29-09-2012 | 16:17 ч.
Гергов прибира 10 милиона лева за реклама на цифровизацията?
Гергов прибира 10 милиона лева за реклама на цифровизацията?
vestnikataka.bg
Огромната сума потъва в сайт и няколко телевизионни клипа
Михаил КРЪСТЕВ
Все още не е ясно дали ще има пари за цифровизация, но Гергов вече се готви да лапне държавната поръчка за реклама на
процедурата.
За нова апетитна хапка от държавния бюджет в размер на 10 млн. лева се бори рекламният олигарх Красимир Гергов. Шефът на бТВ е един от тримата кандидати за рекламиране на отложената цифровизация на радио и телевизионния ефир. Поръчката идва от на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), а срокът за обявяване на победителя е началото на месец октомври. Освен Герговият консорциум „Обединение Ти Си Ти Ви", в борбата за популяризиране на цифровизацията влизат още „Макс Информ" - воден от съпругата на Нико Тупарев - Екатерина Попова и „ДВБ - Т Консулт" - начело с Владимир Денев. Офертите ще се оценяват от 7-членна комисия с председател Георги Андреев, директор на дирекция „Връзки с обществеността и протокол" в МТИТС.
„Целта на кампанията е преминаването от аналогов към цифров сигнал на телевизионното излъчване е да достигне, образно казано, до всяка баба Пена. Така на 1 септември 2013 г. като є спрат телевизионния сигнал, тя да знае къде да отиде, за да си вземе декодиращото устройство за телевизора", обясни Андреев. Какви точно са нуждите за осигуреното спокойствие на Баба Пена, не става ясно в условията конкурса. Ясно е само, че ще бъде създаден специален сайт, който да информира гражданите как да сменят декодиращите си устройства. Планира се и създаването на клипове, които да разясняват подробности около тази дейност. Рекламната кампания за цифровизирането ще продължи до 31 март 2013 година. Значимостта на конкурса обаче е ясно обусловена от сериозната сума, която се отделя за кампанията - 10 млн. лева. Само преди месец от Министерството на транспорта обявиха, че сумата ще възлиза на 8.3 млн. лева. „Дребното" увеличение от 1.7 млн. лева също остава без обяснение. За справка рекламата на държавния туризъм (която също е в ръцете на Гергов) струва на данъкоплатците 5 млн. лева.
За пореден път обаче управляващите от ГЕРБ се опитват да рекламират нещо, което не съществува. Все още не е ясно дали ще бъдат събрани необходимите средства за извършването на цифровизацията на ефира. По думите на финансовия министър Симеон Дянков за тази цел са необходими 300 млн. лева, които бюджетът няма как да осигури. „Отсега казвам, че такива пари в държавния бюджет няма и не възнамерявам да дам", каза Дянков на 11 юли. По негови думи страната ни трябва да търси възможна отсрочка от ЕС за преминаването от аналогово към цифрово излъчване.
Скандалът се разраства още повече с оглед на крайния срок, който Европейската комисия постави на България за въвеждане на цифровизацията. Аналоговият телевизионен сигнал трябва да изчезне до 1 септември 2013 г. Преходът трябва да стане постепенно - шест месеца преди тази дата, като за периода се предвижда да има едновременно аналогово и цифрово излъчване. Освен България, към момента само Румъния и Гърция все още не са изпълнили това европейско изискване. През ноември 2010-а правителството удължи срока за въвеждане на изцяло наземно цифрово телевизионно разпръскване. Съгласно евроангажиментите ни до края на 2012 г. трябваше да отпадне аналоговото радиоразпръскване. Ако България не спази за пореден път срока, ни заплашва наказателна процедура срещу страната.
Извършването на цифровизацията също предизвиква спорове. Конкурсите за изпълнение на процедурата бяха проведени по времето на правителството на Станишев. Спечелиха две компании - Тауърком и Хану Про.
Мрежата за разпространение е изграждана повече от 50 години, беше в активите на държавната БТК, впоследствие на частната БТК, впоследствие на обособената от нея НУРТС България.
НУРТС България придоби Тауърком. Така мрежа и разрешение за разпространение на търговските програми отидоха на едно място. Скоро никой няма да помни, с изключение на бдителната Европейска комисия, че първоначално Законът за електронните съобщения забрани подобна интеграция. Сега Тауърком се преименува в НУРТС Диджитъл и страницата се затваря. Частната НУРТС България - която не само че не е минавала през конкурс, а и не е съществувала, когато са провеждани конкурсите (макар от сайта й това да не се разбира) - държи и мрежата, и разрешението за разпространение на търговските програми на първа фаза.
Не е ясно дали тези подробности няма да донесат нови наказания от страна на Европейската комисия относно предстоящата цифровизация на ефира у нас. Със сигурност обаче за процедурата са необходими стотици милиони, част от които ще отидат за рекламна кампания на цифровизацията. А за тях отново се е приготвил олигархът Красимир Гергов.
ГЕРБ даде на олигарха над 10 млн. лв. за пиар на туризма
Рекламата на туризма ни във Франкфурт, за която държавата плаща милиони годишно.
Любимият олигарх на управляващите Красимир Гергов тотално превзе държавната реклама на българския туристически сектор. Благодарение на редица спорни конкурси Гергов си осигури повече от 10 млн. лева само за реклама на туризма ни. Реални резултати от тази рекламна кампания няма, въпреки уверенията на министри, че развитието на туризма ще е приоритет в управлението на ГЕРБ. В края на месец юни Министерството на икономиката, енергетиката и туризма отпусна нови 5 млн. лева за реклама на сектора, за които отново ще се пробва олигархът. Планираните дейности включват организация на националното участие в над 35 международни туристически изложения, кампании, организиране на журналистически и експедиентски турове, работни срещи и семинари.
Както в. „Атака" вече писа, шефът на бТВ „усвои" държавни средства за реклама на туризма под най-различни форми - чрез интернет сайт, химикалки, чадъри и тениски и прочее сувенири. За последният подобен случай алармира депутатът от АТАК Деница Гаджева, която поиска обяснение от министъра на икономиката Делян Добрев за отпуснатите 2.7 млн. лева за реклама на българския туристически портал в интернет.