Новини

Деница Сачева: В образованието трябва да има повече креативност и иновации


Деница Сачева: В образованието трябва да има повече креативност и иновации

05-12-2018 10:32


Деница Сачева, заместник-министър на образованието и науката, в разговор с Клара Маринова в ефира на „Радио К2", заяви позиции по следните теми:


Иновациите в училище.

    „"Иновациите ще бъдат основен приоритет през следващата година и ще заделим повече средства за тях, но колко тепърва ще се уточнява" - това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев. И така - какво означава иновации в училищата и в учебния процес?", попита в началото на разговора водещата Клара Маринова. Деница Сачева обясни, че даденото послание е било в посока, че в образователната система трябва да има повече място за креативност и иновации. Те не винаги са свързани с увеличено финансиране. Ще бъде разработена национална програма, която да насърчава иновациите, но не трябва да изхождаме от тезата, че иновациите трябва непременно винаги да бъдат стимулирани чрез финансови средства. „А какво означава иновации? Много и различни са иновациите, които в момента има в образователната система. 294 са училищата. Те са технологични, социални, педагогически. Използват се различни технологии в клас. Да кажем учителка по български език и литература преподава, като кара децата да разработват дигитални филмчета, анимации. Има социални иновации, които са свързани с партньорство между културни институции и образователната система. Такава е например иновацията в Стара Загора, която включва и операта. Има и педагогически иновации, например обърната класна стая, в която учениците преподават заедно с учителите!", обясни заместник-министърът.

   „294 са училищата, а над 350 са иновационните проекти, подадени през 2017 и 2018 година. Общо училищата в страната са 2383, като за две години 294 са станали иновативни. Кое е характерното, важното за тези иновативни училища и за новите проекти, които сега се разработват?", попита водещата Клара Маринова. Деница Сачева отговори, че иновативните училища се намират навсякъде, дори и в най-малките населени места. Частните училища са доста малък процент, повечето училища са държавни и общински, което показва, че иновациите се раждат там, където има хора със свободно мислене, със желание да експериментират и да се развиват и там, където трябва да се решават много по-сериозни и комплексни проблеми.

   „Разбрах, че в началото на следващата година предстои да се разработи и Национална програма за иновации, която ще даде възможност училищата да си партнират в иновациите и ще се подобрява учебният процес. Каква ще бъде тази Национална програма, какво да очакваме от нея?", попита водещата Клара Маринова. Деница Сачева отговори, че дизайнът на програмата предстои сега да се обсъжда заедно със социалните партньори. Най-общо се предвижда тези, които вече са изпробвали различни иновации, да могат да „запалят" и други свои колеги.


Дългосрочното планиране в образованието.

    „Очевидна е необходимостта образованието да се планира с по-далечен хоризонт, а не година за година, как ще се постигне тази цел?", попита водещата Клара Маринова. Деница Сачева отговори, че всъщност ние постоянно говорим за бъдещето в образованието, а то вече е при нас. В този смисъл е много важно образователната система да бъде по-гъвкава, да дава повече умения, наравно със знанията, да предоставя възможности децата да имат широка обща подготовка, но да отчита и индивидуалните им нужди и да ги профилира по конкретни професии от които има нужда пазара на труда. А когато говорим за дългосрочни хоризонти е важно да кажем, че трябва да се инвестира в учителите. От дългосрочна гледна точка ще имаме голям проблем, тъй като 36 000 български учители предстои да се пенсионират. От друга страна имаме около 20 000 студенти, които учат педагогически специалности, като не е сигурно, че всички ще станат учители. Заместник-министърът подчерта, че недостигът на учители е дългосрочен проблем, за който трябва да мислим още сега. От друга страна има и нови изисквания към образователната система, за които нямаме достатъчно добре подготвени учители и затова е необходимо да търсим повече сътрудничество и с други професии. В момента се разработва национална програма за ай ти бизнеса в училище и за това учителите, които преподават технологии, да могат да ходят на стаж в компании, които се занимават с технологии.

   „Отдавна партиите и политиците говорят за образованието като за свой приоритет, но все нещо не им се получава. Кога образованието наистина ще стане приоритет?", попита водещата Клара Маринова. Заместник-министърът на образованието отговори, че в момента образованието наистина е приоритет. Правят се значителни инвестиции, включително и във възнагражденията на учителите. За втора поредна година бюджетът за образование се увеличава с почти 330 милиона лева. Общо за 4 годишния мандат са предвидени 1,5 милиарда допълнително за образование. „От гледна точка на финансиране образованието е много отчетлив и сериозен приоритет. Като сложим към това и плановете за дигитализация на българското образование, квалификация на учителите, промяна на учебното съдържание, включително и това, за което говорихме досега, повече иновации и повече свобода, мисля, че това са достатъчно сериозни знаци за това, че наистина образованието е приоритет на това правителство и аз вярвам, че то наистина е и национален приоритет, не само на правителството, а и на цялото общество, защото знаете, че българинът е така устроен, че за образованието на децата си е готов да направи всичко!", завърши Деница Сачева разговора си с Клара Маринова в ефира на „Радио К2" на 5 декември 2018 година.  


Можете да чуете цялото интервю ТУК

Беновска: Президент Радев, Борисов да ви подари куче-спасител, а аз - „Празни мисли на един празен човек“, вместо ябълка

Беновска: Президент Радев, Борисов да ви подари куче-спасител, а аз - „Празни мисли на един празен човек“, вместо ябълка

Беновска: Защо все Борисов, Радев, Доган, Цацаров са ни „виновни“, а ние сме „невинни“?

Беновска: Защо все Борисов, Радев, Доган, Цацаров са ни „виновни“, а ние сме „невинни“?