06-08-2010 | 14:32 ч.
За интервю всеки трябва да се готви от дете
За интервю всеки трябва да се готви от дете
Журналистиката е огромна отговорност. Тези, които се продават, се виждат от километри, казва Илияна Беновска, мениджър на радио К2
ИЛИЯНА БЕНОВСКА е създател и мениджър на радио К2. Родена е в София. Завършила е режисура в НАТФИЗ. Кариерата й на телевизионен и радиожурналист преминава в БНТ, БНР, радио "Експрес", телевизия "7 дни".
- Госпожо Беновска, какво трябва да направи една компания, за да влезе в новините?
- У нас скандалът е ключът към известността. Аналитичните, задълбочени послания преминават през общественото съзнание като полъх на парфюм. Даже квалифицират авторите им като старомодни. В България върви евтиният, безсъдържателен популизъм. И причините за това са ясни. Когато човек всеки ден е на
ръба на оцеляването, когато живееш в държава, където дългосрочното планиране, не, даже и краткосрочното планиране е невъзможно - кой се интересува от успеха на друг, на някаква си компания. Успелият трябва да е в новините. Но по-важната му цел е да сподели успеха си и да спомогне на повече хора и те да успеят. В България все още не е станало ясно, че бизнесът има и просветителска роляЗащо? У нас няма потомствен, унаследен морал. 45-те години социализъм прекъснаха естествения процес на развитие на отговорност у силния към обществото. Изминалите 20 години на пренастройване към демокрация и пазарна икономика пък произведоха в успели бизнесмени престъпниците. Навлизането на чужди компании у нас е бавно, но сигурно условие, че чалгата в бизнеса ще затихне естествено. И тогава новините може да прозвучават простичко, но ще са градивни. "Проекти на малкия и средния бизнес ще получат дългосрочни кредити при ниска лихва, с дълъг гратисен период, със символични обезпечения. Кредитите ще бъдат отпускани от еди-коя си банка, която ще отдели еди-какъв си процент от годишната си печалба за еди-какво си. Политически протекции няма да важат!" Когато се появи такова съобщение, ще ви кажа, че в България има вече истински бизнес новини.
- Как бизнесменът трябва да се готви за интервю? Какво ще му препоръчате, за да привлече вниманието на публиката?
- За интервю всеки трябва да се готви от дете. Да е добре възпитан, в морал и отговорност, със
съзнание за мисия. Да е получил добро образование, широка обща култура, да е преминал през всички стъпала на практиката в своята област. Да е преценил направил ли е нещо значимо не само за себе си. Дали има какво да ни каже. Ще успее ли, като сподели свой опит и възгледи, да обогати нашия, да ни окуражи, за да успеем и ние. Да свери своята самооценка с оценката на другите за него. Да не разкрасява нещата. Да е откровен, но не песимист. Да разкаже откъде е тръгнал и как е стигнал до върха. И какви върхове му предстоят. Като изпълни тези условия, да заповяда на интервю. Няма нужда да вади
панделки от джоба си, за да привлича вниманието. То е гарантирано. И няма да е временно. Ще има и уважение. Което е по-важното.
- Откъде най-често научавате новините от бизнеса?
- Новините ни намират навсякъде благодарение на комуникациите. Мен лично ме интересуват новините, но като повод за анализ. Един от обичаните от мен анализатори е "Мениджър".
- Има ли прессъобщения на компании, които стават за излъчване?
- За да бъде наречен един текст "съобщение", той трябва да носи информация. Не може и не бива да се мисли, че едно прессъобщение ще ангажира вниманието на всички. За всеки влак си има пътници.
- Притесняват ли се бизнесмените да говорят конкретно и в цифри?
- Според мен те трябва да говорят първо с цифри, второ - да ги анализират, трето - да набележат тенденциите, четвърто - да направят прогноза, пето - да очертаят краткосрочното и дългосрочното планиране, пето - да назоват тесните места, възможните пречки и проблеми, които може да възникнат, шесто - да планират мерки при криза.
- Добре ли е журналистите и бизнесмените да са в близки отношения и какви рискове крие това?
- Ако са принципни, печелят и двете страни. За други комбинации не ми се говори, гледаме ги навсякъде,
най-вече в политиката. Но с времето и това ще спре. Ако 41. Народно събрание си е на мястото, още първия ден ще приеме закон, за да обезпечи финансовата независимост на частните медии. Другото са лицемерни празни приказки. И медиите ще са продажни. За центове. Тест за депутатите ще бъде една такава мярка. Не я ли предприемат, ще потвърдят слуха, че медийните кампании на всички, подчертавам, на всички партии са им
били подарени от медийни магнати срещу бъдещи облаги. Следете темата. Аз също ще я следя.
- Чували ли сте репликата "Аз мога да купя всеки журналист" и как ще я коментирате?
- През последните две години си направих болезнен експеримент на живо със себе си по две теми. Първата - има ли правосъдие в България. Втората - толкова ли са силни купувачите на журналисти. По първата - прокуратурата и някои съдилища ми вдъхнаха кураж и надежда. И аз ще продължа да подкрепям техните усилия чрез моето радио К2, а и както мога, с всичко. Съгласна съм с председателя на Върховния административен съд Константин Пенчев в мнението му за доста от членовете на Висшия съдебен съвет. Един от членовете му, от квотата на НДСВ, в качеството си тогава на заместник-председател на Градския съд, безсрамно съдейства да ни откраднат радиото за две години. Главният прокурор Борис Велчев е абсолютно прав - партийното пазаруване трябва да се спре. Навсякъде. Аз на теб, ти на мен - да стане
неразбираема фраза за децата ни. Да видим какво ще направят и за това новите избраници на народа.
По втората тема. За себе си знам, че журналистиката е огромна отговорност. Тези, които се продават, се виждат от километри. И се знаят. Знам и 2, и 200, възпитана съм винаги да си плащам сметките сама.
- Разкажете случай, в който човек от бизнеса ви изкара от релси.
- Лицата се държат според битуващите в обществото норми. Нищо не ме изкарва от релси. По-лесно е да загубиш самообладание, най-важното е да имаш мисия. Старая се да съм част от все още малкото хора, които работят в България да има правила. И те да се спазват. И няма да се откажа. Вярвам, че един ден у нас ще има законност. А това означава, че обществото ни ще тръгне най-сетне напред.
- Кои са трите неща, които бизнесът не трябва да прави в контакта с медиите?
- Какво не трябва да прави, той си знае. Знам какво трябва да прави бизнесът за медиите. То е само едно - трябва чистоплътно да ги подпомага.