02-11-2013 | 17:52 ч.
Константин Пенчев: Политиците са длъжни да реформират съдебната система
Константин Пенчев: Политиците са длъжни да реформират съдебната система
Константин Пенчев, национален омбудсман на България в интервю за Илиана Беновска, "Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Готов сте да модерирате среща между протестиращите студенти и управлението - защо?
Защото омбудсманът по закон е не само защитник на гражданите, но и медиатор т.е. посредник между гражданите и институциите. Омбудсманът остана единственият що годе здрав мост между институциите и гражданите с доверие и от двете страни - това е мой дълг. Такава среща трябваше да се състои, но в последния момент студентите не бяха взели еднозначно решение дали ще има някакъв разговор с премиера или не, въпросът е все още висящ, но аз оставам да бъда готов за всякакви контакти между институции и граждани.
Ще иницирате ли диалог, за да не ескалира напрежението?
Аз съм далеч от мисълта, че мога да давам акъл на когото и да било - още повече на цели обществени групи, по никакъв начин не бих се опитал да влияя на студентите, на протестиращите или на други групи граждани и да има кажа - това е правилно или това не е правилно - да опитаме, аз стоя и чакам и когато някой се обърне към мен за съвет или за това да бъда посредник - аз съм готов да бъда. В моята канцелария много и различни граждани пристигат, също и представители на различни групи - протестиращи и контрапротестиращи - всеки, който се обърне към мен и иска да чуе моето мнение и да поговорим заедно, аз съм отворен, но да ходя и да казвам - хора, говорете с премиера или не говорете с премиера - това не е моя работа. В момента, във времето, в което аз осъществявам своя мандат като омбудсман, наистина съм поставен пред едни нечувани предизвикателства и искам да кажа, че в контакти с други омбудсмани - имахме на скоро среща - тя бяха учудени, че българският омбудсман се счита задължен и призван да решава тези противоречия в обществото - те смятат, че тяхната роля е много по странична - да решават конкретни жалби и нищо повече - аз не го чувствам така.
Омбудсманът - потърпевш в Бюджет 2014
Бях силно учуден, защото нямаше никакви мотиви за намаляването на моя бюджет. Аз се отчетох и пред НС и пред всички комисии, че лавинообразно се увеличава работата на омбудсмана и законодателят ми възложи още една функция да бъда национален превантивен механизъм т.е. мои екипи да обикалят всички места, в които има затворени хора включително и бежанските лагери, да дават резултат от помощ, да дават съвети и препоръки на съответните органи, да бъдем в диалог и в този момент съвсем безмотивно да ми се отрежат хиляди от бюджета, които бяха дадени между другото за работата националния превантивен механизъм и да получа писмо онзи ден от г-н Чобанов такива били времената, но ако видите ли нещо много остра стане нуждата, може да преговаряме - това за мен е несериозно.
Дефицитът на правосъдие и справедливост в България
Още от 2001 като народен представител, после като председател на ВАС, непрестанно повтарям, че основният проблем на България е съдебната система, че проблемът става все по трудно разрешим, защото недъзите се задълбочават, а никой не прави нищо и не реформира нищо, рано или късно това ще се случи въпреки правителството - това или следващото, няма значение кое, това, което няма воля и не желае да се заеме с това. Хората вече излизат на улицата поради липсата на справедливост, а съдебната система е олицетворение на справедливостта в една държава - трябва да бъде.
Имат ли готовност политиците и олигарсите, които поръчват съдебната система да се лишат от това благо?
На срещата при президента, аз казах, че нямат избор и пак ще го повторя простичко, когато съм политик на власт и ми е приятно съдебната система да ме слуша и да изпълнява моите поръчки, аз трябва да знам, че когато падна от власт и стана опозиция тази услужлива съдебна система ще услужва на моите противници и мен ще ме вкарат в затвора дори несправедливо. Например аз съм олигарх и съм си купил съдии и прокурори и знам, че те работят за мен - те са очевидно подкупни и всеки един конкурентен олигарх, може да плати повече и това да е в моя вреда т.е. никой няма интерес от една неефективна, неадекватна, несправедлива, подкупна и корумпирана съдебна система - никой няма интерес от това в далечен план, в близките дни ще се реши проблемът. Не съм съгласен, че трябва да извадим политиците от кадруването в съдебната система, защото половината от ВСС се избира от парламента, защото народните представители са представители на народа т.е. тази квота е гражданското наблюдение върху ВСС - виждате, че най-големите скандали във ВСС стават с членове избрани от техните квоти. Последният скандал беше за подготвяне на избори в гилдията. Примерно, споменавам за Камен Ситнилски, аз не съм сигурен, че има нередност при Камен Ситнилски, но скандалът показва, че в гилдията няма прозрачност. Това е смисълът на различните квоти, за да не може една гилдия да командва всичко.
Има ли от къде да подхванем?
Има, но основното условие е да има консенсус между политиците, включително с гражданското общество. Тези забежки да се купуват магистрати, да си назнача свой човек за магистрат да ми върши услуги - не работят, това се показва във времето. Първият консенсус се получи с първата поправка в Конституцията, в която всички разбраха, че е необходимо да има контрол върху съдебната система.
Има корумпирани, поръчкови, но стават ли публично известни имената им?
Защо няма имена, и аз знам много имена и други ги знаят, но няма как да ги сложим в публичното пространство и няма имена, защото трябва службите, които за това отговарят да ги докажат, да ги вкарат в затвора и да свърши. Това е 23 години, всеки знае кой е бил и как е бил, службите знаят най-добре, разбира се, но няма воля тези хора да бъдат наказани - това е. Не говоря точно за лустрация, просто говоря за коренна промяна, може би, някакво възраждане на параграф 5, ако помните от Конституцията, който казваше, че в един момент всички магистрати стават сменяеми и след това стават несменяеми, този процес мина, параграф 5 отмря, но трябва да помислим не бива ли отново да се възроди нещо подобно, за да има една наистина тотална чистка, именно в името на чисти ръце - тази операция, която и студентите и протестиращите употребяват, която в Италия беше горе-долу излъчена преди няколко десетилетия, може би, трябва да се направи нещо такова, защото е прогнила системата - има много кадри от много години по непрозрачен начин, които са вече по върховете и тези хора няма как да ги направим в един момент почтени.
Как да принудим политиците и олигарсите да започнат законови промени?
Аз мисля, че този момент ще дойде, защото горката ЕК вече колко години се мъчи да ни принуди да направим това нещо, ние очевидно от вън не чуваме, но вижте, че и хората от вътре и протестиращи и непротестиращи и контрапротестиращи и всякакви казват искаме една работеща, справедлива и почтена съдебна система т.е. това е една необходимост за всички нас включително за олигарсите и за политиците и за това мисля, че рано или късно ще го направим - няма как, но ще го направим по трудния начин, както винаги става в България.
Чуват ли ви от ВСС като омбудсман?
Тогава като член ме чуваха, сега в момента не ми е работа, аз лично да реформирам съдебната система, аз само обяснявам какво казват хората, които идват при мен в приемната и която всички ние знаем - аз повтарям едни истини, които едва ли някой може да отрече.
Работи ли ВСС или само пребивава?
Аз не мога да давам оценки на работата на този ВСС, защото не участвам в него, аз давах на миналия понеже бях член, но отново още не виждам тази дългоочаквана съдебна карта, за да видим кой колко е натоварен в България и как трябва да се преразпределят, очевидно е, че има много съдилища, много прокурори, много съдии и има места, на които колегите изнемогват, а има и места, на които се чудят какво да правят и решават по две дела в месеца. Това трябваше да се направи още в миналия ВСС, имаше специална комисия, тя нищо не направи, сега и тук се работи, чета, че някакви модели се изработват, поне да свършат тази работа, да кажат този съд ще го закрием или ще направим филиал, защото няма нужда от него, но трябва да има достъп до правосъдие - това е като с болниците - здравната карта не правим, съдебната карта не правим, не знам колко години трябва да чакаме още.
Ще подновите ли искането омбудсманът да може да сезира КС?
Наистина, според мен, от името на гражданите трябва да се дадат по широки правомощия на омбудсмана да сезира КС. Аз имам това право, но това право не е универсално, каквото е например на МС и главния прокурор - да сезирам КС по всички въпроси по които е компетентен. Аз имам право само на закони и то които нарушават конкретни човешки права. Примерно аз не бих могъл това решение за мораториума да сезирам с него КС, защото това не ми е позволено, а по начало това правомощие на омбудсмана беше дадено като една стъпка към индивидуалната жалба на гражданите, т.е. понеже омбудсманът представлява гражданите той по този начин задоволява нуждата на гражданите от сезирането на КС - тук може да се разширят малко правомощията, иначе в други аспекти, зависи всичко от самата институция и от хората, защото виждате, че аз се заемам с неща, които не са работа на омбудсмана.
Да има ли право гражданинът на индивидуална жалба?
Това е много спорен въпрос. При всички положения и да получи такова право ще има един предполагам доста слаб механизъм за претегляне на жалбите - няма всяка жалба да бъде разгледана от тези 12 конституционни съдии, очевидно до тях ще стигат доста по-малко жалби, но това е така в цял свят - не би могъл районен съд да заседава по всяко едно.
Колко Ваши искания са приети и отхвърлени в КС?
За данък лихва отхвърлиха моето искане, освен това знаете, че единодушно отхвърлиха моето искане за противоконституционност на чл. 417 в ГПК даващ привилегии на банките. Сега в момента се говори парламентът да отхвърли тази привилегия, но иначе имах две много сериозни победи. Първото беше, че се премахнаха всички необжалваеми глоби и второто, че се отмениха промените в закона за общинската собственост и държавната, които позволиха да се отчуждават имоти едва ли не без да бъдат предварително и справедливо обезщетени. Сезирах КС и за моя радост, те приеха моите аргументи и тези закони в момента се преработват в парламента. Имам ограничение при сезирането на КС, защото омбудсманът не съществуваше, когато е писана Конституцията, после вече когато влезе в Конституцията, тогава се прие тази разпоредба на ал. 5 на чл. 150, с която очевидно са приели, че това са достатъчни правомощия на омбудсмана, той не е към другите органи, които са от самото приемане на Конституцията, а е в последствие сложен и за това са му дадени малко по ограничени правомощия, може би, самият законодател се е отнесъл плахо към тази институция на омбудсмана - не е знаел какво ще бъде и как ще бъде. Мисля, че с годините се утвърждава тази институция и показва, че има необходимост някой все пак да защитава гражданите. Законодателят тогава не беше дозрял за необходимостта, още не беше толкова развито гражданското общество, институцията беше в самото си начало, надявам се, този пропуск да бъде поправен, но от парламент, който ще има конституционно мнозинство.
Не са ли нарушени правата на хората от противоконституционно решение на НС?
По начало, тематично погледнато, всеки един гражданин на България има право да живее в една хармонично-правна среда т.е. всеки един акт на НС - закон или решение, които противоречи на Конституцията безспорно макар и косвено засяга правата на гражданите.
Жалбите за Топлофикация
Аз не виждам нещо да се променя. Тези промени на наредбата, които чух в последните дни, не отговарят на много въпроси, които гражданите поставят. Има много неща неизяснени, все още в сферата на прилични предложения на някои за промени на Закона за енергетиката, но отоплителният сезон започва и дори да има някакви промени в бъдеще те ще се броят за следващия сезон така, че не знам за тази зима - дано да не е студена, като дойдат новите сметки какво ще стане.
Най-близката задача
Най-близката ми и най-важна задача е да успея и да запазя нивото на работа на институцията при орязания бюджет. Няма да извърша съкращения, аз работя с 50 души, които са отдадени на работата си и на цяла България.
Вярно ли е, че сте укрили апартамент в Париж?
Тази история показва, че очевидно отново съм засегнал нечии интереси с моята дейност, защото това са едни тотални манджи, а това, че както пишеше, че ВСС ме е прикрил и не е показал резултатите от проверката, да, той наистина ме прикри, но не в моя полза, а в моя вреда, понеже аз показах документи, че нищо такова няма, ВСС си замълча и Етичната комисия изобщо не излезе с решение дали има нарушение или няма. Това беше когато трябваше да стана омбудсман - един компромат. Аз показах, че всичко ми е декларирано, а това, че имам апартамент в Париж е абсурд, ако имах щях да съм го декларирам, но аз нямам. Всичко, което имам от встъпването си като депутат съм декларирал и продължавам до ден днешен завърши Константин Пенчев в разговора си с Илиана Беновска в ефира на „Радио К2".