04-04-2014 | 13:17 ч.
„Пари за Вашия бизнес”, съвместна рубрика на „Радио К2” и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската ик
„Пари за Вашия бизнес”, съвместна рубрика на „Радио К2” и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.”, Инвестираме във вашето бъдеще.
Клара Маринова: Уважаеми слушатели на „Радио К2", вие слушате „Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще. В съвместната рубрика на Радио К2 с Министерството на икономиката и енергетиката представяме възможностите на ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика", която дава добри перспективи за умните, иновативните. В края на програмния период примерите за успешни проекти не са малко и ние ще ви ги представяме в нашата програма всяка седмица в сряда и четвъртък от 17.30 до 18.00 часа и в събота между 13.00 и 13.30 часа. В ефира на „Радио К2" ви срещаме с успели български фирми, за да поговорим за добрите практики, реалните действия и възможности пред българския бизнес. Ще представяме не само успешни проекти, но ще дискутираме и проблемите, които срещат фирмите при кандидатстване по ОП „Конкурентноспособност". Голяма част от тях управляващият орган се е опитал да отстрани за новата програма, която ще действа в периода 2014 - 2020 година. И докато тя все още чака одобрение, старата програма все още работи ефективно и предоставя още възможности за проекти на българските фирми. В следващите 30 минути ще бъдем заедно с вас, слушателите на „Радио К2", и с моя събеседник днес Дочо Василев, координатор по проекти от Оперативни програми на фирма „М+С Хидравлик" АД, град Казанлък, здравейте, господин Василев!
Дочо Василев: Здравейте на Вас и на вашите слушатели!
Клара Маринова: Нека започнем нашия разговор подробно с основните характеристики в дейността на вашата фирма.
Дочо Василев: Аз мога да кажа, че „М+С Хидравлик" АД е фирма с 50 годишна история. Миналата година чествахме този юбилей.
Клара Маринова: Значи стара фирма вече!
Дочо Василев: Може да се каже, че е стара, щом мина половин век.
Клара Маринова: И така, какви са основните дейности, с които се занимавате, колко хора работят във фирмата?
Дочо Василев: Аз ще започна малко по - отзад, фирмата е основана през 1963 година като държавно предприятие да обслужва строителната индустрия. Повратен момент в историята на фабриката е когато минава в системата на ДСО Хидравлика и започва да се занимава единствено с производство на хидравлични изделия. През 1975 година „М+С Хидравлик" АД получава лиценз за производство на хидростатични кормилни управления. През 1981 година е взет най - добрият лиценз за производство на ниско - скоростни, високо - моментни планетарни мотори по лиценз на фирмата „Данфос". Към момента „М+С Хидравлик" АД е водещ производител на тези изделия. Може да прозвучи малко като хвалба, но истината е такава, „М+С Хидравлик" АД със своята продукция се намира някъде на 3 - то и 4 - то място в Европа, а в света на 5 - то място.
Клара Маринова: Значи много напред се намирате!
Дочо Василев: Да, ние предлагаме цялата гама от хидравлични мотори и кормилни сервоуправления, хидравлични спирачки, аксесоари към тези две основни изделия. В последно време започнахме да развиваме и така наречените комплектни изделия - комбинация между мотори и спирачка, между мотор, спирачка и клапан, които намират широко приложение в почти всички области на индустрията. За някои от тях ние имаме подадени и патенти и кореспондираме с крайни производители, които ги влагат в машините. „М+С Хидравлик" АД е публична компания, акционерно дружество, като главни акционери са „Холдинг Стара планина", „Индустриален капитал", също и работническо - мениджърско дружество „M+F 97". Останалата част са свободни акции. БТПП ни подрежда сред първите десет компании според годишните приходи на дружеството. Включени сме в борсовия индекс „софт", това съвсем накратко. И тук е мястото още веднъж да кажа, че „М+С Хидравлик" АД отговаря на мотори и сервоуправление хидравлика, тоест предметът на дейност на фирмата се съдържа в самото й наименование.
Клара Маринова: Къде реализирате вашата продукция?
Дочо Василев: Нашата продукция се реализира мога да кажа по целия свят. Ние осъществяваме нашите продажби чрез дистрибуторска мрежа, имаме около 35 - 40 официални дистрибутори. С тях поддържаме най - тесни контакти, на всеки две години правим срещи с тях на наша територия, показваме им новостите, обучаваме ги в някои тънкости, контактуваме лице в лице. Разбира се показваме им и много хубави кътчета от нашата страна. Мога да кажа, че „М+С Хидравлик" АД е около 98% експортно ориентирана компания. Тук е мястото да вметна, че около 65% от продажбите са за крайни клиенти производители. Ако трябва образно да кажа в Европа са около 80% от продажбите, в Северна Америка около 10%, в Азия 6%, Австралия 2% и Южна Америка, която в момента се разработва, около 1%, тъй като там има производство и ползване на селскостопански машини.
Клара Маринова: Значи наистина покривате целия свят?
Дочо Василев: Да, това го има и на нашия сайт с дистрибуторите. Една от най - важните продажби, които правят процент от това са за известни фирми наши дистрибутори „Олеотехно" Италия, финландската фирма „TMC", „Льозегертруде" Германия, немския тракторен завод, тук е важно да кажа, че той се явява краен клиент, който директно влага нашите изделия. Тук мога да спомена „Аичи", една японска фирма, която отдавна ни е краен клиент в производството на платформи, вишки. „Краус Мафей" Германия за шприц машини, „Атлас Копко", чистачните машини на „Керхер" са снабдени с наши изделия.
Клара Маринова: С какво успявате да спечелите, защо успявате толкова международен пазар да покривате?
Дочо Василев: Това може би се дължи на нашата цел, която преследваме. Тук е мястото да отбележа, че „М+С Хидравлик" АД е първата голяма фирма в България, сертифицирана по системата ISO 9001 през далечната 1995 година. Оттам нататък ние поддържаме този стандарт. Преди одита на този стандарт се водеше на немски език, сега вече се появиха и фирми, които добиха и добри специалисти в България. Освен това притежаваме стандартите за опазване на околната среда ISO 14001, особено важно, защото някои от клиентите не искат да търгуват, ако не притежаваш този стандарт, включително и стандарт за безопасни условия на труд ISAF 18000. По този начин чрез тези стандарти, изпълнявайки ги, ние преследваме една цел - задоволяване на клиента посредством високо качество, да сме конкурентни и с добро обслужване. При тези условия и персоналът е мотивиран да произвежда качествени продукти в съответствие с нуждите и очакванията, а даже и над очакванията на клиента.
Клара Маринова: А колко хора работят при вас?
Дочо Василев: Средно мога да Ви кажа, че поддържаме едно кръгло число около 1000, мога да кажа, че през 2013 година персоналът е бил 1036 души последно отчетен.
Клара Маринова: Значи вие сте общо взето едно голямо предприятие?
Дочо Василев: Голямо по човешки ресурс.
Клара Маринова: Откъде научихте за ОП „Конкурентноспособност" и възможностите, които тя предлага?
Дочо Василев: Ще Ви отговоря съвсем накратко на този въпрос, но някак си не изчерпахме и предния за представянето на фирмата, да дадем по - голяма яснота. Тези 1000 човека, за които говорим, се намират на централна площадка в Казанлък и на три изнесени площадки в съседни села, където осъществяваме подготвителни дейности по нашите детайли. Сдобихме се с една фирма, имаме изнесено производство и в Сърбия, фирмата „Лифан", която има и собствена марка за производство на кормилни серво управления, тя се намира близо до Белград. Така че територията я увеличихме и изнесохме и в съседна страна. Да се върнем на въпроса откъде научихме за оперативната програма. Вие ме връщате назад в миналото, в далечната 2008 година, това стана с Българската браншова камара по машиностроене, в която се говореше за откриване на оперативни програми и докато стигнем до проектно предложение, то неусетно мина една година, че и повече, а програмният период започваше 2007 година. След това ние следим в сайтовете на бившата Агенция за насърчаване на малките и средни предприятия, сега Управляващият орган стана Главна дирекция за европейски фондове на ОП „Конкурентноспособност" и сме осведомени по всяко едно време за движението, за откриването на нови процедури, тъй като това се оказа доста полезно за нас.
Клара Маринова: Господин Василев, ползвахте ли консултанти при подготовката на документите за кандидатстване?
Дочо Василев: Да, разбира се, че ползвахме, особено в първоначалния период, когато заедно с Управляващият орган се учехме взаимно, повече Управляващият орган на гърба на бенефициентите, имаше доста неуредици, оперативното ръководство постоянно се менеше, със задна дата се искаха нови неща, но сега горе - долу нещата са се подобрили. В тази връзка искам да кажа, че сега вече ние имаме опит и можем да се справим без консултант. Вече четири големи проекта, два от които сме завършили напълно, отчели и взели парите, както се казва, другият е в процес на доставка на една машина, подготвяме оферти и избираме изпълнител по последния ни голям проект, но мога да кажа, че консултантът е необходим, защото има специфични изисквания към всеки един проект, съобразно приоритетната ос, определения например какво е иновативен продукт и неща, които са тънкости и трябва един голям екип да се занимава с тази работа, затова ние сме на принципа всеки да върши работата, която най - добре знае. Консултантът най - добре знае как да бъде подготвен проекта, та той да бъде класиран и да се стигне до сключване на договор.
Клара Маринова: Господин Василев, разбирам, че с 4 проекта сте участвали в оперативната програма, бихте ли разказали подробно за всеки един от тях?
Дочо Василев: Не знам дали ще ми стигне времето, но ще се опитам телеграфно това да го представя. Ние участваме във всички отворени процедури за големи предприятия и не сме изтървали нито една от тях. Започнахме с първия проект, който беше по проектната ос „Повишаване на ефективността на предприятия и развитие на благоприятна бизнес среда" и по - точно с област на въздействие „Подобряване на технологиите и управлението на предприятията". Нашият проект беше „Внедряване на ново технологично оборудване в „М+С Хидравлик" АД" на стойност близо 5 милиона за срок от 18 месеца. Другият проект пак беше за повишаване на ефективността на предприятието „Технологично обновление в предприятията", който е на стойност 4 920 000 лева и е за срок от 24 месеца. Тези два проекта ги приключихме. В момента Ви казах, че тече един проект по „Повишаване на ефективността на предприятията и въвеждане на енергоспестяващи технологии". Той е на стойност почти 7 милиона лева за срок от 24 месеца, който трябва да изтече в средата на лятото, през юни тази година, по него имаме да получаваме още една машина. Четвъртият проект, с който участваме, е за „Подкрепа и разработване на иновации от предприятията и внедряването им в икономиката". Наименованието му е „Инвестиции за внедряване в производството на иновативен продукт орбитален хидромотор с намален обем" на стойност близо 6 милиона и срок от 18 месеца. Той започва да тече от края на декември месец 2013 година, в момента сме в процес на избиране на изпълнител по обособените позиции, които имаме по този проект.
Клара Маринова: Господин Василев, да разбирам ли, че само машини сте закупували с тези проекти или и други дейности са включвали?
Дочо Василев: Не, ние сме купували само машини и технологично оборудване, високопроизводително, съвременно, за да можем да направим обновление на нашия машинен парк. Специално за обновление на производствени помещения ние го вършим със собствени сили, строително - монтажни работи, участваме и в други оперативни програми за подобряване на условията на труд, част от човешките ресурси участват и в подобряване на някои битови условия, защото ние по принцип сме социално корпоративно ориентирана фирма.
Клара Маринова: На каква стойност са проектите, за които ни разказахте?
Дочо Василев: Може би ще се повторя, първият проект беше за 4 974 000 лева, по него ние взехме 4 машини, на който се учехме как се правят проектите. Между другото тук искам да кажа, че ние се стремим да взимаме само такова оборудване на световно известни реномирани фирми, за да гарантираме качеството на нашата продукция. Само тя заместваше около 20 специализирани агрегатни машини и около 7 универсални машини. Взехме и две шлайф машини също от една водеща фирма в Швейцария - „Щайгер" и зъбофрезови автомат на фирмата „Кьопфнер" Германия, това беше по този проект. Следващият проект, който до колкото разбирам е и повода да говорим, беше за „Технологична модернизация и обновление". По него имахме 6 обособени отделни позиции. Едната беше за машина за външнопрофилно плоско шлифоване, един малко сложен термин, защото част от нашите изделия имат много сложни профили. Друга машина за вътрешно шлайфане, едната беше на „Блом", известна фирма в Германия, другата на „Щудер Бах" Швейцария. Подробно малко ще разкажа за този проект, защото по него ние реализирахме един нов иновативен продукт - кормилно сервоуправление, наречено „мини", с намалени габаритни размери и внедрихме два иновативни технологични процеса - за термично снемане на оттенъци, нещо много важно в хидравликата и за инсталация на ултразвуково почистване на детайли от нашите изделия, 3 броя са инсталациите, а тази машина беше на откривателя на този процес. Освен това закупихме и измервателни машини на „Деа" Италия, трикоординатна измервателна машина и машина за сканиране и измерване на равнинност, интерферометричен начин за измерване на „Тропа" от САЩ. По този начин първо ние закупихме машини на тесни места, които са много важни за подобряване на нашето качество и повишаване на производителността на труда. Купихме машина, която да облекчи условията на труд с тази машина за термично снемане на оттенъци, иначе на един хидравличен детайл мога да кажа, че има около 40 - 50 отвора и други фрезовани повърхности, които трябва да се почистват ръчно. Това става със смесването на два газа - на метан и кислород и с една искра се получава минивзрив, където се стопяват тези оттенъци по детайлите. Подобрихме и почистването на машините с три инсталации на фирмата „Клинтех" Дания, която доставя оборудване и на нашия лицензодател и конкурент „Данфос" Дания. С тези неща, които произвеждаме, за тези машини, които взехме, ние осигурихме и тяхното измерване. Дето се казва, с този проект затворихме цикъла. Тук е може би мястото да кажа, че по него ние получихме две награди. Още през 2011 година наградата на БСК на конкурса ИнТех, ние бяхме сложени в отдел инвестиции. Получихме пластика Икар за въвеждането на иновативния продукт. В края на миналата година от Главна дирекция европейски фондове за конкурентноспособност „Конкурентна България" 2013 бяхме отличени с грамота за иновативен продукт.
Клара Маринова: Господин Василев, срещнахте ли трудности при изпълнението на тези проекти?
Дочо Василев: Трябва да призная, че наистина срещнахме трудности, особено с първия проект, където споменах, че се учехме заедно с Управляващия орган. Това беше по време на действие на постановление на Министерски съвет 55 от 2007 година, което постоянно се ремонтираше и преправяше. Тръжните процедури не бяха точно изяснени. Ние между другото сме участвали в първия проект по избора на три оферти и имахме голям проблем с осигуряването на оферти, защото се искаха след като беше започнала дейността по проекта. Трудности предполагам, че почти всички имат с отчетите, особено първият отчет се измерваше в кубични метри документация и факти, които се предоставяха в не знам колко си екземпляра. Сега с това постановление, което се измени, макар и не така, както искаха бенефициентите, 69 от 2013 година, специално за отчетите тези неща се подобриха. И тук трябва да кажа, че трудностите ги преодоляхме главно с междинното звено, сега Регионално звено по европейски проекти Стара Загора, съвместно се консултирахме и стигнахме до краен резултат. Тук искам само да кажа, че откритата процедура за избор на оферти е свързана и сега продължава да е свързана със страшни мъчнотии, говоря за това, че седем документа ще се представят при сключването на договори и то за фирми, които са значително по - големи, с оборот колкото половината от бюджета на България, да им искат свидетелство от представители, те са 5 - 6 примерно генерални мениджъри, да им искат свидетелство за съдимост, дали са си платили данъците и какви ли не още неща, което страшно затруднява работата на бенефициентите, които имат за доставчици реномирани фирми. Но въпреки това се преодоляват и тези неща.
Клара Маринова: Наложи ли се допълнително обучение на персонала след въвеждането на новото оборудване, господин Василев?
Дочо Василев: Тук искам да кажа, че въвеждането на ново, съвременно, технологично оборудване е немислимо без обучение на изпълнителски и поддържащ персонал. Ние обучението го извършваме може би на два етапа, при приемането на машината при клиента, тъй като нашите машини са специфични, с конкретен детайл и съответна технология за обработка на детайли или на детайли съобразно нашето задание и втория, когато става вече внедряването на машината на територията на дружеството. Тогава от специалисти на фирмата провеждаме обучение на настройчиците, които са на машината, на операторите, на механици, електротехници, електрончици за поддържане на машината. Обучението трае от 7 до 20 дни и тук искам да вметна, че обучението по ОП „Конкурентноспособност" не се заплаща, но фирмата държи на обучението, защото защо ти е оборудване, когато не можеш да го експлоатираш, влагаме отделно пари и за това.
Клара Маринова: Да обобщим, господин Василев, успяхте ли с изпълнението на проектите по ОП „Конкурентноспособност" да разширите дейността си и предлаганите услуги?
Дочо Василев: Разбира се, че разширихме дейността си, даже с този продукт, за който говоря, кормилно сервоуправление влязохме в една ниша точно в момента и разширихме продажбите си. Увеличили сме производителността на труда и сме съкратили сроковете за доставка на машините. Ние имаме много голяма номенклатура на производство, мога да цитирам, че средно около половин милион изделия произвеждаме годишно, не еднотипни, а от най - различен тип. При това положение ние скъсяваме времето на доставка, което иска клиентът.
Клара Маринова: Господин Василев, бихте ли кандидатствали отново по друга схема на ОП „Конкурентноспособност"?
Дочо Василев: Разбира се, че бихме кандидатствали, сега в момента даже съжалявам, че програмния период го говорим 2014 - 2020 да бъде от нашите политици, а сега вече 2014 година минава и все още няма отворена никаква процедура по тази програма. Между другото тя сега е малко видоизменена и се нарича „Иновации и конкурентоспособност", където се дава приоритет на тясна връзка между предприятията и научните организации, между предприятия и университети. Ние в тази връзка сме подготвени предварително, имаме сключени договори с катедрите по пневматична хидравлична техника в София и в Габрово по съвместни проекти.
Клара Маринова: Вие очевидно имате сериозен опит при кандидатстването по оперативните програми, какъв съвет бихте дали на хората, които за пръв път възнамеряват да кандидатстват по ОП „Конкурентноспособност"?
Дочо Василев: Съветът ми ще бъде първо да кандидатстват, да си определят първо какви цели имат и какво ще постигнат с това, което ще купят. След това да четат много добре оперативното ръководство, защото има доста бюрократични неща, които трябва да се извършват и понякога те се оказват фатални, за да не се одобри финансирането и то след като бенефициентът е вложил своите пари там. Мога да кажа, че трябва да използват и предварителния контрол, който го позволява 69 - то постановление, защото много ще облекчи работата по изготвянето на отчетите, било то междинни или финални, технически или счетоводни отчети.
Клара Маринова: Господин Василев, благодаря Ви за участието, желая Ви успех, не само по работата с досегашните проекти, но и в бъдещи Ваши проекти, хубав ден!
Дочо Василев: Благодаря, може ли нещо да довметна, специално за новия програмен период. Тъй като нещата стоят по следния начин - имаме микро, малки, средни и големи предприятия. Обаче големите предприятия, аз Ви казах, участваха само в 4 проекта през програмния период. Затова заедно с браншовата камара ние сме направили, не само ние, но и други бенефициенти, постъпки пред Управляващия орган да се въведе още едно предприятие, тъй нареченото междинно предприятие, защото под голямо предприятие се разбира такова, което има персонал над 250 човека, например ние отговаряме на този критерий. Но в Европа това е критерий, зад който стоят оборот и стойност на инвестиции. При нас няма кореспонденция между тези три компонента. Ние сме голямо предприятие по персонал, но по оборот и стойност на активите сме някъде към средно предприятие и това не дава възможност на много фирми - бенефициенти да участват в програмите. Направено е запитване и има отговор, че ще бъдат посочени самостоятелни междинните предприятия, които имат оборот над или под 50 000 евро и стойност на активите под 43 000 евро, за да могат и те да участват в повече програми. Надявам се, че ще се получи благоприятен изход от този казус. С това искам да завърша и да Ви благодаря!
Клара Маринова: Благодаря Ви, хубав ден Ви пожелавам! С това завършва днешното издание на „Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще. Днес мой събеседник беше Дочо Василев, координатор по проекти от Оперативни програми на фирма „М+С Хидравлик" АД, град Казанлък Уважаеми слушатели на „Радио К2", очаквайте и следващите разговори в съвместната рубрика всяка седмица в сряда и четвъртък от 17.30 до 18.00 часа и в събота между 13.00 и 13.30 часа.