28-02-2014 | 15:51 ч.

„Пари за Вашия бизнес”, съвместна рубрика на „Радио К2” и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската ик

„Пари за Вашия бизнес”, съвместна рубрика на „Радио К2” и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.”, Инвестираме във вашето бъдеще.

„Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще.

 

 

 

Клара Маринова: Уважаеми слушатели на „Радио К2", вие слушате „Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще. В съвместната рубрика на Радио К2 с Министерството на икономиката и енергетиката представяме възможностите на ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика", която дава добри перспективи за умните, иновативните. В края на програмния период примерите за успешни проекти не са малко и ние ще ви ги представяме в нашата програма всяка седмица в сряда и четвъртък от 17.30 до 18.00 часа и в събота между 13.00 и 13.30 часа. В ефира на „Радио К2" ви срещаме с успели български фирми, за да поговорим за добрите практики,  реалните действия и възможности пред българския бизнес. Ще представяме не само успешни проекти, но ще дискутираме и проблемите, които срещат фирмите при кандидатстване по ОП „Конкурентноспособност". Голяма част от тях управляващият орган се е опитал да отстрани за новата програма, която ще действа в периода 2014 - 2020 година. И докато тя все още чака одобрение, старата програма все още работи ефективно и предоставя още възможности за проекти на българските фирми. В следващите 30 минути ще бъдем заедно с вас, слушателите на „Радио К2", и с моя събеседник днес Пламен Великов, изпълнителен директор на фирма „Мегахим" АД, град Русе, за производство на бои и лакове, здравейте, господин Великов!


Пламен Великов: Здравейте, драго ми е да ви чуя!


Клара Маринова: Да започнем нашия разговор с основните характеристики в дейността на вашата фирма.


Пламен Великов: Нашата фирма съществува вече повече от 20 години и за този период се разви като една от водещите фирми в областта на производството на лако - бояджийски материали. Предполагам, че на всички строителни фирми нашата фирма е добре известна и са ползвали наши продукти. В общи линии ние завоювахме добри позиции на българския пазар, имаме добри позиции и на външни пазари, основните ни продажби в момента са в Англия, Австрия, Белгия, Румъния, Русия, в общи линии продаваме в 16 държави, като по - големият процент от нашето производство практически е за износ.


Клара Маринова: Да влезем в детайлите, какво произвеждате по - конкретно и защо вашата фирма е предпочитана?


Пламен Великов: Бих разделил продуктите на две основни групи, едната група е „направи си сам", това за е гражданите, които си купуват бои за вкъщи, дали са водни или алкидни, зависи какво ще си ремонтират, другата група са индустриални продукти, които се купуват основно от големи компании, които извършват ремонт или произвеждат нови машини, голяма част от пътните маркировки в страната са произведени от нас и други такива индустриални продукти.


Клара Маринова: Защо ви предпочитат клиентите вас, как си обяснявате?


Пламен Великов: Честно казано в момента ситуацията е в една от мъртвите си точки, знаете, че строителството беше в добър възход в периода 2007 - 2008 година, след това настъпи един доста кризисен период. В този кризисен период, по наши изчисления, пазарът се е свил с 30% - 40%, което е доста за един пазар като българския, който така или иначе не беше много развит. Факторите са много, но според мен интересът е с кредитирането. На пръв поглед двете неща нямат връзка помежду си, но моето мнение е, че банките и изобщо лихвите по кредитите влияят изключително много върху решенията на хората да си построят ново жилище или да си направят ремонт. В по - голямата част от случаите това се извършва в комбиниран вариант, собствени средства плюс кредит. Ако стойността на кредита е висока, хората го отлагат. Например през 2010 година направихме изчисление, че ако човек си купи едно средно жилище от порядъка примерно на около 500 евро на квадратен метър около 100 квадратни метра, лихвите само биха стрували толкова, колкото е средната заплата за страната. Към днешна дата тази ситуация се промени значително, лихвите по депозитите виждам, че паднаха под 2%, а лихвите по кредитите предполагам, че ще ги последват съвсем осезаемо в скоро време. Това ме кара да си мисля, че още през тази година ще усетим едно развитие върху пазара. Това би повлияло не само върху жилищните заеми и покупката на жилища, но въобще върху целия бизнес, би вкарало парите в оборот.


Клара Маринова: Откъде научихте за ОП „Конкурентноспособност" и възможностите, които тя предлага?


Пламен Великов: За програмата се пише много, дори не мога да кажа откъде научих за пръв път, тя е широко прокламирана, предполагам, че всички хора са запознати, че съществуват такива програми. На първо място бих казал, че няма община, която да не работи по европейски програми и европейски фондове, всички общини имат проекти и това е нещо, което общините прокламират много широко. На второ място самата ОП „Конкурентноспособност" има доста инициативи, които не остават незабелязани, особено от бизнеса.


Клара Маринова: Господин Великов, използвахте ли консултанти при подготовката на документите за кандидатстване, или сами се справихте?


Пламен Великов: Трудно бихме могли да се справим, защото материята е строго юридическа и в тази част, в която трябва да се подготвят самите документи, е редно да се използва съпорт, може да не са консултанти, но при всички случаи трябва да бъдат юристи. Има някои неща, които са трудни за разбиране, особено ако човек няма юридическо образование.


Клара Маринова: Господин Великов, с колко проекта сте кандидатствали по ОП „Конкурентноспособност"?


Пламен Великов: До момента имаме реализирани 2 проекта.


Клара Маринова: Сега ще ви помоля да разкажете подробно за всеки един от тях, какво направихте по тези проекти, какво реализирахте като ефективност след тях?


Пламен Великов: Първият ни проект е „Засилване на конкурентните предимства на „Мегахим" с въвеждане на съвременни технологии". В нашия бизнес ние можем да направим една цветна боя с готови колорации и пигменти от много фирми, производители на такива готови продукти, но тогава боите стават ограничени като брой цветове, като възможности, освен това стават и значително по - скъпи. За да можем да подобрим конкурентноспособността, ние решихме да си оборудваме такъв цех, в който правим самите пигментни пасти. Този проект беше за такива пигментни пасти, ние си закупихме високопроизводителни мелници от испански производител и в момента имаме изключително добро оборудване. Има интерес и от други компании към нас да им произведем такива продукти. Това са и някои европейски производители.


Клара Маринова: Проектът ви само оборудване ли включваше или обновление на производствени помещения и други дейности?


Пламен Великов: Не, само оборудване, само машини.


Клара Маринова: На каква стойност са проектите, които реализирахте?


Пламен Великов: Първият проект е за 900 000 лева, като това е целия проект, там получаваме 60% като бонус. Вторият проект беше значително по - скъп, той е около 5 милиона, но за него получихме помощ около 1,6 милиона.


Клара Маринова: Вторият е много голям проект!


Пламен Великов: Да, той е и по - интересен, ние въведохме пълна автоматизаця, това са 2 линии за производство на бои, които практически имат няколко различни измерения. Едното измерение, от което ние всъщност тръгнахме, е свързано с екологията. Представете си, ако трябва да произведем една латексова боя и я направим в червен цвят и след това решим да направим син, ние трябва да измием съдовете. Това е много трудно и ние трябва да го излеем някъде в канализацията, което би било проблем. Ние тръгнахме да търсим каква е практиката по света, намерихме фирми от САЩ, Япония, Европа, контактувахме с тях и стигнахме до извода, че е най - добре да използваме от всички по малко, да направим една наша компановка. Направихме такава компановка, тя изисква боята да се произведе директно в съда, в който се продава. Смесват се отделните компоненти, минава през едни специални миксери, самата система е доста интересна...


Клара Маринова: Това е почти революционно откритие.


Пламен Великов: Има го по света, не е първото нещо, което се прави, но така или иначе ние имахме до преди Нова година около 8 000 кубически метра вода, използвахме основно за миене. В момента ние имаме около 40 литра на седмица отпадъчна вода, сами разбирате каква е разликата. И това беше първоначалната стъпка, за да тръгнем към тази идея. После ние доразвихме, в самата линия вкарахме много роботи, включително и финалния, палетизиращия робот, който подрежда палета и ги фолира, той е „Фанук" от Япония, една от най - добрите техники. Линията наистина е страхотна, освен всички тези неща, тя е оборудвана с наклонноинтегрирана система, управлява се с компютър, може дистанционно да се командва, освен това има 5 000 датчика по цялата линия, които пряват пълна диагностика на линията и могат да кажат ако не работи нещо, къде е проблемът, какъв точно е, всичко е застраховано в пъти.


Клара Маринова: Срещнахте ли трудности при изпълнението на първия, а и на втория проект, и какви са тези трудности?


Пламен Великов: Трудностите основно идват от разликата в законодателството на държавите от ЕС, да не говорим пък за тези, които са извън ЕС. В Испания например един документ за актуално състояние се издава от общината, по начало регистрацията на фирмата се прави в общината. В България такъв документ се издава от съда. Ние, не знаейки това, подготвяйки документите, поискахме да ни представят съдебни документи, че са актуални фирмите, с което ги вкарахме в страхотни затруднения, защото провеждахме тръжна процедура и за тази открита тръжна процедура кандидатстват фирми от цял свят, италиански, американски, испански. В един момент установяваме, че с различните законодателства е много трудно, макар че са в ЕС, много трудно можем да намерим решение, което да удовлетвори всички. Имахме и такъв случай, ние изискваме документи, че всички, които представляват дружесвото, нямат задължения в рамките на ЕС. Обаче по време на тръжната процедура, която продължава около месец, единият от представляващите дружеството почина. Беше много трудна задача да искаме от близките акт за смърт, нито ги познаваме, нито нищо, не знам как могат да се избегнат тези неща, по - скоро юридически, създават страхотни проблеми като цяло. Когато изготвихме тръжната документация, ние естествено я правим в европейски мерни единици, за американските и японските фирми, които кандидатстват при нас, на тях им е много трудно да дадат оферта в тези мерни единици и се наложи да преработваме проектите, това доста забави нещата, стана доста тромаво, някои фирми се отказаха да кандидатстват. Има такива дребни детайли, защото те ако не ни дадат в такива мерни единци, програмата ги отхвърля тотално, те не могат да бъдат изобщо кандидати, а това не е съвсем правилно.


Клара Маринова: Господин Великов, как се промени дейността на фирмата ви след реализирането на тези два проекта?


Пламен Великов: Основните промени бяха свързани с условита на труд. Ние доста подобрихме, практически физически труд почти нямаме. Може би ще ви е интересно да ви разкажа, имахме едно посещение, правихме за чужда компания под чужда марка определени бои. Те казаха едно от условията е да направим одит във вашата фирма, ние се съгласихме и те изпратиха един професор, който да направи одит. Ние смятахме, че той ще иска да гледа качеството на боите, разни такива неща, той обаче единственото нещо, което поиска, беше да проведе разговор с работниците и служителите. Аз го попитах защо е важно това за тях, той ми отговори, че за тях е важно боите да се произвеждат в условия, които не поставят никой в унизителни условия на труд.


Клара Маринова: Колко важно неща, да!


Пламен Великов: Той каза, че за тях основното лого е, че продуктите са произведени в човешки условия и да не е използван детски труд. Разбирате ли, те са акцентували основно върху това, което ме накара да се замисля, че всъщност ние постоянно трябва да подобряваме условията на труд на хората. Затова го разказвам, защото е изключително важно.  Другото, което много увеличихме при нас, е капацитета, капацитетът ни се увеличи почти двойно, не че ние имаме вече двоен пазар, но това ни дава определи възможности, които са важни в случая. Друго важно нещо за нас беше точността на дозиране, това е важно за нашите продукти. Ако преди една боя я детонирвахме, то се губи много време, това са квалифицирани хора, сега се прави автоматично и всичко става от първия път. Не на последно място имаме изключително точна отчетност, всяка бройка, всяка кутийка, всеки грам къде какво е влязло, влиза в компютрите.


Клара Маринова: Разширихте ли номенклатурата на производството?


Пламен Великов: Това го направихме, но не е свързано с програмата, това би могло да стане и без програмата, но благодарение на програмата ние сме по - мобилни и заради значително по - високия капацитет, ние практически го правим с лекота.


Клара Маринова: Увеличихте ли броя на пазарите си, увеличихте ли обема на българския пазар и броя навън?


Пламен Великов: Ние като цяло имаме такава програма, че всяка година се опитваме да завземем още една страна, ако мога така да се изразя. Тази година сме си избрали 2 страни и се надяваме да имаме добър успех.


Клара Маринова: Дано да успеете! Господин Великов, много е важно състоянието на кадрите, с които работите, наложи ли се допълнително обучение на персонала след въвеждането на новото оборудване?


Пламен Великов: Този въпрос е много интересен, при условие, че сме сменили линиите с такива интегрирани системи, е необходимо да имаме и много по - високо квалифицирани специалисти. Ние направихме две неща, едното е, че потърсихме хора, които говорят английски свободно и в същото време са и ай ти специалисти, естествено това са хора с висше образование. Второто нещо, което направихме, е да обучим персонала, който имаме, за да работи с новите линии. По втория въпрос се наложи да имаме при нас 10 души от Испания, които практически в продължение на 3 месеца обучаваха персонала и участваха наравно с нас в монтирането на оборудването и въвеждането в експлоатация.


Клара Маринова: А в резултат на тези проекти разкрихте ли нови работни места?


Пламен Великов: Да, разкрихме нови работни места и те са висококвалифицирани.


Клара Маринова: Увеличи ли се реализацията на вашата продукция?


Пламен Великов: Ние сме лицензианти на „Дюпон", един от техните брандове, ние произвеждаме и боите на „Дюпон". По линия на тези брандове ние имаме постоянни одити на всеки 3 месеца от „Дюпон", които проверяват качеството, начина на производство, качеството на самите бои. Те самите са много впечатлени от дизайна на нашата линия. Те имат лицензианти на този бранд в 169 страни. По тяхна молба ние се съгласихме да демонстрираме нашата линия и нашите умения пред всички останали лицензианти. Почти постоянно идват от цял свят, последно тук бяха от Тайланд специалисти, на които ние демонстрираме какво сме постигнали. Така че от такава гледна точка ние постигнахме много добри резултати. Другото, което успяхме да постигнем, сега имахме клиенти от Грузия, ние с радост им показваме какво и как правим, те останаха много впечатлени и веднага получихме и договори за настоящата година.


Клара Маринова: Господин Великов, вие имате сериозен опит при кандидатстването по проекти по ОП „Конкурентноспособност", интересно е да споделите опита си с други бенефициенти, какъв съвет бихте дали на хора, които за пръв път възнамеряват да кандидатстват по ОП „Конкурентноспособност"?


Пламен Великов: Моят съвет е такъв, предполагам всички фирми си правят стратегия за развитие за следващите 5 или 10 години, важното е да си направят една ясна и много точна стратегия какво искат да постигнат за някакъв определен, малко по - дълъг период. На тази база те трябва да преценят какво им е необходимо за постигането на тези цели. Те трябва да си направят един проект и какво им е необходимо за този проект. В този проект трябва да видят какви пазари гонят, какви обороти гонят, колко души ще бъдат наети, тези неща трябва да им бъдат ясни. Тогава могат да си направят проект и да закупят само това, което наистина им е необходимо. Защото много проекти остават неизпълнени, поне от това, което виждам, защото са твърде амбициозни, а в крайна сметка и самите фирми трябва да ги съфинансират. Аз мисля, че целта на програмата е да се съкрати времето за осъществяване на тези проекти и втори път дава възможност да се закупи по - висококачествено оборудване, това са възможностите на програмата и човек трябва реално да ги преценява. Да се купуват неща заради това, че има програма - това е много голяма грешка. Не бива да се забравя още едно важно нещо - самите програми дават възможност за сертифициране на продуктите, ако фирмите искат да продават в Западна Европа е задължително сертифицирането, не само сертифицирането по ISO, самите продукти също трябва да бъдат сертифицирани. В тази част мисля, че трябва да се работи много.


Клара Маринова: Интересно е да ни разкажете, господин Великов, дали бихте кандидатствали по друга схема на ОП „Конкурентноспособност"?


Пламен Великов: Честно казано да, бих кандидатствал, в момента тече една програма по „Технологично обновление", тя, доколкото знам, е последната програма за периода 2013 и ние имаме проект, входиран по тази програма.


Клара Маринова: Предстои да се работи в рамките на новата оперативна програма 2014 - 2020, наясно ли сте вече с нея, имате ли интерес отново към тази програма?


Пламен Великов: Честно казано имам интерес, но все още няма никъде публикувани промените или самата програма.


Клара Маринова: Тоест тепърва ще следите тези процеси?


Пламен Великов: Да, на този етап аз не съм чел почти нищо за новия програмен период. Зная, че ще има промени, но те все още не са публикувани.


Клара Маринова: Ако трябва да обобщите вашето участие с тези 2 проекта по ОП „Конкурентноспособност", как бихте ги оценили?


Пламен Великов: В общи линии ние сигурно и без програмата щяхме да ги работим, но може би щяхме да ги направим за период от 3 години или повече време. Благодарение на програмата ние успяхме да ги направим в рамките на една година, а това е изключително важно.


Клара Маринова: Аз ви благодаря за вашето участие, пожелавам ви успехи и занапред и хубава вечер!


Пламен Великов: Благодаря ви, и на вас и вашите слушатели!


Клара Маринова: Благодаря ви! Вие слушахте Пламен Великов, изпълнителен директор на фирма „Мегахим" АД за производство на бои и лакове, град Русе. . С това завършва днешното издание на „Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще. Уважаеми слушатели на „Радио К2", очаквайте и следващите разговори в съвместната рубрика всяка седмица в сряда и четвъртък от 17.30 до 18.00 часа и в събота между 13.00 и 13.30 часа.


Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече