26-10-2013 | 19:14 ч.
Даниела Бобева: Революции с този бюджет няма да се направят
Даниела Бобева: Революции с този бюджет няма да се направят
Доц. Даниела Бобева, заместник министър-председател по икономическото развитие, в интервю за Илиана Беновска, "Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Бюджет 2014:
Бюджет 2014 е реалистичен и възможен. Можеше да направим много красив, но неосъществим бюджет. Това е бюджет на реализма и е обвързан с нашата програма. Успяхме да балансираме до голяма степен различните сектори, за да бъдат гарантирани хоризонталните политики. Това е цялостна политика във всички области, което е едно от хубавите неща на този бюджет, не че не бих могла да го критикувам, ако бях извън МС! Аз съм била в най-обичаното правителство на Софиянски и сега съм в най-мразеното правителство на Орешарски.
Бюджетът не създава работните места, той създава рамката, в която бизнеса може създава повече работни места и повече икономически растеж. Ние подготвяме рамка и държавна политика, която ще направи бизнеса по-ефективен и по-активен, най-вече чрез насърчавана на износа.
Мен ме радват особено много 3 неща в този бюджет. Първо, че има огромен ресурс заделен за програмни проекти. Ще финансираме през бюджета проекти, които ще имат висок икономически ефект. Второто е, че за първи път България отделя 20 млн. за иновация. Вярвам, че българската икономика може да се развие в областта на иновациите. Третото е, че увеличаваме много сериозно парите за реклама на българския туризъм в чужбина, подпомагаме и този сектор като приоритет. Не са много парите, но въпроса е да се използват ефективно, а не да харчим за скъпо струващи командировки на политици и министри, а да направим силна, целева реклама в чужбина, която директно ще ни докара туристи. Много се радвам също, че бюджета поставя акцент върху животновъдството и земеделието.
Самокритики:
Знаем, че чрез Бюджет 2014 ще се налага да подкрепяме под някаква форма, неефективни държавни предприятия- БДЖ, Бългаски пощи, ВМЗ, например. Иска ми се да преобърнем бюджетите на държавните предприятия, а това може да стане само с много сериозна регулация върху тяхната дейност. Ние работим и до 2 седмици ще сме готови с първия проект на Закон за управление на държавното участие- бюджетът ще е важен инструмент за управление, но не единствения.
Днес например в две магазинчета не ми издадоха касова бележка, а аз въведох касовите апарати! Според мен, през последните месеци има влошаване на индивидуалната ни дисциплина по отношение на касовите бележки, защото това е проблем на потребителите. Нашето правителство реши с добро, но така не става, трябва да почнат пак проверките, пак да се наказваме и пак да бъдем сурови и груби- това ли искаме ние?
Форма на субсидия ли е намаляването на таксата за здравни услуги на 1 лев?
В никакъв случай! Социалните услуги са задължение на държавата. Намаляването на социалните разходи увеличават вътрешното търсене, съответно имат ефект върху растежа. Голяма част на социалните разходи имат икономически смисъл. Основната ни политика е насърчаване на износа, износа като източник на икономически растеж. Важно е да имаме повече приходи, по висок икономически растеж, чрез който да харчим повече. От събираемост на данъците и растеж на икономиката ще се формира приходната част. В икономическия растеж се крие и по-добрия начин на живот на хората.
От гледна точка на макрорамката мисля, че и нашите европейски партньори ще бъдат удовлетворени от заложените нива на дефицита- 1.8. Ние сме показали, че сме дисциплинирани и не можем да си позволим по-голям дефицит. Ние имаме една от най-либералните икономики, където преразпределителната функция на държавата се поддържа под 40 %, което преди години беше мечта. Тук е важно, че разполагаме с оперативните програми, с които също правим политики.
Дефицит и приоритети:
Това е един приемлив бюджет, той едва ли ще направи революция по отношение на растежа или която и да било сфера. Той е доста балансиран и ще запази спокойствието между отделните сектори и ще даде възможност да се направят повечето от реформите, които сме предвидили. Не че не ни се иска да бъдем още по-радикални, но спазването на една прилична макрорамка е важно.
Ако има министерство, което наистина е приоритет, то това е образованието. Даваме най-много относителни средства за образование, не само от бюджета, а и по отношение на оперативните програми. Истината за развитието на българската икономика и общество е в образованието. Мисля си, че трябва да сме много доволни, че въпреки трудностите ние поставяме на първо място в дневния ред дългосрочен проблем, който много години беше неглижиран. Като че ли ние не искахме да имаме образована нация!
Намалените бюджети на администрацията- президент, омбудсман:
Има много елементи на рационализиране на разходите, вътре в рамките на отделните звена. Правим голяма реформа по отношение на обществените поръчки, която освен всичко друго, ще доведе и до намаляване на разходите на публични средства- например електронизация на обществените поръчки по отношение на купуването на лекарства. Това е процес, който ще има директен ефект върху системата и ще я облекчи малко финансово.
Мисля, че важните институции в държавата трябва да дадат тон за едно по-икономично използване на средствата. Големите разходи на МС идват от дела, които се водят в европейския съд в защита интересите на държавата и други такива. Истината е, че в МС съкратихме доста и предстой още да съкращаваме персонал.
Финансовата политика на всяко звено от държавната администрация в рамките на предвидените за нея средства може да организира дейността си- по отношение на въпроса за получаване на бонуси.
Дискусия за Бюджет 2014:
Няма популизъм, няма предизборен популизъм, това е борба с бедността. Най-бедното съсловие ще получи пари, което е добре и за тях и за държавата, защото те ще потребяват услуги и стоки и ще имаме растеж в производството.
Дебатът по бюджета ще е конструктивен, той ще е за политики. Революции с този бюджет няма да се направят, но ще се правят стъпки към верния път. Готови сме за дискусията и за предложенията.