29-06-2013 | 20:40 ч.
Мария Опренова: Собствениците на медии да гарантират свобода на словото
Мария Опренова: Собствениците на медии да гарантират свобода на словото
Мария Опренова, новият собственик на „Канал 3", в разговор с Илиана Беновска в ефира на „Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Защо е решила точно в този момент да купи „Канал 3".
Мария Опренова започна с това, че дори цял живот да е планирала този момент, той е нямало как да стане точно по този начин. И най - добрите маркетолози в света не могат да го изчислят така. Естествено един такъв тип сделка не става за един ден, така че разговорите с предишните собственици се водят от миналия ноември и тъй като сделката е била финализирана, то няма причини тя да не се анонсира. Този момент съвпада с един горещ политически и социален феномен. На забележката на Илиана Беновска, че майсторлъкът е да преобърнеш дефектът в ефект, Мария Опренова заяви, че в никакъв случай няма да се промени позицията на канала, която е абсолютно безпристрастна. Сделката е факт от десет дни, но отразяването на събитията не се е променило по никакъв начин. „Канал 3" няма по никакъв начин да капитализира, а просто ще отразява обективно, без да насочва обществото в никаква посока, хората са достатъчно интелигентни да гледат и да преценяват сами за себе си.
Защо не са реагирали публично на обвиненията от страна на АТАКА.
Мария Опренова заяви, че не реагира публично по принцип и смята това да бъде позицията й по всякакви други въпроси. Тя продължи, че няма да играе ясна публична роля, защото не вижда никакъв смисъл от това нещо, по скоро ролята й ще бъде търговска. Мария Опренова каза, че ще остави Сашо Диков и другите служители да си вършат спокойно работата. Сашо Диков ще продължи да бъде програмен директор. Относно самите обвинения на Волен Сидеров няма какво да се коментира, защото има заснети материали и екипът на „Канал 3" е направил няколко часов коментар на всички по всички аспекти на дискурса.
Какво е състоянието със свободата на словото в България.
Мария Опренова каза, че собствената й ненамеса в публични прояви е точно в този ред на мисли. Търговските директори и собствениците трябва да дадат пълната свобода на своите екипи да си вършат обективно работата и да отразяват плурализма на мнения без да излизат и да дирижират оркестъра. На въпроса на Илиана Беновска как ще се наложи това в медийната среда без закон, който да го регламентира, Мария Опренова отговори, че няма как да се диктува на другите медии, те са търговски организации. „ Ние трябва да се стремим да насочваме интереса на зрителите и слушателите към нас и хората ясно виждат и избират обективната медия" каза тя и продължи, че хората са достатъчно интелигентни и не трябва да ги снижаваме до нива, до които те не са паднали. Хората сами ще преценят и те ще са коректива на медиите.
Ще се засили ли публицистичният образ на „Канал 3", или ще се въведе повече развлекателен елемент.
Мария Опренова заяви, че програмата ще бъде балансирана, тя няма как да бъде само публицистична, защото на хората не им е интересно да гледат от сутрин до вечер само политика. Публицистиката по - скоро ще се запази като процент спрямо сегашната си позиция. Ще се увеличат коментарните студия с канене на различни гости експерти с различни политически окраски, за да се покаже различната гледна точка. Публицистиката има нужда от това, а не само от отразяване на горещите събития, които няма как да се случват винаги. Разбира се спортът ще остане, като Крум Савов ще остане основна спортна фигура, може би ще се включат и по - интересни спортни шоута. Третият елемент е развлекателният, за да може да се привлече и по - млада аудитория, която не се интересува задължително от политика.
Как ще се реши въпросът за това повече медии да стигат директно до рекламодателя.
Според Мария Опренова има метрики, от които рекламните агенции се ръководят. Дори и в тези метрики, когато има водещи играчи, се вижда, че има и нишови играчи. Така че би било по - добре да се балансират рекламните бюджети и не сто процента от бюджета да отива в една или две медии. Това ще бъде в интерес на целия медиен пазар. Всяко търговско дружество трябва да решава това само за себе си. Няма как статуквото да се промени за един ден. „Това, което правим и ние и вие се забелязва все повече и аз мисля, че то ще се капитализира, няма как това да не стане", каза още Мария Опренова. Тя се съгласи с твърдението на Илиана Беновска, че индустриалците трябва да имат отговорност и към обществото и разпределяйки рекламите си по критерий обществен интерес да развиват гражданското общество, чрез стимулирането на по - голям брой медии, които да действат свободно и продължи, че това е модерно и актуално. Трябва най - малкото да се говори за корпоративна социална отговорност. Собственичката на „Канал 3" продължи, че не знае дали има друга държава, където законово да се уреждат тези отношения. Тя каза, че не е мислила в детайли по този въпрос, защото все още е в началото на правенето на стратегията и това й изглежда като едно кубче от цялата пирамида. Погледът й е насочен към по - фундаментални и големи теми. Нормално е човек в началото да мине през различни хипотези. Мария Опренова се съгласи и с твърдението на Илиана Беновска, че управлението на една медия не е като управлението на едно предприятие, а има и чувствителни зони.
Вярно ли е, че „Канал 3" е купен за един милион лева.
Мария Опренова каза, че няма да коментира тази информация. По отношение на инвестициите тя продължи, че в момента се смятат различни варианти на бизнес план. Изготвянето на този план ще продължи два месеца, защото има много различни компоненти. Инвестицията ще бъде по - скоро умерена, защото „Канал 3" няма амбицията да се превръща в конкурент на големите ефирни телевизии, а по - скоро иска да продължи да бъде водещата кабелна телевизия. Това респективно води до по - малки инвестиции, основно в техника.
Чии са парите, с които е закупен „Канал 3".
Мария Опренова заяви, че парите са семейни, нейни и на съпруга й. Относно слуховете, че парите са на Делян Пеевски, Спас Русев или Бойко Борисов, тя каза, че не се интересува от тях. Тя продължи, че тези факти могат много лесно да бъдат проверени в една медия, така че трябва да се съди по делата, а не по думите. На въпроса на Илиана Беновска дали обществото в България е достигнало до такава зрялост водещите медии открито да заявяват каква политическа ориентация имат, Мария Опренова отговори, че някои медии ясно заявяват политическата си ориентация. Това обаче е видимо, а не е заявено открито с декларация. Според нея откритото заявяване освен на собствеността и на политическата ориентация в момента е абсолютно нереалистично, защото не сме се качили още на първото стъпало, а именно да знаем собствеността.
Ще следи ли работата на КРС и СЕМ и ще има ли позиция по техни конкретни действия.
Мария Опренова заяви, че на този въпрос по - добре би отговорил Сашо Диков. Тя продължи, че не познава в детайли закона за радиото и телевизията и затова не иска да го коментира. „Края на септември, когато сме готови с новата визия и стратегия, ще започнем да я имплементираме" завърши Мария Опренова разговора си с Илиана Беновска в ефира на „Радио К2".