Новини

Димитър Данчев: Подкрепяме ГЕРБ железопътният транспорт да бъде с приоритет


Димитър Данчев: Подкрепяме ГЕРБ железопътният транспорт да бъде с приоритет

10-08-2017 11:20

Димитър Данчев, народен представител от ПГ на „БСП за България", в разговор с Деница Гацинска в предаването „Какво работят за София софийските избраници?" с водещ Деница Гацинска в ефира на Радио К2, заяви позиции по следните теми:


Има ли ефект от промените в Закона за движение по пътищата?

    „Имат ли ефект промените в Закона за движение по пътищата?", попипа в началото на разговора водещата Деница Гацинска. Димитър Данчев отговори, че статистически погледнато има леко подобрение. По-малко са жертвите по пътищата през първата половина на тази година в сравнение със същия период на предходната. По-малко са и тежките катастрофи. Повече са издадените електронни фишове, особено след оборудването на част от патрулните автомобили с мобилни принтери. Повече са засечените с превишена скорост след махането на знаците пред камерите. Народният представител обаче подчерта, че ефективността е минимална и това изисква нови и нови кръпки в закона. „Законът всяка година се кърпи поне по 4 пъти, аз съм народен представител от 3 месеца, а вече участвах два пъти в разглеждания на промени в закона. Съгласете се, че това не може да е нормално!", добави той.


Премахването на табелите пред камерите за засичане на скоростта.

    „Войната по пътищата е един от основните приоритети на кабинета „Борисов 3", една от промените в закона беше отпадането на табелите пред камерите и това дава резултати, заловени са повече шофьори с превишена скорост и намаляват катастрофите, отчитат от КАТ. Ефективни ли са тези промени и правят ли закона вече приложим и ефективен, без да се налагат нови и нови кръпки, тъй като се заговори, че може би е нужен изцяло нов Закон за движение по пътищата?", попита водещата Деница Гацинска. Димитър Данчев отговори, че поставянето на табели пред камерите, които следят за превишена скорост, е било направено с промени в закона през 2015 г. Само две години по-късно ГЕРБ са видели, че тази мярка не работи добре и са решили да я отменят. От БСП са настоявали за махането на тези табели още преди две години с мотива, че тази мярка не респектира достатъчно нарушителите на пътя.

   Димитър Данчев още веднъж подчерта, че БСП отдавна предлага да се спре с безкрайните кръпки на Закона за движение по пътищата и предлага да се изработи изцяло нов закон, който да бъде комплексен, например с 3 съставни части - Закон за движение по пътищата, за обучение на водачите и за превозните средства и тяхното състояние. Народният представител подчерта, че един от сериозните фактори за сигурността по пътищата е подготовката на бъдещите водачи. В момента имаме само 32 часа обучение, което очевидно не е достатъчно. Техническото състояние на автомобилите и контролът върху тях също са много важни.


Предложението държавата да закупува автомобилите, в които се провеждат изпитите на кандидатите за шофьори.

    „Подкрепяте ли предложението на транспортния министър Ивайло Московски държавата да закупува автомобилите, в които ще се провеждат практическите изпити на кандидат-шофьорите, те да бъдат специално оборудвани, за да няма манипулации при провеждането на изпитите?", попита водещата Деница Гацинска. Димитър Данчев отговори, че всяка мярка, насочена към повишаването на контрола ще бъде подкрепяна от БСП. Той продължи, че на проблема трябва да се гледа по-общо, а не кръпка по кръпка. Трябва да се направи една работна група, която да включва и представители на изпълнителната власт, и експерти, и представители на браншовите организации, както и на Народното събрание и да не направи един цялостен закон, който да обхваща всички проблеми.


Трябва ли единен орган да поеме отговорността за пътната безопасност?

    „Трябва ли единен орган да поеме отговорността за пътната безопасност, за да имаме единна държавна политика срещу войната по пътищата?", попита водещата Деница Гацинска. Димитър Данчев отговори, че не му е известно към момента да има внесено такова предложение. Водещата уточни, че министър Московски е казал, че ще се търси вариант за създаването на работна група. Събеседникът и продължи, че се чуват различни мнения, една част от експертите предлагат да се създаде агенция за пътна безопасност, която да координира работата на институциите, които имат отношение към темата. Чуват се и предложения за създаване на институт за пътна безопасност, в който да влязат експерти, които да изработят нов закон за движение по пътищата. „За мен механичното вливане на няколко органа в един звучи повече като преразпределение на властови ресурс, а не като търсене на начин за решаване на проблеми. В този смисъл трябва да се прецизира точно какво се цели с такъв орган, какви ще са функциите и какви права ще има той!", обясни народният представител. Той уточни, че ако се цели контролът на движението по пътищата да се съсредоточи на едно място и например ДАИ и КАТ да се обединят в контрола, тогава би подкрепил това предложение, за да не се налага един да санкционира за превишена скорост, а друг за изправността на превозното средство.


Анализ на управленската програма на ГЕРБ в частта й за транспорта.

    „Какъв е анализът и оценката на БСП за програмата на правителството „Борисов 3" и по-специално в сектор „Транспорт"?", попита водещата Деница Гацинска. Димитър Данчев отговори, че при всички правителства на ГЕРБ транспортен министър винаги е бил Ивайло Московски, така че каквото и да е записано в програмата не можем да очакваме големи промени. Той продължи, че трябва да се запитаме защо някои от мерките, които се предлагат сега, не ги е имало в предишните програми на този министър. В този смисъл трябва да се каже, че правителството няма ясна обща визия, концепция и стратегия за развитие на транспорта. Народният представител заяви, че обща транспортна стратегия, която трябва да е готова със стартирането на новия програмен период, още не е приета. Приемането на секторна стратегия за развитието на железопътния транспорт също се е провалила. Неглижира се изискването на ЕК за изработване на секторна стратегия за развитие на гражданската авиация. Единственото, което сме видели, е секторна стратегия със средносрочен план за развитие на пътната инфраструктура. Всичко това потвърждава твърденията, че третото правителство на Борисов провежда небалансирана политика в ущърб на останалите видове транспорт. От 46 мерки в управленската програма 2/3 са конкретизирани в пътния сектор.

   Димитър Данчев обаче заяви, че в управленската програма има и някои положителни неща, като например това, че за пръв път се говори за предимство на железопътния транспорт пред шосейния. Той продължи, че досега графиците на междуградските автобуси са се правили така, че железопътният транспорт не е имал никакъв шанс да бъде конкурентоспособен. „Радваме се, че управляващите са чули призивите на БСП за промяна в тази посока и отговаряне на нацонаните интереси и международните тенденции в областта на железопътния транспорт!", подчерта народният представител.


Тол системата.

    Димитър Данчев заяви, че БСП са изискали изслушване на регионалния  министър по темата в транспортна комисия. Изслушването е показало, че правителството иска да направи нещо, но не е наясно точно какво. Не са ясни обхватът, как ще се извършва тарифирането, кой ще събира таксите, ще контролира и наблюдава системата. За сметка на това се обещават големи приходи. Данчев подчерта, че БСП в никакъв случай не е против въвеждането на Тол системата, но държи обсъждането на всички мерки да става в Народното събрание и да бъде прозрачно.


Общата европейска политика по отношение на пътната безопасност.

    „Комисарят по транспорт постави цел до 2020 г. да бъдат намалени наполовина пътнотранспортните произшествия, законодателство за движение по пътя, което да важи за всички държави в ЕС ще окаже ли сериозен натиск към нарушителите на пътя?", попита водещата Деница Гацинска. Димитър Данчев отговори, че координираните действия в дадена посока са нещо добро, но трябва да се отчитат и спецификите на отделните страни. Няма как да сравняваме пътната инфраструктура в България с тази в Германия например, а тя е основен фактор за безопасността. Той продължи, че отговорността на тези, които трябва да поддържат, също е важна, но досега не му е известно да има глоба на кмет или държавен служител за това, че на някоя улица има дупка, заради която е станала катастрофа.

    Димитър Данчев подчерта, че важен въпрос е и събираемостта на глобите. Тук може да се мисли за обща европейска политика. Може да се мисли в тази посока и по отношение на обучението на водачите, както и за контрола върху състоянието на превозните средства.


Инициативата на евродепутата от ГЕРБ/ ЕНП Андрей Новаков за програма, която да се бори с превъртането на километражите.

     „ЕК прие предложението на евродепутата от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков за създаването на програма единен европейски регистър срещу връщането на километражите, която носи името ОРЕЛ. Какво ще бъде отражението на тази програма?", попита водещата Деница Гацинска. Димитър Данчев отговори, че силно се надява да има положителен ефект. Той беше категоричен, че спекулирането с километражите е изключително опасно и трябва да се преследва. „Поздравявам колегите за тази инициатива и се надявам, че контролните механизми, които ще бъдат включени в рамките на тази инициатива ще дадат своя ефект!", заяви народният представител.

   Водещата отбеляза, че в автокъщите повечето автомобили са на около 150 000 километра, а същото време са произведени преди повече от 20 години и попита възможно ли е това. Събеседникът й отговори, че вероятно това не е възможно. Той продължи, че повечето от тези автомобили влизат с превъртени назад километражи, като това в повечето случаи се е случило още в страните, където те са закупени първоначално. Това показва, че проблемът не е само български и трябва да се търси решение на европейско ниво.

    На въпроса къде могат да си търсят правата гражданите, ако установят, че закупеният от тях автомобил е с превъртян километраж, Димитър Данчев отговори, че КЗП не може да няма отношение по този въпрос. Проблем е обаче, че това нещо не се доказва лесно и изисква по-сериозна експертиза и време. Така че по-скоро трябва да се наблегне на контрола и превантивните мерки.


Какви са законодателните инициативи на БСП в сектор „Транспорт"?

    Димитър Данчев отговори, че отношението на управляващото мнозинство към всички законодателни инициативи на БСП е крайно негативно. Той даде пример с предложението на БСП да се даде право на собственик на автомобил, който е бил закопчан със скоба и автомобилът не е бил освободен до края на работния ден на съответната зона, ако автомобилът е бил преместен да може да заплати при връчването на фиша или акта за установяване на нарушението. Това отговаря на логиката, защото едно преместване с паяк е от порядъка на от 60 до 100 лева и не всеки носи такива суми в себе си. Това предложение обаче не се е приело.

   Димитър Данчев обясни, че все пак едно от предложенията на БСП е било прието, а именно да се наказва с отнемане на книжка за 3 месеца и глоба от 1000 лева водач, който се движи в аварийната лента на магистралата. „Иначе БСП отдавна се е обявила за това, че безкрайните кръпки в Закона за движение по пътищата не са приятни, не са сериозни и затова трябва да се създаде работна група, която, ако МС не може да предложи свой вариант, тогава в Народното събрание да изработим нов Закон за движение по пътищата!", завърши Димитър Данчев разговора си с Деница Гацинска в предаването „Какво работят за София софийските избраници?" с водещ Деница Гацинска на 10 август 2017 г.


Можете да уете цялото интервю ТУК

Беновска: Г-н Борисов, г-жа Нинова, г-н Карадайъ, Вие пишете историята на България – но кой и с каква отговорност?

Беновска: Г-н Борисов, г-жа Нинова, г-н Карадайъ, Вие пишете историята на България – но кой и с каква отговорност?