19-01-2013 | 17:42 ч.

Орлин Спасов: Цветанов гони Борисов в медиите

Орлин Спасов: Цветанов гони Борисов в медиите

Доц. д-р Орлин Спасов, изпълнителен директор фондация „Медийна демокрация" (ФМД) заяви пред Илиана Беновска в ефира на "Радио К2", че ситуацията около Новогодишното обръщение на президента е признак на нисък професионализъм. "В крайна сметка президента само загуби, от тези на пръв поглед "технически гафове". Когато си на подобна позиция, не можеш да допуснеш, такива евтини гафове, защото те са в състояние да преобърнат цялостното възприемане на направения опит за промяна."


Президента Плевнелиев е на четвърто място, като личност най-често отразявана в медиите. Той е най-безкритично приемания български политик. Неговият медиен рейтинг е най-висок от гледна точка, на положителното отразяване. "В медиите, които са обект на анализ, Плевнелиев е фаворит, той е любимеца". Това коментира доц. д-р Орлин Спасов, визирайки резултати от конкретно изследване.


Фондация „Медийна демокрация" в партньорство с медийна програма Югоизточна Европа  на фондация "Конрад Аденауер" представиха годишен доклад "Медиен мониторинг 2012".  Той представлява цялостен анализ на медийната ситуация в България, обзор на случилото се през 2012 година. Единият от сегментите в анализа е свързан, с наблюдението на седем всекидневника и конкретно на отношението им към ключови политически лица и водещи институции. Другото, е по-широк анализ на медийната среда, включително Интернет, фейсбук, радио и тн.


Доц. д-р Спасов открой две важни тенденции за 2012 година. Първата тенденция определи като позитивна, а именно, че в България сме станали свидетели на очевиден натиск за промяна на медийната среда, от страна на чуждестранни, авторитетни институции. Като пример даде  посещението еврокомисаря Нели Крус и редица посланици от ЕС и САЩ, които се занимаваха с финансирането и прозрачността на медиите, със свободата на словото в България.


Като втора тенденция, доц. д-р Спасов открой нараснала роля на гражданското общество, като инструмент за коригиране на работата на медиите. Той подчерта протестите за различни каузи и обясни, че се е  оформило автономно информационно пространство в Интернет, което работи като алтернатива на традиционните медии. Една голяма група (част от публиката/аудиторията) се информира от традиционните медии, вестници и телевизия. Друга голяма група млади хора, започва да се информира по алтернативния начин, въпреки, че не е на нивото на професионалната журналистика.


"Добрата журналистика в България е силно дефицитна и много маргинална. Тя плаща своята свобода с това, че работи при мизерни условия", заяви доц. д-р Спасов по повод качеството на журналистиката. Централният проблем е прозрачността на собствеността в медиите, той поражда проблемите за българската публичност. "Ние в момента не виждаме достатъчно политическа воля за изясняване на собствеността. Много медии "допингират" политическите имиджи на управляващите". Медийната среда е сложен процес, допълни доц. д-р Спасов и обясни, че предвид контекста на България в ЕС няма много дълго да се задържи това положение в медийната среда.


На изборите могат да се очакват големи изненади, независимо от традиционните медии, според изпълнителния директор фондация „Медийна демокрация". Обяснението е именно спадна на доверие към тях. "Твърде напред отиде този процес на заиграване с властовите конюктури и вече твърде много хора в България знаят, че между медиите и политическия естаблишмант може да бъде поставен знак за равенство", коментира Спасов.


От анализ на седем всекидневника се извеждат медийните рейтинги на политическите фигури . Медийният рейтинг на премиера Бойко Борисов е "+ 2,4" пъти, което означава, че по-често той е отразяван в положителна, отколкото отрицателна светлина. Тук се получава разминаване между умереното мнение на гражданите и медийната ситуация, коментира Спасов.


"Как Цветанов седи в медиите в сравнение с Борисов?" Това попита Беновска във връзка с обявената тема на разговор:Цветанов си купува медии ,за да свали Бойко. Цветанов си купи "24 часа" и "Труд". Следващата жертва на Цветанов ще бъде Цецка Цачева.


Цветанов е в известна информационна симбиоза с Борисов, което не е случайно, обясни доц. д-р Спасов. От 2010 година Цветанов остава втората по видимост фигура в медиите. Разликата между двамата е голяма.  Ако медийния рейтинг на Борисов е "+ 2,4" на Цветанов е  "- 1,2". Това означава, че медиите са по-критични, отколкото позитивни, а медийното позициониране на Цветанов е много по-уязвимо към момента.


Трудно ще се изравнят Борисов и Цветанов, смята Спасов. Положителното отношение към Борисов се дължи все още на харизмата му, той все още е търсен и интересен на медиите. "Медиите са заинтересовани от динамиката на неговото мнение. Те правят разлика между отношението си към премиера, което е доста топло и отношението си към правителството, което е неутрално, а напоследък все по-критично."


Трети по отразяване през 2012 година е Сергей Станишев, който през 2011 е шести. Той е доста далеч от Борисов, не успява да измести и Цветанов. Станишев все още има силно отрицателен медиен рейтинг. Конкретните медии пишат два пъти по-често негативно по негов адрес, той не може да си осигури позитивно отразяване, което би могло да има пагубен ефект на предстоящите избори. Така коментира резултатите от "Медиен мониторинг 2012" доц. д-р Орлин Спасов, изпълнителен директор фондация „Медийна демокрация" при Илиана Беновска в ефира на "Радио К2"

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече