09-05-2013 | 09:18 ч.

Предизборен дебат на „Радио К2” на тема: транспорт, информационни технологии и съобщения и електронно правителство

Предизборен дебат на „Радио К2” на тема: транспорт, информационни технологии и съобщения и електронно правителство

В предизборния дебат на „Радио К2", посветен на транспорта, информационните технологии и съобщения и електронното правителство, участие взеха Станислав Иванов, кандидат за народен представител от ПП ГЕРБ в 25 МИР, София, Християн Кръстев, кандидат за народен представител от КБ в 23 МИР, София, Васимир Радулов, кандидат за народен представител от ПП „Лидер" в 25 МИР, София, Златослав Златанов, кандидат за народен представител от КП СДС в 26 МИР, София-област, Пламен Петков, кандидат за народен представител от Гражданска листа „Модерна България" в 6 МИР, Враца, Николай Въжаров, кандидат за народен представител от ПП „Средна европейска класа" в 5 МИР, Видин и 6 МИР, Враца, Боян Кутевски, кандидат за народен представител от ПП „Нова алтернатива" в 14 МИР, Перник и 25 МИР, София и Георги Ривов, кандидат за народен представител от Коалиция „Горда България" в 29 МИР, Хасково. Те коментираха следните теми: проблемите пред основните видове транспорт у нас, които дърпат назад този важен отрасъл на българската икономика, трудностите и нерешените въпроси в областта на информационните технологии и съобщенията; законодателната дейност в XLII Народно събрание за преодоляване на тези проблеми; какви са необходимите реформи, които трябва да се реализират; изпълняваме ли основните принципи, по които работи ЕС и в състояние ли сме да гарантираме, че можем да усвояваме отпуснатите средства; въвеждането на електронното правителство.


Транспортът е от основно значение за нашето общество и икономика - той е жизненоважен за икономическия растеж, както и за създаването на нови работни места. Ефективните транспортни системи са от ключово значение за конкурентоспособността на българските и европейските предприятия и в световен мащаб. Разходите за логистика (транспорт, съхранение и др.) формират 10-15% от цената на крайния продукт за европейските предприятия. Качеството на транспортните услуги оказва голямо влияние върху цялостната икономическа ситуация.

Георги Ривов: Най-сериозният проблем в транспорта, според Георги Ривов, е менажирането. Сериозните проблеми идват от сложното и тромаво лицензиране на транспортни услуги в последните години. Важна е не само автомобилната, но и железопътната инфраструктура.

Апетитната хапка в жп-транспорта е превозът на товари. Този вид транспорт е едновременно евтин и екологичен. Коридорът Европа-Азия, който ще минава през България, е апетитна хапка, която някои хора искат да приватизират, тъй като в следващите години се очакват страшно много приходи.

    Членството в Шенген остана неосъществено не заради няколкото небоядисани сгради по границите,  а заради сериозния проблем с включването в шенгенската информационна система, липсата на гаранции за сигурността на хора и товари. СРС-тата от последните дни са доказателство за пробива в нашите информационни системи. Ако не решим много бързо този проблем, ще бъдем изключени и от ЕС, тъй като в Лисабонския договор има клауза за сигурността на хората и товарите.

    По отношение на реформите, според Георги Ривов, трябва по - ефективно да усвояваме европейските средства. Затова трябва всяка една администрация да подготвя добри проекти и всяко следващо управление да ги доразвива. Относно информационните технологии, това което трябва да подобрим е единствено човешкия фактор. В човешкия фактор няма воля, ние нямаме досега случай на наказани хора, които са изнасяли информация. Това е и основната причина за неприемането ни в Шенген. Трябва да докажем на европейците, че парите за транспорт не се насочват в черни каси на партиите.

    Георги Ривов заяви, че към тази година балансът от това, което сме получили от ЕС и това, което сме усвоили е все още отрицателен. Най - сериозният проблем е, че не можем да усвоим средствата, а основната причина е, че нямаме подготвени проекти. Освен това поръчките се дават само на близки до властта фирми. Този проблем с корупцията може да се реши чрез въвеждане на електронно правителство. Електронното правителство от своя страна означава да комуникираме с държавата по електронен път. И тук е отговорът на въпроса защо досега никой не е имал волята да го направи, а именно, защото така ще се реши проблема с корупцията и компетентността на администрацията. Никой не е имал волята да направи това.


Боян Кутевски: ПП „Нова алтернатива" ще се стреми да възстанови баланса, сериозно изместен през последните четири години по посока на пътната инфраструктура, при това по един абсолютно пропаганден начин, посочи Боян Кутевски.

    Основната стратегия по отношение усвояването на евросредствата е връщането на баланса, което ще рече възстановяване на речния транспорт, на терминалите във Варна и Бургас, на БДЖ, което през последните десетина години беше тласкано умишлено към фалит, пътнико- и товаропоток беше отстраняван, за да бъдат обслужвани корпоративни интереси.

      Според Боян Кутевски трябва шоково да се възстанови икономиката чрез реиндустриализация и само в този контекст може да говорим за развитие на транспорта. И трябва да развенчаем мита, че тези пътища, построени от ГЕРБ  са били финансирани от ЕС. В крайна сметка всичко ще бъде поето от българския данъкоплатец.

    По отношение на реформите, според Боян Кутевски в момента така изградената инфраструкура отговаря в този си вид на съсипаната българска икономика. Ако не възстановим икономиката, то наливането на пари в транспорт е просто безсмислено. За да се удари по монопола в икономиката трябва да сложим ясен акцент вурху железопътния транспорт и най - вече електрификацията му, защото в противен случай се налива вода в мелницата на „Лукойл", а именно това е била и целта на ГЕРБ. 

     Въпросът за електронното правителство е свързан с това, че старите казионни партии трупат и помпат държавна администрация, за да могат да си осигуряват гласове на изборите. Това е основен проблем. Затова не се реализира и реформа в администрацията. От 2000 година администрацията расте и за последните десет години се е удвоила. Министерствата са пълни с „адреналинки" и докато това не бъде изкоренено, не може да има никаква реформа. ПП „Нова алтернатива" се ангажира да намали броя на администрацията до нивото от 2000 година. Накрая България ще изтърпи санкции за забавянето на въвеждане на електронно правителство и ще сме принудени да направим някакво, но не това, което сме искали.



Християн Кръстев: Коалиция за България се обявява за преразглеждане на приватизацията на жп-транспорта, разделянето на товарните и пътническите превози и за съгласуване на сухопътния транспорт, така че да има цялостна транспортна схема на държавата, заяви Християн Кръстев.

Председателят на УС от ГЕРБ беше човекът, който спря ремонта на всички пътнически и товарни вагони и локомотиви. Законът за жп-транспорта от 2001 г. е сбъркан и не отговаря на европейските директиви. Освен това, според Християн Кръстев парите от БДЖ са били прехвърлени в метрото и така е бил построен вторият лъч.

Така наречената транспортна схема трябва да бъде в дългосрочен план и да участват всички видове транспорт. Това включва и електронните и информационните системи.


Васимир Радулов: Васимир Радулов акцентира върху важността на привеждането на транспорта в по-активна позиция и преразглеждането на цялостната стратегия за транспорта в България. Всяко забавяне на реформата в БДЖ води до следващи плащания от всеки данъкоплатец. Необходим е анализ на начина по който принципалът, държавата, следи изпълнението на концесионните договори за пристанищата, който да бъде изкоментиран с европейските партньори.

    ПП „Лидер" се концентрира върху по-голямата публичност в решенията на законодателната власт. Всеки предлаган закон трябва да бъде коментиран с браншовите организации. Трябва да бъде подобрена ефективността при усвояването на средствата от еврофондовете, защото ако за други части от икономиката те не са най-удачния стимул, то в транспорта и съобщенията би могло да бъдат използвани абсолютно обективно, за да имаме по-добра пътна мрежа и комуникации.

   ПП „Лидер" предлага реформи най - вече в областта на осигуряване на повече прозрачност и публичност и в частта общоевропейските интереси да бъдат съобразени с нашите родни интереси. Не може политиците да създават свои закони, а бизнесът да не бъде информиран за това нещо. Трябва повече да се общува с представителите на бизнеса   

    Според Васимир Радулов трябва да се подкрепят европейските тенденции, защото ние сме част от ЕС. Що се отнася до ефективността на усвояване, то не можем да очакваме всичко да се свърши само от едно правителство. Трябва да се направи ясна и дългосрочна стратегия.

     По отношение на създаването на електронно правителство, то държавата ни е показала, че без да имаш човек в администрацията, не можеш да си свършиш никаква работа. Електронното правителство е поредното извинение за много неефективни неща, които се случват в нашия живот. Вината трябва да търсим и в нас като граждани, защото ние не сме разбрали добре смисъла на електронното правителство, а то е в наша полза. Редно е най - накрая да се предложи един цялостен и добър проект.


Николай Въжаров: Николай Въжаров подчерта важността на връзката между транспорта и съобщенията. Най-високата енергийна интензивност на единица продукция в Европа е българската. Липсата на съобщения не позволява да се изгради истинска транспортна схема, което е решаващото условие за нормалната работа на транспорта. Докато не се реши драмата с железниците, с тоталната липса на речния и морския транспорт, с правилното проектиране на автомобилните и товарните коридори, докато не се намери възможност да бъдат направени интермодални терминали, така че транспортът да поевтинее тотално, ще си оставаме на опашката на Европа. Корупцията е отговорът на въпроса за причината за проблемите. ГЕРБ пропуснаха да решат въпроса за генералната транспортна схема на страната, затова основното законодателно мероприятие трябва да бъде свързани с незабавното приемане на генералната транспортна схема на страната, която да бъде обвързана и със съобщенията, и с цялостната икономическа обстановка в страната.

   По отношение на реформите, според Николай Въжаров е крайно време да повдигнем въпроса за иновативното мислене. Ние строим така, както се е правило през седемдесетте години на миналия век, а това е демодирано и скъпо. Трябва да се вгледаме в новите технологии и да мислим за бъдещето. Това е начина да се самоизвадим от проблемите, в които сме влезли. Магистралите трябва да бъдат подготвени за бъдещите електрически автомобили и автобуси.

    Трябва да разсъждаваме и по проблема за усложнените документи за кандидатстване за европейски средства. Това е и причината за отпадането на много представители на малкия и средния бизнес от достъп до тези пори. Има масирано присъствие на големи консултантски фирми, които мачкат бизнеса. Когато се облекчат методите за кандидатстване, тогава средствата ще се усвояват ефикасно и ще имаме реално икономически развитие.

    По отношение на  електронното правителство, според Николай Въжаров то би могло да заработи за месеци при наличие на съответната воля. Отново обаче опираме до корупцията. Трябва да се отстранят схемите за влияние на политици върху администрацията. Само така може да се случи това. Пропускаме и българските пощи, едно от поредните разрушени предприятия мастодонти, в него има много хляб, то е част от мрежата, която може да подкрепи електронното правителство, но и там се развиват нездравословни процеси.


Златослав Златанов: Златослав Златанов заяви, че 70% от себестойността на единица продукт се пада на транспорта. От непосредствена важност е ремонтът на пътищата, които ползваме ежедневно, вместо да откриваме магистрали, които са важни, но не са приоритетни. Жертвите са двойно по-малко, защото хората не си карат колите, а друга част напуснаха страната.

   СДС си поставя за цел пълна прозрачност на всички договори и цялата законодателна наредба. Защо трябва да се оправдаваме, че договорите са сключени преди десет години. Освен това е вредно и централизирането на всички тези важни дейности  в едно министерство. Трябва да се раздели министерството, за да се знае точно кой носи отговорност.

Пламен Петков: Преди да говорим за всичко останало, трябва да поговорим за наличната регулация, сочи Пламен Петков и изрази съгласие с тезата за важността от дефиниране на приоритетите в транспорта, от гледна точка на логистични центрове, морски, жп- и автотранспорт. Приоритетите ще определят как ще се управлява - дали за това ще бъдат необходими едно или няколко министерства? Създаването на ново министерство или агенция би създало единствено нова регулация, свръхрегулация, наредби, подзаконови нормативни актове, което ще доведе до корупция.

    Гражданска листа „Модерна България" предлага намаляване на административния натиск при започване на една инициатива, било то бизнес или социална. Контролът трябва да бъде последващ. Безумие е една инициатива да бъде започвана със събирането на куп хартиени документи. Това спъва малкия и средния бизнес.

   По отношение на реформите, то основното нещо е не колко се усвоява, а как се харчат парите. Например в момента е абсолютно невъзможно да се качи човек с инвалидна количка в метрото, а това говори за лошо усвояване на средствата. В големите инфраструктурни проекти трябва да се застъпят офсетни програми. По този начин парите ще имат видим резултат.

    Начинът, по който управляваме евросредствата трябва да бъде променен. Причината е, че веднъж избрано, всяко правителство започва да управлява така, сякаш ще бъде вечно във властта. Затова трябва да се въведе механизъм за отзоваване на политици и кметове. Само така може да има превенция.



Станислав Иванов: Когато правителството на ГЕРБ пое властта, в страната имаше транспортно изолирани райони и хаос, който не позволяваше предоставянето на адекватна транспортна услуга в много райони, което предопредели някои от първите предприети действия: промяната на методиката за раздаване на автобусни линии и преразглеждането и подновяването на договорите за строителство в БДЖ, припомни Станислав Иванов. В резултат на подобряването на транспортната система, строителството на магистрали, ремонта на пътища, законовите промени при получаването на свидетелство за управление на МПС, техническите прегледи на МПС, загиналите по пътищата през миналата година са двойно по-малко.

Благодарение на сключените за десет и повече години договори за обслужване, ние не можем да приложим генералната транспортна схема, която е заложена в закона, и въвеждането й става поетапно.

    Станислав Иванов заяви, че ГЕРБ имат воля да продължат политиката в транспорта. Ако се наложи промяна на законите, те ще бъдат променени. Доизграждане на железопътните трасета и модернизацията им, закупуване на нови мотриси, доизграждане на метрото в София са едни от основните приоритети. Ще бъде продължено и  строителството на пътната система. Това, което е могло, е направено. В областта на информационните технологии са били направени основни промени, които защитават правата на потребителите, като премахване автоматичното преподписване на срочните договори и т.н.

    По отношение на Шенген, според Станислав Иванов сме покрили техническите изисквания и спирането ни е станало много преди скандала с подслушванията, затова тези две неща не могат да се смесват. Когато България е влязла в ЕС през 2007 г. е започнала да усвоява средства и за две години усвояемостта по програма транспорт е била минимална, защото от тройната коалиция не са имали подготвени проекти. Ог ГЕРБ са направили работещи проекти и затова вече 45 процента от програмата е усвоена.

    По отношение на реформите, според Станислав Иванов в следващата програмна рамка ще има промени, с които трябва да се съобразяваме. ГЕРБ ще продължат да усвояват евросредства, защото това е основният начин да извадим страната от кризата. Към момента имаме сто и два процента договаряне по оперативните програми, нещо, което предишните правителства не са могли дори да си мечтаят. Четиридесет и пет процента разплатени средства. В момента имаме и изключително нискък процент на корекции и това е отчетено от ЕС.

    Електронното правителство е нещо хубаво, но то е част от нещо много по - голямо, а именно електронно управление. ГЕРБ е развило поне първоначално част от нормативната уредба в електронното управление и е бил направен обмен на данни от над тридесет регистъра в държавната администрация. Разработени са и около петдесет услуги, осигуряващи достъп до тези регистри. Така че ГЕРБ са започнали изграждането на електронното управление и имат воля да продължат да го правят.

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече