Новини

Росен Желязков: Кой частник иска летище до София ще отговоря веднага


Росен Желязков: Кой частник иска летище до София ще отговоря веднага

20-01-2019 11:17


Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2", заяви позиции по следните теми:


Пакетът „Макрон"

Илиана Беновска посрещна Росен Желязков с студиото с думите: „Г-н Желязков, Вие трупахте дълъг административен опит за Вашата крехка възраст. Като сте преминали през различни нива, почвайки от общински, министерски съвет, няколко агенции, сега в момента сте и министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. С какъв пакет от умения влизате при решаване на тежките проблеми, които се намират във Вашия сектор, например пакетът „Макрон"?" Гостът отговори, използвайки метафора и каза, че пакетът, с който е влезнал е именно пакетът „Макрон" и обясни, че под названието „пакет" се разбира съвкупност от теми, които трябва да намерят системно решение. Според него решенията за транспортния сектор, който е ясна система от различни сектори, трябва а бъдат ясни, комплексни и категорични. Той благодари за анонса на водещата и каза „Предполагам, че Вие не сте свидетел на моя жизнен път, защото сте доста по-малка от мен", а Беновска го прие като голям комплимент, но продължи в сериозния тон. Тя каза, че експертизата на всеки един от нашите управляващи трябва да е висока и в унисон с проблемите, които трябва да се решат и напредъка, към който се стреми обществото, както и партия ГЕРБ. Водещата припомни, че днес се е състояла национална конференция на ГЕРБ, на която са се поставили високи цели от министър-председателя. Илиана Беновска каза, че Борисов леко е подчертал, че който не си върши работата, ако не му светне червената лампичка, Борисов ще му светне синята и призна, че не знае какво точно значи синята лампа, може би лампата на тревогата. За днешната конференция Росен Желязков каза, че на нея е направен ясен анонс за 2019 година от една страна ретроспективно, от друга страна като ангажимент какво предстои. „Много ясно беше казано, че никой не трябва да лежи на стари лаври, никой не носи венец. Работата предстои", заяви министърът на транспорта и припомни думите на премиера, че всеки един от партия ГЕРБ трябва да бъде по-нисък от избирателите си и всеки ден да се бори за доверието на избирателите.


Приоритетите на министерството за 2019 година

Беновска попита „На Вас къде Ви светна червената лампа във Вашия сектор?" и помоли събеседника й да очертае приоритетите си за 2019 година. Росен Желязков отговори, че в системата на транспорта има много малко неща за хвалене, а са натрупани проблеми, които се виждат ежедневно - в системата на железопътния, автомобилния и морския транспорт. Водещата попита какви са причините във всеки един сектор и започна с железопътния транспорт. Него го определи като най-евтин и социален, който в цял свят е инструмент на икономиката и на живота на обикновените хора и открои като проблем, че вместо да се ползва той, всички тежкотоварни машини се пускат по шосетата. Росен Желязков категорично заяви „Не трябва да се конкурира транспорт с транспорт. Тогава, когато един от подсекторите отстъпва, тогава друг заема неговото място, защото няма вакуум където и да е в системата.", но водещата добави, че железопътният транспорт не е отстъпил доброволно. Министърът каза, че не иска да анализира проблемите в сектора, защото те са огромни и очерта някои от тях в последното десетилетие - огромните дългове, които са натрупани. За тях Росен Желязков припомни, че държавата е направила необходимото да погаси задълженията и БДЖ няма задължения към момента към външни кредитори. Въпреки това БДЖ има ангажименти, които трябва да изпълни и едно от тях е да предостави качествена услуга. За подновяване на тяговия състав министърът обясни, че трябват поне милиард през следващите 10 години, а Беновска добави, че това е почти толкова, колкото да си купим нови самолети. За Росен Желязков това са различни теми и ако разполагаме само с един милиард, ще се чудим къде да ги инвестираме. Той се надява, че нашата икономика работи добре и има много повече пари и изброи, че са вложени 1,3 милиарда в автомагистрала Хемус, има и за отбрана, и за инфраструктура, и за железопътна инфраструктура, образование, здравеопазване. Г-н Желязков припомни думите на премиера от днес, а именно не само да се показва какво е направено, защото паметта е къса и не се помни какво е било преди 10 и 20 години, а ангажиментът е да се поема ясно ангажирано послание към гражданите за това, че родината ни ще се развива по правилния път в бурното море на световната геополитика.


Промяната в БДЖ и поетите ангажименти

Илиана Беновска определи БДЖ като болна тема в последните 20 и повече години и тази болест ескалира. Тя припомни, че мениджмънтът е сменен и попита на какво се залага при новите хора. „Нуждае се от необходимия кредит на доверие, от по-добра организация, на първо място, на второ - от ясно поети ангажименти и отговорност за тези ангажименти" каза Росен Желязков, а относно качествата на новите хора, той каза, че залагат само и единствено на мениджърски качества. Беновска каза, че в частния бизнес всеки мениджър е обвързан, когато се сключва договор с него, с план за успех и попита госта си дали са му дали техните планове за успех. Министърът отговори, че има много ясно разписана програма за подновяване на подвижния състав в тясно сътрудничество със синдикатите. Той подчерта това, защото през последните 20 години се е направило така, че много от специалистите да си тръгнат от държавно ангажираните компании поради ниски възнаграждения, механични съкращения, политики, прелели част от човешкия потенциал от една в друга сфера. „Сега е важно да се опитаме да намерим онези хора, които милеят за системата на БДЖ" заяви Росен Желязков и на въпрос как ще ги намери, той отговори, че е имал среща със синдикатите и мениджмънта на БДЖ именно в тази посока. „Ние трябва съградим нашия потенциал, да го възстановим, защото в противен случай ще купуваме машини и някой друг ще ни ги поддържа." допълни той. Според него ние трябва да имаме потенциала да купуваме тягов състав, да го поддържаме и развиваме, както го правят другите страни, които са били в нашата черга.

Беновска каза, че когато един мениджър даде план за успех, той поема съответно предвидимост за бъдещи неустойки от негова страна, ако той не успее и попита „Какви биха били неустойките в случая, освен да бъдат уволнени?" Министърът каза, че формално всеки един член от Съвета на директорите гарантира с тримесечното си възнаграждение, но това е малката страна на въпроса и е типично за търговските отношения по смисъла на договорите за управление в рамките на едно търговско дружество. От друга страна, той гарантира, че всеки един от управителите е дошъл вдъхновен и има идеи, макар и да нямат опит при публичното общуване. За него срещата със синдикатите е била много полезна по две причини - за да се изяснят неща, които куцат в комуникацията и да се сверят часовниците, защото работещите в БДЖ от една страна са служители, от друга- синдикални членове


Упреци на опозицията срещу субсидиране на БДЖ чрез концесията на Летище София

Беновска адресира упреците на опозицията, че концесията на Летище София ще субсидира БДЖ и помоли Росен Желязков да повтори уточнението, което е направил, че чрез концесията на Летище София ще се върне задължението на БДЖ към държавата, което тя е покрила. „Държавата покри задължения на БДЖ към външни кредитори" заяви министърът и добави, че те са били в размер на около 200-300 милиона, с което БДЖ е на нула. От друга страна, от първоначалното концесионно плащане трябва да бъде покрито не само задължението на БДЖ към бюджета, а и задълженията на Националната компания „Железопътна инфраструктура". Министърът обясни, че тези постъпления влизат в бюджета и е въпрос на политика дали те ще бъдат трансферирани към Министерството на транспорта да бъде погасен този дълг, или към друго, а не е въпрос на приход или разход.

За концесията на Летище София Беновска попита „Каква е интригата там? Ще допуснете ново частно летище в нарушение на ограничение след като концесионирате евентуално Летище София, ще допуснете ново частно летище в нарушение на параметрите за отстояние ли?" Росен Желязков отговори отрицателно и каза, че в момента Летище София е летището като сгради, писти, съоръжения, а от друга - летище като търговско дружество. Беновска заяви като клиент, че като търговско дружество е малко мъртво. Министърът поясни, че има летищен оператор и активи и се иска да дойде летищен оператор, а активите остават държавни. На въпрос кой оперира в момента летището, г-н Желязков отговори че е 100% държавно дружество. Беновска попита дали то й продава фреш от 10 лева и сандвич от 15 лева, а събеседникът й каза, че то дава териториите на летището под наем на други търговци. „Няма ли корупция тука?", попита водещата, защото не е възможно един фреш да е с тази цена, който не струва толкова дори и на други евролетища и му предложи да отиде и да си купи. Според министъра това не се дължи на обстоятелство, различно от факта, че при липсата на конкуренция всеки определя сам цените и това е политика на летищния оператор.


Държавата и нейните очаквания от концесионера

Беновска попита какво се очаква от концесионера на Летище София, както и за частното летище. „От концесионера очакваме да оперира държавната собственост за период от 30 години по начин, по който вложи не по-малко от 600 милиона за нов терминал, възстановяване на летището, от друга страна да направи първоначалното плащане от 550 милиона и всяка година да плаща не по-малко от 10 процента от приходите или 15 милиона без ДДС, което е по-голямо от двете." отговори министърът и добави, че това означава близо 2 милиарда за срока на концесията. На въпрос дали държавата не може да се „бръкне" за нов терминал, г-н Желязков каза, че навярно може, но тя е показала, че присъщите й дейности са различни от търговските й дейности. Той даде пример с летищата в Любляна, Белград, Загреб, Тирана, Скопие, които са концесионирани и в Европа трудно ще се намери чисто държавно летище. Росен Желязков отново подчерта, че летището като актив си остава държавно, а само операторът, който ще оперира, ще бъде концесионер.

„Подозренията са, че Турция ще се настани в България. Нещо лошо има ли в това?" попита Беновска, а събеседникът й попита от къде са тези подозрения, защото той не ги е чувал и стана ясно, че така се говори от страна на опозицията.

Водещата започна темата и за частното летище, върху което самият той работи за евентуално одобрение. „В условията на концесията е записано, че държавата като концедент няма да изгражда друго държавно летище, но това не означава, че в радиус от 100 км не може да има друго летище, дали ще бъде общинско, или ще бъде, което е малко вероятно, но не е забранено, или ще бъде частно, или ще бъде под друга форма." заяви г-н Желязков, а Беновска попита дали Ветко Арабаджиев кандидатства за частно летище. Министърът заяви, че не знае и има инвестиционен план. Според него това не е важно и ако трябва, ще го провери, но е важно какъв е генералният план. Водещата каза, че е интересно да се провери и даде пример с това, че по закона за горивата са се сблъскали двама представители на едрия бизнес - Валентин Златев и Кирил Домусчиев и да се види дали няма да е някой от тях. „Ако отговаря на необходимите условия, няма нищо по-хубаво от това да има конкуренция." заяви Росен Желязков.


За проблемите на автобусните превозвачи и търсенето на златното сечение

Последният въпрос на Беновска бе свързан с автобусните превозвачи, които са заявили, че са написали писма до определени институции и лица, включително до него и премиера Борисов, в които се казва, че ако не бъдат удовлетворени техните искания, от 18 февруари започват безсрочна автобусна стачка в цяла България. Тя попита как изглеждат нещата при тях реално, защото министърът се е срещнал с тях и ги е успокоил. Росен Желязков каза, че тепърва предстоят разговорите с тях, но те имат два заявени проблема - нерегламентираните превози, т.нар. споделено пътуване, върху което няма никакъв контрол върху превозните средства, никаква застраховка за пътниците и при злополука не би имало компенсация за пътуващите и те се качват върху бизнеса на лицензираните автобусни превозвачи. Беновска попита колко закона според министъра трябва да се поправят и да се въведат сериозни санкции и тя сподели, че според нея са 5-6. Стана ясно, че според Росен Желязков те са в данъчната, наказателно-правната сфера, материалния аспект и свързани с автомобилните превози. За ТОЛ таксуването министърът каза, че трябва да се намери това сечение, което справедливо да разпредели тежестта и да не се отрази прекалено много върху превозния документ по простата причина, че това се тарифира разходно ориентирано, т.е. това, което натовари автобусните превозвачи, ще бъде транслирано върху превозния документ. Тук целта е да се намери онова правилно, справедливо и общоприемливо решение.

Беновска попита дали ще успеят да намерят златното сечение до 18 февруари, защото на нея й се струва нереално. Г-н Желязков вярва, че ще го намерят, защото това показват хората, с които той е общувал до момента, но не приема като ултиматум казаното от превозвачите, а като покана, която е категорична и ясна. Той заяви, че е показал, че може да разговаря и да търси решение. На въпрос на водещата кога ще се срещне с тях, стана ясно, че това ще бъде още тази седмица и медиите ще бъдат поканени. Така завърши разговорът между Росен Желязков и Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" на 20 януари 2019 година.

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?