07-03-2014 | 00:18 ч.
„Пари за Вашия бизнес”, съвместна рубрика на „Радио К2” и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската ик
„Пари за Вашия бизнес”, съвместна рубрика на „Радио К2” и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.”, Инвестираме във вашето бъдеще.
„Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще.
Клара Маринова: Уважаеми слушатели на „Радио К2", вие слушате „Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще. В съвместната рубрика на Радио К2 с Министерството на икономиката и енергетиката представяме възможностите на ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика", която дава добри перспективи за умните, иновативните. В края на програмния период примерите за успешни проекти не са малко и ние ще ви ги представяме в нашата програма всяка седмица в сряда и четвъртък от 17.30 до 18.00 часа и в събота между 13.00 и 13.30 часа. В ефира на „Радио К2" ви срещаме с успели български фирми, за да поговорим за добрите практики, реалните действия и възможности пред българския бизнес. Ще представяме не само успешни проекти, но ще дискутираме и проблемите, които срещат фирмите при кандидатстване по ОП „Конкурентноспособност". Голяма част от тях управляващият орган се е опитал да отстрани за новата програма, която ще действа в периода 2014 - 2020 година. И докато тя все още чака одобрение, старата програма все още работи ефективно и предоставя още възможности за проекти на българските фирми. В следващите 30 минути ще бъдем заедно с вас, слушателите на „Радио К2", и с моя събеседник Веска Ангелова, фирма „Ким Пласт" ООД за производство на пластмасови изделия, с. Шемшево, община Велико Търново, здравейте, госпожо Ангелова!
Веска Ангелова: Здравейте!
Клара Маринова: Да започнем нашия разговор с подробности, основни характеристики в дейността на вашата фирма.
Веска Ангелова: Нашата фирма се развива в две основни направления. Едното е производство на пластмасови изделия за хранителната промишленост и евентуално производство на метални детайли. В първото направление сме се специализирали в производство на капачка за 19 литровите галони за вода. Произвеждаме тази капачка в различни цветове, с уплътнение, без уплътнение, със стикер. Стикерът може да бъде с логото на съответната фирма и преимуществото е, че е топлозалепен за капачката, а не се използва лепило и по този начин е хигиенно издържан за употреба.
Клара Маринова: Госпожо Ангелова, още подробности да ни разкажете, колко хора работят при вас, на какви пазари излиза вашата продукция?
Веска Ангелова: В нашата фирма работят около 20 човека, работим на непрекъснат трудов режим. Това ни дава възможност машинния парк, който имаме, използвайки го 24 часа, да имаме възможността с три пъти по - голям капацитет да работим, но същевременно тази капачка, която усъвършенствахме и наложихме на пазара, досега работихме с инструменти, които са с много малък капацитет и някои от звената за сглобяване на капачката се осъществяваха ръчно. Една от причините да решим да се възползваме от програмата беше именно да успеем да усъвършенстваме качеството на капачката, същевременно и да увеличим капацитета си и да можем да бъдем още по - силни на пазарите, не само в България, но и в Европа.
Клара Маринова: Къде, освен в България, реализирате вашата продукция?
Веска Ангелова: Нашата продукция я реализираме в Румъния, Унгария, Чехия, Гърция, имаме продажби и в Малта.
Клара Маринова: Защо предпочитат вашата фирма, сигурно не сте единствената фирма, която произвежда такива изделия, но защо предпочитат вас, какво е вашето обяснение?
Веска Ангелова: Обяснявам си го със следното - още в началото, когато започнахме производството на капачката, пред нас беше дилемата преди всичко качество и всеки ден ние усъвършенствахме капачката, до момента в който вече бяхме конкурентноспособни на най - големите производители на тази капачка.
Клара Маринова: През коя година започва дейността на вашата фирма?
Веска Ангелова: Повече от 10 години сме на пазара.
Клара Маринова: Какъв опит натрупахте през тези 10 години, до какви изводи стигнахте във вашето производство?
Веска Ангелова: Човек, когато е упорит, вярва в себе си, последователен е и има цели, нещата се постигат.
Клара Маринова: Откъде научихте за ОП „Конкурентноспособност" и възможностите, които тя предлага?
Веска Ангелова: Първоначално научихме от телевизията и радиото, след тона научихме и от сайта на програмата.
Клара Маринова: Защо решихте да участвате?
Веска Ангелова: Като прочетох накратко в сайта за възможностите, които тя предлага, реших, че тя ще бъде много полезна за нашата фирма и ще бъде един голям шанс, с който да увеличим капацитета си и да повишим качеството на изделието.
Клара Маринова: Госпожо Ангелова, използвахте ли консултанти при подготовката на документите за кандидатстване?
Веска Ангелова: Да, това беше следващата крачка и много се радвам, че попаднахме на много добри консултанти, които преживяваха с нас целия проект от началото до края. Те не само ни даваха информация и разяснение, накараха ни да повярваме и така си беше, че фирмата ни отговаря и има реална възможност да бъде ползвател на една такава програма. Бяха неотморно последователни и ни даваха наставления по изпълнението на проекта. За мен проектът е като една игра, която има правила, и когато човек спазва правилата, няма как да има проблеми.
Клара Маринова: Сами ли намерихте консултантите или някой ви посочи къде да ги търсите?
Веска Ангелова: Определено мога да кажа, че наш познат ни посочи консултантите, тъй като с този партньор ние контактувахме и закупувахме машини от него и явно той е имал връзки впоследствие с такива консултанти.
Клара Маринова: С колко проекта кандидатствахте по ОП „Конкурентноспособност", бихте ли разказали подробно за всеки един от тях, какви машини закупихте, изобщо подробно да ни запознаете с вашето учстие в оперативната програма?
Веска Ангелова: Кандидатствахме първоначално с проекта, мога да кажа същия, но се наложи да се откажем от този проект, където имахме проблем с финасирането на проекта. След това кандидатствахме отново и следващия път отново бяхме спечелили проекта и успях вече да се преборя с банката и да осъществя финансирането на проекта. Така реално имаме един проект, който сме завършили от началото до края. Проектът беше много добре замислен, защото в него имаше последователност. Първото, което ви казах, да си подобрим качеството, което направихме със закупуването на една линия, която ни дава възможност автоматично да сглобяваме капачката, с по малко допир на човешка ръка и възможност за по - добра хигиена при изработването на капачката.
Клара Маринова: На каква стойност беше този проект?
Веска Ангелова: Проектът ни беше на стойност 1 117 000 лева.
Клара Маринова: От тях колко ваше участие и колко по оперативната програма?
Веска Ангелова: 70% бяха за сметка на оперативната програма, 30% за наша сметка.
Клара Маринова: Срещнахте ли трудности при изпълнението на проекта?
Веска Ангелова: Единствената трудност, за която ви казах, беше при финансирането на проекта, не знам защо банките не искат да признаят като залог тези машини, които закупуваме по проекта, тъй като те все още един вид не са доставени и ги няма налични, а доставчикът иска поне 90% да бъдат изплатени преди машините да са тръгнали към нас. Само това мога да кажа, че беше проблем, имало е малки трудности, но те се преодоляват.
Клара Маринова: Още веднъж сега да ни разкажете подробно поточната линия, която закупихте, с какво промени вашата работа, повече подробности за проекта.
Веска Ангелова: Първо със закупуването на този нов шприц, който закупихме и който има екодрайв система, ни даде възможност да спестяваме електроенергия. Машината е по - икономична, независимо че е по - голяма и с по - голям тонаж на усилие. Следващото нещо, което ни даде проектът, е увеличаване на капацитета на продукцията, защото досега работихме с инструменти, който са с по - малко гнезда. Този проект ни даде възможност с 8 - 10 пъти повече гнезда и ни увеличи капацитета. Линията ни даде възможност за по - качествена продукция и много по - бързо да реагираме и да бъдем изпълнители на поръчката, която ни се възлага, тъй като е автоматизиран процесът.
Клара Маринова: Продължаваме нататък да разнищваме проекта, който сте успели да спечелите, успяхте ли с изпълнението на проекта да разширите дейността, да разнообразите номенклатурата на производството?
Веска Ангелова: Да разширим дейността да, вече имаме 2 нови пазара.
Клара Маринова: Къде?
Веска Ангелова: В Сърбия и увеличен капацитет в Румъния.
Клара Маринова: Какво още успяхте да постигнете с този проект?
Веска Ангелова: Успяхме това, че имаме възможност да реагираме по много бърз и къс срок при изпълнение на доставката и евентуално се надяваме на още нови пазари.
Клара Маринова: Ключовите измерители за ефективността на тези проекти са разкриването на нови работни места и успешното реализиране на продукцията, какви са резултатите при вас?
Веска Ангелова: Имаме разкрити 2 нови работни места, може би още 2 ще се разкрият, но същевременно хората се чувстват по - добре, тъй като е облекчен самият труд. Новите инструменти, който направихме, са без леякова система, което дава възможност директно да се събира самата продукция, а няма разделяне на продукцията и леята и това е по - облекчен и хубав труд за самите работници.
Клара Маринова: Наложи ли се допълнително обучение на персонала след въвеждането на новото оборудване?
Веска Ангелова: Да, определено, при доставката на машините и на линията персоналът беше обучен, тъй като и машината и линията бяха за нас машини от ново поколение, трябваше да се обучи персонала и мина всичко успешно.
Клара Маринова: Кой ги обучи, кой пое ангажимента за тяхното обучение?
Веска Ангелова: Доставчиците.
Клара Маринова: Те дойдоха на място и тук ги обучаваха?
Веска Ангелова: Да, при доставката бяха направени пробите и беше обучен персонала.
Клара Маринова: Вие имате сериозен опит вече, след като веднъж не сте успели при кандидатстването, след това сте успели при кандидатстването при проекти по ОП „Конкурентноспособност", интересно е да споделите опита си с други бенефициенти, какъв съвет бихте дали на хората, които за пръв път имат намерение да кандидатстват по ОП „Конкурентноспособност"?
Веска Ангелова: Бих им дала съвет добре да си помислят и да си намислят какво точно искат да постигнат с тази програма, дали тя ще им даде тази възможност и същевременно да използват консултанти, които биха ги посъветвали за определени неща, как да постъпят, как да си подготвят документите, за да нямат проблеми и как да следват правилния път.
Клара Маринова: Госпожо Ангелова, бихте ли кандидатствали отново по друга схема на ОП „Конкурентноспособност"?
Веска Ангелова: Да, бихме участвали отново, стига схемата да отговаря на нуждите на нашето пердприятие, ако разполагаме със средства за финасиране на инвестициите, преди да ни бъдат възстановени. Интерес за нас би представлявала схема, която подкрепя закупуването на производствено оборудване, софтуер и консултантски услуги, тъй като това реално би ни било полезно в инвестициите. Имаме вече опит с такъв проект и резултатите са налице. Повишихме си капацитета на производителността, както ви казах, разширихме асортимента си с продукти и с по - гобяма добавена стойност, набелязахме нови пазари. Вследствие на изготвено маркетингово проучване намалихме производствените си разходи. Тези положителни ефекти за дейността ни трудно бихме могли да постигнем в такива срокове, ако не бяхме получили подкрепа - съфинансиране от ОП „Конкурентноспособност". Затова смятаме и занапред да се възползваме от благоприятните възможности, които програмата и схемите предлагат.
Клара Маринова: Сега предстои да се работи в рамките на новата оперативна програма 2014 - 2020, наясно ли сте вече с нея, имате ли интерес към оперативната програма в новия и вариант, какво е вашето мнение за новите схеми?
Веска Ангелова: Запознати сме с новата програма, дотолкова, доколкото има информация на страницата на Управляващия орган. Имаме отново интерес към програмата, знаем, че новото й име е „Иновации и конкурентноспособност", но какви ще бъдат новите схеми все още не можем да разберем. От това, което сме прочели и чули, ни стана ясно, че акцентът ще е върху иновациите и научноизследователската дейност, както и енергийна ефективност. Когато обаче има конкретни насоки и изисквания към новите схеми, тогава ще можем да формираме окончателно мнението си. Процесът на работа от страна на администрацията през следващите 7 години ще покажат дали новите схеми ще бъдат достъпни за нас, действително полезни и ще облекчат нашата работа. Надявам се насоките да са към облекчаване на процедурите и новите принципи на кандидатстване, изпълнение и отчитане на проектите да бъдат по - опростени. Също така би било добре схемите да се обявяват по - често, няколко пъти в рамките на една година, за да не се получава масово кандидатстване от страна на предприятията в рамките на 2 - 3 месеца, да има подготовка и да няма подаване на голям брой проекти за кратко време.
Клара Маринова: Колко пъти в годината, според вас, трябва да се оповестяват?
Веска Ангелова: На 2 - 3 месеца.
Клара Маринова: Какви още предложения имате?
Веска Ангелова: По този начин стотици фирми остават разочаровани и се отказват от последващо кандидатстване, което е свързано с една или две години чакане за нова схема. По този начин с повече схеми, обявени през годината и с ясни времеви периоди повече кандидати ще успеят да се възползват от ясните възможности.
Клара Маринова: Госпожо Ангелова, много ли е голяма конкуренцията в България, пък и на външните пазари, в областта, в която вие развивате производството?
Веска Ангелова: На българския пазар мога да кажа, че имаме конкуренция, но така се стекоха обстоятелствата и доста от клиентите повярваха на нашия продукт и мога да кажа, че 90% от пазара в България държим ние.
Клара Маринова: Имате ли проблеми в производството и какви са те?
Веска Ангелова: Без проблеми няма никъде, понякога ритмичността на снабдяване с материали...
Клара Маринова: А междуфирмената задлъжнялост вас засегна ли ви?
Веска Ангелова: Не се оплаквам съвсем, но не мога да кажа, че не ни е засегнала, това наистина много тежи, тъй като постоянно се чувства недостиг от оборотни средства.
Клара Маринова: В този смисъл оперативните програми са един от сполучливите, добрите изходи, защото това е живо финансиране, необходимо на всяка една от фирмите. Впрочем, понеже говорим за конкуренцията, освен с качество, с какво успявате да надделеете над вашите конкуренти?
Веска Ангелова: С възможността да бъдем гъвкави, да можем да реагираме за всеки един клиент поотделно, индивидуално.
Клара Маринова: Смятате ли да разширявате вашето производство?
Веска Ангелова: Да, определено, смятаме да се усъвършенстваме и да бъдем добри доставчици в някои други продукти.
Клара Маринова: С какви продукти смятате да увеличите вашата номенклатура?
Веска Ангелова: Подобни на този, такива пластмасови изделия, които са годни за хранителни цели.
Клара Маринова: Още веднъж да припомним, вашата фирма преди десетина години е започнала своята дейност, откъде започнахте, от какво започнахте?
Веска Ангелова: Започнахме от нулата, моят съпруг е добър специалист инструменталчик и той пожела да работим в областта на пластмасовите изделия и после развихме производството на металните детайли и сега, ако се възползваме от програмата отново, бихме усъвършенствали това второ звено.
Клара Маринова: Маркетингово проучване правихте ли преди да стартирате производството?
Веска Ангелова: Не.
Клара Маринова: Значи започнахте от нулата и въпреки всичко успяхте без маркетингово проучване.
Веска Ангелова: Да, този път наистина мога да кажа да. Защото този продукт нямаше в България кой да го прави и беше предизвикателство от една фирма, която го внасяше от чужбина и казаха - пробвахме да го направим в България, но никой не успя. Аз казах - дайте ни продукта, пък ние ще опитаме. И така започнахме с една матрица с едно гнездо.
Клара Маринова: И сега сте стигнали до?
Веска Ангелова: До 16 гнезда. Малко ми звучи като ония лаф - „Купих един чифт маратонки, продадох ги, после купих два ...", но при нас наистина така беше пазарът, клиент след клиент сме превземали.
Клара Маринова: Значи анекдотите се реализират понякога?
Веска Ангелова: Да, така излиза.
Клара Маринова: Какви са най - близките планове за вашата фирма?
Веска Ангелова: Най - близките планове са да разаширим пазара, да уплътним капацитета, който имаме.
Клара Маринова: Накъде гледате повече, в България или навън?
Веска Ангелова: Навън, в България смятаме, че повече няма какво да искаме.
Клара Маринова: Кой е най - големия пролбем в икономиката, в частност в производството във вашия сектор?
Веска Ангелова: Точно задлъжнялостта, това е най - големия проблем, и некоректното отношение, то върви по веригата, ако аз ви обещая, че ще ви платя на 5 - ти, то върви по веригата, аз обещавам на 6 - ти, но не мога, защото вие не сте ми платили.
Клара Маринова: Впрочем вие сте фирма, която само 10 години съществува на пазара, но вече е постигнала успехи, имате ли намерение да разширявате и още изделия да произвеждате?
Веска Ангелова: Да, това да, определено.
Клара Маринова: Аз ви пожелавам успех, и не се съмнявам, че ще го имате, благодаря ви за участието, хубава вечер!
Веска Ангелова: Благодаря ви!
Клара Маринова: Това беше моя събеседник Веска Ангелова, фирма „Ким Пласт" ООД за производство на пластмасови изделия, с