Новини

Димитров, КАПБ и Филипов, ПИМК: Разчитаме на Алексиев - без превозвачите България ще гладува


Димитров, КАПБ и Филипов, ПИМК: Разчитаме на Алексиев - без превозвачите България ще гладува

06-08-2022 21:17


Превозвачите Димитър Димитров - КАПБ и Илиян Филипов - ПИМК, в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" във facebook.com/iliana.benovska и в youtube.com/Беновска пита-Радио К2 и по Радио К2 на 93.9MHz на 6-ти август 2022 г., заявиха позиции по следните теми:  


Среща на превозвачите с министър Христо Алексиев; ТОЛ таксите; Автомобилна администрация 

Беновска посрещна превозвачите, които "не са успели" да постигнат никакви резултати в предишното управление на ПП, но тази седмица са имали продуктивна среща с Христо Алексиев, който е обещал, че като мъж и министър ще изпълни исканията им. Димитров благодари на Алексиев за бързата реакция, защото проблемите в брашна са много, а автомобилният транспорт е нежеланото дете в транспортното министерство. Той коментира, че предходните министри при създало се напрежение в бранша, са се ангажирали с проблемите, защото вече ножът е опирал в кокала. "Не искам да коментирам предходния министър. Залагаме надежди за г-н Алексиев. Вярвам, че въпреки че е служебно правителство и нямаме НС, много от нещата, които трябва да се случат, нямат касателство с промяна на закон. Акцентираме върху ТОЛ системата. Не коментираме тарифата. Така или иначе вече е приета, но следва да натоварим транзитния трафик и да облекчим вътрешния транспорт, защото с новите цени, които са два пъти по-скъпи - ние плащаме тройно повече, заради глупостта да се вкара цялата второкласна пътна мрежа" каза още Димитров. Той подчерта, че е глупост отстъпката за гориво само за физически лица, защото бабата на село няма кола, но консумира хляб и мляко, а тези продукти се карат отново от превозвачите. 

Филипов коментира, че очакват ТОЛ таксите да бъдат частично намалени за превозвачите, които оперират на територията на България. В цяла Европа местните превозвачи получават отстъпка за повече изминати километри, плащат по-ниски ТОЛ такси и това не натоварва вътрешната икономика и инфлация. "Един транзитен камион повече от 4000 км на територията на България не може да мина и затова предложихме на определени километри да има определена отстъпка. По този начин вътрешният български транспорт ще плаща по-малко ТОЛ такса, а транзитният поток ще плаща високата ТОЛ такса" подчерта Филипов. Той заяви, че основен проблем е пълната реформация на Автомобилна администрация, защото Николай Събев е оставил тотален хаос в министерството на транспорта, кадърните хора са изгонени, експерти почти няма.  

Горивата 

По отношение на горивата Филипов каза, че са с много висока цена в България, в сравнение с петрола, който получава "Лукойл". "Цената е средиземноморски плац, плюс надбавка - като погледнем назад - 20 долара е била нормална цена на едро на "Лукойл". В момента е плац + 100 долара. Без да коментираме, че цената на руския петрол е 30-40 долара по-ниска" коментира Филипов. Той сподели, че се надява сформираната комисия да разбере как "Лукойл" определя цените. Филипов заяви, че очакват и наредби за психопрегледи. "Вярваме, защото това, което Алексиев каза в миналия служебен кабинет, наистина го изпълни" заяви Илиян Филипов.  

Пресконференция на Христо Алексиев с превозвачите 

 

 

Беновска пожела да изгледат част от първата пресконференция на Христо Алексиев след среща с автомобилните и автобусните превозвачи тази седмица. 

 

 

Христо Алексиев, служебен министър на транспорта и съобщенията, отговаря на въпроси на Илиана Беновска по време на пресконференция от 4-ти август 2022 г. след среща с представители на автомобилния и автобусния бранш, излъчена директно в  youtube.com/Беновска пита-Радио К2,  във facebook.com/iliana.benovska и  по Радио К2 на 93.9MHz  

 

 

Илиана Беновска: Здравейте, вицепремиер Алексиев и на добър час! Ние всички тук сме свидетели каква битка водиха всички тези хора до Вас тук в момента! Няма да анализирам лично аз като журналист какво и защо е било, но само ще Ви кажа, г-жо Милтенова, че може би разпределението на парите от 2016 постановление е предизборно с цел гласоподавателя, това е политическа шега!  

 

 

Влизам по същество, току изтече новината, министър Алексиев, че Вие, като вицепремиер, ще отговаряте за МРРБ, за Министерствата на енергетиката, на икономиката, на иновациите и околната среда и водите и други, но да не ги изреждам. Така че да знаете госпожи и господа превозвачи, че всичко е в ръцете на вицепремиера Алексиев! И сега искам да попитам - ще документирате ли някакво споразумение от тази среща? Не Меморандума Gemcorp, г-н Алексиев, но някакъв документ и някакви срокове?  

Христо Алексиев: Ние се обединихме по една около една обща позиция по кои стъпки и мерки да работим! Аз го споменах по отношение на ТОЛ - таксите, гранични преходи, горива, проверката в „Автомобилна администрация" във връзка с подадените от автомобилния бранш сигнали!  

Илиана Беновска: Чух и за преструктуриране на „Автомобилна администрация"!  

Христо Алексиев: Това вече е друг въпрос, но тези 4 неща, по първите 3 трябва да бъдат набелязани ясни мерки! Ние се разбрахме и във времето кога кой какво да даде, за да може да имаме вече конкретни резултати в близките 2-3 седмици!  

Илиана Беновска: Добре, но думата „лети", ще има ли някакъв документ?  

Христо Алексиев: Ще има! След като приключи тази пресконференция ние ще приемем някаква обща позиция по тези неща, които споменах! 

Димитров коментира, че са в мъжки бизнес и ако думата на един човек не значи нищо, каквото и да подпишат няма никакво значение и е важно, че медиите са били там, защото поетите ангажименти са били анонсирани публично от Христо Алексиев и няма по-голямо споразумение от това. Филипов подчерта, че Христо Алексиев е свършил обещаното в предишния кабинет и заради това подхождат с доверие към него, включително от транспортния бранш са заявили на министъра, че ако има нужда от помощ и експертно мнение, ще се включат.  

Украинските камиони 

Беновска коментира, че Филипов е споменал, че украинските камиони са освободени от ТОЛ такси. Илиян Филипов подчерта, че тези камиони работят на един и същи пазар с българските, но имат голямо предимство пред тях и това по негово мнение е поредната глупост на предишното правителство. "Проблемът е в некадърността на някои хора, защото има европейски разпоредби как хуманитарната помощ трябва да бъде возена и освободена от ТОЛ такси. Бяхме потърсени от служители на Пожарна безопасност - трябваше да бъде превозена хуманитарна помощ. Българската държава не можа да освободи българските превозвачи от ТОЛ такси, независимо, че возим хуманитарна помощ, защото те нямало как да разберат кои камиони возят хуманитарна помощ, но имаме най-модерната ТОЛ система. Понеже не могат да определят кои украински камиони возят хуманитарна помощ и кои не - лесният вариант - освобождаваме всички, за да знаем, че всичко е наред. 

 

 

Превозвачите и БВП 

Беновска отбеляза, че дейността на превозвачите е много важна за БВП на държавата. Димитров каза, че БВП не определя колко е важна една дейност, а от това как си представяме една седмица без въпросната професия - ако една седмица се спрат производствата, доставките - то на втория ден магазините ще бъдат празни. Той обясни, че техният дял към БВП е около 18 %, но важното е, че ако няма транспорт, хората дори на работа не могат да отидат.  

Трагедията на италианския ферибот 

Филипов сподели, че 32 от неговите камиони са изгорели на италианския ферибот, а Беновска го попита на какво основание българската държава освобождава украински камиони от такси, а не се е погрижила за бедстващите камиони на ферибота. "Никаква подкрепа. Единственото, което получих, е обаждане от г-н Гуцанов от транспортна комисия със съболезнования за трагедията. От държавата нищо не получихме. Щетата е около 15 милиона - камиони и стока. 12 от 32 камиона се оказаха неизгорели, но опушени и ни накараха да платим 380 000 евро, за да си получим камионите и стоката от кораба. Казват, че ще получим евентуално парите от застрахователите, но не знаем кога. Ние дори не сме очаквали помощ от държавата, тъй като никога досега не сме получавали държавни помощи. Най-лошото е, че министърът в същото време си показва фейсбук снимки по мотори и дори не попита има ли нужда от помощ, какви са щетите. Обадиха ми се бивши министри, но..." коментира Илиян Филипов. Беновска отбеляза, че и Петко Ангелов от КАПБ също е платил, за да си получи камионите. Димитров отбеляза, че целият бранш е заклеймен, но в крайна сметка на този кораб са били над 120 български граждани водачи и държавата абсолютно нищо не е направила, а Филипов сам е организирал транспорта до България на откритите шофьори.  

Държавен застрахователен фонд 

Беновска попита превозвачите дали мислят да поставят въпроса, че трябва да има един държавен застрахователен пул, които да носи отговорност от името на държавата. "Ние 6 месеца не видяхме държавата да е с нас. Ние не видяхме управление, което да е в името на хората. Никакви действия на това, слава Богу, минало правителство. Надяваме се да се сформира нормален кабинет, който да работи за гражданите и тогава ще поставим тези искания. Трябва да има застрахователен фонд, който да е за бедствия и аварии" коментира Илиян Филипов.  

 

 

Срещи с политическите партии 

Беновска отбеляза, че на 2-ри септември започват предизборните кампании и може би превозвачите трябва да поискат среща с политически партии, за да поставят 5-6 искания пред тях. Димитров се засмя и каза, че не търсят политически партии преди изборите, а те търсят тях и са готови да обещават какво ли не. Беновска призова медийно да се документират всички разговори между превозвачите и партиите. Филипов коментира, че има леки мъже в политиката, така и в бизнеса и каквото и да се коментира и показва, един мъж е мъж, когато си държи на думата и медийното документиране няма да промени нищо.  

Какво очакват превозвачите? 

"Какво очаквате от Христо Алексиев?" попита Беновска. Филипов сподели, че вярва в обещаното от Алексиев и разчита на думата. "Пътна карта има ли - как и кога ще се случи?" попита водещата. Димитров очаква две постановления на МС - да бъде изменена тарифата за ТОЛ таксите, да се вкарат отстъпките за вътрешните превозвачи в страната, да бъде редуциран обхватът на второкласните пътища, от които се събира ТОЛ или поне да бъде забранен транзитният трафик, очакват изменение на наредбата по отношение на субсидиите и компенсациите за автобусните превозвачи, тъй като предходното НС е определило няколко милиона повече, но с тази наредба няма как да се случи. Очакват още от вицепремиера по икономическите въпроси адекватни варианти за шоковото поскъпване на горивата, защото цените могат да бъдат с 70-80 стотинки по-ниски в България и всичко това да се случи в рамките на месец и половина. Филипов заяви, че всичко това е важно за транспортните фирми, за да могат да работят на по-адекватни цени, които ще намалят моментната инфлация.  

Така завърши разговорът между Димитър Димитров, Илиян Филипов и Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване "Беновска пита" по "Радио К2" и на живо във Фейсбук и Ютюб на 6-ти август 2022 година.  


Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?