20-02-2014 | 16:34 ч.
„Пари за Вашия бизнес”, съвместна рубрика на „Радио К2” и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската ик
„Пари за Вашия бизнес”, съвместна рубрика на „Радио К2” и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.”, Инвестираме във вашето бъдеще.
„Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще.
Клара Маринова: Уважаеми слушатели на „Радио К2", вие слушате „Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще. В съвместната рубрика на Радио К2 с Министерството на икономиката и енергетиката представяме възможностите на ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика", която дава добри перспективи за умните, иновативните. В края на програмния период примерите за успешни проекти не са малко и ние ще ви ги представяме в нашата програма всяка седмица в сряда и четвъртък от 17.30 до 18.00 часа и в събота между 13.00 и 13.30 часа. В ефира на „Радио К2" ви срещаме с успели български фирми, за да поговорим за добрите практики, реалните действия и възможности пред българския бизнес. Ще представяме не само успешни проекти, но ще дискутираме и проблемите, които срещат фирмите при кандидатстване по ОП „Конкурентноспособност". Голяма част от тях управляващият орган се е опитал да отстрани за новата програма, която ще действа в периода 2014 - 2020 година. И докато тя все още чака одобрение, старата програма все още работи ефективно и предоставя още възможности за проекти на българските фирми. В следващите 30 минути ще бъдем заедно с вас, слушателите на „Радио К2", и с моя събеседник днес Васил Филев, собственик и управител на фирма „Пасат антени" ООД, град Пешера, здравейте, господин Филев!
Васил Филев: Здравейте, госпожо Маринова!
Клара Маринова: Да започнем нашия разговор с основните характеристики в дейността на вашата фирма.
Васил Филев: Нашата фирма „Пасат антени" ООД е създадена през 1993 година като производител на сателитни антени в България. Оказа се, че ние сме единствените производители на тези продукти не само в България, но и на Балканите. Стартирахме трудно, в онези години започнахме с продукти, които тогава бяха актуални. През годините сме продължавали да инвестираме във фирмата, да търсим нови продукти, да отговаряме на постоянно променящите се изисквания на пазара на сателитни антени. Както знаете този пазар е много динамичен, сателитните оператори също са много динамични, променят се съответните изисквания на антените, от размери огромни навремето, от 2,2 метра и повече, сега масово антените са малки размери - 60 - 80 сантиметра.
Клара Маринова: Какви са параметрите на вашата продукция, защо ви предпочитат вас клиентите?
Васил Филев: Ние сме предприятие, което си запази и старото производство на големите диаметри антени, и инвестира в съвсем нови продукти, такива, които са актуални, както сега на българския пазар, така и последните години в чужбина.
Клара Маринова: Къде намирате пазар за вашата продукция?
Васил Филев: Преди десетина години изнасяхме продукция за 16 държави в Европа. В момента пазарът е по - свит, но изнасяме за Чехия, Румъния, Гърция, имаме износ и за Израел.
Клара Маринова: На българския пазар как се представяте, какъв е относителният дял?
Васил Филев: През последните 3 години относителният дял за българския пазар е 90% и 5% за износ, това се дължи на голямото търсене на нашия продукт от новите оператори на така наречената услуга дайрект - ту - хоум, което означава разпространение на телевизионни програми от спътник директно до абоната.
Клара Маринова: Работите само за такива фирми разпространители, или работите и за крайния клиент?
Васил Филев: Много рядко нашата фирма продава продукт на краен клиент, най - вече работим на принципа на търговията на едро.
Клара Маринова: Колко души работят във вашето предприятие?
Васил Филев: В момента работят 27 човека, имали сме години, в които работиха до 70 човека.
Клара Маринова: Защо се намалиха хората във вашето предприятие?
Васил Филев: Намалиха се защото технологията се промени и оттам нататък нуждата от работна сила намаля значително.
Клара Маринова: Откъде научихте за ОП „Конкурентноспособност„ и възможностите, които тя предлага?
Васил Филев: За ОП „Конкурентноспособност„, честно казано, научавах от пресата и от интернет, но интересът се заформи, когато отидох на едно учение на БТПП. Учението беше на тема „ Как да реализираме инвестиционните си намерения чрез ОП „Конкурентноспособност„. Това обучение промени мирогледа в мен за това как трябва ние да се развиваме.
Клара Маринова: И как решихте, че трябва да се развивате?
Васил Филев: Решихме, че трябва да инвестираме в нови, модерни продукти, разбрах, че с възможностите, които програмата предлага, гранта от 70%, ние можем да се справим с такава инвестиция.
Клара Маринова: Сами ли се справихте, или използвахте консултанти при подготовката на документите за кандидатстване?
Васил Филев: При подготовката използвахме консултанти, честно да ви кажа, в началото бях притеснен да тръгнем да подготвяме самостоятелно цялата документация, проектното предложение, ръководството на целия проект и затова се свързахме с консултантска фирма и използвахме нейните услуги. През целия период на изпълнение на проекта сме работили с тази консултантска фирма и искам да ви кажа, че не е лошо да се работи с консултант.
Клара Маринова: Някой ви ориентира, или вие сами си я намерихте?
Васил Филев: Там, на това обучение, което ви споменах, се запознах с представител на такава консултантска фирма и така започнаха взаимоотношенията между двете фирми.
Клара Маринова: И останахте доволен от тяхната работа?
Васил Филев: Да, много доволен останах от тяхната работа.
Клара Маринова: Господин Филев, с колко проекта кандидатствахте досега по ОП „Конкурентноспособност„?
Васил Филев: До днешна дата сме кандидатствали по 3 проекта, а сме изпълнили 2. В момента тече процедура по одобряване на трети проект, за който кандидатствахме през декември.
Клара Маринова: Да започнем подробно с вашия разказ за тези проекти, които сте осъществили, и за този, който предстои да бъде осъществен.
Васил Филев: Конкретно ако искате да говорим, първият проект, за който кандидатствахме, бяхме одобрени и подписахме договор през октомври 2011 година, по този проект ние направихме инвестиции в нови продукти, производствени подобрения в нашата фирма, като закупихме оборудване за обработка на метали. Ролорезачна машина, гилотина за метал, автоматизирана система за заваряване, една много полезна автоматична линия за прахово боядисване и по този проект внедрихме в нашата фирма специализиран софтуер за организация на производството. Другият проект беше по „Технологична модернизация" и се казва „Техонологична модернизация на производствените процеси в „Пасат антени" ООД. По този проект закупихме матрици за производство на нови антени, каквито досега не са се произвеждали нито у нас, нито в България, закупихме хидравлични преси, ленторезна машина, тръбоогъваща машина, полуавтомати за заваряване, закупихме тампонен печат машина, която автоматично печата върху антените логото на оператора или това, което клиентът желае. Закупихме една складова система, която ни оптимизира складовото простаранство и ни отвори много ценно място за осъществяването на дейностите в нашето предприятие.
Клара Маринова: А третият проект?
Васил Филев: Подали сме проектно предложение пак по „Повишаване на конкурентноспособността на „Пасат антени" ООД чрез технологична модернизация". В третия проект имаме пак заложено оборудване - матрици за производство на комуникационни антени, една много важна автоматична линия аз обезмасляване и фосфатиране на готови детайли. Имаме автоматична линия за производство на детайли огъната шпилка, машини за автоматизирано миг/маг заваряване, компресор, принтер за маркиране на изделията с цел проследяване и последващ контрол, следпродажбен. Това са общо взето активите, които сме заложили в третия проект, чакаме решение на комисията, надяваме се да бъдем одобрени, защото разбрах, че само това е пътя, участие в програмите по ОП „Конкурентноспособност„ е пътя към модернизация на българските предприятия.
Клара Маринова: Само за закупуване на машини ли бяха тези проекти, или и за други дейности?
Васил Филев: Имаме и софтуер в първия проект, той оптимизира много дейностите по производството, отчета, складирането и продажбите.
Клара Маринова: На каква стойност са проектите, които реализирахте и този, който предстои да реализирате?
Васил Филев: Първият проект, който реализирахме успешно, беше на стойност 862 080. Реализирахме го за период от 14 месеца, много висока ефективност имаше вследствие на реализирането на проекта. Вторият ни проект беше на стойност 737 050, също успешно реализиран. Новият проект, който сме подали, е на стойност 812 800 лева и очакваме да реализираме през тази година и този проект.
Клара Маринова: Искам да се спрем подробно на още един важен въпрос, срещнахте ли и какви трудности при изпълнението на проектите?
Васил Филев: При изпълнението на проекта, честно да ви кажа, не сме срещнали кой знае какви трудности. Имахме известни притеснения в самото начало, когато трябваше да мислим за финансирането на тези проекти, но намерихме банкова институция, която ни отпусна кредити на базата на договорите, сключени с ОП „Конкурентноспособност„ и много успешно с тази институция приключваме вече втори проект.
Клара Маринова: Други трудности не сте срещнали?
Васил Филев: Имало е, не мога да кажа, че не е имало трудности, имало е малки трудности, но общо взето те не са се отразили на изпълнението на проекта. Даже, честно казано, в момента не се сещам за такива трудности, които заслужават споменаване, технически грешки в документация мисля, че не са трудности, които биха забавили изпълнението на проекта.
Клара Маринова: Господин Филев, как се промени дейността във фирмата ви след реализирането на тези проекти и как очаквате да се промени след реализирането на третия проект?
Васил Филев: Нашата фирма повиши производствения си капацитет 300%.
Клара Маринова: 300%, толкова много!
Васил Филев: 300% да, след изпълнението на двата проекта! Така е, защото преди изпълнението на проектите не сме разполагали с тази технология и машините за работа с нея. А тази технология дава производителност. След това с автоматичната линия за прахово боядисване постигнахме около 250% повишение на капацитета на боядисваните детайли, но там постигнахме един ефект - по - високо качество на боядисването, което е от голямо значение за крайния продукт.
Клара Маринова: Знаете, че ключов измерител за успеха на даден проект е дали се е увеличила ефективността, дали са се разкрили нови работни места, успешно ли се реализира продукцията, какви са резултатите при вас?
Васил Филев: Относно назначаването и откриването на нови работни места, не мога да кажа, че ние сме си изпълнили задълженията по договор, но сме назначили по двата договора, които са изпълнени, 4 нови работника. За съжаление старата технология, която използвахме, там работеха около 17 човека, тя вече много рядко се използва при нас, и тези хора, които работеха на тази линия, старата, всички бяха пренасочени към новото производство. Но очаквам до месец още 6 - 7 човека нови работници да назначим при нас.
Клара Маринова: А как оценявате ефективността от тези проекти?
Васил Филев: В нашата работа виждам много висока ефективност, в смисъл продукти, които внасяхме от чужбина и продавахме на българския пазар, ние в момента ги произвеждаме. Повишихме качеството и на старите продукти с автоматичната линия за боядисване, които до сега произвеждахме, повишихме и капацитета, многократно. От това по - добро за едно предприятие няма. Знам, че без инвестиции, предприятия в нашия сектор загиват.
Клара Маринова: Наложи ли се допълнително обучение на персонала след закупуването на новите машини по двата проекта?
Васил Филев: Да, наложи се такова обучение.
Клара Маринова: Къде получиха те такава допълнителна квалификация?
Васил Филев: Говоря за допълнителна квалификация, но фирмите доставчици, с които имахме сключени договри за доставка, в договора ние бяхме заложили клауза, че те са длъжни да обучат персонала. И имаме проведени курсове тук на място, на фирмите, които са внедрени в производството.
Клара Маринова: Тоест разчитахте на външните ваши контрагенти, с които сте работили по проектите?
Васил Филев: Да, точно така, те са специалистите, те най - добре могат да обучат персонала за работа с машините.
Клара Маринова: Вие имате сериозен опит при кандидатстването по проекти по ОП „Конкурентноспособност„, интересно е да споделите опита си с други бенефициенти, какъв съвет ще им дадете, особено на онези, които за първи път възнамеряват да кандидатстват по ОП „Конкурентноспособност„?
Васил Филев: Колеги, които мислят дали да участват, бих им дал съвет - колеги, участвайте! Колеги, обърнете се към консултантска фирма, която ще ви помогне много при изготвянето на документацията, тя не е толкова сложна, сега на този етап на развитие, нашата фирма сама може да се справи с проектиране, кандидатстване и ръководство на проект. Аз на този етап пак използвам консултантска фирма, защото това е един ресурс, който трябва да отделим от нашето предприятие, ресурс като хора и знания. Предпочитам да го използвам като външна услуга, нашите хора да бъдат по - ефективни на работното си място.
Клара Маринова: На какви условия трябва да отговарят фирмите, които кандидатстват, на какви условия трябва да си отговорят управителите, собствениците, изпълнителните директори, преди да кандидатстват по ОП „Конкурентноспособност„?
Васил Филев: Преди да пристъпят към кандидатстване, искам да посъветвам моите колеги много внимателно да обмислят какво искат да направят, какъв е пазарът за този продукт, къде могат да го реализират, на каква цена. След това да си направят разчет на финансите, да говорят с кредитни институции, предварителни разговори да проведат с кредитни институции, защото финасирането на малките предприятия по такива проекти, според мен, е най - голямата трудност. Нашата фирма има добри финасови показатели и всяка финасова институция би ни отпуснала кредит, но има фирми, които имат крещяща нужда от инвестиции, произвеждат нещо, но с остаряла техника. Аз видях при нас, ние удължихме живота на нашето оборудване с 60% вследствие на изпълнените два проекта. Ако бъдем одобрени и по третия проект, аз съм 99% сигурен, че ще бъдем одобрени, ние ще се превърнем в една модерна фирма от съвременно европейско равнище и ще можем да мислим много по - спокойно за бъдещето си.
Клара Маринова: Значи на първо място трябва да помислят за финансовото състояние на фирмата, така ли да разбирам?
Васил Филев: Не, най - напред да си осигурят финансиране, дали ще бъде собствено, или с привлечена инвестиция от банка или друга финансова институция, да бъдат сигурни, че тези средства ще ги имат. Защото когато съм ходил по семинари, по изпълнение на такива проекти, много колеги поставят въпроса с финансирането, че това им е най - голямата трудност. Не е толкова трудно, просто трябва да се разговаря с финансиращи институции, трябва да се водят преговори.
Клара Маринова: Бихте ли кандидатствали по други схеми на ОП „Конкурентноспособност„, господин Филев?
Васил Филев: Да, мога да ви кажа открито, бих кандидатствал. Защото това оборудване, което имам във фирмата си благодарение на тези проекти, аз мога вече, дето се казва, хоро да си играя в моя бранш. Разбира се, че бих кандидатствал, за да внедря иновативни продукти, които никой до сега не е предложил, аз имам тези идеи и мога да го направя, защото имам оборудване.
Клара Маринова: Сега предстои да се работи в рамките на новата оперативна програма 2014 - 2020, вие господин Филев, наясно ли сте с нея, имате ли интерес отново към ОП „Конкурентноспособност„ и наясно ли сте с новите схеми?
Васил Филев: Наясно 100% не мога да кажа, че съм, даже не мога да кажа, че съм много наясно. Знам, че ще се наблегне на иновациите и конкурентноспособността в новия програмен период, но подробности няма къде да прочета, честно да ви кажа.
Клара Маринова: Но ще следите и ще чакате?
Васил Филев: Разбира се, с нетърпение чакам, говорил съм с партньори от чужбина, с които работим по съвместни проекти в телекомуникациите, чакаме да видим програмата дали ще ни позволи да участваме, точно конкретни предложения имаме като план.
Клара Маринова: Още веднъж да обобщим, вашето предприятие с какво е по - привлекателно като производство, в сравнение с други конкурентни производители на подобни антени.
Васил Филев: Ами ние нямаме конкурентни производители, с които да се сравняваме.
Клара Маринова: Нямате конкуренти на територията на нашата страна, но имате конкуренти навън, от които може да се внася.
Васил Филев: Да, може да се внася, ние се изравнихме с конкуренцията, която е навън, изравнени сме по качество, разнообразие на продуктите и цена. Даже аз мога да кажа, че сега, когато всичко произвеждаме при нас, даже мога да кажа по - конкурентна цена от колегите от чужбина, които произвеждат такива продукти.
Клара Маринова: Вие самите ли излизате на пазара, или имате посредници.
Васил Филев: В много държави имаме дистрибутори, в България също имаме доста фирми дистрибутори на нашите продукти. Посредници не може да се каже, той броншът е толкова ограничен, че няма място за посредници.
Клара Маринова: Какво е най - трудното, кое е най - сложното при изпълнението на тези проекти по ОП „Конкурентноспособност„, което на този етап не се преодолява лесно?
Васил Филев: Единствените трудности, които при изпълнението на втория проект видях тук на място, бяха леките изоставания в сроковете на доставките с доставчиците, макар че ние си бяхме планували един период запас, някои от доставчиците не можаха да се включат в сроковете за доставка с няколко дена, което е притеснително, защото не можеш да си изпълниш проекта в срок. Бих предложил, ако това някой някъде може да го чуе, да се дава 2 до 3 месеца, тези срокове от 12 месеца не са достатъчни, когато някое оборудване трябва да се произведе, инсталира и тества. Периодът от 14 месеца на първия проект, двата месеца бяха ни развързани ръцете спокойно да се работи. Докато вторият проект от 12 месеца, тук имаше период от петдесетина дни, в който доставчиците работиха денонощно.
Клара Маринова: И накрая, господин Филев, оптимист ли сте за тези иновационни модели ОП „Конкурентноспособност„?
Васил Филев: Определено съм оптимист, вярвам, трябва да се движим в тази посока, създаване на иновации, защото един продукт като минат няколко години, какъвто и да е той, остарява, и трябва да мислим за нещо ново, двигателят е новото.
Клара Маринова: Аз ви благодаря за вашето участие, пожелавам ви успех, господин Филев!
Васил Филев: Благодаря и аз, всичко добро ви желая!
Клара Маринова: Благодаря! Вие слушахте, уважаеми слушатели, Васил Филев, собственик и управител на фирма „Пасат антени" ООД, град Пещера. С това завършва днешното издание на „Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще. Уважаеми слушатели на „Радио К2", очаквайте и следващите разговори в съвместната рубрика всяка седмица в сряда и четвъртък от 17.30 до 18.00 часа и в събота между 13.00 и 13.30 часа.