. Този проблем е установен по възможно най-сериозният начин ...
Илиана Беновска: Е, и, г-н Иванов?
Христо Иванов: Е,и трябва да пристъпим към неговото разрешаване. Не може основна ценност демократична, това без което ние никога няма да имаме функционираща демокрация е независим съд, който може да функционира без да има инструментариум за оказване на натиск.
Илиана Беновска: Как ще стане независим тоя съд, когато знаете как се избират и членовете на ВСС, и как те после избират ръководителите на съдилищата и ... ?
Христо Иванов: Ние трябва да променим именно тези механизми, които в България са извратени, чрез закони и където се налага конституционни промени.
Илиана Беновска: Но, как?
Христо Иванов: Конкретно. Аз лично винаги съм застъпвал позицията и тази позиция не е само моя, практически на огромната част от експертите, които се занимават с темата съдебна реформа. Отново Венецианската комисия казва, че наличието на толкова силна политическа квота във ВСС, наличието на съвместяване абсолютно унификация в рамките на ВСС на заедно прокурори и съдии да взимат решения за съдиите е проблем. Ние трябва да разрешим този проблем. Решението е ясно.
Илиана Беновска: Момент. Вие, казвате политическото влияние върху съдебната система ...
Христо Иванов: Свързани са един с друг тези проблеми. Необходимо е първо да се поне по конкретни теми да се раздели вътрешно в рамките на ВСС съдийската от прокурорската квота, така че там, където се взимат решения за назначаването и повишаването на съдиите да е ясно, че това го взимат само ...
Илиана Беновска: Ние хубаво ще ги разделим, ама кой ги избира? Избират ги политиците, а не ги избира съсловието, не ги избира гражданското общество, няма свободен избор.
Христо Иванов: Тук има също какво да се направи. Знаете, че за съжаление въпреки огромният натиск и от съсловието, и от гражданското общество, и от Брюксел, и този ВСС не беше избран пряко, неговата професионална квота не беше избрана пряко от съдиите. Беше избрана по един опосредствен начин, който е доказал с годините своята отвореност за административна намеса в него. Впрочем, когато почнаха да се занимават със случая „Ситнилски", там абсолютно ясно се видяха конкретните начини, по който се случва това лобиране и административно пренареждане на избора.
Илиана Беновска: Какво се доказа? Ситнилски ...
Христо Иванов: Само ми позволете. Аз не твърдя нищо за случая „Ситнилски".
Илиана Беновска: Нищо не се доказа.
Христо Иванов: Да. Но не ми е работа като министър на правосъдието да коментирам конкретни казуси. Ще ме извините, но наистина ще се въздържам от това нещо. Това, което излезе като информация, независимо от това какво ни казва то за г-н Ситнилски и неговите действие, е доста индикативно за начина, по който оказва влияние върху крайният резултат от изборите в професионалната квота.
Илиана Беновска: Да, но тези формации само ще Ви прекъсна и ще дам един прост пример. Изборът на конституционни съдии миналата година от Народното събрание. Видяхте как нито един не се оказа чист и честен, ако така мога да изразя популярно. Нямаме главен съдебен инспектор към ВСС вече втора година, това показва, че тревогата, камбаната трябва да бъде бита наистина всеки ден.
Христо Иванов: Наистина ние сме в огромна криза. Липсата на избран ...
Илиана Беновска: Контролният орган, инспектората на ВСС не работи.
Христо Иванов: Той работи, но самият факт, че не може да се постигне избор на негов главен съдебен инспектор ....
Илиана Беновска: Това е индикация, че политическото лоби се опива да влияние.
Христо Иванов: То не просто се опитва да влияе. Понеже не може да избере, не може да постигнат договорка. Имаше няколко провалени опита за избор. На всеки от тези провалени опити някои от политическите сили казваха: „Ами, ние не можем да се разберем кой да спечели конкурса, така да кажем и затова няма избран кандидат". Доста често конкурсите започват едва когато някой трябва да ги спечели, а не за да видим в процеса на процедурата. Това е изключително тежка криза.
Илиана Беновска: Практически как ние можем да парираме намеса на политиците в територията на съдебната система, това е най-важният въпрос?
Христо Иванов: Значи половината от уравнението е какво правим с професионалната квота в съдебната власт. Първото нещо, което трябва да направим, е да гарантираме нейното числено превъзходство в рамките на съдийският съдебен съвет.
Илиана Беновска: Да могат самите съсловия за излъчват своя представител.
Христо Иванов: Решенията за кариерите и дисциплината на съдиите трябва да се взима от орган, в който има мнозинство съдии, избрани от съдии. Това в момента не е факт за сегашният състав на ВСС. Аз съм против пълното премахване на членове, които са избрани от извън системата, нека така да го кажем. Смятам също така, че тези членове трябва да продължат да бъдат избирани от парламента. Ние трябва така да променим процедурата в парламента, за да гарантираме, че тези членове, че тези членове няма да са представители на политически лобита. Тук дори проблемът не е в партиите. Ние, всеки, който е наблюдавал българският обществен живот знае, че не дори партиите взимат решенията.
Илиана Беновска: Абсолютно. Икономическите лобита диктуват на партиите.
Христо Иванов: Има коалиции, в които участват избрани представители на върхушките партийните с икономически интереси. Това са едни негласни лобита и коалиции, които функционират много добре зад фирмата на отделните партии и абсолютно нарушавайки логиката на идеологическото различие.
Илиана Беновска: Аз ще Ви посоча един пример от предишното Народно събрание, колко комисии се направиха неправомерно, според мен, абсолютно незаконно, не само според мен. Комисиите „Бисеров- Петното", „Ваньо Танов", какви бяха там още ги забравих. Какво се случва например със случая „Бисеров"? Е ли този човек виновен в действителност, замесен ли е в някакво пране на пари? Пълно мълчание една година.
Христо Иванов: Вижте, този случай е изключително сериозен. Говоря от гледна точка на твърденията, които бяха казани и това е поредният случай, който започва с много гръмки твърдения и ние чакаме да видим какъв ще бъде резултатът. В момента на този етап е много важно ние да оставим колегите в обвинението да си свършат работата. Чакаме да видим какво ще излезе.
Илиана Беновска: Много често знаете, пак Ви връщам към битността Ви на юрист, не министър, колко човешки са съсипват така по този начин, започват едни по десет години се водят проверки предварителни, досъдебни, съдебни дела и т.н. и на последна инстанция той излиза законово невинен.
Христо Иванов: Аз искам да Ви кажа нещо друго, миналата година прокуратурата поръча и сама участва в изготвянето на един доста впечатляващ документ, който беше наречен „функционален анализ". В този функционален анализ една от причините за и там беше констатирано слаб резултат именно по такъв вид високо профилни политически и икономически случаи. Една от причините за това тез казаха е наличието на политическо влияние. Нашата задача сега е да на база на тази диагноза да излезем с конкретни решения какво може да направим, за да прекъснем това политическо влияние. Аз трябва да знам дали сте имали възможност да се запознаете вчера излезе едно становище в отговор на моята покана към професионалните магистратски организации. Трябват дават идеи какво е необходимо да се случи. Едно становище на три професионални организации, много впечатляващо е. Една от съдийските организации, единствената прокурорска и единствената камарата на следователите.
Илиана Беновска: Да, много впечатляваща компетентност и готовност.
Христо Иванов: Аз много им благодаря за тяхното становище наистина. Много е важно, че те участват в този дебат. Това, което си зададох като въпрос беше, че това становище беше какво по-скоро не трябва да се случва. Аз специално тук искам да се обърна към моите приятели в асоциацията на прокурорите. Аз много уважавам тази организация, много уважавам конкретни хора там, които я правят това, което е тя. Имаме много добър контакт с тях. Просто позицията да казваме, че нищо не трябва да се променя, защото видите ли това е първа стъпка към далечната цел за изваждане на прокуратурата от съдебната власт, е незащитима, защото ние рискуваме ако сега не направим необходимите реформи, които всички знаем, че са необходими и уверявам Ви и колегите в асоциацията на прокурорите разбират, че няма да имаме независим съд, докато имаме на едно място малцинство от съдии, избрани от съдии и огромна политическа квота, и прокурори в специфично съотношение ...
Илиана Беновска: И политико-икономическа симбиоза.
Христо Иванов: Няма да имаме независим съд. Това е и те го знаят много добре това нещо. Докато ние не направим сега необходимите реформи или в някакво обозримо бъдеще следващото нещо, което ще се случи е, че ще стигнем по абсолютно популистки причини до Велико народно събрание, до писане на някаква нова конституция, която никой не може да каже каква е или ако тези, които ни казват, кажат, че това е президентска република и вероятно не просто ще извадят прокуратурата от съдебната власт, ами не знам къде ще си събираме така изобщо зъбите на държавата. Аз съм и искам да го кажа много твърдо, особено след това, което видяхме като поредица от злоупотреби с МВР и казвам поредица, защото искам да Ви обърна внимание, всички си мислят за това, което се случи под управлението на Цветан Цветанов.
Илиана Беновска: Вярно ли е това, което каза Атанасов вчера, че е имало подслушване?
Христо Иванов: Откъде да знам. Не бих могъл да знам.
Илиана Беновска: Нали сте ресорен вицепремиер по вътрешни работа.
Христо Иванов: Само да си довърша мисълта и ще коментирам тази тема. Тук изобщо не става дума само за времето на г-н Цветанов. Цветанов в някакъв смисъл беше най-видимият и затова стана нарицателен, но имаше далеч по-префидни и по-опасни вътрешни министри преди него. Ние не трябва да допускаме и след него да го има това нещо. Но аз след на база на този конкретен демократичен опит в България съм абсолютно твърдо на становището, че за никакво вадене на прокуратурата и придаването и под контрола на изпълнителната власт не може да се говори. Въпросът е, че ние имаме един абсолютно нефункционален модел на управление на органите на съдебната власт, тъй като на база на интегрирания модел на ВСС, прокурори, съдии и следователи в едно. Надолу това е проведено в рамките на Закона за съдебната власт като единен модел на уреждане на правомощията на административните ръководители. Това означава ние да вземем една абсолютно хоризонтална организация, каквато е съда с една много силно вертикално организация, каквато е прокуратурата и кажем, че ще се управляват по един и същ начин, абсурд. Ние го виждаме. В резултат на това нещо съдиите, които по принцип нямат шефове, съдията няма шеф, той има горна инстанция, има административен функционер, който трябва да урежда битовите условия за работа да са добри. Функционална субординация няма. В резултат на това нещо съдиите имат прекалено много шеф, т.е. техните административни ръководители имат твърде много инструменти да оказват натиск върху конкретните съдии и именно от там минават като анализираме скандалите и конкретните случай, в които виждаме как се случва корупцията, виждаме, че тя предимно минава по йерархичен път, защото там съществува йерархия, което не би трябвало да има или елементи на такава. От своя страна в прокуратурата отделните нива административни нямат необходимият инструментариум да организират достатъчно добре работата на своите звена, така че тя да отговаря на необходимостта от ефективност, щото прокуратурата трябва да е един изключително проактивен, действен, ефективен инструмент и това е така във всички държави, които са печелили война срещу корупцията, тъй като ние пак се връщаме към тая тема. Сега, искате да знаете дали е вярно това, което г-н ген. Атанасов е казал вчера по телевизията. Има страшно много подобни твърдения за злоупотреби с правомощията на една или друга служба. Ние като кабинет ще направим всичко възможно, за да проверим тези неща. Подготвяме съответните запитвания до органите, които са споменати. Ще проверим с колегите в ДАНС и органите, които имат възможности.
Илиана Беновска: Срок?
Христо Иванов: Срокът ще бъде абсолютно в рамките на следващата седмица се надявам да ... Тези запитвания ще тръгнат в понеделник. В понеделник ще имам повод да се видя с г-н Писанчев и ще му кажа и на него лично, че има в отговор на обществен интерес ще зададем и тези въпроси.
Илиана Беновска: И в рамките на една седмица ще разпоредите или очаквате резултати?
Христо Иванов: В рамките на една седмица очакваме те да ни кажат какъв отговор имат и ще продължим всички конкретни случаи, в които има достатъчно ясни данни да се проверяват. Искам да Ви кажа нещо, значи ние се намираме в много сложна политическа ситуация на криза дългосрочна. Аз мисля, че има една легитимна степен, в която служби, натоварени с охраната на вътрешния ред трябва да следят ситуацията в страната. В този смисъл ние трябва да сме готови да правим разлика между легитимна, аналитична дейност и следене на фактори. Да Ви кажа, когато пред централата на партия Атака се случват сблъсъци между националистически групировки аз лично очаквам някоя служба в страната да следи националистическия сектор какво се случва в него и тези групи, които се опитват да използват граждански протести за това нещо. В този смисъл трябва да сме готови да правим разлика между легитимните интереси и нелегитимни интереси. Ще направим всичко възможно да извадим достатъчно конкретика да може обществото да се произнесе.
Илиана Беновска: Изключително важен разговор водим, който може би не е сензационен, а по-скоро аналитичен, но той е най-важният според мен, който трябва да се води, понеже просрочваме времето един кратък блиц. Предстои Ви другата седмица в понеделник мисля, че още някакъв протест в затворите, какво?
Христо Иванов: В затворите има, това е една система, която остава встрани от общественото мнение, има изключително много натрупани проблеми, този протест е насочен още преди ние да поемем ... Ние сме длъжни да започнем да ги решаваме тези проблеми, но това няма как да стане за два месеца. В този смисъл аз разбирам причините за този протест. Опитваме да работим. В понеделник ще поканим представители на протеста, с които да говорим. Това ще е десета среща или поредна.
Илиана Беновска: Това публично събитие ли ще е или как?
Христо Иванов: Не. Тези разговори няма смисъл да се водят публично, това са професионални разговори. Но аз абсолютно разбирам защо хората ще дойдат да протестират в понеделник.
Илиана Беновска: Даже ги подкрепяте.
Христо Иванов: Да.
Илиана Беновска: Добре. Това е новина. Изключително много Ви благодаря за този разговор.
Христо Иванов: И аз Ви благодаря!
Илиана Беновска: И дано и след като престанете да бъдете може би служебен министър продължите още по-последователно и задълбочено да се привличат и още повече обществен интерес по тия теми.
Христо Иванов: Моята кариера е това. Аз не съм започнал сега да го правя това нещо и ще продължа да го правя, защото човек има кауза.
Илиана Беновска: Изключително много Ви благодаря! Желая Ви приятен ден!
Христо Иванов: Приятна работа.
Илиана Беновска: Разговаряхме с Христо Иванов, заместник министър-председател по правосъдие, вътрешен ред и сигурност и министър на правосъдието в служебното правителство.
Можете да чуете цялото интервю ТУК