10-05-2013 | 11:48 ч.
Предизборен дебат на „Радио К2” на тема: Ще има ли правосъдие и върховенство на закона в България и коя партия иска и може да го осъществи
Предизборен дебат на „Радио К2” на тема: Ще има ли правосъдие и върховенство на закона в България и коя партия иска и може да го осъществи
В предизборния дебат на „Радио К2" на тема „Ще има ли правосъдие и върховенство на закона в България и коя партия иска и може да го осъществи", участие взеха Димитър Лазаров, кандидат за народен представител от ГЕРБ, 16 МИР, Пловдив, Михаил Миков, кандидат за народен представител от КБ-БСП, 5 МИР, Видин, Георги Горанов, кандидат за народен представител от ДПС, 23 МИР, София, Мариана Митова, кандидат за народен представител от „Либерален Алианс", 23 МИР, София, Веска Волева, кандидат за народен представител от „ГОРД-а България", 16 МИР, Пловдив, Иван Сотиров, СДС, Емил Георгиев, кандидат за народен представител от Гражданска листа „Модерна България", 25 МИР, София, 26 МИР, София-област, Камелия Нейкова, кандидат за народен представител от „Нова Алтернатива", 19 МИР, Русе и 20 МИР, Силистра.
Димитър Лазаров: Димитър Лазаров започна с това, че ако трябва да бъдем точни, правосъдието се осъществява от органите на съдебната власт, а те са независими. Трябва обаче да се изтъкне, че в последните доклади на ЕК се казва, че ГЕРБ има воля да осъществи реформи в областта на правосъдието. С изменението на закона за съдебната власт са били направени много съществени промени по отношение на избора на членове на ВСС, Конституционния съд и инспектората към ВСС и тези прозрачни процедури са сработили. Те са били много добре приети от наблюдателите в Брюксел и от българските граждани. Всички неправителствени организации са имали възможност да участват в тези процедури и да задават въпроси, които не са били спестявани на кандидатите.
Димитър Лазаров заяви, че що се касае до предложението за подлагане на магистратите на плебисцит от страна на гражданите, то му се струва странна идеята професионалната общност да се произнася за качествата, а гражданите да казват „да" или „не". Не е ясно по какъв критерий ще става това. И сега изборът на трите най - важни поста в съдебната система става от ВСС, но се утвърждава с указ на президента, което също е една гаранция за контрол.
Димитър Лазаров каза, че Националното бюро за контрол на СРС е било следствие от промяна в закона от 2008 г., направена след две осъдителни решения на Европейския съд по правата на човека, в които се казва, че върху СРС няма абсолютно никакъв контрол. Това доведе до създаването на Националното бюро за контрол на СРС, членовете на което бяха изцяло от управляващата Тройна коалиция. Освен съдебния, нормалната европейска практика включва парламентарен контрол върху тези чувствителни теми. За пръв път парламентарната подкомисия публикува данни за броя на СРС.
Димитър Лазаров заяви, че съдиите и прокурорите са длъжни да вземат своите решения по вътрешно убеждение и по закон. Ако търсим персонална отговорност на който и да е магистрат за това, че се е произнесъл по вътрешно убеждение, ще ги превърнем в чиновници. Затова е създадено инстанционното производство. Да се налагат финансови санкции на съдии за техни произнасяния е неприемливо.
Мястото на прокуратурата, според Димитър Лазаров, все още е в магистратурата, а не да бъде в изпълнителната власт и магистратите да носят отговорност пред ВСС. Но в никакъв случай имуществена отговорност. В последния доклад е казано, че законодателната рамка у нас е изпълнена. Оттук нататък е важно институциите да прилагат тази законодателна рамка.
Димитър Лазаров каза, че при управлението на ГЕРБ министерски съвет е предоставил сгради в София, където е най - тежко положението, за обезпечаване на добри условия за работа на магистратите. Магистратурата трябва да бъдат независими и ВСС е този, който трябва да спазва правилата и да налага съответните наказания, но в никакъв случай и за техните актове, произнесени по вътрешни убеждения.
Веска Волева: Веска Волева започна с това, че всички знаем как е бил избран послушника на ГЕРБ в Конституционния съд Анастас Анастас. Това според нея е отстъпление от професионализма, защото школата на МВР не може да дава такива кадри. За тази длъжност се изисква висок професионализъм. Според нея това се отнася до всички избори в съдебната система, които са задкулисни и се правят на съответните маси, за което свидетелстват и излезлите напоследък СРС - та. Сегашният механизъм е такъв, че политическите фигури са водещи, политическата кариера е водеща при решаване на споровете.
Веска Волева каза, че и в момента води делата на лекаря от ИСУЛ, който е обвинен, че е убил дете, а Бойко Борисов е излязъл и публично е казал, че той е престъпник, което е недопустимо. Тя попита риторично кой ще възмезди този неин клиент сега, който е с разсипано здраве.
Трябва да се създаде орган от уважавани юристи, който да направи анализ на досегашното законодателство и да се направи реформа, която да е комплексна, а не на парче. Не трябва обаче да има пречки от лично, политическо, приятелско и всякакво друго естество. Трябва тези лица да бъдат посочени от гилдията, защото те знаят кой наистина е добър.
С написването на коляно на Библията на правото - Гражданско-процесуалният кодекс, - в съдебната система се въведе хаос, който и до ден-днешен не може да бъде преодолян. Необходимо е една сериозна аналитична група да прецени изцяло гражданското законодателство и да се прецени, дали този ГПК е бил необходим, дали са въведени необходимите институти и с какво той помага за решаване на правните проблеми на гражданите?
Според Веска Волева в момента България е обрасла с комисии, които издават някакви решения, заместват съда и при това положение бюджетът ни вече не издържа да храни тези странични юрисдикции. Те трябва час по - скоро да бъдат преосмислени.
Емил Георгиев: Емил Георгиев започна с това, че по отношение на Конституционния съд, Института за модерна политика, който е част от Гражданска листа „Модерна България", е предложил на Народното събрание промени в правилника, за да може попълването на техните състави да бъде извършвано при публични процедури, при задаване на въпроси от граждани и неправителствени организации. Парламентът е решил да въведе тези принципи при избора на членове на ВСС, при които сме имали поне някаква видимост на изслушване и прозрачност. Тук обаче е мястото да се въведе института на отзоваване и за магистратите, за да могат те да бъдат под контрола на гражданското общество постоянно. Именно безконтролната власт води до липсата на реформи и забатачването на делата. След като ВСС избере трите най - важни длъжности в съдебната власт, те трябва да бъдат подлагани на плебисцит от избирателите, и ако не получат положителен вот от тях, да се пристъпва към нов избор. От „Модерна България" пледират и за въвеждането на електронно гласуване, което ще засили гражданското участие в управлението на България. Има много начини, които улесняват вота и могат да направят активността много по - голяма. Сега именно липсата на активност решава вота. И никакви чужди фирми не могат да гарантират честен вот ако гражданите не отразят своите настроения пряко и лично.
Емил Георгиев заяви, че старите партии от статуквото са тези, които не допускат въвеждането на истински граждански контрол. Според него точно затова са били предизвикани и предсрочните избори, за да може това статукво да се възпроизвежда и затова се готви сега и съставянето на програмно правителство.
Никой не е против парламентарния контрол върху СРС, но той не е достатъчен. Той трябваше да бъде съчетан с институционална независимост на орган, който прилага тези средства и отговаря на гражданите били ли са и защо подслушвани? Бюрото е било добра институция. Докато ни заглавичкват с подслушването, партиите на прехода са изхарчили 400 млн. за подслушване за четири години, плюс 200 млн. партийни субсидии.
Емил Георгиев каза, че от Гражданска листа „Модерна България" искат да се възстанови реално триинстанционното производство по гражданските дела. Новият ГПК е влошил защитата на правата на гражданите. Магистратите трябва да бъдат наказвани тогава, когато бавят делата си. Когато не се произнесат в едномесечен срок, горната инстанция трябва да налага имуществена санкция.
Емил Георгиев продължи, че сегашното райониране е безумно. В България има двадесет и осем административни съдилища, а например делата за обществени поръчки се гледат единствено от Комисията за защита на конкуренцията в София. По този начин един гражданин на Силистра или Малко Търново трябва да пътува до столицата за да защити правата си по един такъв казус. Пълен анахронизъм е и съществуването на Военен съд при положение, че имаме тридесет хилядна армия. Това са неща, за които отиват напразно парите на данъкоплатците. От Гражданска листа „Модерна България" настояват и в член 120 на Конституцията да отпадне частта от изречение, че „гражданите могат да обжалват всички актове, освен изрично посочените със закон". Те са събрали и сто и шейсет хиляди подписа за въвеждане на правото на индивидуална жалба до Конституционния съд.
Камелия Нейкова: Камелия Нейкова заяви, че от ПП „Нова алтернатива" считат, че изобщо не трябва да има парламентарна квота в избора на членове на ВСС и Конституционния съд. Конкретно за ВСС трябва да се премахне партийната намеса, а тя идва именно от парламентарната квота. По този начин парламентът губи качеството си на представителство на народа. По отношение на избора на главен прокурор може да се каже, че не е бил обективен редът, по който се е провело гласуването. За да има обективност, трябвало е да има едновременно гласуване и след това да се види кой от кандидатите трябва да бъде избран.
ПП „Нова алтернатива" предлага прекият избор на членове на органите на съдебната власт да става без политическа намеса. Един магистрат трябва да дава един глас като всеки магистрат ще бъде мотивиран да посочи директно своята номинация. По този начин ще се неутрализира създаването на едни неформални кръгове на нелегитимна власт в самата съдебна система. Още повече че тази практика е препоръчана на България от ЕК. ПП „Нова алтернатива" предлага и промяна на начина на атестиране на магистратите в зависимост от резултатите, както и нови правила за кариерно развитие, основани на професионализъм и високи морални качества. Трябва да се преразгледа и натовареността на магистратите в отделните съдилища. Друга важна мярка е въвеждането на персонална отговорност на органите на съдебната власт в случаите, когато държавата ни е осъдена да плати обезщетение при подадена жалба в Страсбург.
Камелия Нейкова заяви, че трябва да се спазва разделение на трите власти, реформа и носене на персонална отговорност, пряк избор на членовете на ВСС, премахване на всякаква парламентарна квота. Трябва цялостна визия за нещата, а не всяко ново управление да започва всичко отначало.
Михаил Миков: Михаил Миков заяви, че законодателството не е най - големият проблем. В управлението трябва да има хора, които уважават законите. Разговорите, които излизат от СРС - тата свидетелстват за наличието във властта на хора, които не зачитат и не уважават законите. Върховенството на закона означава, че съответният орган взима решението единствено и само по закон, а не под въздействието на някого. Единият начин тази практика да се прекрати е вътрешният контрол, другият начин е обществената нетърпимост към всички случаи на пренебрегване на закона. За управлението на ГЕРБ върховенството на закона е било само едно клише. Още при случая с Ваньо Танов е трябвало да се направят промени в закона за специалните разузнавателни средства, така че да не може на базата на една информация с ниска степен на достоверност, срещу един човек да започне подслушване и проследяване. Законът трябва да ограничава това.
Що се отнася до действията на главния прокурор, то прокуратурата дава сигнали за еманципация и прилагане на върховенството на закона. Дали това ще стигне докрай само времето ще покаже. Върховенство на закона означава и разделение на властите, което да е ясно и стриктно. Не може министърът на вътрешните работи да раздава присъди и оценки, това е неуважение към закона.
Михаил Миков посочи, че процедурата за документите за самоличност е била проведена при пълно спазване на законите, и припомни, че благодарение на тази процедура, българските граждани имат най-евтините и най-защитените документи за самоличност в Европа. Радвам се, каза Миков, че Прокуратурата ще се занимае, за да видим какъв анекс е сключил Цветанов с фирмата „Сименс" и защо поръчката се забави с три месеца. Средствата, постъпили за системата, почти са я изплатили вече, макар че това е трябвало да стане за десет години. По времето на Цветан Цветанов тези средства са били използвани неправомерно - не за погасяване на дължими суми по договора, а за други харчове на МВР.
Иван Сотиров: Иван Сотиров подчерта, че подслушването е системен проблем и във връзка с това е необходим сериозен разговор, но не с хора, които са част от този проблем, защото те няма как да го решат. И в Закона за СРС, и в НК не е инкриминирано частното подслушване. Това, очевидно, е лобиране в полза на цялата тази огромна армия от пенсионирани ДС-, МВР- и т.н. служители, които слухтят в полза на частни групировки и политици. Това е изключителен проблем за националната сигурност на страната и докато не се изчистят тези неща, не може да се говори по по-сериозния въпрос за реформата.
Иван Сотиров заяви, че СДС не е подкрепило конституцията при нейното приемане през 1991 година, защото в нея са заложени голяма част от пороците. Трябва сериозен дебат за промяна в конституцията, но той трябва да продължи поне една година, защото не може да се работи на парче. СДС е предложило двадесет и четири промени, като например прокуратурата да премине към изпълнителната власт. Според Иван Сотиров не е голям проблем, че част от членовете на ВСС се избират от Парламента, защото по - голямата част от магистратите, които са се компрометирали, не са от квотата на Народното събрание. Трябва пълна прозрачност, контрол и публичност, ясни санкции и отговорности. СДС предлага за всички случаи на осъждане на страната ни от Страсбург, ВСС да бъде санкциониран, като наложената глоба се праща от неговия бюджет.
В българския парламент умишлено се правят закони с много сериозни врати и неясноти, отделно, че в България основните закони се готвят от изпълнителната власт, и то не от министрите, а от администрацията, от второ ниво - хората, които прилагат законите, и фактически те готвят закони, които после парламентът ратифицира, а след това те доразвиват с правилници и наредби. При това законодателство, със страшно много пробойни, след това съдебната власт, дори да бъде добронамерена, се получава тази несправедливост, която има в страната.
СДС е категорично за връщането на триинстанционното производство и настоява прокуратурата да бъде към изпълнителната власт, да има изборност на прокурори от изпълнителната власт, за да бъде носена политическа отговорност.
Според Иван Сотиров най - важното нещо е принципът, по който да стане реформата. Трябва много сериозен предшестващ дебат, реформата да бъде цялостна. Да няма присадки. Не е добра идея за създаване на съвет по законодателството. В България за съжаление няма двукамарен парламент, който да създава стабилност. Популизмът с мандатността трябва да престане. Най - авторитетните хора в европейската политика присъстват двайсет - трийсет години в обществения живот.
Мариана Митова: XLII Народно събрание трябва да приеме сериозни изменения в Закона за съдебната власт, вслушвайки се в мнението на магистратите и на неправителствения сектор. ВСС, по конституция, следваше да бъде избран с по-голямо участие на съдиите. На практика обаче има силно политическо влияние, тъй като квотата на НС се явява по-голяма от тази на съдиите. Това политическо вмешателство доведе до случаи като този с Красьо Черния и с прокурор Кокинов.
Мариана Митова заяви, че от ПП „Либерален алианс" подкрепят идеята за въвеждане на правото за внасяне на индивидуална жалба от страна на гражданите в Конституционния съд. По темата за разтоварване на съдилищата добра идея е изменението на закона за съдебната власт по отношение райнониране на административните съдилища и създаване на Централен административен съд, който да разтовари Върховния административен съд. Не може съдиите да са заринати с дела, а да има съдилища, където съдии гледат по двайсетина дела годишно.
Мариана Митова настоя, че при положително решение от европейския съд делото трябва да се възобнови задължително в България. Ние обаче прилагаме всичко със закъснение. 2007 година е трябвало да въведем правилото, че български длъжник може да напуска пределите на България в рамките на ЕС, а частните съдии изпълнители с години са ограничавали свободното движение на длъжници. Затова трябва да вземем най - конструктивното решение какви качества трябва да имат съдиите. Тук идва и проблемът с образованието, бълват се непрекъснато юристи със съмнителни качества от нелегитимни университети. Важно е съдебната реформа да бъде цялостна и единна. Нашето законодателство като цяло е морално остаряло. Освен това гражданите не познават своите права. Затова е необходимо в училище децата да се подготвят за правата си.
Философията на ПП „Либерален алианс" по отношение на правораздаването е във ВСС да участват основно съдии от квотата на съда, по - малко да са парламентарно представените. По отношение на съдебните зали преместването им в един район и модернизирането им. Отпадане на имунитета на съдиите, прокурорите и депутатите, стриктно прилагане на европейските норми, право на конституционна жалба от всяко лице в рамките на определена законова норма. Създаване на един съвет, в който да се прегледат сегашните закони и да се ревизират. Той трябва да бъде създаден и с участие на адвокатите, които всеки ден се явяват в съдебните зали и познават проблемите на системата.
Георги Горанов: Според Георги Горанов трябва да се работи за намаляване на парламентарната квота във ВСС, преобразуването му в орган, заседаващ на отделни сесии. Разделянето му на съдийска и прокурорска колегия. При назначенията според него се налага оптимизиране работата на колегиалния принцип чрез засилване дейността на общите събрания на съдиите при администрирането на съдилищата. Важно е и осъществяването на контрол за спазване на принципа за случайно разпределение на делата и децентрализация на прокуратурата. Въвеждане на правилото физическото лице да може да бъде обявявано в несъстоятелност и разтоварване на част от съдилищата чрез прилагане на медиацията.