04-10-2012 | 23:14 ч.
Обръщение на министър Цветан Цветанов към служителите на МВР
Обръщение на министър Цветан Цветанов към служителите на МВР
trud.bg
Във връзка с изпратеното на 12 септември до министър Цветан Цветанов писмо на Синдикалната федерация на служителите в МВР с предупреждение за организиране на протестни митинги, вътрешният министър се обръща към служителите на ведомството със следната позиция:
„В първото си обръщение от 11.10.2010 г. заявих, че основен принцип в работата на политическото ръководство на МВР е спазването на задължителен баланс между интересите на гражданското общество и интересите на служителите на министерството. Този базисен принцип намери израз в последователната политика на реформи, които бяха предварително обмислени и вписани в правителствената програма в средата на 2009 г.
При провеждането на законодателните и структурно-организационни реформи в периода 2009-2012 г. политическото ръководство на МВР спазваше политика на предварително обсъждане със социалните партньори в МВР, обществено обсъждане с представители на гражданското общество, балансирана защита интересите на гражданите и полицейските служители. Това позволи заложените реформи да се проведат безконфликтно.
На 01.07.2012 г. влязоха в сила последните изменения в Закона за МВР, чрез които предварително начертаната преди 3 г. организационно-структурна реформа бе изпълнена изцяло.
Вярно е също така, че тежката финансова криза е очевиден факт за всички български граждани. Това поражда искания за увеличаване на бюджетното финансиране и съкращаване на разходи. Законовите ангажименти на МВР изискват и съответното финансиране. Като вицепремиер и министър на вътрешните работи изпълних декларираното пред Вас обещание за запазване социалните нива на защита на служителите на МВР:
- запазване на категорията труд за служителите на МВР;
- запазване размера на годишните отпуски;
- запазване допълнителните възнаграждения за продължителна работа;
- запазване обезщетенията при прекратяване на службата, включително при пенсиониране.
Единствена промяна, която се допусна в контекста на пенсионната реформа в Република България, се състои в увеличаването (с 2 години) на осигурителния стаж за придобиване право на пенсия за служителите на МВР.
В последно време една от синдикалните организации в МВР лансира в публичното пространство идеи, които са били обсъждани задълбочено още през 2009 г. Ще припомня, че в началото на 2010 г. в непрекъснат диалог с ръководството на МВР беше удовлетворено изцяло желанието на същата синдикална организация за по-ефективна защита на полицейските служители при изпълнение на техните служебни задължения. Тази законова защита бе подобрена значително по два начина:
- чрез промяна на Наказателния кодекс - където посегателствата срещу полицейските органи бяха приравнени с тези срещу магистрати, длъжностни лица, военни лица и т.н., а предвидените наказания бяха сериозно увеличени;
- чрез промяна на Закона за МВР, където се предвидиха тежки административни глоби (от 500 до 1000 лв.) при посегателства срещу полицейски служители.
Изцяло бе реформирана и глава ХХ на ЗМВР, регламентираща синдикалната дейност в МВР, отново съобразно исканията на същата синдикална организация.
Разбира се, сериозната законова защита на полицейската дейност изисква и съответни отговорности на полицейските служители, включително и съответно заплащане на положения труд. Отговорно мога да заявя, че през последните няколко месеца полагам усилия за подобряване възнагражденията на служителите в МВР, без необходимост от напомняне и синдикални искания.
През последната година (въпреки тежките финансови условия) порционът на служителите в МВР е увеличен със 100 %. Също така е увеличена добавката за работа в МВР с 5%, с което се увеличи основното възнаграждение на служителите, работещи по трудово правоотношение. За реализирането на тази политика чрез намиране на вътрешни резерви са осигурени 25 млн. лв.
Продължи извършването на строително-ремонтни дейности на местата за настаняване на задържани лица на територията на страната на стойност 1 млн. лв. Започна преустройство и строителство на много сгради на обща стойност 17 млн.лв.
Започнато е строителство на следните по-големи обекти:
- РСПБЗН гр. Перник - 2 465 000 лв;
- РУП Своге - 1 100 000 лв;
- ПУ Белово - 175 000 лв. (пусков срок - 2012г.);
- Общежитие на АМВР - 2 480 000 лв. (пусков срок - ноември 2012г.);
- V РУП Бургас - 1 820 000 лв. (пусков срок - септември 2012 г.).
По Оперативна програма „Административен капацитет" са предвидени още 3 500 000 лева за укрепване капацитета на разследващите органи и повишаване на ефективността на разследването, както и за обучение за оптимизиране на практиките по подбор, лидерство, мотивация и кариерно развитие на служителите и въвеждане на принципите на модерно управление.
Доставени са за нуждите на ГДПБЗН 42 нови пожарни автомобила за 13,7 млн. лв. за София и шестте най-големи града в България - Варна, Пловдив, Бургас, Русе, Стара Загора и Плевен. От реализирана икономия от тези средства ще бъдат закупени и доставени още 10 бр. автомобила. През последните 20 години не е извършвана подобна сериозна подмяна и обновяване на автомобилния парк и техническите средства за ГДПБЗН.
По програми за трансгранично сътрудничество със съседни страни са подписани договори и се очаква през 2013 г. да бъдат получени общо още 30 единици техника - противопожарни и спасителни автомобили, мобилна лаборатория, автостълби, командно-щабни автомобили, безпилотен самолет, микробус. По двустранни програми МВР ще получи финансова подкрепа за модернизиране на техническото оборудването и подобряване на дейността на полицейските служители на обща стойност 25 милиона лева.
По оперативни програми „Регионално развитие" и „Околна среда" през 2013-2014 г. ще бъдат доставени над 200 единици техника на стойност около 300 млн. лв. От тях по програма „Регионално развитие" - 119 бр. противопожарни автомобила, 6 аварийно-спасителни автомобила, автостълби и командно-щабни автомобили. По програма „Околна среда" ще бъдат доставени модули и летателни средства за противодействие на горски пожари и специализирана инженерна техника при наводнения.
Бих желал да напомня, че понятието „физическа неприкосновеност" на полицейските служители е установен юридически стандарт, който се защитава чрез средствата на наказателното, административното и други отрасли на правото и не може да намери израз в очертаване на периметър около полицейския служител, който да не бъде прекрачван. Формулирането на подобна неприкосновена зона не само не би подобрило юридическата защита на служителя, а и би внесло непоправимо объркване в правната практика, което е абсолютно ненужно.
Изключителни затруднения би предизвикало и реализирането на идеята да се разреши извършването на трудови дейности извън служебното правоотношение. Това е няколко-месечен експеримент, направен преди 17 години, и приключил с незавидни резултати.
Освен това, исканията за допълнително регулиране статута на завършващите задочна форма на обучение в АМВР, както и за въвеждането на забрана за прекратяване на служебното правоотношение на синдикални лидери, засягат сравнително ограничен кръг от служители и според мен не могат да бъдат повод за организиране на протестни митинги.
Уважаеми служители на МВР,
Бих желал да споделя своето удовлетворение от нивото на социалния диалог в министерството и да призная, че именно този диалог предпази ръководството на МВР в последните 3 години от допускане на някои управленски грешки. От началото на 2011 г. до сега ръководството на министерството е провело 11 двустранни срещи, 5 многостранни срещи и 10 заседания на Съвета за социално партньорство, в това число 6 редовни и 4 извънредни. Това е ясен показател за наличието на социален диалог и отношението на политическото ръководство към него.
Бих желал да Ви информирам, че ръководството на министерството е започнало преговори с министерството на финансите с цел получаване на отговор на поставените на срещата на 22.08.2012 г. финансови въпроси.
Отговорно искам да заявя пред Вас, че се отнасям с необходимото уважение към правото на протестни действия, формулирано в чл. 257б, ал. 2 от ЗМВР и го оценявам като израз на гражданска зрялост. В същото време оставам на позиция, че като министър на вътрешните работи съм длъжен да полагам грижа за всички служители на министерството, да не допусна противопоставяния между социални групи вътре в министерството и между социални групи от различни министерства, за да гарантирам, че МВР работи в услуга на гражданското общество.
Вярвам, че служителите на МВР и обществото могат да оценят безпристрастно професионалното и финансово състояние на ведомството във времена на тежка икономическа криза. Протестните действия влияят негативно върху общественото настроение и върху авторитета на МВР-служителите. Най-добрата форма за решаване на спорове е диалог във формата на социално партньорство и обективно отчитане на съпътстващите фактори."