16-03-2014 | 17:01 ч.
Мария Стоянова: "БСП да не пречи на СЕМ да си върши работата."
Мария Стоянова: "БСП да не пречи на СЕМ да си върши работата."
ТЕМА : На 305 -ия ден след предсрочните парламентарни избори за 42 НС , на 282-рия ден от кабинета „Орешарски", на 274-ия ден от протестите с искане за оставка на правителството и нови избори, 267 дни, след като КРИБ поиска оставката на правителството на БСП и ДПС и предсрочни избори , 124 дни след скандала с Христо Бисеров , 85 дни след предявявянето на обвинения срещу Бисеров и 38 дни след създаване в 42 НС на Комисия „Бисеров, Боянските сараи и Бисер Петното", 117 дни, след като ГЕРБ и БСП-ДПС проведоха митинги в сърцето на България - Пловдив- София „ За и Против", 120 дни след митинга на КНСБ срещу Бюджет 2014 , 22-ти ден, след като 42 НС прие ИК и 12 дни след , като отхвърли ветото на президента върху ИК, 31 дни, след като съдът върна на прокуратурата делото за бюлетините в Костинброд и 22 дни, след като съдът върна на прокуратурата делото на Цветанов за подслушването, 90 дни, след като ГЕРБ поиска оставката на председателя на ПГ на Атака Сидеров, като председател на Комисията за конфликт на интереси и борба с корупцията и 32 дни, след като Сидеров заяви ,че ,май, сам ще напусне поста заради неефективност на комисията и 3 дни, след като главният прокурор Цацаров повдигна обвинение на Сидеров, 61 дни, след като президентът 2002-2012 и създател на АБВ Първанов обяви,че е против политиката на БСП-РЪКОВОДСТВОТО и ще имат собствена евролиста, 44 дни ,след като президентът на ПЕС и лидер на БСП Станишев се обърна към Първанов с думите: „Никой и нищо не може да бъде над БСП и България" и 8 дни, след като БСП отстрани Първанов, 35 дни след на конгреса на БСП, 53 дни след поредния негативен доклад на ЕК по мониторинга за правосъдие и вътрешен ред и 39 дни след доклада на ЕС за корупцията,45 дни, след като президентът Плевнелиев предложа на Народното събрание произвеждане на национален референдум с три въпроса:
1. Подкрепяте ли част от народните представители да се избират мажоритарно?
2.Подкрепяте ли въвеждането на задължително гласуване на изборите и националните референдуми?
3.Подкрепяте ли да може да се гласува и дистанционно по електронен път при произвеждане на изборите и референдумите? ,
37 дни, след като интелектуалци и общественици учредиха в парламента Инициативен комитет за събиране на подписи в подкрепа на предложението на Плевнелиев и 5 дни след ,като те внесоха подписите в НС, 39 дни, след като президентът Плевнелиев свика 3-то заседание на Консултативния съвет за национална сигурност с тема "Стратегическите приоритети на Република България в контекста на Споразумението за партньорство с Европейската комисия за периода 2014-2020 г.", 37 дни, след като ГЕРБ поиска 3-ти вот на недоверие на кабинета Орешарски за сигурността , 33 дни след проведения по инициатива на министър-председателя Орешарски Национален форум „Правителство-Бизнес" с четири панела за дискусия: Визия за икономиката на България; Икономическа и социална политика; Регионална политика и развитие; Земеделие", 27 дни след конгреса на ГЕРБ, 14 дни след конгреса на ПЕС, на който издигнаха кандидат за председател на ЕК Мартин Шулц, 8 дни след конгреса на ЕНП, на който издигнаха кандидат за председател на ЕК Жан-Клод Юнкер, 71 дни преди изборите за ЕП, 6 дни след Путиновската ,по времетраене, но не и по съдържание пресконференция „Открито управление" на премиера Орешарски , мандатоносителя Станишев и мандатокрепителя Местан, 2 дни, след като Софийския апелативен съд пусна под домешен арест Октай Енимехмедов, 1 ден, след като президентът Плевнелиев направи обръщение към НС да обобщи резултатите от разговорите си с парламентарните политически партии в рамките на традиционния месец на политическите консултации и очерта постигнатия консенсус по обсъдените приоритетни теми - доходите и заетостта; икономически растеж; справедливост, сигурност и правосъдие; работещи институции; административна реформа и електронни услуги; състояние на медийната среда; борбата с монополите; по-добра бизнес среда; подкрепа за малките и средни предприятия; енергетика, както и важни реформи на дневен ред, 1 ден ,след като Плевнелиев обяви ,че евроизборите ще са на 25 май,
в деня на работения семинар „Реформи, развитие, растеж", организиран от БСП с участието на министър-председателя и част от правителството, 8 години след налагането на Мониторинг на ЕК върху правосъдието и вътрештния ред на България, 25 години след падането на Берлинската стена,какви действия политиците обещават на обществото, за да стане животът ни по-добър ? Задава ли се „вятър на промяната"? Или Sic transit gloria mundi - така преминава световната слава...
Може ли това правителство и този парламент да успеят и как? И - има ли силна опозиция за коректив?
Разговор на Илиана Беновска, „Радио К2" с Мария Стоянова, член на СЕМ
Илиана Беновска: С тази голяма тема се обръщам към следващия събеседник в ефира на „Радио К2", това е Мария Стоянова, член на СЕМ. Добър ден, г-жо Стоянова.
Мария Стоянова: Здравейте, г-жо Беновска, поздравявам и Вашите слушатели.
Илиана Беновска: Г-жо Стоянова, направих това встъпление, не за да Ви въвлека в политически разговор, а за да Ви помоля да ми отговорите как СЕМ регулира медийното пространство, мониторингова го, наблюдава го в тази сложна политическа обстановка? В Закона за електронните медии никъде не е предвидено в каква обстановка се работи.
Мария Стоянова: О, много правилен въпрос поставяте, което означава, че пак Ви правя комплимент, всъщност не исках. Започвам отначало своя отговор
Илиана Беновска: Недейте. Започвайте.
Мария Стоянова: Много основателен въпрос поставяте, г-жо Беновска. За да Ви отговоря как регулира СЕМ, мога да отговоря само с една дума действително съобразно Закона за радио и телевизия, който , Слава Богу, все още съществува в България не от мен, той ясно казва докъде се простират правомощията на СЕМ. Това, че обстановката е сложна и напрегната е ясно, предстоят избори съвсем скоро. В нашия закон по никакъв начин новият избирателен кодекс не е намерил отражение. Това означава, че СЕМ ще трябва да мониторира ситуацията по време на изборите в една много сложна от юридическа гледна точка основа, защото отново с ЦИК трябва да колаборираме помежду си и СЕМ да бъде отново в сянката на ЦИК, но това са детайли, с които не бих искала да отегчавам Вашите слушатели.
Илиана Беновска: Не, не ги отегчавате ни най-малко, защото хората трябва да знаят кой за какво ги информира или кой за какво ги манипулира.
Мария Стоянова: Абсолютно правилно.
Илиана Беновска: Оттук към конкретния случай. Тази седмица СЕМ беше поканен от Комисията по гражданско общество и медии в Народното събрание, да разискват оказвали ли сте ,вие като цяло и Вие лично персонално, натиск върху БНР и конкретно върху предаванията на журналиста Петър Волгин „Деконструкция".
Мария Стоянова: Г-жо Беновска, аз искам първо да се разгранича от това аз лично персонално. Моето име не прозвуча никъде в залата на Народното събрание...
Илиана Беновска: Чета Ви написано някъде...
Мария Стоянова: Но аз не се чувствам по никакъв начин заподозряна в каквито и да е политически натиски.
Илиана Беновска: Само една скоба обаче. Беше заподозряно, че БСП и ДПС се опитват да премахнат президентската квота, под която Вие се намирате в СЕМ.
Мария Стоянова: Да, това е така. Те го казаха в пряк текст, по скоро един депутат от управляващата коалиция от ДПС го каза в пряк текст, че очевидно някакъв проблем с президентската квота, след като неколкократно я спомена поимено. Това, което се случи тази седмица беше до такава степен странно, особено, безпрецедентно, изключително, защото, ако си дадете сметка, ние сме държава членка на ЕС и Парламента в една държава членка на ЕС вика независимия регулатор, за да му държи сметка защо си върши работата по закона, по който той работи, тогава разбирате колко абсурдна беше ситуацията, в която аз и моите колеги бяхме изпаднали миналата седмица в Народното събрание. 25 години след падането на Берлинската стена, Вие го казахте преди малко, нашата страна се връща в ситуация, в която е била 25 години преди това. Преди 25 години, до 89-та година Народното събрание или Парламентът на България е имал компетентност да решава медийни и всякакви други въпроси, да ги дискутира, да ги обсъжда, да бъде компетентен по тях. 25 години след това Парламентът на България няма тази компетентност и въпреки това депутати от БСП си я присвоиха. Това за мен, като гражданин на тази държава, е обезпокоително. А кота член на СЕМ изключително некомфортно.
Илиана Беновска: Сега дали това Ваше изказване няма да бъде тълкувано в някакъв смисъл политически или по скоро институционално от името на президентската институция?
Мария Стоянова: Разбира се, че тълкуванията са свободни, всеки има право да прави каквито и да е предположения, въпросът е върху каква основа се намират те и почиват те. Ако някой иска да ми отнеме на мен възможността и свободата, да казвам каквото мисля, за да може след това да ме злепоставя и да ме поставя в ситуация да се оправдавам без да съм виновна, да, това също е възможно, очевидно, но до каква степен това върши работа, до каква степен това решава проблемите, до каква степен това ни предвижва напред? Това са въпросите, които мен ме вълнуват. А това дали някой ще ме обвини, че аз говоря от името на някой друг - okay, so what?, както се казва на запад от София.
Илиана Беновска: Така и чета сега извадки от един протокол ваш, в който сте разговаряли с новия генерален директор на Държавното радио, Радослав Янкуловл Протокол ваш, в смисъл на СЕМ, не между вас двамата. В диалога, който водите, Радослав Янкулов прави по едно време забележка и казва: „В интерес на истината, ние днес, дойдохме да разговаряме за Петър Волгин, тъй като в писмото, което получихме това беше темата.". Какво писмо изпратихте до г-н Янкулов по тази тема?
Мария Стоянова: Ако отворите протоколите на СЕМ, например предишния протокол, Вие сега цитирате в момента от Протокол № 4 от тази година, ако отворите Протокол № 3, ако отворите протокол № 53, Вие ще видите, че ние през цялото това време, 53-тия протокол между другото е последният протокол от миналата година, той е публикуван на сайта на СЕМ, всеки един от Вашите слушатели също може да се информира, там се срещаме с ръководството на радиото по повод техния годишен отчет. В случая ставаше въпрос за половин годишен отчет, това е ново ръководство на Националното радио на България. И там ставаше въпрос за едно предаване в техния ефир, в обществения ефир на България, който се излъчва на един държавен честотен ресурс, каквато е честотата на БНР. По повод това предаване ние получаваме много сигнали, много жалби от слушатели, дори имаме едно отворено писмо, което сме получили от 60 преподаватели от български учебни заведения и заведения в чужбина от професори, главни асистенти, асистенти, които апелират към нас да си свършим работата и да направим мониторинг на това предаване, съгласно на два члена от Закона за радио и телевизия.
Илиана Беновска: Е, хубаво, писа ви са ви 60, които не са харесали, ама 60, които са го харесали не са ви писали.
Мария Стоянова: Така, само че ние сме длъжни по закон да следим за няколко неща. Особено в програмите на БНР и БНТ сме длъжни да следим по закон за гарантирания плурализъм. Когато става въпрос за държавен честотен ресурс това е изключително важно. Вие сте частно радио, от вас никой не е и очаквал, не вие правил мониторинг дали вие спазвате плурализма. Ние обаче разчитаме на вашия професионализъм.
Илиана Беновска: Какво искате да кажете, че аз мога сега да стана радио на ДПС примерно и само тях да ги възхвалявам, и да громя Борисов и останалите, които им пречат, така ли? Това ли искате да ми кажете?
Мария Стоянова: Не казвам това.
Илиана Беновска: А какво?
Мария Стоянова: Казах следното, че от вас никой не следи и не очаква...
Илиана Беновска: И като не ме следи, и не ме очаква, и няма да ме санкционира, ето аз ставам говорител на ДПС, какво ще ме направите?
Мария Стоянова: В закона има също член по този въпрос, г-жо Беновска. И този член казва следното, че закона гарантира, че доставчиците на медийни услуги в България ще доставят на своята публика, независима от политиката и икономиката информация.
Илиана Беновска: Независима и, я пак?
Мария Стоянова: Независима от политиката и икономиката информация.
Илиана Беновска: Е и какво искате да кажете?
Мария Стоянова: От политически и икономически източници. Това е един от първите членове от Закона за радио и телевизия. Това означава, че информацията трябва да бъде неутрална, трябва да бъде обективна, за това говори Закона за радио и телевизия. За частните медии той не е толкова стриктен, строг, имам предвид закона, нормативният акт, с който ние работим, така както това е за обществените медии, които използват държавен честотен ресурс. И ние сме длъжни да следим за спазването на този закон. И в момента, в който се появи някой нарушител на пространството, ние също така сме длъжни, това е част от нашите правомощия, да направим мониторинг. Мониторингът не се прави нито от мен, нито от председателя на СЕМ, нито от който и да е било от членовете на СЕМ. Мониторингът се прави от независими експерти, те са независими от нас. Ние не можем да им кажем какво да направят и какво да напишат. Те застават с имената си и правят доклади. Докладите на нашите експерти посочат, че в едно от предаванията на БНР има проблем и то конкретно проблем, това можете да прочетете в Протокол № 53, проблем, свързан с морално-професионалните стандарти. И за целта ни се препоръчва ние да сезираме Националния съвет за саморегулация, това е журналистическата институция, която се занимава с етичните и професионалните въпроси, а както и да проведем разговор с БНР, което ние правим и това е най-директният, най, бих казала в прав текст, най-безболезненият начин ние да упражняваме нашите правомощия. На основата на диалога в един разговор с ръководството на радиото да видим те как виждат нещата. И понеже Вие цитирахте Протокол № 4, там ясно се вижда, че самото радио, че самото ръководство на радиото констатира, че там има проблем. Нашият разговор е провокиран не за друго и не се фокусира единствено и само върху едно предаване или един автор. Нашият разговор всъщност има за цел да провери или да поиска да разбере в хода на разговора, дали в Националното радио има кодекси за професионалното поведение на журналистите зад микрофона така, както такива кодекси за поведение има във всички обществени медии извън София и извън България. В частните медии също има такива кодекси. В България това не е практика, обаче, ние като регулатор често пъти сме поставяни в ситуация да обясняваме защо качеството на журналистика в България е толкова ниско. И с международен индекс, който се нарича ЕМ ЕС АЙ (MSI), този международен индекс отчита и това го правят международни експерти, това не го правим ние, той отчита качеството на журналистика в определена държава член на ЕС. Няма да Ви казвам, защото предполагам, че и Вие и Вашата публика, се досещате на колко незавидно място се намира нашата държава по този индекс. В съответствие с това, регулаторите от Европа очакват и искат от нас ние да положим усилия за подобряване на качеството на тази журналистика. Как може да стане това? Един от най-директните, един от най-добрите начини това да стане, който, между другото, е много труден, това е регулацията чрез етични принципи и стандарти и последното изречение не го казвам аз. Последното изречение, забележете, го каза Михаил Федотов, автор на руския закон за медиите, който и в момента е действащ, т.е. журналистическите принципи и стандарти не са измишльотина нито на СЕМ, нито на мен лично и съвсем честно ще Ви призная, те са факт в нашия свят, в Европа, в света, в който живеем още от началото на 20 век.
Илиана Беновска: Добре, в крайна сметка как пречи Волгин? Той потъва, като капка в морето на другите програми на Държавното радио, с това че защитава Правителството и декларира, че е ляв, привърженик на БСП и т.н.
Мария Стоянова: Извинявайте, г-жо Беновска, обаче нашият закон не третира въпроса като кой пречи и кой не пречи.
Илиана Беновска: Не, не. Той се размива просто, нали говорим за общия баланс на една медия?
Мария Стоянова: Аз Ви разбирам, г-жо Беновска, само че не очаквайте от мен аз за отговарям на такъв въпрос, защото това не е част от моята компетенция, дали Волгин пречи или не пречи на някой. Но честно казано това въобще не ме интересува. Мен ме интересува предаванията на БНР да отговарят на закона, това е моята работа, с това се занимавам, затова се наричам регулатор, член на колективен орган. Нас това, което ни интересува е предаванията на БНР да бъдат в съответствие със Закона за радио и телевизия, както между впрочем, и предаванията на БНТ. И ако случайно в БНТ се появи предаване, което не отговаря на международно признати етични стандарти, професионални стандарти, което не зачита какво пиши в закона, плурализма, в което предаване се представя само една и съща гледна точка, то тогава ние също ще бъдем принудени да бъдем активни. Това сме направили и в този случай, между впрочем, г-жо Беновска. Ние в този ден, на 28 януари, сме говорили с Националното радио за едно от техните предавания. На предишното ни заседание сме говорили с „ТВ 7" предаването на Мартин Карбовски, между впрочем, по негово искане. Преди това сме говорили с БТВ, още преди това сме говорили с „ТВ 7". Искам да кажа, че този тип разговори не са изключение. Те са регулярни разговори, те са работни разговори, те са част от нашата дейност.
Илиана Беновска: Г-жо Стоянова, сега предстои след малко да се чуя с Димитър Цонев, който има някакви проблеми, ще Ви го кажа така деликатно, с БТВ и воденето на предаването „Лице в лице". Ще се занимаете ли и с този случай?
Мария Стоянова: Не виждам как бихме могли да се занимаваме с този случай.
Илиана Беновска: Защото?
Мария Стоянова: В този случай не виждам нарушение на Закона за радио и телевизия. Вие виждате ли?
Илиана Беновска: Не, засега. Добре, последен въпрос. Какво предстои? Това заседание на Комисията по гражданско общество и медии завърши някак без финал, според мен.
Мария Стоянова: Да.
Илиана Беновска: Какво очаквате?
Мария Стоянова: Ние очакваме повече никога да не бъдем поставяни в унизителната ситуация да се оправдаваме за правомощията, които изпълняваме, за дейността, която вършим.
Илиана Беновска: От кого да бъдете поставяни? От НС или от БСП?
Мария Стоянова: Да, да, от депутат от управляващата коалиция в случая.
Илиана Беновска: ДПС и БСП.
Мария Стоянова: Точно така, да. ДПС мисля, че се отказаха от правото да говорят на тази среща, така че по-скоро за БСП говорим в случая и знаете ли, кое за мен е някакъв вид странно, БСП...
Илиана Беновска: Какво бихте казали на БСП по този случай?
Мария Стоянова: Аз нямам какво да им кажа, те едва ли очакват моето мнение...
Илиана Беновска: Е как не?
Мария Стоянова: Защото по време на тази среща не ми беше дадена думата, г-жо Беновска, аз исках да кажа ...
Илиана Беновска: Така ли? Аз мислех, че Вие не искате да говорите?
Мария Стоянова: Не, напротив, аз...
Илиана Беновска: Добре, кажете най-важното изречение, което щяхте да им кажете.
Мария Стоянова: Това, което щях да им кажа е, че не е работа на НС, нито на БСП, да търси сметка на СЕМ, защо той си върши работата. Но, ако НС на Република България в лицето на БСП има някакви съмнения в правомощията на СЕМ, то аз предлагам на БСП да постъпи така, както ще постъпим и ние, да поиска становище, да поиска коментар, да поиска позиция от международните ни партньори, защото, г-жо Беновска, ще Ви кажа нещо, от миналата седмица СЕМ е част от една организация, изключително нова за медийната регулация в Европа, организация на всичките 28 медийни регулатори в Стария континент. Тази организация беше съставена по инициатива вицепрезидента на ЕК г-жа Нели Крус и когато ние се подписвахме за учредяването на тази организация, г-жа Крус заяви: „Надявам се, че оттук нататък независимостта на регулаторите в Европа още по един начин, още по-твърдо ще бъде гарантирана.". Всъщност, ние наблюдавахме, че в една от страните членки много лесно това може да бъде обърнато в обратен ефект, т.е. нашата независимост да бъде засегната, защото точно това се случи, публиката трябва да е наясно. Независимият регулатор беше принуден да се постави в ситуация на регулация от БСП, това е неприемливо.
Илиана Беновска: Разбрах Ви, ще следим ситуацията в развитие. Г-жо Стоянова, много Ви благодаря за този разговор, в който изяснихме и много други въпроси извън конкретния казус, които бяха важни за обществото.
Мария Стоянова: Благодаря Ви, г-жо Беновска.
Илиана Беновска: Благодаря Ви. Разговаряхме с Мария Стоянова, член на СЕМ.
Можете да чуете цялото интервю ТУК