14-10-2012 | 09:54 ч.

ГЕРБ даде 10 млн. лева на Гергов за реклама на цифровизацията

ГЕРБ даде 10 млн. лева на Гергов за реклама на цифровизацията

vestnikataka.bg


Управляващите разчистиха конкуренцията на медийния олигарх

 

Михаил КРЪСТЕВ

Любимият олигарх на ГЕРБ Красимир Гергов получи нови 10 млн. лева за реклама, след като управляващите разчистиха конкуренцията му.


Медийният олигарх Красимир Гергов е големият победител от конкурса за реклама на цифровизацията на ефира, която ще се осъществи през 2013 г. И този път управляващите от ГЕРБ не изневериха на традицията да фаворизират шефа на бТВ, който от години слага ръка върху всякакви държавни поръчки за реклама. Само по време на управлението на кабинета „Борисов" Гергов е прибрал над 10 млн. лева за реклама на българския туризъм в чужбина.


Скандалният конкурс за реклама на цифровизацията бе с предизвестен победител, тъй като възложителят на поръчката - Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) отстрани другите двама кандидати, защото не отговаряли на формалните условия по конкурса. Така от надпреварата отпаднаха „Макс Информ" и „ДВБ - Т Консулт". В първото обединение влизат „ОМ София" на Анета Герова и Екатерина Попова, съпругата на Нико Тупарев, и „Маркет линкс", в която работеше Румяна Бъчварова преди да стане началник на кабинета на премиера Бойко Борисов. Второто обединение беше между „Аргент 2002″ на Владимир Денев и Йоана Даракова и „Маркет тест" на Ивайло Димитров и Румяна Калчева-Делчева. Според зам.-министъра на транспорта Валери Борисов въпреки непълнотите в документацията на тези кандидати , комисията, която оценява офертите, е изискала допълнително да представят необходимите документи, но и след този срок те не са успели да отговорят на изискванията.


Така едноличен победител в конкурса се оказа консорциум „Обединение Ти Си Ти Ви", в което участват фирмите „Арчър айдиас" и „Пиеро 97 МД", зад които стои Красимир Гергов, и „Сова 5″ на Васил Тончев. Рекламната кампания за цифровизирането ще продължи до 31 март 2013 година. За този няколкомесечен период Гергов ще успее да похарчи над 10 млн. лева, които ще се използват за информационни клипове и специален сайт, който разяснява процеса на аудиторията.


Веднага след обявяването на победителя в конкурса се появи информация, че офертата на водения от Гергов консорциум е била по-висока от тези на конкурентите му.


Според експерти в областта отстраняването на другите две сдружение се стори изключително странно. От самото начало в средите се говореше, че ще спечели този консорциум. Все пак възможно е да се стигне до обжалване на процедурата, ако аргументите на транспортното министерство нямат нужното покритие. Потърсени за коментар, представители на една от потърпевшите фирми - рекламна агенция Ogilvy заявиха, че ще изчакат официалното становище на транспортното министерство, както и протокол, който да посочи на кои критерии трябва да отговаря консорциумът „Макс Информ", в който участват.


В какво се състои рекламната кампания, за която Гергов ще прибере 10 млн. лева? „Целта на кампанията е преминаването от аналогов към цифров сигнал на телевизионното излъчване е да достигне, образно казано, до всяка баба Пена. Така на 1 септември 2013 г. като й спрат телевизионния сигнал, тя да знае къде да отиде, за да си вземе декодиращото устройство за телевизора", обясни Георги Андреев, председател на 7-членната комисия, оценяваща офертите и директор на дирекция „Връзки с обществеността и протокол" в МТИТС. Само преди месец от Министерството на транспорта обявиха, че сумата ще възлиза на 8.3 млн. лева. „Дребното" увеличение от 1.7 млн. лева също остава без обяснение. За справка рекламата на държавния туризъм (която също е в ръцете на Гергов) струва на данъкоплатците 5 млн. лева.


Дянков: Пари за цифровизация няма

През юли Дянков отряза мераците за цифровизация на ефира, заявявайки, че държавата няма пари за тази дейност.


Пари за реклама на цифровизацията има, но дали ще се намерят средства за самата процедура? Отговор на този въпрос към момента няма. Съмненията се пораждат от думите на финансовия министър Симеон Дянков, който през юли заяви, че за тази цел са необходими 300 млн. лева, които бюджетът няма как да осигури. Отсега казвам, че такива пари в държавния бюджет няма и не възнамерявам да дам", каза Дянков на 11 юли. По негови думи страната ни трябва да търси възможна отсрочка от ЕС за преминаването от аналогово към цифрово излъчване. В продължение на няколко месеца от финансовото министерство не публикували различно становище.


Скандалът се разраства още повече с оглед на крайния срок, който Европейската комисия постави на България за въвеждане на цифровизацията. Аналоговият телевизионен сигнал трябва да изчезне до 1 септември 2013 г. Преходът трябва да стане постепенно - шест месеца преди тази дата, като за периода се предвижда да има едновременно аналогово и цифрово излъчване. Освен България към момента само Румъния и Гърция все още не са изпълнили това европейско изискване. През ноември 2010-а правителството удължи срока за въвеждане на изцяло наземно цифрово телевизионно разпръскване. Съгласно евроангажиментите ни до края на 2012 г. трябваше да отпадне аналоговото радиоразпръскване. Ако България не спази за пореден път срока, ни заплашва наказателна процедура срещу страната.


Извършването на цифровизацията също предизвиква спорове. Конкурсите за изпълнение на процедурата бяха проведени по времето на правителството на Станишев. Спечелиха две компании - Тауърком и Хану Про.


Мрежата за разпространение е изграждана повече от  50 години, беше в активите на държавната  БТК,  впоследствие на частната БТК, впоследствие на обособената от нея НУРТС България.
НУРТС България придоби Тауърком. Така мрежа и разрешение за разпространение на търговските програми отидоха на едно място. Скоро никой няма да помни, с изключение на бдителната Европейска комисия, че първоначално Законът за електронните съобщения забрани подобна интеграция. Сега Тауърком се преименува в НУРТС Диджитъл и страницата се затваря. Частната НУРТС България - която не само че не е минавала през конкурс, а и не е съществувала, когато са провеждани конкурсите (макар от сайта й това да не се разбира) - държи и мрежата, и разрешението за разпространение на търговските програми на първа фаза.

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече