30-04-2014 | 14:21 ч.

Четвърти дебат по „Радио К2“ за Евроизбори 2014 – Труд и социална политика. Младите, работещите, социално слабите, пенсионерите как да изберат - да останат в България или да бягат в Европа

Четвърти дебат на "Радио К2" за Евроизбори 2014 година. 30.04.2014 г.

Участници:

КП Коалиция за България - Корнелия Нинова, зам.-председател на ПГ на КБ, председател на Комисията по труда и социалната политика

ПП ГЕРБ - Светлана Ангелова, народен представител в 42-то НС, член на Комисия по труда и социалната политика /по телефона/

КП БЪЛГАРИЯ БЕЗ ЦЕНЗУРА, ВМРО-БНД, ЗНС, ДВИЖЕНИЕ ГЕРГЬОВДЕН - Рада Коджабашева, зам.-председател на ПП ББЦ, кандидат за евродепутат /по телефона/

КП АБВ - Росица Янакиева, кмет на град Перник, кандидат за евродепутат

ПП НФСБ - Георги Манев, председател на ПП Средна европейска класа, кандидат за евродепутат


 

Клара Маринова: Уважаеми слушатели на „Радио К2", добър вечер, аз съм Клара Маринова, днес започваме четвъртия дебат на „Радио К2" за Евроизбори 2014 - Труд и социална политика. Поканила съм представители на различни партии и коалиции от партии. В студиото са Росица Янакиева, кмет на Перник, кандидат за евродепутат от КП АБВ, Георги Манев, председател на ПП „Средна европейска класа", кандидат за евродепутат от НФСБ. На телефоните са Рада Коджабашева, заместник - председател на ПП „България без цензура", кандидат за евродепутат от КП „България без цензура", ВМРО - БНД, ЗНС и Движение „Гергьовден", Светлана Ангелова, народен представител в 42 - то Народно събрание от ПП ГЕРБ, член на Комисията по труда и социалната политика и Корнелия Нинова, заместник - председател на ПГ на КБ, председател на Комисията по труда и социалната политика, КП КБ. И така, един предполагам много интересен дебат, защото се отнася до такива важни теми, като труда и социалната политика, проблеми, които опират до всеки от нас. Особено в годините на криза всеки от нас се интересува от пазара на труда и социалната политика. Първият въпрос към всички участници в дебата е какво да изберат младите, работещите, социално слабите, пенсионерите - да останат в България или да бягат в Европа, вашият анализ?


Росица Янакиева: Как беше, преди избори и по време на лов се казват най - много неверни неща, всички слушаме как ще се открият нови работни места, ще се увеличат пенсии, ще се реализират нови социални политики, нещо, което няма как да е в приоритетите и възможностите на ЕП. Напротив, в ЕП следва да се формулират политики и да се работи еднопосочно за тяхната реализация. Европа е след криза, но България е в криза. Характеризира се с много бедност, едно изключително високо ниво на безработица, характеризира се и с проблеми в образователната система, тази система е част от политиката и трябва да подготви младите хора за пазара на труда и един пазар на труда, който не може и няма възможности, специално в България, да поеме всички произведени кадри. Напоследък в образователната система все повече кадри се произвеждат в сфери, които не са необходими, но ние говорим за Европа, която се модернизира, Европа, която се реиндустриализира, нещо, което трябва да се случи и в България, а ние такива кадри нямаме. Тоест една политика, която е в противоречие с основните тенденции на развитие на Европа и в частност на България.


Георги Манев: ПП „Средна европейска класа" е с приоритет създаване на средна класа в България. Тя е сравнително млада партия, която не е управлявала, имаме по места общински съветници. Какво ни свързва с НФСБ - ние сме извънстатуквови играчи, такива, които досега не са управлявали. Всъщност освен в минималните случаи, когато сме били в общинските съвети, можем да се гордеем с конструктивната си опозиция в град Бургас, това можем да го пренесем и на европейско ниво евентуално в следващи етапи на нашето взаимодействие. Безпрекословно подкрепяме инициативите, идеите и политиките на НФСБ, защото България е в такова положение след 24 години управление, че трябва да се спасява. Затова се обедини този фронт около НФСБ, за да могат да се прекратят всички практики, които наблюдавахме от всички управляващи досега през тези 25 години. Нашата цел е създаването на средна класа в България, за да може да се постигне едно устойчиво развитие, както са европейските практики. Виждате, че НФСБ като националистическа партия припознава ПП „Средна европейска класа" в редиците си, включително това, че има думата „европейска" в нашето име. Това ни отличава от другите националистически партии, които са кресливи, не милеят за България и държат един високопарен тон, с който обвиняват всичко и всеки за неща, които след това като влязат в парламента, се обръщат на 180 градуса. Визирам председателя на Атака, защото като председател на Комисията за борба с корупцията не е инициирал нито една законодателна инициатива или проверка относно контрабандата в България. Приоритетните неща на ЕС, с които може да влияе върху България, са борбата с контрабандата покрай Митническия съюз и конкурентната среда. Това ЕС ни го налага и това са нашите предизборни платформи, на които стъпват нашите кандидати в европейската листа. По - конкретно мога да Ви кажа, че в момента контрабандата на цигари е 60%, а контрабандата на стоки, които влизат от Турция и унищожават нашето родно производство със занижени фактурни стойности, от които не влизат приходи от ДДС, акциз и мито, които не влизат в хазната ни и ощетяват бюджета ни, са в огромни размери. Контрабанда има и при горивата, в момента се изсича безогледно и последния ни ресурс, който е гората, и се изнася в чужбина. Това са пера, около 3 милиарда, които могат да се влеят в бюджета на България, за да може да кандидатства по европейски програми и да получи съфинансиране.


Клара Маринова: Припомням въпроса - какво да изберат младите, работещите, социално слабите, пенсионерите, да останат в България или да бягат в Европа?


Рада Коджабашева: Благодаря Ви, госпожо Маринова, че върнахте темата на въпроса. Отговорът, семплият отговор е - нека да останем в България. Ние се борим за един уважаващ се, уважаван и благоденстващ народ в Република България. Проблемът е обаче, че към момента статистиката показва 900 000 неграмотни. Показва огромни проблеми в образованието, заетостта и съответно младежката безработица. Съвсем нормално е младите хора да отидат там, където ще им плащат повече, там където ще ги уважават и ще имат възможност да развият собствените си личности. Нашето виждане за социална политика е за такава, която дава възможност на младия човек да се развива, а за да се развива той трябва да е образован. Всички политики са корелативни, те са свързани една с друга и са взаимоопределящи се. В този смисъл е изключително важно да се предприемат мерки в насока образование, в насока подкрепа на бизнеса, така че той да може да създава работни места. Както и в насоки повишаване на доходите на хората с две цели. Първо да се почувстват малко по - нормално и да получат една доза самочувствие и второ, да могат да вкарат тези пари отново в икономиката, за да започне да се върти отново този бизнес. Не знам дали знаете, но девети месец вече България е в дефлация. Изключително трудно е да накараш тези млади хора да останат в страната, но аз мисля, че трябва да се използват всички лостове. Един от тях е спазването на закона. Всеки би дал примери за закони, които са приети и са хубави, но не се спазват. Един от тях е законът, който обвързва плащането на детски с ходенето на училище. Много деца не ходят на училище, но в края на краищата получават бележки от учителките и получават и помощи. Другото, което трябва да се съобрази, са еврофондовете, в които липсва критерий, който да показва добавената стойност на проекта и новите работни места, които се откриват. Има критерий за оценка на риска, има критерий за какво ли не, но в края на краищата не виждаме добавената стойност, която всъщност бизнесът трябва да търси, за да има печалба, да има причина да открива нови работни места. Искам само да добавя, че всеки три единици, които влизат в държавата на този етап, трябва да бъдат разделени две към едно. Две единици трябва да отиват към бизнеса, за да може той да създава принадена стойност и работни места и една единица трябва да отива за доходите на хората, за да могат те да купуват. Всичко това трябва да бъде направено обаче стратегически, трябва да бъде направено от администрация, от изпълнителна и законодателна власт, от хората в бизнеса, тоест искам да кажа, че ако не работим от ЕП, от националния парламент, от всяка една фирма, от всеки един дом заедно, ако не се получи прочистване на информационния канал отгоре - надолу и отдолу - нагоре, то никога няма да успеем.


Светлана Ангелова: Първо добър ден на Вас, на Вашите гости и на слушателите на „Радио К2"! Естествено младите хора са бъдещето на една нация, те са носител на бъдещето, на новите идеи и те трябва да създават и да градят своето бъдеще. За съжаление голям проблем за младите хора през последната една година е безработицата, безработицата сред младите хора непрекъснато се увеличава и тя достигна рекордните нива над 30%. Над 66 000 младежи у нас са без работа, това е един изключително тревожен факт, който трябва да даде един сигнал за нас политиците, за да можем да предприемем адекватни и трайни мерки в тази посока. Аз мисля, че в новия ЕП ЕНП и ГЕРБ ще отстояват такива политики, които са насочени към намаляването на безработицата с акцент намаляване на младежката безработица. Също така необходимост от икономически реформи, подкрепа за малкия и средния бизнес, защото те са гръбнакът на икономиката и само по този начин можем да създадем реални работни места и да накараме младите хора да останат в България.


Корнелия Нинова: На въпроса Ви конкретно - предпочитам българите да останат в България. държавата има нужда от всеки един от тях.


Клара Маринова: А какво ще направите, за да спрете изтичането на свежа и кадърна работна сила от България към света?


Корнелия Нинова: Ако ми позволите да започна с една реплика към Росица Янакиева. Чух да казва, че европейската политика няма отношение конкретно към откриването на работни места в България. Не съм съгласна с подобна теза и посочвам конкретен пример с взетите решения и отпуснатото финансиране за така наречената „младежка гаранция", което е европейска политика. За България означава конкретно 100 милиона средства за наемането на млади хора до 29 годишна възраст на работа. И то на такива, които не са работили, това им е първото работно място. Мисля, че направихме през последната една година сериозни стъпки, за да покажем, че социалната политика е важна за правителството и парламента. През 2014 година 13 милиарда лева, една трета от разходите на държавата, отиват за социални политики. От началото на годината минималната работна заплата е увеличена от 310 на 340 лева. Парите за отглеждане на дете от 1 до 2 години също са увеличени на 340 лева, това са 40 000 майки, увеличени средства за деца с увреждания, увеличени средства за 60 000 семейства нови, към досегашните, за енергийни помощи, които са бедни и не могат сами да се справят. Два пъти увеличавахме ваучерите за храна за работещите. Парламентът прие Държавният гаранционен фонд за изплати до 6 заплати на работници, чиито предприятия са фалирали и не са си получили средствата от работодателите. Това са стъпки и визия за една социална политика като център на нашата работа и в парламента, и в правителството. Безработицата обаче остава задача номер едно. Виждаме решението на този проблем по два начина. Първият е дирекни мерки, които прави правителството и финансира така наречената субсидирана заетост. Посочвам новата програма, 5 000 души този месец ще бъдат наети по линия на МВР и Бюрата по труда за помощ на хората в малките населени места за борбата с престъпността. Другият начин е този, който колегата Светлана Ангелова спомена, да се помага на бизнеса така, че той да открива нови работни места. Давам пример за нещо, което вече е свършено от нас и от правителството, приехме закон, съгласно който, ако фирма открие до 30 работни места в община с висока безработица до 35%, тя е освободена от данък печалба. Това е икономически стимул към бизнеса да разкрива нови работни места. Обвързването на образованието с бизнеса е втората стъпка, за да си помогнат държавата и бизнесът за разкриване на нови работни места. Приехме правителството и Народното събрание закон, съгласно който, ако един бизнес плаща стипендия на млад човек докато учи през последните две години, тези разходи му се спадат от данъчната основа. Тоест плаща по - малко данъци. След това бизнесът се задължава да наеме младия човек, на който е помагал, поне за две години на работа. Ако не го направи, плаща данъка със задна дата. Тоест конкретни стъпки вече са направени, искаме да спечелим европейските избори, за да продължим да правим тази социална политика в България, както и нашите представители в Европа да я налагат там.


Клара Маринова: Отиваме към реплики и дуплики, най - напред г-жа Янакиева на репликата на Корнелия Нинова, след това г-н Манев.


Росица Янакиева: Благодаря Ви, ще се възползвам от правото си на дуплика, госпожа Нинова каза, че всъщност въпросът не е само за младите хора в България, въпросът е за всички български граждани и това, че пазарът на труда в Европа е отворен за българите, съвсем не означава, че всички можем да се изнесем и да работим на друго място. Напротив, все по - малко са младите хора, които остават в България, това може би е най - тревожното. Структурата на населението изисква инвестиции в други социални сфери, каквато например е здравеопазването. Възрастните хора имат много повече здравни проблеми, тоест там трябва да се съсредоточават средства, но аз категорично няма да се съглася с това, че средствата от Европейския социален фонд създават една трайна заетост на българските граждани, които са в работоспособна възраст. Нито младежите, нито хората, които са в по - голяма възраст, но са трудоспособни, са удовлетворени и ще бъдат удовлетворени от минималната работна заплата или малко над минималната, която се предлага по тези проекти и програми. В крайна сметка ние от второто поколение сме свидетели на това как през последните приблизително 20 години непрекъснато се инвестира за квалификация, преквалификация и временна заетост на едни хора от една професия в друга. Всъщност голямата цел, която трябва да си поставим, е търсенето на възможности, които трябва да намерим в реализираните политики от Европа и от ЕС в разгръщане на икономиката. Само икономиката може да даде трайна заетост и сигурност за съществуването на българските граждани.


Георги Манев: Аз искам да направя реплика към всички участници, особено към госпожа Корнелия Нинова, искам да ви помоля да влезем в темата, за това, че ние сме кандидати за евродепутати. Правим оценка за вътрешнополитичекия си живот както и оценка на управлението на България. Нашата оценка на този етап е негативна за целия 25 годишен период. В момента високопарните думи, които слушаме, какво ще бъде, как ще бъде, какви политики ще се водят в ЕС, не вършат работа и не създават обществено доверие към вас и това е конструктивно предложение. Точно това имах предвид, че ние сме в този икономически съюз, именно Митническия съюз ...


Клара Маринова: Нека да се придържаме към темата, тя е труд и социална политика.


Георги Манев: Обаче не мога да осъзная, че тези пари, които влизат и са част от бюджета на страната ни, са част от съфинансирането, около 4 милиарда, ако влязат в бюджета, те ще могат да докарат още 20 милиарда от европейските средства. Конкретни примери искам да чуя, а не популистки изказвания.


Клара Маринова: Благодаря, г-жо Нинова, право на дуплика.


Корнелия Нинова: Не съм казала, че трябва да се изнасят българи, казах само, че не е вярно твърдението Ви, че европейската политика няма отношение към откриването на работни места в България. Не съм казала, че средствата от Социалния фонд създават трайна заетост, не, не я създават, това е субсидирана заетост. Смятам както Вас, че икономиката създава трайна заетост. Но смятам, че по линия на „младежката гаранция" и европейските пари се създава и трайна заетост, не само субсидирана. И Ви давам пример, от тези 100 милиона част от средствата могат да отидат към млади хора до 29 годишна възраст, които искат да започнат собствен бизнес, искат да открият фирма. Могат да представят проект и да получат тези европейски пари. И ако имат качества да си развиват фирмата, това не е временна заетост, това може да се превърне в семеен траен бизнес. Към колегата от НФСБ, той казва да не правим оценка на вътрешния живот в България, защото са европейски избори. Вие си противоречите колега, в първото си изказване говорихте 6 минути за борбата с контрабандата в България, това е оценка на вътрешнополитичекия живот. И не говоря високопарни думи, всичко, което казах в първоначалното си изявление, бяха факти, оспорете едно изречение, един от тези закони, че не е приет, ако го оспорите означава, че не познавате работата на парламента.


Светлана Ангелова: Искам да направя една реплика към госпожа Корнелия Нинова. Става въпрос за тези 100 милиона за „младежката гаранция", за съжаление ги чакаме тези 100 милиона вече 6 месеца в България и ги няма, затова безработицата се увеличава. Нищо не е направено за младите хора, тези социални мерки, които направи правителството на Орешарски, са недостатъчни като обхват и обем и не са добре балансирани между отделните социални групи. Въпреки шумно рекламираните социални ангажименти, това правителство не решава проблемите в социалната сфера, а ги задълбочава, защото истината е, че икономиката буксува, безработицата се увеличава, демографската криза расте, обезлюдяват се цели райони, нацията се топи, младите хора заминават на Термирал 2, вземат се непрекъснато заеми, което автоматично означава бедност и в бъдеще. Така че правилният избор на младите хора е да гласуват на предстоящите евроизбори за ПП ГЕРБ, защото именно ние даваме реални обещания, а не розови балони, които се пукат след няколко месеца.


Рада Коджабашева: Основният проблем, който стои пред България, това е администрацията, това е свързано както с бизнеса и откриването на нови работни места, така и с усвояването на тези програми за временна заетост за първа работа и за първи бизнес на хора, които са безработни. Казвам ви го почти от първо лице, защото съм се занимавала като финансов консултант с хора, които са печелели европейски проекти, свързани с Агенцията по заетостта, впоследствие обаче проблемът с реализацията е огромна. Забавянето на плащанията, финансирането на един такъв проект, той е просто невъзможен. Отиват от кредит в кредит и това освен да ги доведе до една допълнителна бедност, нищо друго не може да направи. Тоест когато говорим, че са предприети някакви мерки, аз се радвам да го чуя и го адмирирам, но трябва да има ефективност, а за да има ефективност администрацията трябва да работи в нормален и коректен ред.


Росица Янакиева: Ако позволите една забележка към всички, да, администрацията действително често е едно сериозно препятствие, което трябва да се преодолее както от бизнеса, така и от всички онези млади или по - възрастни хора, които получават подкрепа чрез европейските средства. Но защо до този момент нито едно от управляващите мнозинства не е предприемало необходимите бързи действия за въвеждането на електронно правителство. Вероятно защото с въвеждането на тази форма на управление, в това число и на европейските средства, ще се елиминират субективните фактори, които за съжаление са част от нашата действителност и най - често пречка за нормално реализиране на проектите.


Корнелия Нинова: Съгласна съм с последните две тези на колегите, че имаме работа по отношение на административна реформа и електронно правителство. Тук още не сме свършили необходимото, за да бъдат те на равнище. Не съм съгласна обаче с другите неща. Светлана Ангелова, чакали сме от януари досега стоте милиона за „младежката гаранция" и те не са дошли, което повишило младежката безработица. Госпожо Ангелова, и Вие, и аз знаем, че тези 100 милиона е заложено да дойдат през месеците май - юни. Така че не злоупотребявайте с месеци, числа и така нататък. В бюджета са заложени през втората половина на годината. Твърдите, че икономиката продължава да се срива, отново към госпожа Ангелова, отново абсолютно невярно, имаме 1,8% ръст на БВП, имаме 250 милиона лева повече внесени данъци от фирмите за последните два месеца на 2013 година, имаме ръст за първото тримесечие на тази година. Моля Ви, ако ще водим дебат, да го правим с факти и числа. Общи приказки и лозунги всички можем да вдигаме, ако мислите, че аз не мога, грешите. Но нека говорим с числа и факти. Например твърдението на ГЕРБ, че давали реални обещания, сега ще ви прочета едно от обещанията на ГЕРБ преди предишния мандат, когато управляваха - „Гарантираме реално увеличение на доходите на хората за четиригодишно управление". Какво стана за четири години? Всички доходи бяха замразени - минимална заплата, майчински, всички социални доходи. Всичко се замрази за тези четири години, като твърдят, че дават реални обещания, да говорят сериозно.

 

Клара Маринова: Продължаваме със следващия въпрос: Трудовите отношения, пазара на труда, това са част от управлението на всяка държава. Еталон и в крайна сметка символ на отношенията мeжду държавата и обществото, между държавата и отделния гражданин. Много са факторите, които обуславят състоянието на тези дейности. Какви са принципите, нормите, които определят съвременните измерения на труда и социалната политика в България, в отделните държави на ЕС и в целия ЕС. Започваме с г-жа Росица Янакиева!


Росица Янакиева: До момента бяхме свидетели на едно дясно управление в ЕС, с реализацията на политики, които в крайна сметка доведоха до тежка икономическа криза. Ако в по-богатите държави и общества в ЕС, почти преодоляват кризата, в България това съвсем не е факт. Факт е, че има толкова много проблеми, които трябва да се решават, че само с мерките, които се предприемат и се подготвят като политики за реализация от страна на ЕП няма как да се реши този проблем в България.Какво правим в момента? Ние продължаваме да допускаме грешки, готвейки хора, които не са адаптирани и които не са в съответствие с пазара на труда в България. При това продължаваме да готвим кадри, които са с доста ниско ниво и възможност за реализация, поради качеството на образованието. Налице е сериозно несъответствие между потребностите на пазара и продукта, който произвежда образователната система. Днес във всички медии четем, че минус 18 хиляди са броя на учениците, които ще завършат средно образование, спрямо свободните места в университетите. Отново ще се прави компромис с качеството и подбора на хората, които ще продължат да се образоват в следващо ниво на образователната система. Не са налице и достатъчно адекватни политики по отношение на останалата част от обществото, което се нуждае от подкрепа. В това число и от специални пакети от социални мерки, които да гарантират оцеляването на тези хора. Какво се случва с възнагражденията, които получават за труда си хората на пазара на труда? Колко под европейската средна заплата е българската средна заплата? Колко под минималната европейска заплата е българската? Как бихме могли да бъдем конкуренти и да очакваме, че през следващите 5 години, колкото е мандата на следващия ЕП, че със тези политики ние ще достигнем качеството на живот на европейците? Всичко това са въпроси, на които не само трябва да отговорим с действията си тук в България, но и с възможностите които ще търсим като политики за реализация, по реда на мерките на ЕС, по реда на финансирането на подобни политики в България. Ще си позволя да кажа, че примерите с европроектите, които се реализират в България, с възможностите за активиране на българската икономика, заетост, не са трайни, те онова са палиативни решения към даден момент. Новата политика на Европа и стремежа, чрез реализацията на програмата 2020, да се говори и да се търсят пътища за реализиране на иновативна реиндустриализация има дълбокия смисъл. В тази посока ще бъдат съсредоточени и усилията на евродепутатите от коалиция АБВ в парламента.


Клара Маринова: Благодаря на г-жа Янакиева. Сега, г-н Георги Манев!


Георги Манев: Ще взема като дуплика, част от предното си изказване, за да продължа в новото. Не разбирам как така опитни политици не могат да усетят импулса на времето, че бюджета на страната трябва да се напълни, за да може всяко действие трябва да има съучастие. Когато се кандидатства по ОП, кохезионен фонд или европроект, трябва да има от 20% до 50% съучастие.Овладявайки контрабандните канали, вътрешнополитически, вътрешнопартийни и вътрешно-държавни, ще увеличим и приходите в бюджета, които ще съфинансират другите източници на средства в ЕС. Това е част от нашата пропаганда, идея и цел в ЕС. Чрез Митническия съюз да направим така, че 25 години преход да бъде преустановен. Всички олигархични кръгове, които захранват партиите от статуквото, което е корупционна схема, която продължава и изтичат огромни средства.Как младите хора да останат в България, след като нямат условия за създаване на реализация, за техните желания. Чрез Банката за развитие, чиито принципал е Министерство на финансите или законодателна инициатива, да се направи така, че да се осигурят фондове, подпомагащи новостартиращи предприятия. Трябва да се кандидатства и по европрограми, така че да са съфинансирани или от кредитни или от собствени или от фондове, за да можем да почувстваме реално, че живеем в Европа. Ние от НФСБ сме ЗА европейските ценности, макар че много хора спекулират с това, че сме в групата на евроскептиците. В тази група сме, защото от неолибералния модел, който ни предложи Европа през последните години, доведе до тази криза. Съгласен съм с част от констатациите. Ние сме за евроценности, осъждаме бруталното навлизане на олигархичния модел на Путин в Украйна. Ние искаме да бъде Европа на нациите, на отечествата, както е била замислена от началото. Всяка нация, със своята културна самобитност такава, каквато може да ползва и привилегиите на ЕС, в които старите членки имат сериозни традиции.


Клара Маринова: Благодаря Ви, г-н Манев. Припомням да се върнем към трудовите отношения и социалната политика у нас и в ЕС. Сега слушаме Рада Коджабашева.


Рада Коджабашева: Ние сме центристка партия и разбираме, че за да има работни места трябва да има бизнес. Тук спор няма. Повтарям се многократно, но ние бихме искали да започне развитие на една неокенсианска икономика. Икономика на търсенето. Към днешна дата много малки и средни предприятия в България не са склонни да вземат заем и да развиват бизнес, просто защото виждат, че няма потребление. Отново правим асоциации и връзки, не се развива бизнес, няма работни места и съответно имаме проблеми с безработица, била тя младежка, трайна и т.н. Много е важно държавата да влезе и да подкрепи бизнеса. От нашите идеи са създаването на така наречените "бизнес ангели", което да даде възможност на предприемачи да стартират свои идеи, които да бъдат гарантирани от държавата. В допълнение, мислим, че трябва да бъде развита по-добре мрежата от гаранционни фондове в страната. 14 години имам стаж в банковата сфера и знам, че почти не работят, включително и Националния гаранционен фонд, за който и голяма част от клиентите не знаят. Няма държавническо мислене с която да се реализират сделки и предприятия, които да създават работни места. Пример е СО, която купи 120 автобуса за около 80 млн. евро без ДДС, според мен би било много по-интересно, ако с тази фирма бъде направено публично-частно партньорство и беше създаден завод за производство или сглобяване на части на автобуси тук в България. Давате си сметка, колко работни места са това. Покрай което има допълнителни дейности и бизнеси. Проблем е не толкова безхаберието, а липсата на стратегическо разбиране за икономически дейности, които да се развиват в страната.Малко за социалната политика. Социалното, за мен отново минава през това да се създадат възможности за хората, но има някои социални групи, като 1 млн. пенсионери, които получават 150 лв. месечна пенсия и майките, които са в не добро положение в момент на демографска катастрофа. От България без цензура бихме направили всички възможно финансови операции, за да може пенсионерите да получат поне минимума приет за граница на бедността, а това е 260 лв. за България. За майките е неразбираемо за мен, че подоходния тест за определяне, коя майка може да взема детски и коя не може, се базира на нейното бруто възнаграждение. Разликата между бруто и нето е данъка, който отива в държавата. В нормална държава социалните добавки се изчисляват на база на нето дохода, това което влиза в семейния бюджет. Част от нашата програма е майките, които имат 2-ро дете да получават 350 лв. за първите 7 години всеки месец. Това по наше изчисление за 1-рия набор 2-ри деца ще струва около 84 милиона. Няма да се спирам на мантрата, че няма пари, защото ако се огледате, няма друга държава освен България, която да бяга сама в трети коридор. Дори Албания ни изпревари.


Клара Маринова: Тъй като г-жа Коджабашева приключва своето участие, поради ангажимент, реплики към нея, които има. Г-жа Янакиева...


Росица Янакиева: За втори път казвам, ние се намираме пред избори за ЕП не за български. Всички неща за които беше говорено за повишаване на доходите, обяснете ми каква връзка имат с 17-те човека, които ще отидат в Европа да защитават интересите на българските граждани. Тези средства, за които говорите трябва да бъдат налични в бюджета, за да могат да се преразпределят. Наличността на тези средства, може да дойде най-вече от данъците, които се плащат в България.По-отношение на СО, не съм адвокат на колегите, но явно не познавате ситуацията за която се говори. Автобусите са купени на базата реализация на проект, които задължително трябва да мине през обществена поръчка за избор на доставчик на тези автобуси и освен това, Закона за публично-частното партньорство е отменен преди около половин година.


Рада Коджабашева: Относно връзката между националния и европейския дебат, аз мисля, че тя е абсолютно логична. Аз съм българка и това, което би ме завело в Европа е да помагам на България. Естествено, че ще отида със снимката на настоящата ситуация в България и с всички тукашни проблеми. Предполагам, знаете, колко много регистрационни режими има в страната, които тежат на врата на бизнеса, а всъщност са само пожелателни от европейска гледна точка, а при нас са императивни. Не мога да оставя националните проблеми и просто да замина в Европа да се занимавам с европейски диалог. Разбира се, че тръгвам от тук и мисля, че всеки трябва да го направи. Ние сме 17 души там и ние, вие и без значение кой ще отиде, тези 17 българи трябва да работят за България.Дали е имало или е нямало обществена поръчка, вероятно сте права...аз просто давам предложение за държавническо поведение. Всеки, който слуша ще прецени, че логиката да има предприятие, което да създава работни  места е много по-адекватна, отколкото покупката по каквато и да било обществена поръчка.


Клара Маринова: Благодаря Ви, г-жо Коджабашева, пожелавам Ви успех!


Рада Коджабашева: Успех!


Клара Маринова: Следва Светлана Ангелова...


Светлана Ангелова: Българските граждани всеки ден се по-често изразяват своята загриженост, за това, че страна членка на ЕС на национално ниво не може да се справи с толкова важни проблеми, каквито са демографската криза, безработицата, образованието, ниските доходи. Точно заради това е необходимо да имаме ясни европейски политики, насочени към бързо решаване на проблемите в тази насока. Българите са с най-ниски доходи в ЕС, срамно е по време на управлението на социално-отговорната БСП, страната ни да е в дъното на класацията за заплащане на труда. България е на дъното и по минимална работна заплата, това е доказателство, че един от приоритетите на това правителство, социалната политика се оказа пълен провал. Стандарта на живот у нас е доста нисък, в сравнение с другите европейски държави и в сравнение с държавите от бившия социалистически блок. Вместо сегашните управляващи да помислят и да предприемат действия за повишаване качеството на живот, те с тези заеми тласкат България по наклонена плоскост, която води до поредната национална катастрофа. Хората в България са загубили вяра в по-добър живот и по-добро бъдеще. Не достигат лекари, инженери и компютърни специалисти, те напускат страната ни и предпочитат алтернативата Терминал 2. Трябва да се концентрираме върху основни неща, необходимостта от икономическа реформа, за справедливи доходи и ръст на инвестиции, за да може държавата да се погрижи за социалния сектор. Добра и смислена социална политика има в тези държави, които са силни икономически! Трябва да се инвестира в предприемачеството и малките и средни предприятия. По голяма част от работните места се създават именно от тези предприятия. Трябва да се търсят решения, които са социално отговорни и реални, и работещи. Не да заблуждаваме българските граждани с краткосрочни обещания, които ще имат дългосрочен негативен ефект. Имам среща с избиратели и се налага да ви оставя. Благодаря Ви!


Клара Маринова: Успешна среща и дочуване! Сега Корнелия Нинова.


Корнелия Нинова: Г-жо Маринова, всеки си говори в този дебат, каквото се сети, но не и по въпроса. Първият Ви въпрос беше принципите и нормите за социална политика в различните европейски държави. Принципите до сега в управлението на десните партии в Европа, първи принцип- в криза сме, затягане на коланите, рязане на разходи. Нашият принцип е обратен, в криза да се увеличат държавните разходи, които създават допълнителен брутен вътрешен продукт и добавена стойност. И да се увеличат социалните плащания, първо, за да се помогне на бедните и слабите в криза. Второ, когато има повече средства у хората се повишава потреблението. По този начин се стимулира икономиката от публичните разходи и се повишава потреблението и това е затворен кръг и помагаш и на хората. Вторият принцип беше грижа за банките, монополите, силните на деня в дясната политика на ЕНП в Брюксел и в десните управления на държавите членки. Нашият принцип е обратен. Аз имам предимството да кажа, че това не са само обещания, че ще го направим, а го направихме. Припомням, че в България променихме Закона за потребителския кредит и за бързите кредити, с които промени доста ограничихме правата на банките и злоупотребите с банките, по отношение на кредитиране на хора. Можеш да си прекратиш предсрочно заема, без да плащаш наказателна лихва и да се преместиш в друга банка при по-добри условия. Сложихме таван на бързите кредити, на лихвите. Те трябва да са 50 % от главницата годишно и не повече. Борбата с монополите е също начин за увеличаване на доходите на хората, макар и индиректно. Това са два принципа, по които ние сме коренно различни с десните и които ще налагаме като лява политика, ако спечелим европейските избори! По отношение на въпроса за принципите и нормите. Норми разбирам като конкретни законодателни актове. Тук две неща бих искала да кажа. Не приемаме норми в държави приети и членки на ЕС, съгласно които българи работещи в тях не получават заплатата на държавата, а получават българска заплата. Там им казват, че ако в България работят за 340 лева минимална заплата, то тук ще ви плащаме толкова. Това е категорично нарушение на всякакво законодателство, морал и каквото се сетите. Там като отидат българите ще работят на местни условия, с местната заплата и т.н. Такива норми ще отстояваме в ЕС. Колегите ще положат максимални усилия, всички държави членки да си приемат бързо законодателството за младежката заетост. Европа отпуска огромни средства за младежка заетост в целия ЕС. Само България е приела законодателството си, съгласно начина, по който тези пари ще се усвояват, към момента, в който водим разговора с Вас. Другите държави още не са ги приели. Това трябва да се забърза, младежката безработица е огромен проблем за цяла Европа. Една реплика към всички колеги и предизвикателство към тях. Колеги, казвам ви често, ако не съм изкушена от политика и съм непринуден слушател на този дебат, няма да отида никога да гласувам на тези избори. Час вече си говорим само с клишета и лозунги. "Дайте да има икономически ръст, инвестиционен, дайте да дадем реални решения." Добре, никой не спори по това, но не чух никой да казва как да стане това.


Клара Маринова: Прекъсна връзката с г-жа Нинова, моля да я изберем отново. Г-жо Нинова, довършете си мисълта, но навлизаме в чуждо време вече.


Корнелия Нинова: Добре, ще си спазя дисциплината и няма да говоря повече.


Клара Маринова: Реплики към г-жа Нинова?


Росица Янакиева: Не смятам, че казаното по отношение на възнагражденията, които получават българите в другите европейски държави стой точно по този начин. Може в някакви договори извън регламента или без договори ако работят български граждани, може да има подобно условие, иначе няма логика да отидеш на хиляди километри за 350 лева, не евро. Именно въпроса е в това, какво трябва да се направи в България да е възможно да се реализират социални политики в съответствие с нуждите на гражданите. Освен европейската политика, по отношение на младежката заетост, да се надяваме, че ще се реализира. Другото спешно, както е във всички последни решения по Програма 2020, трябва да се инвестира в науката и новите технологии, за да може България да тръгне по пътя на иновативна индустриална държава. Наред с възможностите, които има като производител на селскостопанска продукция. Европа и в момента подпомага земеделието, но тази помощ отива само в 5% от всички собственици на земя. Контролът по изпълнение на решенията и правилата на ЕС и България, законодателната норма, това според мен е едно от разковничетата на решение на проблемите.


Клара Маринова: Моля да се спазва регламентът. Г-н Манев, много кратка реплика.


Георги Манев: Г-жа Нинова, това което призовахте преди малко, обслужва вашата партия, "да не се гласува". Колкото по-малко хора гласуват, толкова повече твърдият електорат на партиите, които представлявате Вие, ще надделее и ще изправите повече евродепутати. Казах няколко конкретни неща, приоритет на ЕС, а именно Митническия съюз, овладяване на контрабандата...


Клара Маринова: Да, ясно, това го чухме от Вас, нека чуем отговора на Корнелия Нинова. Заповядайте, но много кратко.


Корнелия Нинова: Допускам, че колегата от НФСБ е опитен политик, защото много умело ми манипулира думите. Не съм казвала да не се гласува, призовах вас да говорим реални неща, за да убедим повече хора да гласуват. И призовавам всички да гласуват. Г-жо Янакиева, има конкретни случаи, жалби до мен като председател на Комисията по труда и социалната политика. Държави членки, които подписват договори на български заплати, без да споменавам държавите, от дипломатичност, но Ви уверявам, че има такива случаи! По отношение инвестиране в науката, мисля, че ще признаете, че първата стъпка е направена, за пръв път се създаде тази година в бюджета, Инвестиционен фонд за наука, който е насочен само към научни изследвания, с цел да се превърне икономиката в резултат на високи научни изследвания, с прагматични измерения!


Клара Маринова: Благодаря Ви, г-жо Нинова, а сега реклама в ефира на Радио К2. 


Клара Маринова: Уважаеми слушатели на „Радио К2", продължаваме от студиото на радиото четвъртия дебат на „Радио К2" за Евроизбори 2014, „Труд и социална политика.". По темата участват, Корнелия Нинова, зам.-председател на ПГ на КБ, председател на Комисията по труда и социалната политика от КП Коалиция за България, КП АБВ - Росица Янакиева, кмет на град Перник, кандидат за евродепутат, ПП НФСБ - Георги Манев, председател на ПП Средна европейска класа, кандидат за евродепутат. В дебата участваха до паузата Светлана Ангелова, народен представител в 42-то НС, член на Комисия по труда и социалната политика от ПП ГЕРБ и Рада Коджабашева, зам.-председател на ПП ББЦ, кандидат за евродепутат от КП БЪЛГАРИЯ БЕЗ ЦЕНЗУРА, ВМРО-БНД, ЗНС, ДВИЖЕНИЕ ГЕРГЬОВДЕН. Продължаваме дебата с въпроса - социалната политика е от изключително значение за всяка държава, тя е пряко свързана с развитието на страната с конкретните условия на живот. Тя показва най-добре и реално отразява състоянието на всеки гражданин на капацитета на управлението и отношението на държавата към гражданина. Пряко зависи от типа управление на държавата. И така каква съвременна социална политика се предлага в ЕС, в частност и в България. Първо, за защита на социалните права на всички граждани. Второ, за пенсионна политика. Трето, за грижа за децата, за майките, за инвалидите, за социално слабите, възрастните хора. Как, Вие, кандидатите за депутати или Вашите колеги, кандидат-депутати в Европарламента, ще отстоявате всяка от политиките в тези области? Заповядайте, г-жо Янакиева. Росица Янакиева, кмет на град Перник, кандидат за евродепутат от КП АБВ.


Росица Янакиева: Социалната политика принципно е приоритет на едно по-ляво управление. Аз се надявам, че в бъдещи ЕП ще има достатъчно европейски депутати от левицата и от центъра, за да може да се реализира лява социална политика. Социалната политика обаче е възможна тогава, когато има достатъчно икономически възможности и база, за да се реализира тя. Принципно в Европа, един от моделите за социална политика, това е търсене на възможност за социално включване на всички групи от обществото, а всяка държава съобразно своите възможности, съобразно своята национална икономика, съобразно своя национален бюджет, реализира такива политики. Обект на грижи и внимание от страна на ЕС са не само младите хора, към които определено има изградена нормативна уредба, която позволява специални политики, които да обезпечат не само тяхното активно включване в пазара на труда, но и техните възможности за квалификация, за преквалификация във всеки един момент от живота им, така че те да бъдат адаптивни спрямо пазара на труда, но в политиките на ЕС, респективно на определените държави и правителства, стоят и такива важни теми каквито са грижата за децата, грижата за майките със съответната национална политика. В общата рамка, в конкретните директиви са заложени мерки, които да обезпечават възможностите и за други поколения от европейските граждани, в това число за поколенията от третата възраст, в това число и за специалните потребности, които имат хората с увреждания и предоставяне на пакети от социални услуги, които да обезпечат техния нормален стандарт на живот, бих казала. Друг е въпросът, доколко в една конкретна държава тези политики могат да бъдат разгърнати и реализирани в обем, който да създава комфорт на всички тези групи от населението на дадена държава. Икономиката на България все още дава брутен вътрешен продукт, който не позволява да се заделят достатъчно средства в бюджета на държавата в области, каквито са образование, каквито са здравеопазване, каквито са социални дейности и социални грижи за хората, нуждаещи се от такива грижи. Едно от най-тежките и тесни места в бюджета и в българската държава, това са възможностите, хората в третата възраст, придобили право на пенсия, да получават такива средства, които да обезпечават минимума за нормално човешко съществуване, така че пак повтарям, това е резултат от икономическите възможности на всяка държава и от управлението на тези публични средства във всяка конкретна държава.


Клара Маринова: Благодаря Ви, г-жо Янакиева. Георги Манев, председател на ПП Средна европейска класа, кандидат за евродепутат от ПП НФСБ.


Георги Манев: Да, бюджетът на България е доста малък. Той е свързан с това, което говорих преди малко, за това, че няма достатъчно попълнения, но бюджетът е необходим за съфинансиране на европейските проекти по кохезионни програми, по оперативните програми, всички програми, които са свързани с младежката заетост. Те всъщност, повтарям още веднъж, че не са 100 % финансирани от ЕС. Искам да кажа, че един бюджет, който е правен в България и 118 милиона бюджет за култура тази година, и общо 100 милиона е бюджетът за технически средства, иначе казано за подслушване в МВР, който е 1 милиард и неправилно разпределение на отношенията относно отделните структури на обществото ни, а именно ние можем да компенсираме тези законодателни, бих казал, грешки в Закона за бюджета без директни кандидатствания по културни програми в ЕС, които да създават и добавена стойност или културна интеграция в по-неразвитите райони, а именно историческите ценности, които  са в нашата държава, като знаем, че ние сме 1300-годишна история, да се развият, да се направят едни туристически дестинации, в които туризмът в България няма да бъде такъв ниско доходен или слабо алкохолен. В смисъл, туризмът в България да бъде посещаван от хора, които наистина имат високи доходи. Друго предложение, което всъщност е много интересно относно развитието на социалната дейност, включвам и икономически аспекти, това е точно туризмът и земеделското производство, което е пряко свързано с европейското законодателство и европейските ползи от членството ни в ЕС, а именно прякото субсидиране на земеделските производители. Пропуснат беше срокът за предоговаряне на европейски субсидии, които да отговарят на по-старите европейски членки, а именно всички животновъди в България получават в пъти по-малко субсидии от Европа относно субсидирането, както и прякото доплащане от републиканския бюджет. Затова ние от НФСБ ще направим всичко възможно в следващия програмен период да бъдат залегнали, да настояваме за българските зеленчукопроизводители и за българските стопани, които отглеждат наистина животни, а не само дефакто очертават ниви, за да използват само европейските привилегии, което е свързано с вътрешното законодателство относно проверките, за да може да се изравнят с европейските си колеги, които получават в пъти, както казах, субсидии. Ще Ви дам пример с Гърция, има предоговорено в новия програмен период 1 милиард допълнителни средства, Португалия е 1,7 и забележете Германия, която е една от най-мощните европейски икономики, за северните си райони е предоговорила значително голяма сума за подпомагане на земеделските и селските производители.


Клара Маринова: Да, благодаря Ви, г-н Манев. Сега г-жа Корнелия Нинова. Заповядайте. Г-жа Корнелия Нинова, зам.-председател на ПГ на КБ, председател на Комисията по труда и социалната политика от КП Коалиция за България.


Корнелия Нинова: Конкретно по въпроса, който зададохте, те са няколко подвъпроса вътре. Струва ми се, че има едно нещо, по което сме първи в ЕС, добро нещо, едно, по което имаме много да ги гоним и един въпрос, по който ми се струва, че няма да се разберем с тях, искам да кажа общата политика в ЕС. И те са следните: майките, България има най-дългото майчинство в Европа. Първата година за отглеждане на дете, в която се получават 90 % от заплатата. Това е добро постижение на България и има от какво да се поучат другите европейски държави от нас. Едното, по което имаме много да работим, за да настигнем европейските държави, е темата хора с увреждания. Преди две седмици имахме една голяма среща с представители на Асоциацията на хора с увреждания, имаме един сериозен проблем там и той се нарича достъпна среда. Иначе средствата за хора с увреждания се увеличиха в този бюджет. Средствата за техните асоциации, които директно се финансират от бюджета също, но те имат основания, да очакват от всички политици да работим за достъпна среда, това означава автобуси, административни сгради, цялата инфраструктура не ни е пригодена за тези хора. И това не може да го направи едно правителство и един мандат от четири години. Това трябва да е дългосрочна политика и да има приемственост. В Европа условията са доста по-добри за хора с увреждания. Въпросът, по който ми се струва ,че имаме различия, или поне Коалиция за България имаме, с официалната европейска позиция, е пенсионната реформа. Ние продължаваме да държим на ранното пенсиониране. Ако не ти достигат две години стаж или възраст, извинете, да можеш да се пенсионираш с по-ниска пенсия от 0,4 %. Внасяхме това предложение, не мина тази година, колегите не ни подкрепиха от ДПС, не можахме. Европа настоява да няма ранно пенсиониране. Ние държим на позицията си, че трябва да има такова и аргументите ни са, че доста хора не можаха да натрупат стаж и възраст, последните години започнаха да растат, стажът и възрастта и те останаха нито на работа, нито с пенсия, т.е. с никакъв доход. Второто нещо, по което се разминаваме е растежът на възрастта и стажа. Европа настоява всяка година да се увеличават те. Ние казваме „да, добре", но по какъв критерии да се увеличават. Би трябвало да вземем увеличаването на продължителността на живота, в Европа тя е различна. Не може готови модели от там да ги прилагаме тук. Там пенсия се получава, да речем, до средно до 87 години, в България средно до 76. Абсолютно различна е средата, условията на живот, продължителността му и т.н. Не приемаме обща европейска позиция по пенсионна реформа. Това би трябвало да е национален приоритет и решение на национални парламенти и правителства. Но този разговор ни предстои, цялата 2014 година, знаете, сме посветили на него. Търсим широко обществено и политическо съгласие, за да може като сложим едни принципи на пенсионна реформа, те да се следват, независимо от това кой управлява държавата. Да няма постоянно сменяне на принципите, защото хората нямат яснота, няма предсказуемост кога и при какви условия ще се пенсионират. А и най-вече НОИ не може да прави прогнози и разчети за бюджета си за в бъдеще.


Клара Маринова: Да. Приключихте ли, г-жо Нинова?


Корнелия Нинова: Да.


Клара Маринова: Благодаря Ви. Реплика на Росица Янакиева.


Росица Янакиева: Г-жо Нинова, вчера бях в едно работещо производство в Перник. Там управителят на това дружество, което е частно, разбира се, каза, че с увеличаване с шест месеца на платения отпуск за майчинство, е пред риск всяка млада жена да бъде изключена от пазара на труда, защото няма работодател, който да я наеме, при положение, че толкова дълго отсъства. Счита, че по този начин не само ще я лишите от възможността да се труди, но от опасността от прекъсване на нейното не само кариерно, но и професионално развитие е много голяма, така че това няма да реши проблема с ниската раждаемост в България. Това няма да реши демографската криза. Нужно е да се търси друг пакет от мерки, за да се реши този проблем. И на второ място, това, което казахте за пенсионната система. Да, по същество сте права, истина е това, вярно е, само че и нещо друго е вярно. И в момента броят на пенсионерите е застрашително голям спрямо възможностите на издръжка на тези пенсионери от работещите българи. Младите хора бягат в чужбина, тук остана поколение, което вече няма как да създава млада работна ръка, т.е. този процес трябва внимателно да се огледа и да не се прави популистка политика с него.


Клара Маринова: Благодаря Ви, г-жо Янакиева. Г-жо Нинова, дуплика.


Корнелия Нинова: Нямаме различия, г-жо Янакиева, по двата въпроса. По първия нямаме различия с Вас и колегата работодател. Коалиция за България няма намерение да увеличава майчинството с още шест месеца. Това е предложение на КНСБ, което ние не споделяме. И сега майчинството е най-дългото в Европа и ние смятаме, че не бива да се увеличава, да се търсят стимули майките да се връщат по-бързо на работа, като държавата създаде програми за или механизми за гледане на детето от детегледачки или детски градини да се строят, но нямаме намерение да увеличаваме майчинството. По другата тема също нямаме различия. Расте броят на пенсионерите, намаляват тези, които работят и внасят осигуровки, от които се плащат пенсии на сегашните пенсионерите. Разликата ни с десните каква е? Десните смятат, че трябва да се намали броят на пенсионерите, като се увеличава постоянно стажът и възрастта за пенсиониране. Ние смятаме обратното и това е различие, което и в Европа ще трябва да защитаваме. Не да се намалява броят на пенсионерите, а да се увеличава броят на работещите, които внасят осигуровки, както и така да се изсветлява икономиката, че да се внасят пълни осигуровки на реални доходи, да не се крият осигуровките. Това е дългосрочното решение на пенсионния проблем. Не постоянно като вдигаме стажа и възрастта, да намаляваме броя на пенсионерите.


Клара Маринова: Да. Последен въпрос, защото дебатът отива към своя финал. Имате по три минути, за да отговорите. Как ще се преодолее, в рамките на ЕС, високата степен на социална несигурност и неправомерното неравенство на нашия континент, които се оказва, че се задълбочават все повече с течение на годините, вместо да се намалява? Росица Янакиева, кмет на град Перник, кандидат за евродепутат от КП АБВ. Три минути.


Росица Янакиева: Благодаря. Разликите в социалния статус на хората, които живеят в границите на ЕС, са достатъчно големи в настоящия момент. Най-вероятно ЕС ще предприеме мерки за разширяване на неговите граници, включвани.е и на още европейски държави в този съюз. Всъщност политиките, на които България разчита, които българските представители в Европарламента трябва да обезпечат, заставайки на категорична позиция и търсенето, и създаването на повече възможности, които да водят до разгръщане на потенциала на българската държава, на българската икономика, за да могат да се реализират и всички онези цели, които си поставяме в социалната сфера, които в края на краищата ще ни направят европейци, не само по географско положение, но и също ще ни направят европейци по стандарт на живот. Считам, че това може да стане и с конкретни теми, които са обект на обсъждане , не само в ЕП, но и в Европейската комисия, защото именно там в реална обстановка се реализират тези политики. Примерът за „Южен поток" е един от тези, които искам да дам, тъй като с решението за намеса в реализацията на този проект, се накърняват сериозно интересите на българската държава и българската икономика. Такива примери и в досегашния период липсваха, важното е в бъдеще време да бъдат намалени.


Клара Маринова: Да, благодаря Ви, г-жо Янакиева.  Георги Манев, председател на ПП Средна европейска класа, кандидат за евродепутат от ПП НФСБ.


Георги Манев: Понеже г-жа Нинова е депутат и колежката е кмет на Перник, доста активно взимате отношение относно вътрешнодържавните ни проблеми, които се радвам, че ги признавате в края на краищата. Както г-жа Нинова каза, че...


Клара Маринова: Имате само три минути, за да отговорите на въпроса. Оставете ги Нинова и Янакиева, кажете си Вашата позиция. Как ще направим така, че да не сме в това неравностойно положение в ЕС?


Георги Манев: Все пак сме в свободна медия, надявам се, че не цензурирате.


Клара Маринова: Да. Не, въобще не Ви цензурирам, просто трябва да приключваме. Иначе разговорът е много интересен.


Георги Манев: Еми как ще направим? Двойният стандарт на ЕС ограничава демократичното начало. Ние така или иначе виждаме, че чисто икономически и чисто като характер и ценностна система в България се различаваме доста от напредналите стари икономически страни като Франция, Германия. Ще взема няколко от последните думи, за да кажа позицията ни спрямо „Южен поток" и спрямо всички санкции относно искането на ЕС от България, за подкрепянето на санкцията срещу Русия. В смисъл това в нашата програма, ние сме, да, за санкции срещу руската олигархия, ние не сме против руския народ, а против руската олигархия, която води една наистина безпощадна кампания срещу Украйна, но ние в същото време искаме да поставим на масата много ясни и категорични ползи, какви ползи България относно подкрепата на ЕС за санкции срещу Русия. И няма нищо срамно да се каже, че ние сме бедна страна, в която основната ни икономика зависи от Русия, включително и изхвърлянето на ядреното гориво от електрическите ни централи. Ние сме зависеща икономика от Русия и от ЕС. Трябва да се поставят тези акценти, за да може да се изтъргува, в грубия смисъл, българския интерес. По този начин НФСБ застава, подкрепяйки всички други предложения на бъдещите ни колеги, които ще бъдат в ЕС, но оценявайки през призмата на ползите за България и през ползите за бъдещето на родината ни.


Клара Маринова: Да, благодаря, г-н Манев. И накрая Корнелия Нинова, заповядайте, г-жо Нинова. Корнелия Нинова, зам.-председател на ПГ на КБ, председател на Комисията по труда и социалната политика от КП Коалиция за България.


Корнелия Нинова: Как да борим неравенството? Поне по два икономически и финансови начина. Първото е, ограничаване на злоупотребите на големите и на силните, финансово и икономически силните. Казах Ви, че на национално равнище започнахме промените в закона за банките, промените в законите за търговските вериги и т.е. борбата с монополите. Силните и богатите да не мачкат малките и средните предприятия, на равнището на икономиката говоря, със законодателни промени и с финансови мерки. Вторият начин, упорито да вървим към семейно по доходно облагане и въвеждане на прогресивна скала на облагане. Най-бедните не плащат данъци, средната класа плаща средни данъци, богатите плащат високи данъци. Първата стъпка я направихме в България. Хората с доходи до 340 лева, минималната работна заплата, са без данък, ще го получат в края на годината по точно. Остава ни да въведем и висок данък за богатите. И една категория бих казала на финала извън икономиката, финансите и политиката, как България да бъде равнопоставена в ЕС. Според мен с преди всичко с характер. Тези 17 души, които отидат, независимо които са, характер и като един в Европа да защитават България.


Клара Маринова: Благодаря Ви. С това приключва днешният, 4-ти дебат на „Радио К2" за Евроизбори 2014 - Труд и социална политика. Младите, работещите, социално слабите, пенсионерите как да изберат - да останат в България или да бягат в Европа. Аз благодаря на всички участници. Припомям, че в днешния дебат участваха Корнелия Нинова, зам.-председател на ПГ на КБ, председател на Комисията по труда и социалната политика от КП Коалиция за България, КП АБВ - Росица Янакиева, кмет на град Перник, кандидат за евродепутат, ПП НФСБ - Георги Манев, председател на ПП Средна европейска класа, кандидат за евродепутат. В дебата участваха до паузата Светлана Ангелова, народен представител в 42-то НС, член на Комисия по труда и социалната политика от ПП ГЕРБ и Рада Коджабашева, зам.-председател на ПП ББЦ, кандидат за евродепутат от КП БЪЛГАРИЯ БЕЗ ЦЕНЗУРА, ВМРО-БНД, ЗНС, ДВИЖЕНИЕ ГЕРГЬОВДЕН. Благодаря на всички участници, пожелавам им успех!  

 

Можете да чуете целия дебат ТУК

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече