20-08-2012 | 22:07 ч.
Фрапантен пример за законово "гарантиран" произвол в обществените поръчки
Фрапантен пример за законово "гарантиран" произвол в обществените поръчки
mediapool.bg
Социологическата агенция "Алфа Рисърч" изпрати отворено писмо до Сметната палата и държавната финансова инспекция, тъй като е била неправомерно отстранена от обществена поръчка на Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН). От протокол, предоставен на агенцията след искане по Закона за достъп до обществена информация, става ясно, че министерството е елиминирало "Алфа рисърч", след като е подменило официално фиксирана крайна дата и се е произнесло ден по-рано.
От Министерството на образованието заявиха за Mediapool, че е допусната грешка, но тя не оказвала влияние върху крайния резултат, а на отговорните за нея били поискани обяснения. Грешката обаче била допусната, защото била избрана процедура, която да гарантира "максимална прозрачност".
"Алфа Рисърч" отстранена предсрочно от конкурса
Предметът на поръчката е "Установяване на ефекта от политиките за младежта върху младите хора в страната". Скандалът се заформи през юли. Тогава директорът на "Алфа Рисърч" Боряна Димитрова изказа съмнение, че проучването е дадено на Институт за социални изследвания и маркетинг начело с Мирослава Радева, която извади удобно на властта проучване за протестите на "Орлов мост" и нарочи протестиращите за "хора с объркани глави".
Конкурсът е обявен през май като публична покана и се явяват седем фирми, между които и агенция "Алфа Рисърч". След приключването на конкурса от "Алфа Рисърч" подават искане да получат копие от протокола от работата на комисията, въз основа на чиито оценки е извършено класирането. Достъп до протокола им е отказан с обяснението, че съгласно последните изменения в Закона за обществените поръчки възложителят, макар и боравещ със средства от държавния бюджет, не е длъжен да предоставя информация за класирането по конкурси чрез публичните покани - т.нар. малки обществени поръчки.
Тогава "Алфа рисърч" отправят повторно искане, този път по Закона за достъп до обществена информация и на 14 август получават копие от протокола на комисията.
"Отразената в този протокол работа на комисията не мога да окачествя другояче освен като скандален административен произвол", се посочва в писмото на Димитрова до Сметната палата и финансовата инспекция, копие от което е изпратено и до министрите на образованието и еврофондовете Сергей Игнатов и Томислав Дончев и до директора на БОРКОР Елеонора Николова.
В протокола се посочва, че три от участващите в конкурса фирми - МБМД, "Алфа Рисърч" и "Естат" трябва да дадат обосновка на цената, тъй като тя е с повече от 20 на сто по-благоприятна от средната. Съгласно официалното уведомително писмо, подписано от г-жа Яничка Труева, директор на дирекция "Младеж" в МОМН, обосновката трябва да бъде изпратена най-късно до 21 юни включително. Видно от входящия номер, с който "Алфа Рисърч" е внесла исканата обосновка, същата е заведена в МОМН с вх. №03-351 от 20.06.2012 г..
"Комисията обаче в противовес на всякакви правни норми и законови процедури, в т.ч. и на собствените си указания, е провела заседанието си на 20 юни, т.е. един ден преди изтичане срока за представяне на обосновките. Така агенция "Алфа Рисърч" е отстранена с абсурдния мотив, че "не е предала в срок" заведената на 20 юни обосновка, при официален краен срок 21 юни включително", обяснява Димитрова.
Тя настоява Сметната палата и финансовата инспекция да разгледат "този арогантен случай", защото в него има поне три фрапантни нарушения - грубо показване на процедурите по публичните търгове чрез своеволна подмяна на официално посочения краен срок, неравнопоставено третиране на кандидатите и пренебрегване принципите на честната конкуренция и административен произвол, чието запазване в тайна е защитено от Закона за обществените поръчки.
"Ако казусът не беше предизвикал публичен скандал и не бяхме получили протоколите по процедурата за достъп до обществена информация, това селективно незаконосъобразно отстраняване щеше да си остане тайна, както вероятно много други подобни случаи", коментира Димитрова.
МБМД избрана заради най-ниска цена и най-кратък срок
От Министерството на образованието заявиха за Mediapool, че изборът на МБМД е направен въз основа на критерий "икономически най-изгодна оферта". Съгласно получените резултати на първо място с 95 точки се класира МБМД, защото е с най-висока комплексна оценка и с най - ниска предложена цена и най - кратък срок за изпълнение. Именно срокът за изпълнение от 19 дни на МБМД предизвика съмнение сред специалисти в бранша, според които подобно изследване изисква много повече време.
От министерството заявиха, че стойността на договора е 13 200 лева, "Алфа Рисърч" и останалите кандидати са предложили по-висока цена и по-дълъг срок на изпълнение.
"Допусната е техническа грешка, но тя не влияе на крайния резултат"
"Единствено за "Алфа рисърч" това не е отразено в протокола, тъй като комисията е допуснала техническа грешка в писмото, с което е поискала допълнителни пояснения за цената, което е довело до отстраняване. На членовете на комисията са поискани обяснения. Във всички случай този пропуск не влияе на резултата", заявиха от министерството.
"Необходимо е да се отбележи, че грешката не би се получили, ако МОМН като възложител не е избрал процедура, която да гарантира максимална прозрачност. До 20 000 лв. без ДДС възложителят може да сключи договор, без да публикува покана, а комисията не е била задължена да изисква допълнителни обяснения, които да дадат увереност, че при така предложената сума, проучването може да бъде проведено съгласно заданието", коментираха още от министерството.
Оттам заявиха, че не работят по други проекти с МБМД.
Законът поощрява нагласените конкурси
Според Боряна Димитрова основният проблем надхвърля границите на настоящия казус. "Колкото и скандален сам по себе си да е той, далеч по-съществен и с по-голям негативен ефект е фактът, че това съвсем не е изолиран случай, а законово "гарантиран" системен проблем. В новия си вид ЗОП не увеличава прозрачността, а само нейната имитация. Той отваря входа за по-голям брой кандидатстващи по публични покани, но изходът остава черна кутия. Нежеланите могат безпрепятствено да се отстраняват, победителят често е предизвестен, а един огромен дял от обществените поръчки остава извън всякаква отчетност, контрол и "нездраво" обществено внимание. Вярно е, че като отделно взети стойности сумите в сферата на публичните покани са по-малки, но заради законово закрепената безотчетност и безнаказаност на провеждащите ги са с огромен корупционен потенциал. Поради което се оказват и перфектно средство за извършване на лични, икономически и/или политически услуги", се казва в писмото на Димитрова.
"Проблемът с корупцията в обществените поръчки не е нов, но с наближаването на всички парламентарни избори изкушението да се използва този публичен ресурс като разменна монета за политическо влияние нараства. Безпардонността, с която точно министерство и дирекция, които би трябвало да символиризрат най-високи морални стандарти, нарушават закона, собствените си разпоредби и отстраняват участници, го доказва много ясно. В сегашния си вид законът удря най-силно малките и средните фирми, които са основните участващи по тези поръчки и които поради системно получавания отказ от информация никога не могат да разберат какъв е размерът на административния произвол и/или политически натиск", се посочва още в писмото.
Димитрова се обръща към институциите да разгледат не само конкретния случай, но и да съдействат за необходимите законови поправки, които да премахнат настоящата пълна безконтролност в този сектор.
"Обръщам се към медиите с очакването да продължат да държат във фокуса на вниманието си този проблем, защото само общественият натиск и публичността биха могли да ограничат все по-изобретателните корупционни практики на нагласените поръчки, отстраняване на неудобните и избор на предизвестен победител", се казва още в писмото.