12-10-2013 | 18:11 ч.

Данаил Папазов: 17 млн МТ е дало за неудачния клип за цифровизацията

Данаил Папазов: 17 млн МТ е дало за неудачния клип за цифровизацията

Данаил Папазов, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в интервю за Илиана Беновска, "Радио К2", заяви позиции по следните теми:


Извод за подхода и приоритетите

Секторът, с който аз се занимавам е доста тежък с големи предприятия, които още не са реформирани - БДЖ, Българските пощи, както и предприятия в инфраструктурата, които са в началото на своето преструктуриране - почти ежедневно в тези 130 дни се наложи да гасим пожари, защото ситуацията на места беше много тежка.


БДЖ

БДЖ беше в много тежко състояние и все още е в такова. На 17 предстои среща на Министерството на транспорта, Министерството на финансите и кредиторите, на която ще представим нашите приоритети и програмата, която предлагаме за преструктуриране на БДЖ, за да може програмата да бъде веднага приложена, разбира се, след одобрението на кредиторите, за да започнем по-бързо да обслужваме нашите клиенти. Тази среща е изключително важна и я подготвяме от няколко месеца, бяха проведени много разговори, провели сме срещи и с кредиторите - възстановихме диалога и вече имаме план, които да представим, за да продължим с реални действия. Спряна е приватизацията на БДЖ в частта на товарните превози само по една причина - дружеството беше в много тежко състояние - цената, която щяхме да получим нямаше да доведе практически до никакви резултати, които да подобрят дейността на останалата част на БДЖ, напротив - щяхме да задълбочим още повече кризата. Само след няколко месеца, когато започнахме активно да търсим товари и известно съживяване на пазара, което в момента се наблюдава позволи на БДЖ в частта на пътническите превози и особено на товарните да има известно оживление - през последните месеци наблюдаваме около 30 % ръст на товарите. През годините са се отлагали промените, тъй като това е много тежък сектор за преструктуриране, това е довело до този момент, в който ние дойдохме и действително трябва да се вземат спешни мерки, още повече, че в следващия програмен период на европейските фондове се обръща много повече внимание на железопътния транспорт като най-екологичен и масов транспорт, който разбира се, почти в цяла Европа и почти в целия свят е дотиран от държавата в някаква част. В следващия програмен период сме предложили средствата, които ще са от европейски фондове да бъдат по равно, т.е. между пътните и железопътните да бъдат по 50%, с което да подобрим значително инфраструктурата, върху която и в момента се работи, за да можем да предлагаме по-качествена услуга, защото без инфраструктура, без добър подвижен състав, без ремонт на гаровите съоръжения и пероните няма никакъв шанс да се подобри дейността на БДЖ. Трябват инвестиции, а за съжаление ние се намираме в тежко положение на БДЖ и европейските фондове са един от лостовете, които могат да измъкнат железниците от тежката криза.


Български пощи

Българските пощи също са в тежко състояние, след като се либерализира пазарът от 2011 на пощенските услуги, за съжаление според мен ние сме избързали с освобождаването на пазара, защото имаше възможност той да бъде освободен на много по-късен етап през 2015г, например. След това Българските пощи започват да губят голяма част от своята дейност, поради простата причина, че много активно навлезлите в нашия пазар частни оператори са доста по-бързи, освен това те си ориентират пазара от към най-печелившите звена от пощенските услуги. Освен това от 2011 г. дотацията, която трябва да бъде плащана за универсалната пощенска услуга държавата, която по закон Българските пощи трябва да извършва - не е изплащана, тя се изплаща с две години закъснение, което за мен е необяснимо - може да си представите едно голямо предприятие да извършва услуга, да получава приходите си за тази услуга две години след като ги е извършило до какви тежки моменти във финансово отношение може да доведе - именно това се е случило в Българските пощи. Когато разгледахме методиката, по която са изчислявани дотациите за универсалната пощенска услуга видяхме, че за 2011г., която трябваше да се изплати тази година, е 22 750 000 лв., а в същото време КНС прави втора методика, която обаче не е утвърдена от ЕК и тя е вече 12 млн., ние намерихме само 2 млн. заложени в бюджета след много тежки преговори с Министерството на финансите, след това с изстискване на целия бюджет на Министерството на транспорта успяхме да намерим още 6 млн. и половина и до нова година мисля, че Българските пощи нямат проблеми. За следващата година вече сме направили нова методика, по която е изчислена дотацията за 2012 г. и се надявам тя, в пълния си размер, да влезе в новия бюджет - поне такива са разговорите до момента, за да може Българските пощи действително да започне да се преструктурира. Според мен приватизацията в Българските пощи все още е доста далеч, защото едно дружество, когато се продава в тежко финансово състояние, за него цената е винаги много ниска, заради това ние ще се опитаме да го преструктурираме, да го направим печелившо дружество, ако се появи един ден, след няколко години действително добър инвеститор, но сега нямаме такива намерения. Нашият анализ показва, че Български пощи - след като се утвърди методика - ясна, точна и прозрачна, по която да се изчислява универсалната пощенска услуга, за 2012г. размерът е около 14 млн. лева - това означава, че Български пощи ще бъде отново на печалба и това вече позволява да се търси друга цена.


Цифровизацията

Никога не съм казвал, че един милион ще останат без покритие и твърдя, че няма такъв милион, който да няма покритие, това го каза КНС. След тази широка кампания, която беше проведена, договорите, с която са сключени още през 2012 г., няма човек, който да ме е срещнал, особено в малките населени места и да не ме моли да го спрем този клип, заради това ние предприехме мерки и променихме клипа, освен това в разпечатаните книжки, които даваме заедно с ваучерите и с декодерите най-подробно е описано как да се свърже, но най-основното нещо не е казано, че антената вертикално, а не хоризонтално. Инвестицията в тази кампания е доста голяма - около 17 млн. Те са дадени от Министерството на транспорта и е гласувано в НС. Заданието за клипа е направено от Министерството на транспорта и то е трябвало да контролира за неговото изпълнение. Има опасност България да бъде осъдена от засегнатите страни, но мисля, че ще се справим със защитата, която в момента се подготвя на нашата позиция, още повече, че тези действия, които предприети от българската страна и  по цифровизацията, заради които в момента има обвинение от ЕК не се прилагат от 2009г., т.е. защитата има възможност да бъде изградена така, че да не бъдем санкционирани и ние правим това заедно с помощта на специалистите от външно министерство и всички, които отговарят за подготовката. Мисля, че няма да се стигна до крайност, но в действителност такава опасност има.


БТК и опростените от държавата 320 млн. на Цветан Василев

За съжаление, аз се оказах на неточното място, в неудобния момент, но практически ние нищо не можехме да направим, защото на 17.04 на закрито заседание на МС с протокол е взето решение какво да се направи със златната акция, clawback клаузата е уточнена колко е - не крия цифрата, но информацията е поверителна, не мога да говоря открито - не съм виждал никъде по света някой да обявява clawback клаузи, но всеки нормален човек, който добре чете бюджета, може да я разбере. Винаги съм се занимавал с реални договори и договорът според мен винаги трябва да се изпълнява, аз заварих това положение, в което е решен този договор и просто се изпълнява.


Има ли монополното положение на олигарсите в сектора? 

С действията, които са предприети, особено по цифровизацията, вече имаме 4 мултиплекс оператори, проблемът е, че за да могат да започнат да работят и другите договори, освен това е проведен и нов договор за международно участие, но нито един международник не се е явил, аз не знам какви са причините за това, но така или иначе след провеждането на тези конкурси и след утвърждаването на тези 4 оператора е важно да се знае, че трябва да се освободят и допълнителни честоти, които в момента обслужват самолетите в Министерството на отбраната. Значителни средства трябва да бъдат отпуснати от бюджета, до колкото имам информация от Министерството на отбраната в момента има работна група и цифрата варира около 150 млн. лв. Има сума от 29 млн. и половина, която вече е залегнала от първата промяна, която направихме на бюджета за тази година, в момента има и друга сума, която е за следващия период, но това е в Министерството на отбраната и в цялостния бюджет и аз не мога да кажа точно колко са заделени. Тези средства са необходими. Министерството на отбраната вече направи стъпка и получихме от тях списък с честоти, които ще бъдат освободени всеки момент. Не е възможно да се преразгледат конкурсите за мултиплексите, най- подробно съм разгледал всички договори, няма такава възможност, ще търсим такава в бъдеще, след като се освободи по-голям спектър от честоти да направим нови конкурси.


Корупцията и шофьорските книжки

Видяхте какво направихме през последните три месеца в Агенцията на автомобилна администрация - там действително имаше страхотно много корупционни схеми, бих казал, че това беше най-корумпираното звено в Министерството на транспорта и там се взеха много сериозни мерки - почти всички проверки, които направихме завършиха с установяване на много тежки нарушения - последното - на пресконференция мисля, че шефът на половината администрация, в дните, когато бях в Брюксел, е запознал с подробности, заради това няма да навлизам там. Нарушения има при издаването на книжки, при ценз разрешителните, при издаване на различен вид сертификати, при утвърждаване на много от сервизите, които имат право да извършват прегледи - почти от всички звена на половината администрация. Започнахме с тези действия първо, за да изясним причините, но трябва да се върви към пълна електронизация на изпитите за книжки, т.е., когато ви изпитват с един таблет, в началото се прави снимка, след което започвате да решавате листовката и таблетът е програмирана така, че във всеки един момент може да направи снимка на този, който работи на таблета и решава листовката - така няма да може да се въздейства на изпитните резултати завърши Данаил Папазов в разговора си с Илиана Беновска в ефира на „Радио К2".    

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече