01-06-2013 | 15:22 ч.
Хасан Адемов: Ще мислим по Закона за публичност на имуществото, наречен Янев
Хасан Адемов: Ще мислим по Закона за публичност на имуществото, наречен Янев
Хасан Адемов: Ще мислим по Закона за публичност на имуществото, наречен Янев
Хасан Адемов, министър на труда и социалната политика, в интервю за Илиана Беновска, "Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Фактите:
Социалната система обхваща целия жизнен цикъл без изключение, от където идва голямата отговорност на този пост, освен това очакванията към нашия сектор са изключително сериозни, без да се отчита контекста на икономическа криза и липса на пари. В тези условия трябва да се даде възможност на основния принцип на социалната политика, а именно да дадем възможност на тези, които могат да се справят сами и да подпомогнем онези, които не могат. Ако успеем да намерим разделителната, демаркационна линия би било добър стил в правенето на социална политика.
Взаимоотношенията в рамките на МС трябва да бъдат преориентирани. МТСП и МИЕ са двете страни на една и съща монета. Трябва да се работи в тясна колаборация, в смисъл на взаимно потенциране, на търсене на политики, които да генерират мултиплициращи ефекти. Липсата на работа и доходи, на трайни работни места, работещите бедни са сериозните въпроси. Министерство на финансите трябва да подпомага само тези, които не могат да се оправят сами, а останалите сектори трябва да генерират нови трайни работни места. Всички проблеми на безработицата, заетостта и доходите трябва да бъдат "престуктурирани" към всички секторни политики. Трябва да има тясна колаборация между политиките. Необходима е солидарност, богатите трябва да подпомогнат бедните! Всички трябва да помогнем!
Защо се захванахте с тази тежка и неразрешима задача?
Цял живот съм се занимавал с тежки проблеми. Работил съм 20 години в реанимационно отделение, където случаите са на границата между живота и смъртта. 16-17 години, в продължение на 4 мандата съм член на Комисията по труда и социалната политика и Комисията по здравеопазване в НС. Два мандата съм бил и председател на Социалната комисия. Сякаш призванието ми в живота, е да се занимавам с тежки проблеми!
Достатъчно търпелив, умерен и разумен човек съм. Знам, че очакванията са изключително големи, но съм готов да дам всичко от себе си, да решаваме проблемите един по един. Аз съм диалогичен човек и екипен играч.
Национален съвет за тристранно сътрудничество:
Тук има проблем, той е, че работодателските организации имат сериозни възражения и притеснения към приетия в последните дни на 41-то НС Закон за деклариране на имуществото от страна на лица, заемащи високи и управленчески постове.
В понеделник имаме среща с работодателските организации. Знам, че те са добронамерени и ще се опитаме да направим нещо, което е в интерес на социалния диалог. Без социален диалог, без колективно трудово договаряне не могат да се вземат трайни решения.
Не е задължителна отмяната на този закон, но е необходим диалог и предоговаряне. Тежка е дискусията, трябва да се изчистят детайлите преди да се обявява, каквото и да е като решение.
От кога майчинските трябва да се приравнят с минималната работна заплата?
Позицията на правителството е това да се случи на 1 октомври заедно със стабилизиращ пакет със социални мерки. Това е уклончив отговор и деликатна позиция, все още нямаме пълна яснота около това- какво има в Бюджета. Първоначалната реакция е шок и ужас от това, което виждаме в сметките на държавата.
От влизането на решение за приравняване на майчинските с минималната работна заплата, право на тях ще имат всички майки с деца до 2 годишна възраст, без уговорки.
Минимална работна заплата:
Темповете на увеличение на минималната работна заплата нямат никакво отношение към равнището на безработицата, това показва практиката досега. Много е важно да има методика, включваща сравнително обективни индикатори, които да определят темповете на минималната работна заплата. Досега няма такива индикатори и критерии. (Предното правителство се опита, но министъра на финансите не се съгласи!) Минимална работна заплата получават тези, които нямат квалификация или ако имат тя е минимална. На второ място, такъв индикатор е инфлацията.
Това трябва да се случи до края на мандата, но не искам да се ангажирам с конкретни цифри, трудно е от сега да се каже, с какви темпове ще расте. Ако расте икономиката, ако расте средната работна заплата, тогава ще расте и минималната.
Пенсиите и възрастта за пенсиониране:
Ако имаме работеща икономика, ако имаме достатъчно заети, ако имаме пенсионна система, която да даде възможност, гаранция и доверие в нея, хората да внасят осигурителни вноски, т.е. да има приходи, то системата ще бъде финансово устойчива.
Европа иска да дадем дата за изравняване на възрастта между мъжете и жените. Според европейските препоръки, ако жените се пенсионират по-рано, то те по дефиниция ще имат по-малък размер на пенсията. При системата на здравеопазване в България, при условията на труда и пазара на труда в България, при положение, че младите не могат да се реализират трябва да дискутира със социалните партньори, с експерти и да се вземат решения. Това ще стане с комплексен анализ в рамките на НСТС. Накрая ще търсим парламентарна подкрепа, тъй като при това крепко парламентарно съотношение и присъствие е трудно, непопулярни мерки да се реализират. Без тях няма да може да мине, но поне да са социално поносими.
Социални помощи:
Имам много специално отношение към така наречените социални помощи и то е да не се получават за 4 часа работа в рамките на тези 14 дни, както е сега. Социални помощи трябва да се получават срещу ограмотяване, срещу квалификация, както е в други европейски държави. Аутсайдерите на пазара на труда трябва да бъдат ограмотени, да овладеят ключови компетенции и трудови навици срещу социално подпомагане- това е единия подход. Другият подход е да ги обречем на социално подпомагане през целия им живот. Не могат да бъдат лишени от социално подпомагане по Конституция и по международни спогодби. Въпросът е, не да се дават помощи безвъзмездно, а срещу тях да стой ангажимент.
Европарите в мерките по заетост:
До края на 2013 година по ОП "Развитие на човешките ресурси" трябва да се отчетат 425 млн. Тук има рискови фактори, които се очаква да отнемат около 200 млн. от тези 425. Има сериозни проблеми и изоставане в приоритетните оси на тази програма- оси 2 и 3, които са при МОН. Има известни проблеми при Агенцията по заетостта, но те са решими. В здравеопазването има проблеми с обществените поръчки. В междинните звена, които се занимават по тази програма има много сериозни проблеми. Ще предприемем много тежки решения, които не са взети през последните 4 години, а именно да спрем безнадеждните проекти и да се опитаме да прехвърлим финансов ресурс от тях към мерките, които са атрактивни, свързани със заетост. Тези мерки много бързо могат да помогнат за отчитането и възстановяването на средствата, за да не ги загубим.
Младежка безработица:
ЕК е заделила 6 млд. лв за програмата "Младежка гаранция". Фокусът към младежка безработица е изключително актуален и си заслужава отделно да говорим на тази тема. На този етап полагаме и ще положим изключителни усилия в рамките на министерството и Агенцията по заетостта да решаваме тези проблеми.