03-08-2013 | 17:00 ч.
Рамадан Аталай: И аз съм бил миньор, правилата са писани с кръв
Рамадан Аталай: И аз съм бил миньор, правилата са писани с кръв
Рамадан Аталай: И аз съм бил миньор, правилата са писани с кръв
Рамадан Аталай, депутат от ДПС, председател на Комисията по енергетика, член на ЦОБ на ДПС в интервю за Илиана Беновска, "Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Възглед за смъртта на петимата миньори в „Ораново"
Още веднъж изразявам съболезнования, защото аз близо осем години съм бил миньор и миньорският труд ми е познат - мирисът, вкусът и въздухът, който дишат в подземията. Всичко това е един непосилен труд и при неспазване на трудовата дисциплина, на всички изисквания за безопасност и на технологиите неминуемо се случват тези неща.
Бедността в региона на рудник „Ораново"
За да може да вземеш една концесия и за да може да накараш хората да работят и по някакъв начин да си изкарат прехраната първоначално трябва да си зададеш въпроса „Ти би ли направил това нещо, което тези хора правят долу за теб и за обществото?". Това е дълбока тема за малките заплати, но особено за тези, които работят в подземните рудници, ниският доход не е само в „Ораново" - това е масово явление през последните години, заради това, че по време на този преход ние закрихме сериозни мощности, докарахме икономиката до състояние, в което един подземен рудник получава колкото обслужващият персонал в Слънчев бряг. Всичко това е факт. Аз внимателно слушах министър Стойнев и ако всичко, което каза от трибуната на НС не се приложи само за рудник „Ораново", а за целия сектор, ще стигнем до определени изводи, от които да се вземат крещтящо необходими решения за този отрасъл.
Ще чакаме инциденти непрекъснато, за да виждаме нещата в очите?
Всички правила, които са записани в правилниците за безопасност на труда в рудниците и в енергетиката в по-голямата си част са писани с кръвта и смъртта на онези, които са заминали тогава, когато са полагали труд, за да изхранят семействата си. Когато се вижда, че по-често се случват тези неща има нещо гнило и това е или пътите, които би трябвало да се положат всички усилия да направят съответния контрол и последствие да проверят всички предписания дали са изпълнени, или собствениците, които по една или друга причина искат много бързо да забогатеят. Всичко това трябва да се анализира и да вземат колкото може по-бързо мерки.
Отчет на работата на парламента в сектор енергетика
Дълго обясняваме, че за този кратък период се случиха много съществени неща. Първото и основно нещо, което Комисията по енергетиката направи е да се промени методиката, регулаторната рамка и да се даде възможност на ДКЕВР да запуши онези кранчета, от където се източваше енергетиката. Например студеният резерв, които в последните години се плащаше безотчетно и чрез приемането на допълнението и изменението в Закона за енергетиката ние спряхме около 500 млн. да не изтичат от енергийната система, дадохме възможност на миньорите на открития рудник на мариците, включително и на подземните рудници да увеличат производителността си. Например в „Марица изток" от 22 млн. тона добив да стигнат до 32 млн. тона, за да може да се изнася произведената електроенергия енергия и те да имат работа. Само в първите дни след като приехме закона, износът се увеличи в рамките на около 300 - 350 мегавата. След влизането в действие на новия ценови период очакванията на ръководството на НЕК и съответните предприятия са, че износът ще се увеличи в рамките на 1000 - 1200 мегавата. След като дори ЕК, когато ни препращаше всички директиви и ние направихме всичко възможно да ги транспонирам, както и ЕС, така и България и управляващите не можаха да направят един анализ на паричния поток, който крайният клиент трябва да плати за производството на енергията от възобновяеми източници. През 2010г., когато беше приет Националният план за действие в енергетиката за производство на енергия от възобновяеми енергийни източници, ГЕРБ имат в плана, че през 2012 ние трябва да имаме около 46 мегавата, включени за производство на енергия от фотоволтаици и може би около 200 - 250 мегавата от вятър. Днес имаме мощности 995 мегавата от слънчев или общо от ВЕИ-та около 1450 т.е. един блок и нещо на Беляне вече са включени от ВЕИ. Всичко това дебалансира паричния поток и производството на енергия. С изменението и допълнението на закона, с работата на комисията направихме всичко възможно да облекчим електросистемния оператор да премахнем тези надбавки, които ги събираше и да освободим износа и чрез определени средства от продажба на емисии и с още допълнителни средства да покрием тези разходи, поети чрез определени закони и наредби, за да облекчим крайния клиент да не плаща тази висока цена от последните години.
Намалението в цифри
В общия план ние облекчаваме около 450 млн. лв., което крайния клиент няма да плати. Смятам, че тези 450 млн. са сериозно цифра за държава като България, където няма да се събират тези средства от крайните клиенти.
ДКЕВР
Държа и ще държа ДКЕВР да се превърне в държавен орган като Комисията за финансов надзор поради няколко причини. За сега ние нямаме пълен, реален достъп за анализ на всички разходи на всички добивни предприятия включително и разпределителни, защото с комисари, които са седем и още петима експерти, които работят в ДКЕВР нямат физическата възможност. Ако създадем комисия от типа на финансовия контрол, както е в Германия, Америка и други държави, които на място да проверят всички разходи въз основа, на които онези предприятия искат повишение на цената на електроенергията и на място след проверката да се контролира и да се установи, че тези разходи са необходими и са извършени, тогава ние няма как да не убедим обществото, че енергетика без пари не се прави, енергетика с източване на съответното предприятие не се прави, но енергетика с необходимите разходи за иновации, ремонти, инвестиции като в последствие ползваме услугата на тези предприятия в края на краищата ние трябва да платим и да възстановим доверието в обществеността, че всички разходи за производството на електроенергия, които получаваме, да се убедим, че реално са произведени с тези средства, с които аз плащам.
Подкрепя ли ДПС анонса да се възстанови АЕЦ „Беляне" и да се построи?
Сигурно е имало и момент на хватка да се привлекат симпатизанти, но аз прочетох програмата, която Орешарски представи пред обществото и в нея има няколко страници за изправяне на енергетиката на крака и са описани всички инвестиции необходими, за да се възстанови нормалното производство на електроенергията и там не видях категоричност в израза на премиера, но видях, че има израз, според който след определени анализи - технико-икономически и финансови, ще се вземе решение какво трябва да се направи с ядрената енергетика. Ядрената енергетиката на България не е Беляне. В последните години насочихме вниманието на обществото само в рамките Беляне - едни го нарекоха „гьол", други го нарекоха иновационна, нова, технологична линия, която би трябвало да се построй. Ядрената енергетика на България е факт, има добри ядрени енергетици и ние трябва да направим всичко възможно това, което сме инвестирали да поддържаме на едно високо технологично и иновационно състояние, а дали да построим новите мощности за „Беляне", ДПС каза становището си в предишния парламент, а премиера Орешарски точно и ясно обяви какво ще се направи със следващите проекти в енергетиката. Аз разглеждам проекта „Беляне" като проект на България и от там нататък трябва да тръгнем да анализираме и да разсъждаваме какво ще правим с нашата енергетика. Сега моят апел е, че не би трябвало да има нито „калинки" нито хора, които са разнасяли кисели и пресни млека, нито хора, които са се опитали по един или друг начин да се облажат от енергетиката, чрез политиканстване - да дадем възможност на енергетиката да бъде онзи сектор, които да доставя най-евтиното и възможно високо технологично производство и да задоволи нуждите на обществото, защото това общество дали гласува за ДПС, дали гласува за БСП, дали гласува за онези, които по една или друга причина се пекат пред парламента ползват електрическата енергия от всички тези предприятия. Проектът „Беляне" не беше пуснат и лансиран от БСП, до колкото си спомням беше възстановен от НДСВ и министър Мирослав Севлиевски, за това за мен опитът да се припознае проектът „Беляне" само от симпатизанти на БСП не работи за България, от това загубихме и 4-ти и 5-ти блок, от това преписване и разделяне на обществото, преписване на енергетиката към съответна политическа сила се опасявам, че 5-ти блок като че ли започваме да закъсняваме за удължаване срока за експлоатация, ако се случи и с 6-ти блок - картината ще бъде тъжна.
АЕЦ „Козлодуй" - смяна на ръководството?
Запознах се с някои неща и видях, че опитът да се премахнат определени хора, които са се занимавали с детски градини е успешен, върнали са се вече хора, които цял живот са се занимавали с ядрена енергетика. Тези хора какви решения ще вземат, трябва министърът или политиците, които през тези 4 години ще управляват трябва да дадат стратегията за развитие на ядрената енергетика, визията за развитие на АЕЦ „Беляне", а тя е да направим всичко възможно да удължим срока на експлоатация на 5-ти и 6-ти блок и след съответните икономически анализи за мощностите, които ще трябва да бъдат закрити, заради това, че бълват вредни емисии и да търсим баланс за производство на енергия от генериращи мощности, топлоцентрали и това, което е необходимо за покриване на съответния дял от ВЕИ. Грешката не е само в България, основната грешка за развитието на енергията от ВЕИ трябва да я припознае и ЕС и ЕК и в най-близко време от името на Комисията в НС ще искам официална среща с комисаря по енергетика, за да се запозная те какви финансови потоци са определяли и по какъв анализ и как са преценили производството, което обществото трябва да посрещне с 20-те % от ВЕИ до 2020, защото има определени държави включително и Германия в момента имат някъде около 1 млрд. и 500 до 2 млрд. недостиг за плащане на зелената си енергия, за Германия може да не е голяма цифра, но за България от 500 млн. е нещо много голямо. Имаше проблем в Чехия, те решиха въпроса с повишаване на данъците на производството на ВЕИ. Ние минахме на принцип на ограничаване на производството от ВЕИ-та, защото първо ограничихме производството на мощности от топлоцентралите, от АЕЦ и последствие намалихме мощности от ВЕИ-та, но ЕК и ЕС, ако не намери изход от създалата се ситуация, смятам, че ще се утежни още повече и който и да дойде на власт този камък ще им тежи на врата.
Ще се чуе ли гласът на България в Европа?
В последно време има един аргумент в България, който ярко проличава -това е аргументът на високия тон, на свирката, на тъпана. Смятам, че нашите аргументи са технически, технологични, заявление за управление - смятам, че ЕС на такива аргументи обръща внимание, а свирките, плажовете и тъпаните, ако смятат, че този аргумент и те могат да ни помогнат - нека да заповядат завърши Рамадан Аталай в разговора си с Илиана Беновска в ефира на „Радио К2".