20-08-2012 | 22:10 ч.

ЗА ПУБЛИЧНОСТТА НА ПУБЛИЧНИТЕ ПОРЪЧКИ НЕУДОБНИТЕ ГИ ОТСТРАНЯВАТ, НАЛИ?

ЗА ПУБЛИЧНОСТТА НА ПУБЛИЧНИТЕ ПОРЪЧКИ НЕУДОБНИТЕ ГИ ОТСТРАНЯВАТ, НАЛИ?




ЗА ПУБЛИЧНОСТТА НА ПУБЛИЧНИТЕ ПОРЪЧКИ

НЕУДОБНИТЕ ГИ ОТСТРАНЯВАТ, НАЛИ?

 

ОТВОРЕНО ПИСМО

 

ДО:

ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СМЕТНАТА ПАЛАТА

Г-ЖА ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА

ДИРЕКТОР НА АГЕНЦИЯ ЗА ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ

 

КОПИЕ:

МИНИСТЪР СЕРГЕЙ ИГНАТОВ

МОМН

МИНИСТЪР ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ

МИНИСТЪР ПО ЕВРОФОНДОВЕТЕ

Г-ЖА ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА

И.Д. ДИРЕКТОР НА БОРКОР

БТА


17 август 2012 г., София


Уважаема госпожо, уважаеми господине,


Обръщам се към Вас във връзка със следния казус, който вече стана предмет на публично обсъждане. През месец май 2012г. дирекция „Младеж" в МОМН,  отправи Публична покана по реда на гл.8а по ЗОП за извършване на Национално представително лонгитюдно социологическо проучване на тема „Установяване на ефекта от политиките за младежта върху младите хора в страната". В конкурса участваха общо седем фирми, между които и агенция Алфа Рисърч. След приключване на конкурса подадохме искане за получаване на копие от Протокол от работата на Комисията, въз основа на чиито оценки е  извършено класирането. Достъп до Протокола ни беше отказан /Приложение 1/, с обяснението, че съгласно последните изменения в ЗОП, Възложителят, макар и боравещ със средства от държавния бюджет, не е длъжен да предоставя информация за класирането по конкурси чрез публичните покани /т.нар. „малки обществени поръчки"/, колкото и абсурдно да е това. След отказа отправихме повторно искане, този път по Закона за достъп до информация.  На 14.08.2012г., два месеца след приключване на работата й, получихме Копие от Протокола на Комисията /Приложение 2/.

 

Отразената в този протокол работа на Комисията не мога да окачествя другояче, освен като скандален административен произвол, заради което Ви сезирам. Както е отбелязано в него, до три от участващите  в конкурса фирми - МБМД, Алфа Рисърч и Естат е отправено искане за обосновка на цената, тъй като тя е с повече от 20 на сто по-благоприятна от средната. Съгласно Официалното уведомително писмо, подписано от г-жа Яничка Труева, Директор на дирекция „Младеж" в МОМН, обосновката трябва да бъде изпратена най-късно до 21 юни включително /Приложение №3/. Видно от Входящия номер, с който Алфа Рисърч е внесла исканата обосновка, същата е заведена в МОМН с Вх. №03-351 от 20.06.2012г. /Приложение 4/. Видно обаче от двукратното посочване в Протокола, /с.3 и с.4 / Комисията, в противовес на всякакви правни норми и законови процедури, в т.ч. и на собствените си указания, е провела заседанието си на 20-ти юни, т.е. един ден преди изтичане срока за представяне на обосновките. Така агенция Алфа Рисърч е отстранена с абсурдния мотив, че  „не е предала в срок" заведената на 20-ти юни обосновка, при официален краен срок 21-ви юни включително!

 

Обръщам се към Вас да разгледате този арогантен случай, защото в него има поне три фрапантни нарушения:

1.       Грубо показване на процедурите по публичните търгове, чрез своеволна подмяна на официално посочения краен срок.

2.       Неравнопоставено третиране  на кандидатите и пренебрегване принципите на честната конкуренция.

3.       Административен произвол, чието запазване в тайна е защитено от ЗОП. За тези поръчки той не предвижда възможност нито за предоставяне на протоколите, нито за обжалване пред КЗК. Ако казусът не беше предизвикал публичен скандал и не бяхме получили протоколите по процедурата за Достъп до обществена информация, това селективно незаконосъобразно отстраняване щеше да си остане тайна, както вероятно много други подобни случаи.

 

Точно тук е основният проблем, който надхвърля границите на настоящия казус. Колкото и скандален сам по себе си да е той, далеч по-съществен и с по-голям негативен ефект е фактът, че това съвсем не е изолиран случай, а законово „гарантиран" системен проблем. В новия си вид ЗОП  не увеличава прозрачността, а само нейната имитация. Той отваря входа за по-голям брой кандидатстващи по публични покани, но изходът остава черна кутия. Нежеланите могат безпрепятствено да се отстраняват, победителят често е предизвестен, а един огромен дял от обществените поръчки остава извън всякаква отчетност, контрол и „нездраво" обществено внимание. Вярно е, че като отделно взети стойности, сумите в сферата на публичните покани са по-малки, но заради законово закрепената безотчетност и безнаказаност на провеждащите ги, са с огромен корупционен потенциал. Поради което се оказват и перфектно средство за извършване на лични, икономически и/или политически услуги.

 

Проблемът с корупцията в обществените поръчки не е нов, но с наближаването на всички парламентарни избори  изкушението да се използва този публичен ресурс като разменна монета за политическо влияние нараства. Безпардонността, с която точно министерство и дирекция, които би трябвало да символиризрат най-високи морални стандарти, нарушават закона, собствените си разпоредби и отстраняват участници, го доказва много ясно.  В сегашния си вид законът удря най-силно малките и средни фирми, които са основните участващи по тези поръчки и които поради системно получавания отказ от информация никога не могат да разберат какъв е размерът на административния произвол и/или политически натиск.

 

Обръщам се към вас като контролиращи институции, които по закон трябва да защитават публичния финансов интерес, с молба да разгледате не само конкретния случай, но и да съдействате за необходимите законови поправки,  които да премахнат настоящата пълна безконтролност в този сектор.

Обръщам се към медиите, с очакването да продължат да държат във фокуса на вниманието си този проблем, защото само общественият натиск и публичността биха могли да ограничат все по-изобретателните корупционни практики на нагласените поръчки,  отстраняване на неудобните и избор на предизвестен победител.


 

С уважение:

                                                                                                                             Боряна Димитрова

                                                                                                                             Управител на Алфа Рисърч ООД


PS Сканираните документи от Приложения 1, 2, 3, 4 /протоколи, писма и отговори на МОМН/ можете да намерите на сайта на Алфа Рисърч, Рубрика Актуално, http://alpharesearch.bg/bg/aktualno.html

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече