25-02-2011 | 11:19 ч.
Пенчо Попов: Няма да се спират влакове на 10 и 11 март
Пенчо Попов: Няма да се спират влакове на 10 и 11 март
Пенчо Попов: Няма да се спират влакове на 10 и 11 март
„Не се очаква причина за спиране на влакове на 10 и 11 март. В понеделник ще имаме поредна среща със синдикатите, на която ще ги запознаем с намеренията ни", заяви директорът на БДЖ Пенчо Попов в ефира на радио К2. От КНСБ и КТ „Подкрепа" съобщиха, че организират ефективни стачки заради съкращения на служители железниците, поставени като условие за сключване на споразумение за заем от Световната банка. Ако се подпише тегленето на кредитен заем за железниците на държавата, до 2016 година трябва да бъдат освободени 30% - или около 8000 души.
Попов изтъкна обаче, че в условията на криза заплатите на служителите са си останали на същото ниво и са се изплащали навреме. Исканията за допълнителни ваучери, които се се осигурявали в миналото за железничарите, в момента няма как да бъдат удовлетворени. Няма пари и да се ремонтират цялостно влаковите композиции, за да се подобри комфорта на пътниците, призна в ефира на радио К2 Попов.
Железниците са в тежко финансово състояние. „Задълженията към доставчици са в порядъка на 140 милиона лева, а 570 милиона лева са кредитите ни общо", посочи директорът на БДЖ. Основната причина да се стигне до задълженията е, че пътническите превози не само в България, но и в цяла Европа са на загуба. Докато в някои държави обаче се отпускат субсидии, които годишно надвишават 1 милиард евро, то у нас парите от държавата стигат само за покриване на загубите, очерта не особено обнадеждаващата ситуация за сектора Попов.
БДЖ не разполага със средства за инвестиции, а пътническите влакове изпълняват повече социални функция и едва ли ще излязат на печалба, ако не се дотират от държавата. С парите от товарните превози досега се е инвестирало или са покривани загубите в пътническите. „През последните 2 години заради кризата и спирането на комбината „Кремиковци", и товарните превози вече са на загуба", алармира Попов.
„Световната банка ще отпусне заем от 460 милиона лева за БДЖ и 140 милиона лева за Национална компания „Железопътна инфраструктура". Но при условие, че има реформи", посочи той. Подготвен е план, според който трябва да се „оптимизира" администрацията, а най-важното, според него, е, че двете дъщерни дружества - за пътнически и товарни дейности, ще преминат към самостоятелно функциониране. „За да няма повече кръстосано субсидиране и да стане ясно къде какви са загубите, в какво да се инвестира", обясни Пенчо Попов.
Инвестиционната програма предвижда закупуването на нови 50 електромотрисни влака за над 7 милиона евро, както и още 200 пътнически вагона - рециклирани или нови. Заемът от Световната банка ще се разглежда през месец май, а Попов очаква през юни парите да започнат да пристигат на траншове. Банката и финансовото ни министерство ще следят стриктното изпълнение на реформите в железниците ни.
Източник: Радио К2