20-04-2013 | 23:16 ч.
Предизборен дебат на „Радио К2” на тема:
Как ще установите върховенство на закона и ще спрете полицейския произвол в България? Как ще спрете незаконното следене и подслушване? Как ще избавите хората от магистрати и ръководители на специалните служби, изпълняващи политически и икономически поръчки?
В дебат в ефира на „Радио К2" Красимир Ципов - ГЕРБ, в листата на 25 - ти МИР София, Младен Червеняков - КБ, водач в 12 - ти МИР -Монтана, Лютви Местан - ДПС, водач в 9 - ти МИР-Кърджали, 29 - ти МИР Хасково, Методи Байкушев - „Либерален алианс", в листата на 15 - ти МИР-Плевен и 29 - ти МИР Хасково, Борислав Великов - „Лидер", водач в 25 - ти МИР София, 12 - ти МИР Монтана, Алексей Петров, изпълнителен директор на ССИ, Марио Топчийски - СДС, водач в 24- ти МИР София, Камелия Нейкова - „Нова алтернатива", водач в 19 - ти МИР Русе и 20 -ти МИР Силистра, Григор Здравков - „Средна европейска класа", водач в 24 - ти МИР София, Емил Георгиев - Гражданска листа „Модерна България", водач на 26 - ти МИР София област и в листата на 25 - ти МИР София, Йонко Грозев - зам.-председател „Движение България на гражданите", Минчо Спасов - Коалиция „Център - Свобода и достойнство", водач в 24 - ти МИР София и в 31 - ви МИР Ямбол, заявиха позиции по следните теми: Как ще установят върховенство на закона и ще спрат полицейския произвол в България, как ще спрат незаконното следене и подслушване, как ще избавят хората магистрати и ръководители на специалните служби изпълняващи политически и икономически поръчки?
Алексей Петров: Алексей Петров каза, че когато става дума за партньорство, измерителят е наднационалния риск. Ако говорим за тероризма например, то ние сме били предупредени за атената в Бургас от израелски и от други партньорски служби. Ние обаче не сме им повярвали и затова трябва да говорим как управляваме заедно с партньорите си наднационалните рискове. По отношение на вътрешната ни сигурност Алексей Петров каза, че първопричината за престъпността е несигурната среда. Той продължи, че по негово време са проведени изключително много успешни съвместни операции с евроатлантическите ни партньори и е била създадена сигурна среда, в която да са прави успешен бизнес. Той добави, че казаното за делото „Галерия" го приема като камъни в градината на ДАНС, в който е работил. „Това се подхвърля по един много безотговорен начин. Това е поръчано от г-н Драшков някога, инициирано, разбира се, от неговото обкръжение, за да се попречи на екипа, който се занимаваше с теч на информация. В този период г-н Драшков неофициално е свързан с кръга Борисов-Цветанов. В случая с „Галерия" не е имало шпионаж, имало е подслушване на трима журналисти, с които аз съм контактувал, разбирайте, че подслушван е трябвало да бъда и аз, защото от там някъде сме получавали информация за теча на класифицираната информация", каза Алексей Петров. Той съобщи също, че е бил първият човек, който още през 2011 година е заговорил за мораториум на партийте от прехода. Според него правото в България съществува в две крайности: в единия - силно потиснато, като при управлението на Борисов, а в другия - силно абстрактно. „Партийците трябва да формулират целите си. Като практик в системата за сигурност казвам: партийците - много далеч от правосъдната система! Мониторинг, провеждане на определена политика под граждански контрол - да, но партийци да управляват МВР и съда, което се случи в последните години, не трябва никога повече да се случва!" - категоричен бе Алексей Петров. Той коментира изнесените от Григор Здравков данни за прикриването на сигнали свързани с проституция и трафик на наркотици, както и за разследването на Касим Дал за връзка с атентата в Сарафово по следния начин „Изумен съм от това, което чувам. В случая става дума за прикриване на престъпления, за да се използва "системата". Ако това е вярно, става дума за сериозни престъпления. В тези 4 години не се е работело срещу престъпника и срещу престъпността, а срещу неудобния и за конкретния политически или корпоративен интерес, говорейки за системен подход. Системата изпадна в несистемност, защото ако работи срещу престъпността, може да попадне на "нашия човек". В случая инструмента система за сигурност се използва да прикрива едни и да преследва други. Това поставя началото на анализ по въпроса с терористичния акт в Бургас. Ние сме длъжни по закон да предоставим информация на компетентните органи. Тук става дума за това, дали и други сигнали предхождащи терористичния акт не са прикрити. Ако това се окаже вярно е възможно, след като терористичния акт е станал факт, да са прикрити и неглижирани и други сигнали и информации на партньорите. Ще припомня, че бяхме предупредени от израелска страна, чрез медиите. Допускам, че по другата комуникативна система не е имало чуваемост, именно взаимодействие с партньорите. Ако това се окаже вярно, не знам докъде ще стигне отговорността за този безпрецедентен терористичен акт, освен, че ще рухне мита за добрата работа на Цветанов с партньорските служби".
Младен Червеняков: Младен Червеняков започна с това, че при управлението на ГЕРБ не е била прекъсната тенденцията на увеличаване и организиране на престъпността и сме станали свидетели на полицейщина, тотално подслушване и липса на свобода на медиите. Младен Червеняков каза, че ние живеем в паралелна действителност, в която от една страна са представителите на ГЕРБ, а от другата всички български граждани. Основната оценка се съдържа в доклада по механизма за сътрудничество и проверка. Там изрично е казано, че все още липсва насока на политиката, което спира напредъка. Това е жестоката горчива оценка, която се дава за дейността в тази насока през последните четири години.Младен Червеняков продължи, че сивата икономика в България е стигнала до тридесет и седем процента и половина, от което три цяло и седем милиарда годишно не влизат в държавния бюджет. Втори факт е, че три цяло и пет милиарда лева не влизат само от контрабандата. По отношение на използването на СРС - та, Младен Червеняков предложи излизането на специализираната дирекция извън състава на МВР като самостоятелна агенция. На второ място връщане на външния независим контрол и на трето място парламентарен контрол от страна на парламентарна комисия. По отношение на наказателния кодекс Младен Червеняков изрази несъгласието си с тезата, че трябва да се работят на парче отделните закони. Според него трябва да има пет категории престъпления и отделен начин за наказание за всяка една от тях. Що се отнася до сигурността той предлага натоварването на МВР само с полицейски и охранителни функции, за да може да се оправи заплащането и да се възстановят полицейски служители във всяко едно населено място. „Случващото се сега съвпада с практиката от `90-те години на миналия век: смяна на лошия с добрия, въстанието свършва, когато Ивайло става цар и никаква промяна на системата! Аз бях първият министър на правосъдието, в чийто мандат ВСС си изкара мандата, никога не сме сменяли ВСС, никога не сме назначавали силово кадри в съдебната система", заяви Младен Червеняков. „Когато става дума съдебната система, представителите на сините трябва да си помислят много добре, преди да кажат каквото и да било, да бъдат по-ниски от тревата и по-тихи от водата, защото чистката в съдебната система през 1991 г. беше извършена от тях, защото при всяко идване на власт сменяха състава на ВСС и защото при всяка възможност се опитват да яхнат съдебната власт", коментира Младен Червеняков изказванията на своите политически противници по отношение на съдебната власт. Младен Червеняков каза, че от КБ предлагат структурни промени, касаещи няколко насоки. Първо, ВСС: обособяване на специализирани съвети за съдии и за прокурори и пряк избор на висшия съвет от съдиите в страната. Второ, обмисляне на мястото на Прокуратурата. Трето, продължаване на политиката за специализиране на съдилища, в т. ч. изграждане на съдилища по т.нар. трудови и социални дела. Четвърто, продължаване на тенденцията за делегиране на държавни функции, където е възможно. Освен структурните, от КБ предлагат и процесуални промени: връщане на двуинстанционното производство по определени дела, като трудовите и осигурителните дела, за да се премахне голямата натовареност.Може да бъдат направени и редица организационни промени и те се съдържат главно в предложенията на Съюза на съдиите в България. На четвърто място, проблемът за материално-техническото обезпечаване на тази реформа, и с електронното правораздаване, със създаването на подходящи условия за работа на магистратите. „Категорично несъгласен съм, в Гражданско-процесуалния кодекс да бъде регламентиран отказът от правосъдие с производството по допустимост", каза още Младен Червеняков.
Лютви Местан: Лютви Местан започна с това, че около властта на ГЕРБ мирише все повече и е сигурен, че ще се стигне до още разкрития. Истината за властта на ГЕРБ е, че това е власт, която подслушва, а Сотир Цацаров трябва да бъде поздравен зе решителните действия. На въпрос на Илиана Беновска как ДПС ще възстанови държавността, Лютви Местан отговори „реалният парламентарен и граждански контрол, изваждането на специалния инструментариум наречен СРС-та от пряката на власт на едно политическо лице, наречен министър на вътрешните работи. Ние бяхме сторили това към края на омразната Тройна коалиция. Бяхме направи специални структура, която да осъществява контрола за използване на този специален инструментариум на държавата. Само че първото нещо, което направиха от ГЕРБ, беше да ликвидират тези механизми за контрол, за да бъде безконтролна властта на няколко души в държавата". Това може да стане с онези политически сили, които не имитират демократичност. Според Лютви Местан е време да се постави въпросът за политическата отговорност на Цветан Цветанов, на министър-председателя (бел.ред. - Бойко Борисов), защото тази власт има своите ярки персонални носители. Всички в парламента носят отговорност, че са допуснали да ни управлява подобна система. По време на предизборната кампания трябва съвсем ясно да се каже, че отговорността за подслушванията не може да бъде само на изпълнителите. Разбира се, че и те трябва да си носят своята отговорност, но нищо в МВР не може да се случи без знанието на господин Цветанов. „Следователно вие дадохте едно безспорно доказателство, че тези подслушваня, това слухтене цветаново мирише на политическо преследване. То не мирише, то вони на събиране на доказателсва срещу политически опонент, срещу бизнеса, които ако си отварят повече устата, собствено ако бизнесът не слуша, ще си има проблеми" каза лидерът на ДПС. Той пръдължи, че този партиен ботуш, който притиска бизнеса, създава отношния на квазипазар, а бизнесът се е превърнал в кредитор на държавата, като за последното е виновен бившият финансов министър Симеон Дянков.
Красимир Ципов: Според Красимир Ципов през последните четири години е водена активна борба с престъпността и е факт, че има значително занижение на определени пръстъпления. По отношение на неприемането ни в Шенген той заяви, че ние сме изпълнили всички критерии, а въпросът е политически и се поставя от няколко държави от ЕС. Освен това ГЕРБ са възстановили доверието на евроантлантическите ни партньори в българските служби. Според Красимир Ципов по отношение на използването на специални разузнавателни средства, всеки може да си направи елементарна справка в докладите на прокуратурата и на разследващите органи в периода 2009 - 2012 година и ще види колко са били увеличени досъдебните производства. Следващият аргумент, който може да се изтъкне е това, че е било въведено разграничение по отношение на технологията на използване на СРС- та, в следствие и на развитие на модерните технологии, за лица и искания. Единствено при управлението на ГЕРБ са били изнесени всички данни и е имало реален парламентарен контрол върху използването на СРС - та. От ГЕРБ предлагат приемане още в началото на следващото народно събрание на четирите законопроекта в сферата на разузнавателните служби. По отношение на битовата престъпност насищане на по - малките населени места с полицаи от охранителния състав, по отношение на съдебната система въвеждане на електронно правосъдие, цялостна промяна на процедурите за избор на съдебни заседатели чрез въвеждане на пряк избор на съдебни заседатели и задължителен подбор на съдебните експерти.
Емил Георгиев: Според Емил Георгиев през 2008 година разрешенията за СРС - та са били шест хиляди, а през 2010 са шестнадесет хиляди. Ефективността е изключително ниска, а това не е само от това управление. Проблемът е в непропорционалността на СРС -тата, в това, че не се използва критерият за необходимост. Това обаче излиза пряко от джоба на данъкоплатците. Тази милиционерщина според него трябва да престане. Емил Георгиев заяви, че гражданска листа „Модерна България" споделя необходимостта от реформи, извършени в съгласие между всички, които имат отношение по въпроса. Партиите на статуквото са показали, че единственият им проблем е да вземат част от тези 200 млн. партийни субсидии, за това е цялата надпревара. Предложението на Гражданска листа „Модерна България" за реформа на съдебната система е след избирането им от ВСС, Главният прокурор и председателите на двете върховни съдилища да бъдат подлагани на плебисцит, за да се види дали хората са доволни от избора на ВСС, административните ръководители на съдилищата и на прокуратурата да бъдат избирани пряко и реален избор на съдебните заседатели. Емил Георгиев заяви, че Гражданска листа „Модерна България" призовава избирателите: „Излез от матрицата!" „За да говорим за системен подход, първо трябва да сменим правилата, по които функционира системата, чрез овластяване на гражданите. И ние правим конкретни стъпки в тази посока: 150 хил. подписа за предизвикване на референдум за отзоваването на народни представители, общински съветници и кметове и за да имат гражданите право на индивидуална жалба пред Конституционния съд. След тази първа малка крачка към промяна на системата ще създадем и системния подход", продължи той.
Борислав Великов: Според него всички тези скандали поставят под съмнение обществената полза, която тези СРС - та могат да носят в борбата с организираната престъпност. Той призова представителите на политическите партии да покажат политическа воля за прекратяването на превръщането на България в ченгеджийска държава. Трябва, според него, да се въведе един прозрачен гражданки, политически и най - вече парламентарен контрол, дори ако това е свързано с нов закон за СРС - та. Един вариант е въвеждането на специализирана правна парламентарна комисия относно СРС - тата и изцяло нов закон за тях, подробни регулаторни механизми. „Подкрепям колегите, които споменаха, вече и чрез промяна на Конституцията, за преминаването на Прокуратурата и Следствието към изпълнителната власт, по модела на повечето западноевропейски държави. Ние от „Лидер" се надяваме, че в следващия парламент ще имаме такова представителство, което ще направи възможни тези промени", каза още Борислав Великов.
Йонко Грозев: Според Йонко Грозев ГЕРБ целенасочено са унищожавали институциите и сега в България няма доверие към политическите партиите. Няма и работещи институции. Ако искаме да възстановим държавата трябва да започнем сериозни реформи на институциите. Ние обаче не можем да намерим консенсус по тези въпроси. Ключово за ДБГ е намаляване на политическото влияние в управлението на МВР. Според Йонко Грозев така както се управлява съдебната система в момента, ние не можем да очакваме нищо разумно. Това минава през конституционна промяна.
Методи Байкушев: Според Методи Байкушев най - важният въпрос е какво да се прави оттук нататък. Темата с подслушванията според него се преекспонира, за да се хвърля прах в очите на хората. Най - тъжното е, че се прави опит да се убедят хората, че подслушването е нов феномен. Основен, фундаментален приоритет на „Либерален алианс" по отношение на гражданското правораздаване е електронното правосъдие. Говорим обаче не просто за система с база данни, а за реално електронно правосъдие: упражняване на процесуални права по електронен ред, връчване на съобщения и призовки. Става въпрос за фундаментална промяна на структурата и финансирането на съдилищата, те просто трябва да изглеждат по различен начин. Безумната практика по антидатиране на съдийските решения, масова в софийските съдилища, буквално ще изчезне, ще спрат невероятните пътешествия на делата по етажите на Съдебната палата. Въпросът със съдебното райониране трябва най-накрая да бъде преразгледан. Проблемът, според Методи Байкушев, е ясен на всички: прекомерната натовареност на софийските съдилища.
Минчо Спасов: Минчо Спасов припомни, че скандалите в по - миналия парламент са били разкрити и разследвани именно по инициатива на парламентарната комисия. Въпросът е обаче какви са идеите за бъдещето. От една страна е промяна на законите, но от друга страна са и хората, които ги изпълняват. Според него очевидно е необходим лимит на СРС - тата. Лимитирането на СРС - тата може да стане чрез тяхното остойностяване. В съдебната система инспекторатът трябва да добие повече правомощия, за да може да налага наказания на съдиите, а само дисциплинарното уволнение да е във ВСС. По отношение на кадрите е нужна система на дезинсекция на МВР, то трябва да се изчисти от всякакви „калинки", министърът на вътрешните работи трябва да бъде гражданско лице.
Марио Топчийски: Според Марио Топчийски у нас не се дава път на нови и млади хора, защото очевидно това не е изгодно на партиите от статуквото. Проблемът е, че липсва системният подход при обсъждане на въпроси от вътрешната сигурност. Наказателният кодекс у нас е приет преди четиридесет години, а наказателнопроцесуалният е приет през 2006 година. Тези две материи трябва да се допълват и да са взаимнообвързани, но това нещо не се е случило. По отношение на подслушванията прокуратурата много пъти е излизала с подобни гръмки обявявания, които после в съда са се оказвали съвсем различни. Марио Топчийски изрази съмнение, че в момента главният прокурор е вкаран в активно мероприятие. По отношение на закона за МВР, то той не е бил приет от ГЕРБ, а само е бил променян от тях. Марио Топчийски продължи, че предложението на СДС е, адвокатурата също да участва във ВСС. Това е истинският граждански контрол при кадруването в съдебната система. Той предложи също възстановяване на полската и на горската полиция, съществували докъм 1948 г., които да предотвратяват ограбването на труда на хората по селата. , промяна на законовия статут на неизбежната самоотбрана и въвеждането на практиката на магистрати, по чиито решения България е била осъдена от международните съдилища да плати обезщетения, да бъде търсена отговорност.
Григор Здравков: Григор Здравков каза, че от „Легия антимафия" изнасят всички тези данни защото не харесват работата на Бойко Борисов и Цветан Цветанов и заяви, че те са претърпели пълен провал при борбата с контрабандата и наркотрафика. Според него е необходима от пълна лустрация на хората, назначени от последното правителство от средното ниво нагоре, защото тези хора са довели страната до колапс. „Не може хора, като Димитър Стефанов-Каратиста или Румен Николов-Пашата, заедно с Цветанов и Борисов, да определят националната сигурност. Това е организирана престъпна група, преследваща политически дивиденти", заяви още Григор Здравков. Той заяви, че списъците на подслушваните хора идват от Румен Николов-Пашата и Димитър Стефанов-Каратиста. В края на месец февруари, началото на месец март 2012 година е получен сигнал в служба ГДБОП, от служба на наша съседна държава- членка на ЕС. Сигналът съдържа информация, че г-н Касим Дал се занимава с нерегламентирана търговия на оръжие- леко стрелково оръжие, пластични експлозиви и ракети земя - въздух. Сигналът съдържа и банкова сметка и място със склад, което се намира в района на Златоград. Сигналът е получен в сектор- Международен трафик на наркотици (ГДБОП). Той е бил предаден на г-н Йоцов (мисля, че той е шеф на цялото направление- противодействие на наркотрафика и много близък със Флоров), от там на г-н Флоров и от там на г-н Цветанов. След като се случва атентата в Сарафово, започва да се работи по този сигнал, той е укрит и в един момент започва да се използва за политически натиск върху Касим Дал (напуснал ДПС преди 2 години, кандидат за народен представител и съосновател от/на НПСД). Не забравяйте, че Цветанов не пожела да каже, какъв е вида на експлозива в Сарафово- там е "заровено кучето". Аз лично съм уведомил официално и г-н Цветанов, мога да го докажа по безспорен начин. Завел съм го като сигнал през септември месец в служба ГДБОП. Навсякъде ми е обяснявано, че трябва да си мълча, за да не ми "литне канчето"- това представлява г-н Цветанов. Знам това, защото служба ГДБОП поиска съдействие от мен, да съберем достатъчно доказателства като потвърждение на този сигнал. След като се случи атентата в Сарафово, този сигнал беше покрит. Сигналът е заведен в службата с най-висока степен на достоверност- 10. Григор Здравков коментира работата при Цветан Цветанов по следния начин - „ Подава се сигнал, примерно от мен като представител на гражданското общество. Сигналът е от септември 2009 година, във връзка с контрабандни канали. Схемите са елементарни. Връщат се оперативните работници при мен и казват да напиша 3 конкретни имена. Те бяха Антон Петров, Алексей Петров и Румен Божинов. След като аз отказвам да направя това, оперативните работници пишат, че поради страх за живота ми съм твърдял неофициално тези 3 имена". Григор Здравков каза още, че Г-н Борисов, г-н Цветанов и г-н Флоров са прикривали официални сигнали във връзка с: проституция, трафик на хероин и кокаин, както и контрабандни канали за акцизни стоки.
Камелия Нейкова: Камелия Нейкова каза, че идеите на повечето участници в дебата съвпадат с тези на „Нова алтернатива", което е знак за единомислие, че държавата ни има нужда от промяна, а не подмяна в модела на управление. На първо място, трябва работеща икономика, защото икономическата нестабилност води до увеличаване най-вече на битовата престъпност. „Бих искала да попитам г-н Ципов, защо не каза нищо за използването на трафичните данни, а не само на СРС - защото голяма част от тях, особено тези от тях, които се изискват извън Закона за електронните съобщения, се използват неправомерно. Това беше отразено в доклад на парламентарната подкомисия за контрол на СРС, от който стана ясно, че службите, особено МВР, следят неограничено трафични данни", попита Камелия Нейкова. Тя продължи, че подкрепя идеята за създаване на независим орган за контрол върху СРС извън МВР. Необходимостта от реформи в съдебната система и в системата на МВР е безспорна. За съжаление, България е една от трите страни в ЕС, чиито съдебни системи имат най-ниска оценка на своята независимост. Другите две са Словакия и Румъния. Тя продължи, че у нас е налице практическа неспособност да се спазва разделението на властите, което води до срив на общественото доверие в българското правосъдие. Камелия Нейкова каза, че мерките, предлагани от „Нова алтернатива", са: ангажиране с персонална отговорност на органите на съдебната власт за незаконосъобразни техни действия, с които са нанесени вреди на гражданите; пряк избор на ВСС, без политическа намеса; премахване на парламентарната квота във ВСС и промяна на механизма за атестиране на магистрати.