19-10-2013 | 15:25 ч.
Явор Нотев: По Костинброд ВКП и МВР не дават отговор, буди тревога за манипулация
Явор Нотев: По Костинброд ВКП и МВР не дават отговор, буди тревога за манипулация
Явор Нотев, народен представител от АТАКА и заместник - председател на комисията по правни въпроси, в разговор с Илиана Беновска в ефира на „Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Могат ли правителството и парламента да изпълнят националната програма, която отговаря на дневния ред на обществото.
Явор Нотев заяви, че въпросът може ли не трябва да подменя въпроса трябва ли да се работи в тази посока с всички средства на институциите. Би трябвало да се направят усилия да се изпълнят поне част от тези задачи, без оглед на конкретния формат на изпълнителната власт или парламента. Въпросът дали властта е в състояние да се справи е перманентен и е под зоркия поглед на гражданското общество и под контрола на Европа. Оценката ще бъде дадена постфактум. Явор Нотев заяви, че самият той не би могъл да се ангажира с ясен отговор.
Легитимността на предсрочните парламентарни избори на 12 май и случилото се в деня за размисъл.
Явор Нотев заяви, че последните парламентарни избори са били легитимни, доколкото не са били ефективно опровергани. Не става въпрос само за решението на Конституционния съд, но и до други оспорваниия, които не са довели касиране на резултатите от изборите. На въпроса дали прокуратурата и МВР са предприели достатъчно активни действия, за да се разбере за къде са били предназначени тези бюлетини и кой е бил поръчителя, депутатът от АТАКА отговори, че истината за този ден за размисъл не е била поднесена на българското общество. Отговорът се очаква именно от прокуратурата и МВР. От преките участници в тези действия едва ли може да се очаква изцяло да разкрият самите действия. TV7 от своя страна не е дала докрай отговори на въпроси, с които може би разполага. Явор Нотев продължи, че вероятно всеки от участниците в тези събития разполага с повече информация от тази, която изнася пред обществото. Когато има такива случаи задължително се провежда съответното разследване и то от специализирани органи, именно за да излезе цялата истина. Помолен да коментира изпратения от името на Борислав Сарафов имейл до „Радио К2" с преписката по Костинброд и изявлението на главния прокурор Сотир Цацаров, че не може да съобщи кой е изпратил преписката, но има един уволнен, Явор Нотев отговори, че той самият по време на среща с ръководството на Върховна касационна прокуратура ги е връщал към този случай, включително и към това, че поведението на разследващите е било нестандартно, защото не са проявили професионализъм и умения, за да съберат доказателства за готвеното тежко престъпление. МВР и прокуратурата не са имали едно професионално и последователно поведение за залавянето на престъпника на местопрестъплението. Това продължава да не се случва и ние все още нямаме отгово на важния въпрос, въпреки демонстрираната активност от органите на прокуратурата. На юристите е направил впечатление излъченият директно в ефир следствен експеримент с отварянето и разпознаването на бюлетините, направено от прокурори от ВКП. Въпреки амбициозния анонс толкова време след това все още няма отговор. Според Явор Нотев това състояние не е оправдано и буди известна тревога и съмнение, че от дистанцията на времето отговорите могат да бъдат манипулирани.
Трябва ли да продължи мониторингът на ЕК в областта на правосъдието.
Според Явор Нотев емоционалният отговор, който трябва да бъде даден от всеки един български гражданин е, че този мониторинг трябва да бъде прекратен, с посланието към нас, че бихме могли сами да се справим в тази сфера. Това е силно свързано с усещането за национален суверенитет и зрялост на обществото. Депутатът от АТАКА напомни, че е имало призиви да си внесем съдии от чужбина, което е недопустимо, обидно и омерзително. Трябва обаче да се вгледаме и в случаите, които служат за известно основание този мониторинг да продължава. Явор Нотев заяви, че неговото лично убеждение е, че задачата да се справим с тези проблеми е лично наша, българска задача и мониторингът с нищо не ни е помогнал да излезем от тази ситуация. Той продължи, че не е оптимист, че това е инструментът и средството, което ще помогне на правосъдната ни система.
Какво се случва по делото „Соло" и защо то се бави вече четири години.
Явор Нотев заяви, че бързината на правораздаване стои на вниманието на всички. Административните ръководства и ВСС също обръщат внимание на това. Причините за забавянията са много, включително и битови. Конкретно за делото „Соло" то върви с обичайното за нашето правораздаване темпо, достигнало е вече до Върховен касационен съд. Явор Нотев продължи, че двата съдебни състава, произнесли се до сега по него, са взели полярни решения. Първият съдебен състав е оневинил Илиян Тодоров, заради липса на доказателства. Втората инстанция е постановила, че макар и само косвени, доказателствата са достатъчни, за да се обоснове изводът, че няма кой друг, освен Тодоров, да е извършил това деяние и да му наложи доживотен затвор. Въпросите се отнасят до авторството и респективно вината. На въпроса произнася ли се съдебната система винаги по закон и съвест, Явор Нотев отговори, че не може да направи обощението дали това се случва винаги и продължи, че се надява в по - голямата част това да е така. Що се отнася до конкретния случай депутатът от АТАКА каза, че е убеден в професионализма и на двата съдебни състава. Случаят е изключително тежък за оценка и анализ на фактите и решенията на съдебните състави си имат своето дълбоко обяснение. Това е нещо, което не може да се обясни отстрани без дълбоко познаване на делото. Разговорите върху конкретни казуси донякъде са осветлили работата на институциите в съдебната система, но в не малка степен носят своята отговорност за известно повлияване извън правото и извън фактите, само заради това, че делото е от обществен интерес, както напоследък се е наложило като понятие. Явор Нотев попита риторично има ли дела, които не са от обществен интерес.
Възвръщане на институцията Съвет по законодателство към Народното събрание.
Явор Нотев заяви, че това е една полезна институция за промени в законодателството и създаване на нови закони. Тази форма позволява да се използват познанията и опита на хора от академичните среди, висши законотворци с пряко участие в изграждането на сега действащата система. Тази форма позволява да се следи и синхронизирането на българското право не само с европейските директиви, но и вътрешното хармонизиране на собствената ни национална система, където често се допускат грешки. „Допускат се странни законодателни техники, като като най - популярната от тях е изменението на един закон с преходни разпоредби на друг, който е в съвършено друга сфера на обществени отношения, това е почти куриозна ситуация" завърши Явор Нотев разговора си с Илиана Беновска в ефира на „Радио К2".