20-10-2013 | 10:43 ч.
Сабрие Сапунджиева: Октай направи опит да убие Доган
Сабрие Сапунджиева: Октай направи опит да убие Доган
Сабрие Сапунджиева, заместник-министър на правосъдието в интервю за Илиана Беновска, "Радио К2", заяви позиции по следните теми:
В какъв ресор встъпвате?
Ресорите, които министърът на правосъдието определи да отговарям са Агенцията по вписванията, Регистърът на особените залози, Инспекторатът по закона за съдебната власт към министъра на правосъдието, Дирекция съдебни и други дейности и Бюрото за правна помощ.
Скандалът с Ана Сапунджиева попречи ли на кариерата?
Дъщеря ми не беше отзована от поста на консул във Финландия, тя сама подаде оставка с оглед на скандала, който се разгоря тогава, аз считам, че тогава Министерството на външните работи не отговори адекватно, тъй като дъщеря ми е юрист, завършила е право. Тя се яви на конкурс в Министерството на външните работи и работеше в правната дирекция, тогава и беше възложено да отговаря за имотите и да води дела за тях, тъй като тя преди това работеше в Дирекцията за строителен контрол като юрист. На конкурса и събеседването тя се представи много добре и беше взета на работа в МВнР, след две години работа там, каквито са правилата - тя се яви на вътрешен конкурс - служителите там имат това право и пътуват в чужбина като представители, не знам защо се прие тогава, че това е някаква привилегия за моята дъщеря. Аз и тогава на журналистите, които ми се обаждаха казвах, че адресът към който се обръщат е грешен, защото аз съм временно заместник-министър на правосъдието и винаги съм твърдяла, че това са временни длъжности, но дъщеря на майка си ще бъда винаги. Това е въпросът за политическата цена, която плащат участниците семейства. След като се случи това с дъщеря ми тя постави въпроса дали въобще трябва да бъде юрист - дъщеря ми плати цената включително и със здравето си, затова че тогава точно правеха реформата в частното съдебно изпълнение и натиска на силовите групировки да проникнат в частното съдебно изпълнение беше огромен, аз трябва сега да призная за близо шест - седем години, че получавах заплахи, бях предупредена, че ще платя цената, ако не отстъпя, аз не го направих и дъщеря ми плати цената.
В разговора на Сабрие Сапунджиева с Илиана Беновска беше включен слушател. Неговият въпрос към г-жа Беновска беше дали мисли, че Лъчезар Иванов от ГЕРБ може и има компетенцията да бъде депутат и с какво го е показал?
Слушателят обясни, че задава този въпрос във връзка със споменатите назначения на сегашното правителство. Илиана Беновска запита в отговор на слушателя защо е избрал само него, защото това е много репресивно и може да направи списък с всички парламентарни групи като започне от групата на Волен Сидеров на хора, който са се занимавали с охранителна дейност. В заключение на разговора на Илиана Беновска и слушателя, който се представи като Костов се договориха следващата събота в 09.00 всеки със своя списък да продължат дебата и да поканят съответните хора.
Имате ли самочувствието, че притежавате необходимия опит и подготовка да работите за справедливостта на правосъдието?
Не съм човек, който лети на крилете на самочувствието. Към всяка работа, която трябва да свърша подхождам изключително отговорно и преди всичко оценявам отговорностите, които трябва да нося, защото считам, че където и човек да работи, каквато и работа да върши - цяла сутрин слушам Вашето предаване и виждам, че задавате адекватните въпроси, освен това се опитвам да отговоря на въпросите, които задавахте и на другите Ваши участници в предаването и тъй като подхождам отговорно, не съм човек, който да дава оценка за работата на другите, за всичко това, което изредихте - за тези назначения - всеки сам за себе си ще отговори дали когато е приел да свърши дадена работа се е чувствал достатъчно подготвен, а аз считам, че имам необходимите качества не защото имам високо самочувствие, а защото всеки от нас трябва да даде знанията, които има в името на обществото, тъй като Вие много точно и ясно дефинирахте проблемите на днешния ден пред обществото. Ако искаме да живеем в по-добро общество всеки от нас трябва да даде това, което може и знае. Аз имам знания като инженер, като юрист, а и имам дългогодишен житейски опит в двете области и мога да бъда полезна на обществото с това, което знам и мога да направя. Убедена съм, че има хора, които могат да направят това по-добре, но аз заявявам пред Вас и слушателите на Радио К2, че винаги ще търся най-доброто решение, особено в министерството на правосъдието. То е връзката между съдебната и изпълнителната власт и връзката на всички юридически гилдии, които имат отношение към правораздаването. Отговарям и за Бюрото за правна помощ в контекста на ситуацията с бежанците, срещите, които проведох миналата седмица и с ръководството на Бюрото за правна помощ има какво да се свърши, тъй като всички тези бежанци имат нужда от правна помощ, от преводачи и веднага се захванах с тези проблеми, включително другата седмица ще участвам в заседание по отношение на това, как ще гарантираме защитата на тези лица.
Бежанците
Както вече подчертах още следващата седмица се събира ръководството на Бюрото за правна помощ на заседание, в което и аз ще участвам, за да обсъдим начина, по който ще се организира правната помощ на бежанците. Знаете, че правителството отпусна допълнително средства за правна помощ с постановлението на МС от септември и ние считаме, че тези средства няма да бъдат достатъчни, защото никой не може да предвиди колко бежанци ще дойдат в България, но ще се опитаме да гарантираме правна защита за тези лица - това мога да направя в моя ресор. По отношение на политиките, за които говорехте към Инспектората за закона за съдебната власт към министъра на правосъдието, това е Инспекторатът, който извършва проверките на частните съдебни изпълнители, на нотариусите, съдиите по вписванията. Знам, че има сериозно напрежение в обществото по отношение на частните съдебни изпълнители, има, разбира се, много жалби от граждани и следващата седмица във вторник в 11.00 имам среща с Камарата на частните съдебни изпълнители, с които съм работила добре в предишния си мандат - това е една реформа, която не беше довършена. Ние взаимствахме холандския модел, в Холандия изпълнението е изцяло частно от 100 години, но там министърът на правосъдието има правомощието да затваря кантори, когато те не спазват закона и именно такава беше и философията и визията за запазването на този закон. Той беше приет в 39 НС, по време на управлението на НДСВ, с встъпването ми в длъжност като заместник-министър през 2005 имахме шестмесечен срок да приемем подзаконовите актове и да стартираме частното съдебно изпълнение. В периода до стартирането му имаше няколко милиарда несъбрани държавни вземания. Когато се приемаше законът, той беше предложен във вариант изцяло частно съдебно изпълнение, НС прояви мъдрост и запази държавното съдебно изпълнение, с което да се даде възможност без да се внасят такси да се събират вземания по издръжка, по присъдени задължения на работодатели по отношение на трудови спорове. То беше запазено като алтернатива на частното съдебно изпълнение и възможност те да се съобразяват, че не са безконтролни. Проблемът дойде от там, че реформата не беше довършена във формата на дисциплинарното производство - с това ще се заема още от следващата седмица.
Тълкувателните решения на върховните съдилища не стигат ли до степен да подменят същността на закона?
Тълкувателните решения не трябва да стигат до там, че ВКС да законодателства. Те трябва да уеднаквяват практиката, но не съдебната власт да иззема правомощията на законодателната като законодателства чрез тълкувателните решения и затова ще направим анализ и на тълкувателната практика на ВКС и на ВАС, ще докладваме на министъра на правосъдието и там, където се наложи ще бъдат внесени законодателни промени. Още първия ден, в който влезнах в кабинета в Министерството на правосъдието, първото нещо, което поисках е да се свържа с предишния заместник-министър на правосъдието и да се срещна с него, защото ако имаме проблеми в последните 20 години, то е затова че всеки следващ, който идва счита, че светът започва от него и че той ще започне да прави реформите. Ние нямаме гарантиране на приемственост в институциите и във властта, а това е особено важно. Заместник-министрите не трябва да бъдат назначавани от едно правителство, а те трябва да гарантират приемствеността във властта и трябва да застъпват две години в мандата на едно и две години в следващия мандат на другото. Предишният заместник-министър на правосъдието - Деница Вълкова е в чужбина, но ще продължавам да я търся, за да може като се върне да обсъдим това, което тя е успяла да направи и какво не в рамките на нейния мандат, за да има приемственост в работата.
Виолета Николова - бившата шефка на Агенцията по вписванията
Осъдена е три години условно с пет години изпитателен срок. В различните медии излезе различна информация, но докато не видим присъдата с нейните мотиви, не бихме могли да коментираме, но това са медийните интерпретации.
Агенцията по вписванията
Аз не мога да кажа какво се е случило в Агенцията по вписванията в този период, но много предстои. Ще започнем с Министерството на инвестиционното проектиране, миналата седмица имах среща и с министър Данов, ще трябва да се положат основите на имотния регистър. В тези четири години нищо не е правено по него, съдиите по вписванията също са към министъра на правосъдието и на срещата с г-н Данов уточнихме, че създаваме междуведомствена работна група по ръководството на министър Данов с представител, заместник-министър и експерти от МЗХ, тъй като става въпрос и за земеделските земи и горите, с представител на Министерството на правосъдието и Агенцията по вписванията, представител и на Сдружението на общините, тъй като става въпрос и за имотите на българските граждани. Това е сериозен процес, защото имотният регистър и кадастърът не са акт, който може да бъде направен за две или пет години, тъй като непрекъснато има движение на имотите. Трябва да се постави началото, от него зависи много - и инвестициите и икономическия просперитет. Има много неща, които трябва да се правят и ние имаме амбицията да ги свършим. Другата седмица имам среща и с ръководството на НАП, за да видим колко са несъбраните глоби, да се търси начин да бъдат събрани и да се намери решение и на този въпрос.
Трябва ли да се махне мониторингът на България, можем ли да се самоовладеем?
Ако ние като нация, като народност имаме повече достойнство, отстояваме интересите си и не очакваме някой от вън да ни каже как да свършим работата си и какво да направим - крайно време е да извикаме неволята, крайно време е да кажем, че ние можем сами да свършим работата си, защото Европа никога не ни е казвала как да направим нещо. Надявам се да не я докараме до там, че да си внасяме съдии от вън, в България има чудесни специалисти във всички области и трябва да престанем взаимно да се очерняме и да се самосъжаляваме, а да се изправим и всеки на мястото си да свърши своята работа.
Продължавате ли да сте юридически съветник на ПГ на ДПС?
Не, аз бях съветник на ПГ на ДПС в началото на 2010, когато стартира изработването на Изборния кодекс и тъй като тогава беше закрито Бюрото за контрол на СРС, аз останах без работа, но стартирах подготовката на ИК, а от 2013г. съм член на всички централни избирателни комисии до миналата седмица. Когато станах член на Комисията за конфликт на интереси - законът изисква лицата, които участват да не са партийни членове, аз тогава преустанових членството си. Сега ще възстановя членството си - споделям ценностите и политиката на ДПС.
Защо има политически назначения в експертното правителство?
Не се наемам да отговоря на този въпрос, тъй като през последните две години и половина съм била далеч от партийната политика, разбира се, като гражданин и човек, който е бил съпричастен към ДПС съм следяла политиката му, но е нормално. България е малка страна, преди време един премиер беше казал, че в България всички сме братовчеди, партиите са форма на организация на гражданското общество.
Трябва ли медията да декларира на коя политическа партия симпатизира?
Абсолютно поддържам това, което предлагате, крайно време е ясно и открито да казваме нещата. Аз съм абсолютно откровена, не виждам какво лошо има - това е мое конституционно право да членувам в партия, разбира се, не съм длъжна да заявявам за коя партия гласувам, но заявявам, че гласувам за ДПС - аз и моето семейство.
Производството срещу Октай Енимехмедов
Каквото и да кажа, няма да бъде изтълкувано обективно, защото ние с Вас бяхме в залата, когато това се случи. Не пожелавам на никого да преживява това, което аз и моите две дъщери преживяха в тази зала, тъй като те бяха с мен като гости на конференцията, аз бях гост и стоях на балкона. Вие помните как цялата зала дори не можа да извика, а само се чу едно общо издишане и когато говоря за това в момента много се вълнувам, разбира се, че беше опит за убийство. Аз вярвам в българските институции, вярвам в българския институт с всички критики, които се отправят към него, вярвам в разследващите органи, т.е. органите на предварителното производство на Прокуратурата и аз съм убедена, че те ще стигнат до обективната истина по този въпрос.
Комисията за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси
По отношение на прословутото тефтерче на Златанов, аз искам да кажа, че го видях по телевизията - не съм го виждала. Всеки български гражданин, когато бъде повикан в НС е длъжен да се яви, не само като член на Комисията избран от НС, а и като гражданин на Р България, който уважава законите и институциите. Тефтерчето е факт, но факт е и, че Комисията се е произнасяла с решения и ако анкетната комисия иска да види какви нарушения са извършени следваше да се направи сравнение на записите в тефтерчето с решенията, които Комисията е постановила. Аз твърдя най-отговорно, че записите в тефтерчето не съответстват с решенията на Комисията. Истината по едно дело се намира на кориците на делото, тя може да няма нищо общо, защото органът, който се произнася го прави съобразно доказателствата. С оглед образуването на наказателно производство предполагам ще бъда призована и като свидетел по това дело.
Няма ли да Ви упрекнат от ДПС, че препятствате тяхна политическа акция за изобличаване на манипулации на ГЕРБ?
Аз бях заместник-министър номинирана от ДПС в правителството на Тройната коалиция, 12 години бях член на ЦИК номинирана от ДПС, в Комисията за конфликт на интереси пак бях номинирана от ДПС - за тези 12 години никога, никой не ме е викал, никога не ми е казвал какво да направя и да свърша и именно за това аз харесвам партията ДПС. Както казва председателят г-н Местан ДПС е сложен механизъм и това, че е сложен механизъм го прави по-силно, аз лично, а и в ДПС се изповядва философията, че никой няма нужда да се състезава с паднал и слаб опонент, колкото е по силен е твоят опонент, толкова по-силен си самият ти.
Силен опонент ли са ГЕРБ като опозиция
ГЕРБ са голям опонент, защото са най-голямата ПГ. Ако трябва да отговоря политически не са достатъчно силен, защото да използваш процедурните хватки, за да препятстваш работата не е национално отговорно. И опозицията и управляващите партии преди всичко трябва да се водят от това, кое е в интерес на държавата, кое е в интерес на нацията. Не е полезно винаги да си във властта, една партия трябва да е и в опозиция, за да установи структурите си, да отчете грешките си и да излезе по-силна от това.
Инициативата на Първанов да обедини левицата без БСП
Не съм виждала скоро президента Първанов, но като човек работил в неговия екип, мога да кажа, че той притежава изключителен позитивизъм към проблемите, които следва да се решават. Когато с колегите сме обсъждали проблемите и сме считали, че ситуацията е тежка, президентът Първанов винаги е казвал, че трябва да намерим най-доброто решение по този въпрос и да мислим позитивно.
Президентът Плевнелиев - съветва ли го някого как да отговаря и да свиква ли КСНС?
Мога да дам оценка само като гражданин. Екипът на президента не е само юридическият отдел, това е въпрос на анализ на екипа на президента, на неговите секретари по международните въпроси, на неговите секретари по вътрешна сигурност, на неговия дебат и с неправителствения сектор, с гражданите, с представителите на различните институции, които имат отношение към темата, а аз мисля, че по тази тема - за бежанците - има отношение цялото българско общество, защото става въпрос и за здравеопазване и за правна защита и за битови условия и за образование - на практика този проблем засяга цялото общество така, че аз не познавам секретарите и съветниците на президента, но считам, че това е въпрос, който касае всички сфери и отношение трябва да вземат всички съветници, те са хората, които подготвят материалите на президента и извършват съответните анализи, но решенията ги взима самият президент. Аз уважавам институциите, уважавам институцията държавен глава, а президентът Плевнелиев вероятно има повече информация от нас обикновените граждани. Докладите на специалните служби отиват при президента и за да вземе решение и да свика КСНС, той вероятно се опира и на тези анализи и тези доклади - това е информация, която ние не притежаваме и решението и отговорността е изцяло на държавния глава - ние можем да съдим само по видимото и това, което медиите дебатират.
Най-важните въпроси, които Министерството на правосъдието трябва да реши през този мандат
Вие казахте, че кабинетът Орешарски трябва да реформира съдебната система, но не може една власт да реформира друга. Кабинетът Орешарски трябва да направи необходимото, защото съдебната власт е една отделна власт и без волята на съдебната система и ВСС няма как да стане тази реформа, за която 20 години се говори. За мен съдебната реформа означава бързо, прозрачно, ефективно и справедливо правосъдие, а то е залегнало в процесуалните и всички останали закони. Министерството на правосъдието отговаря за условията в съдебната власт - съдебната охрана, съдебните сгради. Например миналата седмица в предаването на Росен Петров слушах председателя на СРС, за това, че се оплакваше от Министерството на правосъдието и още през миналата седмица проведох среща с него - оказа се, че всички въпроси, които той повдига чрез медиите, на практика са решени, заявявям го най-отговорно и попитах колегата Лалов, тъй като говорим за европейски ценности дали знае неговите колеги председатели на районен съд колко пъти се срещат с министър на правосъдието, защото той се оплака, че министърът на правосъдието не му вдига телефона. Това е въпрос на гледна точка и това имах предвид, когато казах, че не може изпълнителната власт да реформира съдебната - какво значи вицепремиерът и министър на правосъдието да вдига телефона на председателя на районния съд по въпроси. Не е добре когато институциите разговарят чрез медиите, те трябва да имат диалог по между си. Ние имаме амбицията да направим преглед на всички съдебни сгради, да изготвим програма с краткосрочни, средносрочни и дългосрочни приоритети и тя да бъде приоритет на всички правителства, трябва да видим кои съдебни сгради, но те касаят и Прокуратурата и следствието и пробационните служби и започваме от ниво районен съд - районна прокуратура във всеки съдебен район, окръжен съд - окръжна прокуратура, служби по вписванията, преглед на тези сгради - да кажем кои от сега действащите са функционални и могат в тях да функционират съответните институции свързани с правосъдната дейност, кои трябва се настрояват и престрояват в краткосрочен период и къде ще е необходимо изцяло ново строителство и това трябва да е една програма в рамките на 10 години, по която да има консенсус - това е едно от нещата, които аз считам, че трябва да направим. Бих искала да зъвърша с цитат от стихотворението „Левски" на Иван Вазов: „ И всякоя възраст, класа, пол, занятье / зимаше участье в това предприятье / богатий с парите, сюрмахът с трудът, / момите с иглата, учений с умът, / а той беден, гол, бос, лишен от имотът, / за да е полезен дал си бе животът!" - ние имаме нужда от такова единение, всеки с това, с което може да помогне завърши Сабрие Сапунджиева в разговора си с Илиана Беновска в ефира на „Радио К2".