08-03-2014 | 19:38 ч.

Валери Димитров: В понеделник Сметната палата ще излезе с ясна и категорична позиция, че няма нарушения по МВР-одита и че всичко е обективно, справедливо и законосъобразно

Валери Димитров: В понеделник Сметната палата ще излезе с ясна и категорична позиция, че няма нарушения по МВР-одита и че всичко е обективно, справедливо и законосъобразно

Валери Димитров: В понеделник Сметната палата ще излезе с ясна и категорична позиция, че няма нарушения  по МВР-одита и че всичко  е обективно, справедливо и законосъобразно


Интервю на Илиана Беновска, „Радио К2", с проф. д-р Валери Димитров, председател на Сметната палата на Република България.


ТЕМА : На  298-ия ден след предсрочните парламентарни избори за 42 НС , на 275-ия  ден от  кабинета „Орешарски", на 267-ия ден от протестите с искане за оставка на правителството и нови избори, 260 дни, след като КРИБ поиска оставката на правителството на БСП и ДПС и предсрочни избори , 117 дни след скандала с Христо Бисеров  , 78 дни след предявяването на обвинения срещу Бисеров и 31 дни след създаване в 42 НС на Комисия „Бисеров, Боянските сараи и Бисер Петното", 110 дни, след  като ГЕРБ и БСП-ДПС проведоха митинги в сърцето на България -  Пловдив- София „ За и Против", 113 дни след митинга на КНСБ срещу Бюджет 2014 , 15-ти ден, след като 42 НС прие ИК и 5 дни след , като отхвърли ветото на президента върху ИК, 24 дни, след като съдът върна на прокуратурата  делото за бюлетините в Костинброд и 15 дни, след като съдът върна на прокуратурата делото на Цветанов за подслушването, 83 дни, след като ГЕРБ поиска оставката на председателя на ПГ на Атака  Сидеров, като председател на Комисията за конфликт на интереси и борба с корупцията и 25 дни, след като Сидеров заяви ,че ,май, сам ще напусне поста заради неефективност на комисията  и 45 дни, след като главният прокурор Цацаров повдигна обвинение  на Сидеров, 54 дни, след като президентът 2002-2012 и създател на АБВ Първанов обяви,че е против политиката на БСП-РЪКОВОДСТВОТО  и ще имат собствена евролиста, 37 дни ,след като президентът на ПЕС и лидер на БСП Станишев се обърна към Първанов с думите: „Никой и нищо не може да бъде над БСП и България" и 1 ден, след като БСП отстрани  Първанов, 28 дни след на конгреса на БСП, 46 дни след поредния негативен доклад на ЕК по мониторинга за правосъдие и вътрешен ред и  32 дни след доклада на ЕС за корупцията, 38 дни, след като  президентът Плевнелиев предложа на Народното събрание произвеждане на национален референдум с три  въпроса:


1. Подкрепяте ли част от народните представители да се избират мажоритарно?

2.Подкрепяте ли въвеждането на задължително гласуване на изборите и националните референдуми?

3.Подкрепяте ли  да може да се гласува и дистанционно по електронен път при произвеждане на изборите и референдумите?  ,


30 дни, след като интелектуалци и общественици учредиха в парламента Инициативен комитет за събиране на подписи в подкрепа на предложението на Плевнелиев, 32 дни, след  като президентът Плевнелиев свика 3-то заседание на Консултативния съвет за национална сигурност с тема "Стратегическите приоритети на Република България в контекста на Споразумението за партньорство с Европейската комисия за периода 2014-2020 г.", 30 дни, след като ГЕРБ поиска 3-ти вот на недоверие на кабинета  Орешарски за сигурността , 26 дни след проведения по инициатива на министър-председателя  Орешарски Национален форум „Правителство-Бизнес" с четири панела за  дискусия: Визия за икономиката на България; Икономическа и социална политика; Регионална политика и развитие; Земеделие", 20 дни след конгреса на ГЕРБ, 7 дни след конгреса на ПЕС, на който издигнаха кандидат за председател на ЕК Мартин Шулц, 1 ден след конгреса на ЕНП, на който издигнаха кандидат за председател на ЕК Жан-Клод Юнкер, 80 дни  преди изборите за ЕП, 24 години след падането на Берлинската стена,какви действия  политиците обещават на обществото, за да стане животът ни по-добър ? Задава ли  се „вятър на промяната"?


Kабинетът Орешарски трябва да реформирa властовата, съдебната, политическата и медийната   система, да неутрализира Кръстиците и Олигарсите от там, да изтика от битието ни Октопода „Власт-пари-политка-медии", да установи справедливостта в правосъдието и живота ни , за да ни освободи ЕК от 7-годишния мониторинг. Да влезем в Шенген, да стабилизира авторитета на България в ЕС, а на Балканите да станем европейският представител. Да усвояваме ефективно европейските фондове, да укрепи икономиката , регионите  и селското стопанство , да ни води към растеж, да създаде нови работни места, да преодолее младежката безработица и безперспективност, да се справи с демографската криза. Да премахне монополите в икономиката и енергетиката, както и монопола  В и слугинстването НА медиите. Да защити социално слабите, да станем по-здрава, по-културна  и по-образована нация. Да махне ограничителните прагове в Закона за обществени поръчки, да не сключва задкулисни договори с медии,  да се пребори с корупцията, правителството да е открито и честно пред гражданите, да работи " за" избирателите, а не „за" облаги на политиците от властта . Да възроди селското ни стопанство и износа на България.


Може ли  това правителство и този парламент да успеят и как? И - има ли силна опозиция за коректив?


Илиана Беновска: С тази голяма тема се обръщам към проф. д-р Валери Димитров, председател на Сметната палата на Република България, защото и той без да иска напусна качеството си на експерт и влезе отново в окото на политическата буря. Проф. Димитров, защо изведнъж и сега представителите на мнозинството БСП и ДПС решиха да променят Закона за Сметната палата?


Валери Димитров: Ако прочетете внимателно мотивите, ще разберете, че те искат да се възстанови предишният, колегиален, според тях, колективен модел на ръководство на Сметната палата, който смятат, че е далеч по-добър, такава била традицията в България. Това е основна теза, която не издържа никаква критика. Мотивите и аргументите, с които се подкрепя тази теза, нито един от тях не е смислен, не е рационален и не е логичен, за съжаление. В доста дебати това беше изяснено. Нека да Ви кажа, г-жо Беновска, няма нито една страна член на Европейския съюз (ЕС), в която решенията по одитните доклади да се взимат от 9-членна колегия или пък, както беше до 2011 година от 11-членна колегия. Такова нещо няма даже при колективните модели на управление, те не са толкова много, далеч по-малко са при парламентарните сметни палати, едноличните, които са 12 открито еднолични, има 2 модела с малка колегия, българският модел е с малка колегия от 3-ма, колективните модели, там максималният брой на членовете, които взимат решения са 5-тима, а там, където има много големи колегии като в Германия и Чехия, там има решаващи състави от по 3-ма. Т.е. възстановя се един модел, който съдържа в себе си, според мен, неизкореними пороци, още повече, че той е съчетан с това, което е неприемливото, категорично, със снишаване на професионалните изисквания на одитния ценз на лицата, които ще бъдат членове на тази колегия. Те няма да е необходимо да имат професионален, специализиран стаж, свързан с одита, а видите ли, трябвало да има прост един общ стаж, всеки общ юрист и всеки  общ икономист с достатъчно стаж може да стане ръководител на специализираната одитна институция.


Илиана Беновска: Това няма ли да продължи политиката на назначаването на „делянпеевци" в различните институции или на любимата му фигура, той е симпатично момче от ДПС, но просто е масажист и няма как да бъде зам.-министър на инвестиционното проектиране, питам Ви, защото Вие бяхте и в политиката, бяхте народен представител от НДСВ и как виждате тези неща от двете призми?


Валери Димитров: Законът от 2010 година, който беше приет и е в действие от 2011 година, постави много високи професионални изисквания, 15 години специализиран стаж за ръководителите, членовете на 3-членната колегия, за директорите 7 години такъв професионален стаж, за одиторите се изисква специален одиторски изпит или сертификат, който са удостоверява тези качества. Тези неща се премахват. Това означава, че се създава огромният риск, нека да го кажа пак, да се отвори широко вратата за партийни и шуробаджанашки назначения. Това опасното и аз подозирам, че точно такъв сценарий може би ще се развие. Дали парламентът ще назначи професионалисти или не зависи от него, но защо се снишават законово високите изисквания, ето това е въпрос, на който нямаше членоразделен отговор в парламента.


Илиана Беновска: Ето, сега ще се опитам да Ви отговоря на два въпроса и аз ще поставя още един, но преди това позволете ми да прочета за нашите слушатели, позицията на председателят на Комисията по бюджетен контрол в Европейския парламент (ЕП) Михаел Тюрер, който пита Европейската комисия (ЕК) за Законопроекта за българската Сметна палата.

Евродепутатът Михаел Тюрер, председател на Комисията по бюджетен контрол в Европейския парламент, е изпратил писмени въпроси до председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу относно за Законопроекта за Сметната палата. С въпросите той изразява опасенията си, че разпоредби от него нарушават принципи на декларациите от Лима и Мексико на Международната организация на върховните одитни институции.


Ето текстът на въпросите:


„Относно: Законопроект за Сметната палата на Република България


Неотдавна българското правителство представи законопроект, който променя начина на управление на Сметната палата. Редица опасения вече бяха изразени относно съответствието на предвижданите мерки с международните стандарти и в частност с принципите на декларациите от Лима и Мексико на Международната организация на върховните одитни институции (ИНТОСАЙ). Видно е, че следните разпоредби сериозно нарушават горните принципи:


-    Няма специално изискване деветчленната колегия на Сметната палата да притежава опит в областта на одитната дейност.

-    Законопроектът предвижда създаването на одитни отделения, ръководени от членовете на Сметната палата, за които не са посочени професионални изисквания.

-    Законопроектът отменя изискването по сега действащия закон, че одиторите трябва да притежават сертификат, удостоверяващ техния професионализъм и квалификация.

-    Законопроектът предвижда годишният доклад за дейността на Сметната палата да се гласува от Народното събрание, което създава предпоставка за вот на недоверие към ръководителя на Сметната палата и противоречи на мандатния принцип, осигуряващ независимостта на институцията

-    Законопроектът предвижда с мнозинство членовете на Сметната палата да могат да прекратяват мандата на този измежду тях, чието поведение намират за „неприемливо".


Комисията била ли е консултирана или уведомена относно подготвяния законопроект от българското правителство преди внасянето му в Народното събрание ?


Смята ли Комисията, че мерките и разпоредбите, предвидени в законопроекта са в съответствие с международните стандарти, и в частност с чл. 5 и чл. 6. от Декларацията от Лима, и чл. 2. и чл. 3. от Декларацията от Мексико, гарантиращи независимото функциониране на одитните институции и в частност независимостта и интегритета на техните членове?


С оглед на сериозните нарушения, описани по-горе, би ли могла ЕК да предостави коментари и препоръки, за да даде сигурност, че предвижданите разпоредби не излагат на риск ефективността на контрола, осъществяван от Сметната палата върху европейските средства, както и нейната политическата независимост?


Михаел Тюрер"

Ето тук в една европейска позиция се съдържат кратко и ясно, подкрепени със следните цитати от декларации, Вашите възражения, но Вие казвате, че ще се .., аз ще го кажа, както го разбрах, че в тази Сметна палата ще се създаде един политически трибунал практически, който ще бъде насочен за саморазправа с онези, които не са във властта в момента, така ли?


Валери Димитров: Ако изхождаме от дългата и лоша българска политическа традиция да се формират големи колегиални органи на професионални институции на квотен принцип, т.е. управляващото мнозинство там да изпраща свои представители в тези институции, очевидно е, че тези хора ще се чувстват представители на изпратилите ги партийни централи и не толкова ще се вслушват в гласа на професионалната си съвест. Това съм го наблюдавал, бил съм ръководител на такава голяма колегия. Това е големият риск, в края на краищата трябва да бъде ясно на какво се дава превес на партийно-партизанското начало в ръководството на една институция или на професионалното начало, ето това е един фундаментален въпрос, с който се сблъсква новият законопроект и отговорът, за съжаление, е еднозначен - дава се откровен превес на партийно-партизанското начало, след като се премахват тези изисквания и очевидно е, че управляващото мнозинство там се изпрати свои представители на квотен принцип.


Илиана Беновска: Добре, но в крайна сметка Вас Ви упрекнаха от БСП, че Вие сте работил в интерес на вицепремиера, зам.-председател на ГЕРБ, министър на вътрешните работи, Цветанов?


Валери Димитров: Аз не чух за какво точно става въпрос, ...


Илиана Беновска: За това, че сте му подсказвали начини как да излезе от ситуация.


Валери Димитров: Г-жо Беновска, беше размаха от председателят на бюджетната комисия един имейл (бел. ред. - председател на бюджетната комисия в 42 НС е депутатът от ДПС Йордан Цонев), изпрател от секретарката на директора на дирекция „Одити на съответствието", който е отговорен за този вид одит, който ни беше възложен от парламента. Този имейл гласи следното, Димитрина Лалева е секретарка на Красимир Димитров, който е директор на тази дирекция и който оперативно и професионално ръководи този одит като директор. Тя изпраща на г-жа Замфирова, която доколкото разбрах е бивша секретарка на Цветан Цветанов в Министерството на вътрешните работи, след това е лицето му за контакт в отношенията със Сметната палата и тя е посочила някакъв свой имейл.


Илиана Беновска: Кога става това?


Валери Димитров: Когато Цветанов вече не е министър. Така. Сега. „Приложено, изпращам Ви споменатия текст и там са приложени евентуално...".


Илиана Беновска: И какво пише в този текст?


Валери Димитров: В този тайнствен имейл, нека да Ви кажа за какъв текст става въпрос. Г-н Цветанов като бивш министър на вътрешните работи има право да получи проектът на одитен доклад, има право на обяснения и възражения по този проект на одитен доклад, той може да възрази по всички факти, констатации и оценки в този доклад, и съответно, използвайки правото си на участие в одитната процедура да повлияе на този доклад, ако смята, че той е несправедлив, необективен, недоказан и т.н. Сега, това се отнася за всеки бивш ръководител на бюджетна организация, в случая Цветан Цветанов е бил ръководител на МВР. При връчването на доклада г-н Цветанов изразява така, доста, позиция пред въпросния директор г-н Димитров, зам.-председателя на Сметната палата Цветан Цветков и ръководителя на одитния..., началник отдела на тази дирекция идва заедно със своите зам.-министри, това става на 22 октомври 2013 година и той изразя безпокойството си и поради липсата на в доклада на констатации и изводи по отношение на прословутата сделка със „Сименс", която е започната още при предишния министър. По времето, когато е одитирания период, сделката се изпълнява, тя е дългосрочна и тя е анексирана два пъти и г-н Цветанов смята, че той е допринесъл за съществено подобрение на параметрите на сделката и претендира, че е спестил 17 млн.евро от крайната цена, т.е. 30 и няколко млн.лв. Той поставя искане тази сделка да бъде проверена.


Илиана Беновска: Това беше сделката с паспортите.


Валери Димитров: Да, точно така. По повод на това искане и казва, че ще представи възражение. По повод това искане на г-н Цветанов, одитния екип проверява фактите на основа на доказателствата, събрана от Сметната палата, проверява фактите и установява хронологията на изпълнението на сделката. Цялата тази хронология е установена от одитния екип и тази фактология е предоставена на г-н Цветанов, на него, тъй като той има право да я получи и това е негово процедурно, процесуално право, той е получил точно тази фактология, изпратено с този имейл. Той не е възразил и след това тази фактология беше включена в окончателния доклад. Сега, г-н Цветанов е поискал там да има изводи за това, че той е подобрил управлението, но тази фактология е справедливо и обективно да бъде включена в доклада. Той не е възразил и напротив, той е поискал тя да бъде включена в доклада.


Илиана Беновска: Проф. Димитров, кажете честно и откровено, прикривате ли действия на представители на правителството на ГЕРБ, лично на вицепремиера тогава Цветанов и лично на министър-председателя Бойко Борисов по този одит за МВР, за който говорихме и обследването на изразходените средства за „Авиоотряд 28"?


Валери Димитров: Нищо не е прикрито, г-жо Беновска. Тук вече си позволявам да се усмихна, защото наистина подобни претенции към мен и към институцията на Сметната палата просто будят насмешка мека казано.


Илиана Беновска: А защо не сте ги прикрили?


Валери Димитров: Твърдя, че докладите са извършени абсолютно обективно, професионално, това са справедливи доклади и няма нито един факт, за който ние да се срамуваме. Няма прикрити факти, защото нека да Ви кажа г-н Цветанов...


Илиана Беновска: Само за секунда. Кой може да потвърди истинността на Вашите одитни доклади, над Вас кой е контролиращия орган?


Валери Димитров: Ние нямаме над нас контролиращ орган.


Илиана Беновска: Над Вас небето.


Валери Димитров: Аз поисках в пленарната зала, по време на заседанието, на което се дебатираха на първо четене разпоредбите и промените в Закона за Сметната палата. Аз тогава поисках специална анкетна комисия, която да провери тези доклади, да се произнесе за тяхната обективност и независимост. Защо? За това, защото г-н Цветанов не се занимавал с административно-стопанското управление на МВР, 3-ма зам.-министри са били натоварени с тази дейност.

 

Илиана Беновска: Но ерго се счита, че принципалът, т.е. министърът носи управленска отговорност.


Валери Димитров: Така е. Министърът носи управленска отговорност, но той например във всички тези оперативни действия тези зам.-министри са извършвали конкретните сделки и за това те в края на краищата носят административно-наказателна отговорност.

 

Илиана Беновска: Вие сте юрист, знаете, че Цветанов го обвиняват за едни катерушки в Търново, че не е разпоредил подслушване, че е платил едни 50 000 лева...


Валери Димитров: Аз говоря само за констатациите, доказателствата , изводите, оценките и препоръките в доклада. Там няма данни за престъпление, това е категорично. Това е наше професионално убеждение, не само мое, на целия одитен екип.

 

Илиана Беновска: Добре. Обратно. Махат Ви, сменя се коня, това ще се случи, готов ли сте, идва партийният екип от 11 експерти, сяда, взима одитните доклади за „Авиоотряд 28" и за МВР и казва: „Това не е така, това не е така...". Имат ли те право да ревизират, да преразгледат тези доклади?


Валери Димитров: Не, не могат. Тези доклади са приключени, тези доклади не подлежат на обжалване по съдебен ред, но ако се сметне, че има някакви процедурни нарушения или недоказани неща, има възможност да бъде възобновено одитното производство, но за това трябва да има сериозни основания. Аз твърдя, тези доклади са колективно дело, в одитния екип участваха голям брой одитори, началник отдел, директор, зам.-председател, всички тези хора са убедени в обективността, доказаността, аргументираността и професионализма на тези доклади, то е тяхно дело. Така, че няма причина за какво да се срамуваме, тези твърдения за големи нарушения по тези доклади, те просто граничат с клеветата. Не чух нито един аргумент.Беше размахам този имейл, аз казах за какво става въпрос. Г-н Цветанов е бил запознат и той има право на това да бъде запознат с фактологията за сделката за „Сименс", установена въз основа на доказателствата в Сметната палата. Точка по въпроса.

 

Илиана Беновска: Вие, ще излезете ли с ясна позиция, проф. Димитров, пред обществото, пред народните представители по доклада например за МВР, а защо не и за „Авиоотряд 28"?


Валери Димитров: Да и това ще се случи още в понеделник. Ние ще излезем с ясна и категорична позиция.

 

Илиана Беновска: Какво ще пише в тази позиция?


Валери Димитров: В тази позиция ще бъде описана хронологията на случая и ще бъдат описани всички тези факти и обстоятелства, за които имаше претенции, че са нарушени.

 

Илиана Беновска: По кое ще излезете - само по МВР или и по „Авиоотряд 28"?


Валери Димитров: Засега по „Авиоотряд 28" аз не съм чул някакви претенции, освен, това, очевидно очакването е било ние да изпратим тези доклади на прокуратурата. Искам да посоча, че кой е виновен и кой е невинен, за кой има данни за престъпления и за кой не се решава от наистина професионални и компетентни органи, а не в партийни централи, така че, нека да го кажа...

 

Илиана Беновска: В понеделник с какъв документ ще излезете?


Валери Димитров: Ние ще посочим всички факти и данни по доклада за МВР, който доказват, че процедурата е обективна, справедлива и законосъобразна и че няма никакви нарушения. Това ще бъде позиция, категорични и тя ще бъде оповестена публично и медийно.

 

Илиана Беновска: Ще я пуснете само като документ или ще я огласите на пресконференция?


Валери Димитров: Още не сме решили.

 

Илиана Беновска: Но какъв смисъл ще има това, освен Вашата лична реабилитация, това ще спре ли процесите в Народното събрание?


Валери Димитров: Няма реабилитация, защото аз първо не съм извършил нарушения, за да бъде реабилитиран, просто поясняваме как сме извършили одита, за да разбере обществото как се е стигнало да този одитен доклад, който е обективен, справедлив, професионален и доказан. Толкова. Това, че той не се харесва е друг въпрос, на някого той не се харесва. Това няма никакво значение. Докладът е издаден и той отразява професионалното убеждение на всички участници в този процес, това са близо 15 души, които са работили по този доклад.

 

Илиана Беновска: Така и след позицията на европейския представител в ЕП, който Ви посочих - Михаел Тюрер, ако бъде приет този Закон за Сметната палата...


Валери Димитров: Не, просто Сметната палата се връща към един ...


Илиана Беновска: Не, не, имам предвид как ще се развие това вече на ..., ние не сме сами в пустинята, нали така, ние сме член на ЕС.


Валери Димитров: Не мога да гадая. Разбира се, за мен това ще бъде едно връщане назад, зачеркването на една реформа и депрофесионализация на Палатата. Последиците ще бъдат загуба на обществено доверие. Аз никога не бих имал доверие на орган, който е създаден при такива ниски професионални изисквания.


Илиана Беновска: Последен въпрос. Извинявайте, че ще Ви го кажа, но го казах вече, като Ви свалят от поста председател на Сметната палата, ще се върнете ли в политиката?


Валери Димитров: Не. Категорично не. Това за мен е приключен процес.


Илиана Беновска: Не Ви ли мотивира това, че виждате политическите несправедливости 24 години?


Валери Димитров: Аз съм влязъл в политиката като член на НДСВ. Аз съм със замразено членство, но това единствената партия, в която аз ще членувам и не желая да влизам в политиката под каквато и да е форма, така че това за мен е затворена страница.


Илиана Беновска: Добре. Аз Ви благодаря. Ще очакваме в понеделник, направихме новина - позицията Ви по одитния доклад за МВР и ще продължим да наблюдаваме нещата, защото виждате, че те в Народното събрание са съпроводени с остри, да не кажа дори нецензурни дебати.


Валери Димитров: Да, така е.


Илиана Беновска: Защо говорите Вие „не ми пука, не ми пука", на мен ми хареса честно казано?


Валери Димитров: Аз си позволих този по-остър израз, който наистина е по-скоро за улицата, а не за парламента. Аз исках да подчертая, че след като се твърдеше, че аз пазя едва ли не поста си на всякаква цена и председателят на бюджетната комисия твърдеше, че аз съм имал законодателни инициативи именно с тази цел, нещо подобно, аз казах, че изобщо не държа, бил съм 9 години председател на Сметната палата и не държа на всяка цена да бъде председател на Сметната палата и това не е смисълът на живота ми. Аз имам кауза, реформата, която 3 години се извършва в Сметната палата от 2011 година, има смисъл да бъде защитавана. Ето това е.


Илиана Беновска: Много Ви благодаря за този разговор, той ще има продължение.


Валери Димитров: Надявам се.


Илиана Беновска: Желая Ви успех и чакаме в понеделник позицията за МВР. Разговаряхме с проф. Валери Димитров, председател на Сметната палата в Република България, за приетия в петък на първо четене нов Закон за Сметната палата.

 

Можете да чуете цялото интервю ТУК

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече