21-03-2014 | 20:39 ч.

„Пари за Вашия бизнес”, съвместна рубрика на „Радио К2” и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската ик

„Пари за Вашия бизнес”, съвместна рубрика на „Радио К2” и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.”, Инвестираме във вашето бъдеще.

Клара Маринова: Уважаеми слушатели на „Радио К2", вие слушате „Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще. В съвместната рубрика на Радио К2 с Министерството на икономиката и енергетиката представяме възможностите на ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика", която дава добри перспективи за умните, иновативните. В края на програмния период примерите за успешни проекти не са малко и ние ще ви ги представяме в нашата програма всяка седмица в сряда и четвъртък от 17.30 до 18.00 часа и в събота между 13.00 и 13.30 часа. В ефира на „Радио К2" ви срещаме с успели български фирми, за да поговорим за добрите практики,  реалните действия и възможности пред българския бизнес. Ще представяме не само успешни проекти, но ще дискутираме и проблемите, които срещат фирмите при кандидатстване по ОП „Конкурентноспособност". Голяма част от тях управляващият орган се е опитал да отстрани за новата програма, която ще действа в периода 2014 - 2020 година. И докато тя все още чака одобрение, старата програма все още работи ефективно и предоставя още възможности за проекти на българските фирми. В следващите 30 минути ще бъдем заедно с вас, слушателите на „Радио К2", и с моя събеседник днес Мирослав Ангелов, собственик и управител на фирма „Мегапорт" ООД за производство на пластмасови опаковки, град Велико Търново, здравейте, господин Ангелов!


Мирослав Ангелов: Здравейте!


Клара Маринова: Да започнем нашия разговор с основните характеристики, най - важното в дейността на вашата фирма!


Мирослав Ангелов: Фирма „Мегапорт" ООД е известна на бизнеса в България, тъй като повече от 20 години се занимаваме с преработкта на пластмаси, най - вече сме известни с производството на торбички, където сме един от основните доставчици на всички търговски вериги и на по - малки магазини. Както знаете през последните години по екологични съображения се предприемат мерки за намаляване на потреблението на торбички, тъй като се счита, че по - трудно се събират така и се подлагат на рециклиране. Ние сме на различно мнение, тъй като това удря по нашия бизнес, а практиката показва, че в развитите държави като Германия, Швейцария и други, които са пример, чрез добре развита система за разделно събиране този проблем там не се третира. Едва тази година ЕК излезе с предложение от тази година нататък да се мисли за някакви мерки за ограничаване. В тази насока, като информация, тъй като беше належаща тема и предполагам, че за вашите слушатели е интересно, в България сме изпреварили Европа, тъй като с мерките, които предприе МОСВ за ограничаване, този процес в България е изпреварил с 5 години Европа, тъй като тепърва ще се вземат мерки в ЕС за намаляване на торбичките. Това го дадох като въведение, защото за нашата компания беше основен бизнес производството на торбички допреди 5 години. Откакто излязоха програмите по ОП „Конкурентноспособност" ние имаме вече успешно изпълнени два проекта и в момента завършваме трети, имаме три спечелени проекта.


Клара Маринова: По - късно ще говорим за тези проекти, но сега да поговорим по - подробно за вашата фирма, кога е създадена, колко души работят в нея, къде реализирате продукцията си?


Мирослав Ангелов: Фирма „Мегапорт" ООД е създадена в края на 1992 година, започнали сме с по - дребна търговия. От 1993 година в град Велико Търново започнахме да се занимаваме с производство на полиетиленови фолиа, а от 1995 година и производство на полиетиленови торбички. Към този момент освен във Велико Търново, имаме собствено предриятие, дъщерно дружество в Търговище, където също рециклираме, произвеждаме други артикули, на които по - късно ще се спра като част от проекта. Също така в София построихме нов завод за производство на мастър бачи, където сме монтирали оборудване по втория проект. Фирмата разполага със собствена складова база във Варна, както и със собствени офиси, имаме складове в Бургас и в Пловдив.


Клара Маринова: Колко души работят при вас?


Мирослав Ангелов: Във всички филиали и клонове на фирмата работят общо около 600 човека, което надминава и плановете, които сме си дали, защото при писането на проектите се ангажирахме с отварянето на нови работни места. Надхвърлихме може би със 100 работни места ангажиментите, които сме поели по проектите.


Клара Маринова: Това че вие реализирате продукцията си на българския пазар означава ли, че търсите форма да реализирате продукцията си и на външния пазар?


Мирослав Ангелов: Допреди 5 години, преди да започнем да работим по европейските програми, около 10% от продукцията ни беше за износ и 90% за българския пазар. Към настоящия момент около 35% от продукцията ни е за износ и 65% е вътрешния пазар, като тенденцията е да се опитваме да увеличим износа, растеж се опитваме да реализираме по посока на експорт, като достигнем 50% износ, това са целите, които сме си поставили в кратки срокове.


Клара Маринова: Какви изделия изнасяте на външния пазар?


Мирослав Ангелов: Основният ни продукт са торби за смет от рециклиран полиетилен, които, тъй като културата на събиране на отпадъци в Западна Европа е доста добре развита и чувалите, които повечето са от рециклиран материал, се ползват повече. Също така самите инвестиции, които направихме с проектите по ОП „Конкурентноспособност" са насочени към рециклирането, все пак още има доста трудности в разделното събиране в страната, но се направиха доста инвестиции и организациите по оползотворяване, най - вече като водещите „Екобулпак" и „Екоколект", които успешно осъществяват разделно събиране и наши доставки съответно, може би малко се популяризира това, че все пак има хубави неща. Дори това, което виждат, че се хвърля в битовия отпадък, „Екобулпак" съвместно с община София се опитват, разбира се от битовия отпадък качеството е много по - лошо, което има, но въпреки това суровина, макар и с по - ниско качество, ние успяваме да рециклираме и да превърнем в продукт, който е дори за износ. От битовия боклук след като се сортират опаковките, подлежат на рециклиране, колкото и да са замърсени, и се влагат в торби за смет, които са за експорт.


Клара Маринова: С какво спечелвате вниманието на чуждите потребители, море от подобни артикули има по света, защо ви предпочитат вас?


Мирослав Ангелов: Участвахме в доста изложения в последните години, но фирма от България, няма какво да се заблуждаваме, особено в Западна Европа, не ни е много висок имиджът като доставчици и като дестинация за доставки. Отнема ни понякога 2 години, за да спечелим доверието на клиент, защото цената може да е окей, но все пак хората трябва да решат, за да започнат да доставят от България. Но все пак нашето самочувствие е, че сме изградили едни модерни фабрики и със собствени инвестиции, плюс инвестициите, които сме направили с проектите по  ОП „Конкурентноспособност, към дадения момент закупуваме най - модерното оборудване, което може да предложи пазарът. Самите клиенти, които посещават нашите фабрики, са доста приятно изненадани с какво оборудване сме оборудвали нашата фабрика и това променя, ако са имали някаква негативна нагласа. След като веднъж ни посети клиентът, обикновено започваме да работим, много клиенти, офертите, които им представяме, дори да са изгодни като цена, знаете, че понякога е трудно да убедиш някой от Германия, Холандия или Дания да купува българска стока.


Клара Маринова: Откъде научихте за ОП „Конкурентноспособност" и възможностите, които тя предлага?


Мирослав Ангелов: Разбира се откакто сме членове на ЕС очаквахме оперативните програми, за да направим по - големи инвестиции. Те са публично на сайта на МИЕ, работим също и с консултантска фирма, която ни подпомага с подготвянето на документите, тъй като документацията е доста обемиста, доста прецизно трябва да се работи с документацията. Ние ги очаквахме програмите и имахме намерение да кандидатстваме.


Клара Маринова: Използвахте ли консултанти при подготовката на документите за кандидатстване?


Мирослав Ангелов: Да, работим с консултантска фирма, тъй като, както споменах вече, документацията е доста обемиста, не можем да поемаме този риск да направим някакъв пропуск в документацията технически, който да ни доведе до някакви проблеми при оценяването или при последващи одити.


Клара Маринова: Господин Ангелов, а самите консултанти как ги намерихте, някой Ви ги препоръча или Вие сами ги намерихте?


Мирослав Ангелов: Срещнах се с три консултантски фирми, които предлагаха такива услуги и така взех решение да работя с една от тях, които ми се сториха най - добри професионалисти и за моя радост и тази на фирмата, имаме сътрудничество вече в 3 проекта, работим с тези консултанти на чисто професионален принцип, не конюнктурно да избираме консултант.


Клара Маринова: С колко проекта сте кандидатствали по ОП „Конкурентноспособност", господин Ангелов, бихте ли разказали за всеки един от тях, как реализирахте тези проекти, изобщо подробности за вашата дейност?


Мирослав Ангелов: Тъй като стана въпрос за рециклиране, да започна отзад напред с нещо, което в момента е актуално, тъй като миналата седмица завършихме монтажа, закупихме серия от машини за рециклиране, които изграждат една линия за рециклиране, която се състои от машини, които раздробяват отпадъка, който е замърсен, на по - малки парчета, след това се пере в машините, едни центрофуги, които приличат на пералните, така по - големи, да разкажа за целия процес, ще е интересно за вашите слушатели. След като се пере в серия от такива центрофуги и мелници, които го мелят на дребни парчета вътре във водна среда още един път се пере, тъй като това е по - дълга линия, съобразена е с отпадъка, който от битовия отпадък, който хората изхвърлят, има доста замърсители, като селскостопански фолиа с много пръст, за фолиа, които са използвани вече веднъж в селското стопанство, тези материали са най - трудни за рециклиране, тъй като имат най - много замърсители от битовия отпадък и от селско стопанство. Със серия от машини се отстранява този замърсител, след като се изпере полиетиленът, пластмасата, тя за да се превърне отново в суровина на гранулат, първо трябва да се подсуши със серия от машини, пак центрофуга е първата машина, така наречената може да се каже изстисквачка и след това сушилня, така със серия от 3 машини се подсушава суровината преди да влезе в една голяма машина, така наречената екструдерна линия за производство на гранулат. Там вече подготвената суровина влиза в последната машина, която разтапя този материал и го превръща на гранули, така наречения вторичен гранулат от който се произвеждат торби за смет. В момента май месец предстои доставка на последната машина, тъй като вече подготвихме линията за пране и рециклиране, основната ни линия досега беше с 500 килограма на час, но новата линия е с капацитет 1000 килограма на час и предстои доставка май месец на тази екструдерна линия, която е с капацитет 1000 килограма на час и се получава една нова линия. Така тоталният капацитет на нашата фирма за рециклиране ще се увеличи от 500 тона на месец, към настоящия момент произвеждаме гранулат от такива замърсени полиетилени, на 1000 тона на месец. Ще удвоим капацитета с настоящия проект, който е в „Конкурентноспособност и зелен растеж чрез разширяване на рециклиращите мощности". Общата стойност на проекта е 3 600 000 лева, като 50% се финансира от ОП „Конкурентноспособност". По този начин бизнесът е подготвен за по - доброто разделно събиране, чакаме във всеки град да се изработи сепарираща инсталация и екозавод, софийският завод доколкото знам ще започне да се строи. Ние сме подготвени да поемем големи количества продукция от сепарирани пластмасови отпадъци, които ще ги рециклираме в нашата фабрика.


Клара Маринова: Още веднъж да кажете на каква стойност са проектите, които реализирахте?


Мирослав Ангелов: Предишният проект - „Внедряване на нови технологии в производствения процес и диверсифициране на предлагането като фактори за създаване на конкурентни предимства", това сложно название, идеята е, както споменах по - рано, основно произвеждахме торбички, с предишния проект доста разнообразни машини закупихме на обща стойност 5 800 000 лева, от които съфинасиране 2 900 000 лева от оперативната програма. И първия проект го реализирахме, този проект е от 2011 година, първият проект е от 2009 година - „Утвърждаване на „Мегапорт" ООД като водещо предприятие в производство и рециклиране на опаковки от пластмаса на българския и международния пазар", той беше на стойност 5 милиона лева, от които 2,5 милиона съфинансиране. Мога да разкажа и за другите дейности, които реализирахме с проектите.


Клара Маринова: Да, да, слушаме Ви!


Мирослав Ангелов: С първия проект, който е за утвърждаване на водещо предприятие, ние закупихме също рециклираща техника, увеличихме капацитета за рециклиране, също така закупихме машини за екструдиране, за правене на фолио и машини за производство на торби за смет на ролка и по този начин започнахме да излизаме на външните пазари. Също по този проект имаме закупен един автомат за производство на опаковки за хляб, тъй като от 10 години по закон хлябът, който се продава в магазинната мрежа, крябва да е опакован. Ние, перди да започнем да работим по европроекта, закупихме техника за производство на фолио от полипропилен и печатаме, произвеждаме и сме водещ доставчик в страната на опаковки за хляб. С втория проект „Внедряване на нови технологии в производствения процес" ние отворихме съвсем нов бизнес в България, производство на така наречените мастер бачи е названието, това са добавки за пластмасовата индустрия, например от оцветители, пластмасите като цяло са прозрачни, за да стане бял и да се печата върху него, се добавя оцветител, който се произвежда на така наречените компондиращи машини. В България не се произвеждаше мастър бач, всичко е внос, след като спечелихме проекта, закупихме две машини от Китай, за да започнем да се учим какво е това производство, след това трябваше да изградим нов завод, в София построихме за това производство и там закупихме техника от Германия, закупена с този проект, което е с капацитет над 1000 килограма на час, което покрива от съответните асортименти, които произвеждаме, нуждите на българския пазар и има за износ. Това ни е най - нов бизнес, на който тепърва се учим.


Клара Маринова: Нормално и логично е да сте имали и някои трудности при изпълнението на проектите, какви бяха те и как се справихте с трудностите?


Мирослав Ангелов: Предимно в европроектите има плюсове, ако мога да кажа, че има някакъв минус, но той почти сигурно няма как да се избегне, е че трябва много дългосрочно да се планира съответната инвестиция, тъй като, като имам някаква бизнес идея, трябва да се изчака програмата, трябва да се кандидатства, след това се чака одобрение, след това се сключва договор и нещата обикновено се случват от идеята за съответното бизнес решение, по малко от 2 години е почти невъзможно, между 2 и 3 години. Това е известна трудност, защото за тези 2 - 3 години биха могли да настъпят някакви промени в бизнес средата или в технологиите, което е някакъв риск.


Клара Маринова: Тоест това, което ще закупите, може вече да е технологично остаряло?


Мирослав Ангелов: Да, има такъв риск.


Клара Маринова: Обяснете моля, господин Ангелов, как се промени дейността на фирмата Ви след реализирането на проектите?


Мирослав Ангелов: Както казах, ние сега го завършваме последния проект, ние се преструктурирахме от производство на торбички към много повече артикули, в момента предизвикателство пред нас е кадровата политика и търговската политика, тъй като въпреки че през последните години не сме спирали да имаме растеж, надяваме се след реализирането на последния проект да имаме по - голям растеж в нашата компания, в момента предизвикателство е въпросът с кадрите, знаете, че не стои лесно в България и засилването на тенденцията за излизане на външни пазари. Другото, не като трудност, а като ангажимент за нас е, тъй като не сме предприятие, което има свободни сгради и чака да закупи някаква техника, ние кандидатстваме по проект, след като го спечелим, предвиждаме разширение на нашия сграден фонд, тъй като досега не сме кандидатствали по ОП „Конкурентноспособност" за съфинансиране на строежа на сгради. За да се разшири производството трябват съответните сгради, но тъй като при нас инвестициите не са самоцел заради самия европроект, просто подпомагат растежа на фирмата и отварянето на нови работни места и нови производства. И както знаете в строителсвото почти винаги има някакви проблеми със сроковете, те не винаги излизат на 100%, и понякога се получава, че в последния момент идват машините, довършваме някаква сграда, това са неща, които, и в момента завършваме разширение, тъй като очакваме увеличение на производството на торби за смет. Също така закупуваме, както казах това са неща, които трябва да се планират поне 2 - 3 години, ние сме закупили за миналата година за около 1,5 милиона лева  машини извън програмите по ОП „Конкурентноспособност", тъй като нуждите, които могат да възникнат, не може всичко да се планира 2 - 3 години напред, както не ни е и целта всичката техника да се купува с европрограми.


Клара Маринова: Наложи ли се допълнително обучение на персонала след въвеждането на новото оборудване?


Мирослав Ангелов: Разбира се, всяко ново оборудване е свързано с допълнително обучение, самите доставчици съдействат, също консултанти ползвахме от Австрия за новия завод в София. Това е един процес, който по някой път отнема и една година, докато персоналът се обучи да владее съответното произвоство.


Клара Маринова: Ключови измерители за ефективността на тези проекти са разкриването на нови работни места и успешната реализация на продукцията, какви са резултатите при вас, господин Ангелов?


Мирослав Ангелов: Както споменах и по - рано, без да цитирам съвсем точно цифрите, тъй като сме надхвърлили значително, ние разкрихме над 200 работни места през последните години откакто работим по европроекти, значително повече от ангажиментите, които сме поели по договорите, които сме подписали.


Клара Маринова: Бихте ли казали, господин Ангелов, бихте ли кандидатсвали отново по друга схема на ОП „Конкурентноспособност"?


Мирослав Ангелов: Имам някои идеи, ще изчакам да излезе новата програмна схема, съответно ще преценим и ще участваме отново.


Клара Маринова: Наясно ли сте с новата схема?


Мирослав Ангелов: Не, не съм се запознал все още, къй като предстои да завършим тук до 2 месеца последния проект, което ни ангажира доста усилията. Доколкото съм запознат след края на годината ще излизат новите проекти.


Клара Маринова: Аз Ви благодаря за участието, пожелавам Ви хубава вечер и много успехи!


Мирослав Ангелов: Благодаря и аз за поканата и всичко хубаво на вас и на вашите слушатели!


Клара Маринова: Благодаря Ви! Вие слушахте, уважаеми слушатели, Мирослав Ангелов, собственик и управител на фирма „Мегапорт" ООД за производство на пластмасови опаковки, град Велико Търново. С това завършва днешното издание на „Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще. Уважаеми слушатели на „Радио К2", очаквайте и следващите разговори в съвместната рубрика всяка седмица в сряда и четвъртък от 17.30 до 18.00 часа и в събота между 13.00 и 13.30 часа.


Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече